Jump to content
Annons

Köpa dator för musikproduktion från komplett.se?


al123

Recommended Posts

Hej! Känner att jag måste köpa en ny dator för musikskapandet då jag bara har en vanlig laptop just nu.

Vad ska jag tänka på när jag köper en dator för musikproduktion? Ska köpa från komplett.se, vilken rekommenderar ni då?

Samt en bra skärm också. Funderat på denna dator, är den "okej" eller? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=762013

Vilken skärm rekommenderar ni därifrån?

Tacksam för svar! Ha en bra kväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle inte rekommendera en Core i3 (3:e gen) till musikproduktion, och än mindre Core i3 (2:a gen).

Datorn du länkar till har satsat på andra saker än att vara snabb.

Har du tajt budget? Eller vad kan du ge för dator och bildskärm? Har du några som helst krav på datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera en Core i3 (3:e gen) till musikproduktion, och än mindre Core i3 (2:a gen).

Datorn du länkar till har satsat på andra saker än att vara snabb.

Har du tajt budget? Eller vad kan du ge för dator och bildskärm? Har du några som helst krav på datorn?

Okej tusen tack för ditt svar!

Runt 10 000kr med dator och bild skärm hade jag tänk!

Dom ända kraven är väl att den ska funka bra för musikproduktion? Ska i princip bara använda den till det. Använder fl studio 10

Redigerat av al123
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har redan byggts flera datorer i tråden Studiodator 2013. Har du lust att köpa en färdigbyggd dator erbjuder såväl Komplett som Inet tjänsten att bygga ihop dator åt dig.

Okej, men kan någon bygga ihop en bra dator till mig för musikproduktion då jag inte har en blekaste aning om vilka delar jag måste bra samt hur bra dom ska vara? Sorry för min okunskap 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera en Core i3 (3:e gen) till musikproduktion, och än mindre Core i3 (2:a gen).

Datorn du länkar till har satsat på andra saker än att vara snabb.

fast den är väl säkert snabbare än många datorer som var top notch för tre-fyra år sen?

och det funkade ju då

eller borde jag säga fyra-fem år sen?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande dyrt för datorprestanda som var (på vissa punkter) var top notch för fem år sedan och inte håller länge. T.o.m. elvaruhusen säljer datorer med bättre prestanda för den pengen.

Link to comment
Dela på andra sajter

spana in Studiodator 2013. Står mycket om mitt bygge där. Du får en riktigt bra dator för 8500kr. Då har du 2500kr att köpa skärm för. Hela mitt paket finns i den tråden också, samt lite Q&A från själva bygget. Det är inte så svårt som man tror. Det är lätt, men man tror att man ska göra fel, man är lite feg haha. Men som sagt, kika in där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande dyrt för datorprestanda som var (på vissa punkter) var top notch för fem år sedan och inte håller länge. T.o.m. elvaruhusen säljer datorer med bättre prestanda för den pengen.

säkert sant

min poäng var mer att det som funkade finfint då funkar lika bra idag om man nöjer sig att arbeta på samma sätt som då

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte bla mina senaste datordelar från Inet.se, de har avbet. via klarna bla. Vill du inte bygga ihop burken själv så kan du välja att köpa till montering och funktionstest för 700-800:- vill jag minnas. Bara att plocka ihop de komponenter du vill ha!

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte bla mina senaste datordelar från Inet.se, de har avbet. via klarna bla. Vill du inte bygga ihop burken själv så kan du välja att köpa till montering och funktionstest för 700-800:- vill jag minnas. Bara att plocka ihop de komponenter du vill ha!

Ok, tackar för ditt svar! Låter bra det! Nu kommer frågan, vad ska jag välja? :S någon schysst person som skulle plocka ihop en stabil musik dator för inte riktigt 10k. Vore fruktansvärt schysst, samt välja en hyffsad skärm också? tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tackar för ditt svar! Låter bra det! Nu kommer frågan, vad ska jag välja? :S någon schysst person som skulle plocka ihop en stabil musik dator för inte riktigt 10k. Vore fruktansvärt schysst, samt välja en hyffsad skärm också? tack på förhand!

Varsågod! http://www.inet.se/kundvagn/visa/2998571/2013-02-18

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att en del här på forumet är riktigt nöjda med Apples Mac Mini. Kostar från ca 5000-6000kr för en i5 (instegsmodellen). Men det verkar som att för 2000 kr mer för en i7 kan vara värt dessa extra pengar (mellanmodellen). Extra minne bör man tydligen stoppa in själv då apple tar rätt mycket för kretsarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser helt okej ut, men om 10000 inte är ett absolut tak skulle jag stega upp till en i5 3570K istället, inte många hundralappar skillnad. Likaså 840 Pro istället för 840 Basic som SSD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser helt okej ut, men om 10000 inte är ett absolut tak skulle jag stega upp till en i5 3570K istället, inte många hundralappar skillnad. Likaså 840 Pro istället för 840 Basic som SSD.

Okej tack, hmm kan du bygga ihop den du skulle rekommendera då istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg det lite såhär när jag plockade ihop den där burken, det finns ingens större anledning till att plocka i en i5 3570K om du ändå inte tänker överklocka? Ska du överklocka så behöver du köpa kylning för ytterligare 500-600:- lägg därtill några extra hundralappar för att gå upp till denna processorn så har vi snart sprängt den budget du hade.

Jag antog att du kanske inte har så mycket datorvana eftersom du ville ha hjälp att plocka ihop en bra burk, då antar jag att du kanske inte heller behöver en CPU som är inriktad mot överklockare? Samma sak om du ska ha 840 PRO istället för Basic så handlar det om ytterligare nån femhundring, denna femhundring kommer du inte ens märka vad det gäller prestandan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg det lite såhär när jag plockade ihop den där burken, det finns ingens större anledning till att plocka i en i5 3570K om du ändå inte tänker överklocka? Ska du överklocka så behöver du köpa kylning för ytterligare 500-600:- lägg därtill några extra hundralappar för att gå upp till denna processorn så har vi snart sprängt den budget du hade.

Jag antog att du kanske inte har så mycket datorvana eftersom du ville ha hjälp att plocka ihop en bra burk, då antar jag att du kanske inte heller behöver en CPU som är inriktad mot överklockare? Samma sak om du ska ha 840 PRO istället för Basic så handlar det om ytterligare nån femhundring, denna femhundring kommer du inte ens märka vad det gäller prestandan.

Okej, tackar för ditt svar! Nej har inte så mycket kunskap om datorer. behöver bara en rejält dator för att göra musik i fl studio 10, möjligtvis kommer jag gå över till reason eller cubase när jag fått mer kunskap om hur man gör musikproduktion! Tusen tack iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är 22'' bra storlek på en skärm eller behöver man en större tro?

Hur långt ifrån skärmen tänkte du sitta?

1920x1080 på 22" borde väl hållas på en armlängds avstånd.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...