Jump to content
Annons

POD XT Test.


wicked_s

Recommended Posts

Detta är ifrån ett annat inlägg som jag svarade på tidigare, men jag tänkte att jag lägger det i en ny tråd ifall det är någon annan som undrar. Lite små exempel på ljud man kan ratta in med en pod xt, funkar tyvärr inte till pod 2.0

» Hiway100

» Bomberman

» Bomberman med trummor och bas

» PlexidodYJM

På den sista (PlexidodYJM) använder jag en DOD Yngwie Malmsteen Overdrive preamp mellan guran och Podden. Blir rätt skönt sound med den tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Excubator (oregistrerad)

Sköna ljud som tusan.. Midi-trummorna i sista gav verkligen den tvättäkta YJM-känslan. 🙂

Går själv och funderar på en POD (har en vamp2 nu), men eftersom ekonomin inte tillåter så får det isf bli en POD2a.. hur stora är skillnaderna mellan 2an och XT'n egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, det var väl ett bra initiativ. men det vore ju bättre om du bara la ut gitarrspåren så man kunde höra ordentligt, istället för att visa hur många toner du kan spela per sekund, tillsammans med trumkomp och bas.

Det är min spelstil 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, det var väl ett bra initiativ. men det vore ju bättre om du bara la ut gitarrspåren så man kunde höra ordentligt, istället för att visa hur många toner du kan spela per sekund, tillsammans med trumkomp och bas.

Förresten, såg du inte Bomberman, där var det bara gitarrspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är min spelstil  😮

börja inte lipa nu. du spelar säkert sånt där bättre än mig.

menar bara att när det gäller att demostrera podljuden så gör det ju inget om du skippar trummor och basen.

*snyft* Förlåt... jag är så känslig, lipar säkert 10 timmar per dygn. Men du har rätt i att det vore kul att höra enbart gitarr också, men jag tror även att det är intressant att höra det i ett samanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna ljud som tusan.. Midi-trummorna i sista gav verkligen den tvättäkta YJM-känslan. 😮

Går själv och funderar på en POD (har en vamp2 nu), men eftersom ekonomin inte tillåter så får det isf bli en POD2a.. hur stora är skillnaderna mellan 2an och XT'n egentligen?

Jo det är en nödlösning att använda miditrummor. Smidigt och snabbt när man sitter hemma framför datorn och pular.

Jag hade en POD2 innan och jag var riktigt nöjd med den också. Men sen köpte jag XT:n och blev frälst på stört... sist men inte minst uppgraderade jag den med Model Packs, vilket jag rekomenderar starkt. Låter förbannat bra. Modelpacks funkar tyvärr inte till POD2.

Men de har ju sänkt priset ganska kraftigt på Pod xt, runt 3 tusen får man väl en för nu om jag inte minns fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

eller skit i det förresten. jag har flextoneIII och vet hur bra det låter.

Åh FlextoneIII, hur funkar de med Model Packs, går de att uppgradera? Funderade innan på en sådan stärk.

kollade på line6 sida. det är bara poden(xt) som går att köra model packs på för närvarande.

firmwaren går att uppgradera i flextone3 via nätet och en kabel till stärkaren.

bästa och mest allround stärkare jag spelat på sedan jag började -87. den är dessutom jävligt snygg.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller skit i det förresten. jag har flextoneIII och vet hur bra det låter.

Åh FlextoneIII, hur funkar de med Model Packs, går de att uppgradera? Funderade innan på en sådan stärk.

kollade på line6 sida. det är bara poden(xt) som går att köra model packs på för närvarande.

firmwaren går att uppgradera i flextone3 via nätet och en kabel till stärkaren.

bästa och mest allround stärkare jag spelat på sedan jag började -87. den är dessutom jävligt snygg.

Snygg som attan ja. Line6 är ju riktigt sköna tomtar, testade deras variax 500 för första gången förra veckan, rätt kul pryl som väckte stort ha-begär. Lite svårspelad dock, då jag inte är van vid dessa "feta" halsar. Ska testa deras Variax acoustic när jag får tid, verkar ju rätt latjo att ha banjo och sitar och grejor i guran haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa deras Variax acoustic när jag får tid, verkar ju rätt latjo att ha banjo och sitar och grejor i guran haha.

Säg gärna vad du tyckte om den men jag tyckte personligen att den va riktigt tråkig att spela på. Visserligen hadej ag den inte inkopplad men greppbrädan va inge vidare skön alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)
Jo det är en nödlösning att använda miditrummor. Smidigt och snabbt när man sitter hemma framför datorn och pular.

Jag hade en POD2 innan och jag var riktigt nöjd med den också. Men sen köpte jag XT:n och blev frälst på stört... sist men inte minst uppgraderade jag den med Model Packs, vilket jag rekomenderar starkt. Låter förbannat bra. Modelpacks funkar tyvärr inte till POD2.

Men de har ju sänkt priset ganska kraftigt på Pod xt, runt 3 tusen får man väl en för nu om jag inte minns fel?

Billigaste jag sett ligger på 3995.. fast beg. lär man ju säkerligen få tag på en billigare. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga angående att spela in med simulatorer...

Jag är så här att jag känner det som att jag fuskat ifall jag använder t.ex. Amplitube eller Guitar Rig ifall jag spelar en något jag har tänkt att ge ut. Känner aldrig ni så? Jag kan inte skaka av mig den känslan gällande dem

Och för säkerhetsskull så att det inte blir bråk, så måste jag säga att jag menade inte det minsta illa med frågan.

MvH Rickard Gerthsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga angående att spela in med simulatorer...

Jag är så här att jag känner det som att jag fuskat ifall jag använder t.ex. Amplitube eller Guitar Rig ifall jag spelar en något jag har tänkt att ge ut. Känner aldrig ni så? Jag kan inte skaka av mig den känslan gällande dem

Och för säkerhetsskull så att det inte blir bråk, så måste jag säga att jag menade inte det minsta illa med frågan.

MvH Rickard Gerthsson

Jag hade absolut hellre köpt ett par bra förstärkare samt några mysiga mickar, gärna ett par bandmikrofoner också. Det är just där mitt problem kommer in. Har varken pengar eller nog förstående grannar för att kunna kräma en rörstärkare hemma. Därför är det perfekt med POD:en som låter riktigt bra och ger en stabil signal som låter bra utan störningar från rum osv.

Helt enkelt för att man pysslar med grejer hemma och inte har nog med pengar.

Men självklart så hade man ju haft en fet uppsättning förstärkare att kräma på hemma 😠 den gitarristen som inte skulle föredra det har nog inte upplevt trycket från en fet stärkare som står på fullvarv =)

Hoppas det va svar på frågan 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg gärna vad du tyckte om den men jag tyckte personligen att den va riktigt tråkig att spela på. Visserligen hadej ag den inte inkopplad men greppbrädan va inge vidare skön alls.

Det är ju bara ljuden man vill åt, hmm, går säkert att justera gitarren ifall den inte riktigt "passar". Finns ju massor som köper Variax elgitarr, och tar ut elektroniken och sätter in i deras favoritgura. Lite väl mycket jobb kanske, men möjligheten finns ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga angående att spela in med simulatorer...

Jag är så här att jag känner det som att jag fuskat ifall jag använder t.ex. Amplitube eller Guitar Rig ifall jag spelar en något jag har tänkt att ge ut. Känner aldrig ni så? Jag kan inte skaka av mig den känslan gällande dem. Och för säkerhetsskull så att det inte blir bråk, så måste jag säga att jag menade inte det minsta illa med frågan.

Förstår vad du menar, men håller absolut inte med. Det var nog samma sak när elgitarren först dök upp, eller delay/chorus/pitchshifter-pedaler och liknande. Då tyckte nog människor att det var fusk att köra med exempelvis delaypdedal... eller svajarm, you name it. Det viktigaste är i slutändan musiken tycker jag, inte hur man gör på vägen dit. Datorer är ju i så fall vääääldigt mycket fusk, de underlättar ju en hel del, för att inte tala om samplingsplattor med trumljud 😄

Du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt, Wicked S! Bry Dig inte om Ishtak, han har bara en dålig dag! Jättebra ljud Du programmerat ihop! Jättebra att Du har med bas och trummor också. Det som är intressant är att höra gitarrerna i ett sammanhang. Kritiken mot de gamla POD-ljuden var ju att de var lite ofokuserade och låg över hela frekvensspektrat. Detta har de ju lyckats bra med att få bort i de gratisuppdateringar man kan tanka ner.

Sen skriver Du ju också att de packs man får betala för är spännande också, vad kostar de översatt till kronor?

Just "Bomber"-ljudet är ju egentligen det dom presenteras bäst, när jag tänker efter. Först får man höra det "rent" utan något annat och sen i ett sammanhang med andra instrument. Jag tror inte så många hade kunnat gissa att det är samma grundljud.

Föredömligt, Wicked S! Du spelar finfint också! När får man höra en hel låt?

Till alla andra: Nu handlar detta om metal-ljud. Det funkar lika bra med andra. Det viktiga är att lämna förutfattade meningar bakom sig, sluta lyssna med ögonen och ge det en dag eller två så att man börjar komma loss med att programmera egna ljud. Att tro att allt kommer bli frid och fröjd med de fabriksljud som förljer med kommer att bli en besvikelse för de flesta.

Kom igen nu, Ishtak, det svänger ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt spelat! Har själv en V-Amp2 och känner ännu inte riktigt att jag kan motivera en POD XT-köp. Än i alla fall.

Såg även att ni nämnde Variax 500. Den sägs ju dock vara en relativt kass lillebror till 700:an som verkligen ska vara ett kanoninstrument. Dock oresonligt dyr fortfarande, runt 14-15 000:- får man räkna med. Är det någon som har erfarenhet från denna? Skulle lätt kunna tänka mig att investera i en sådan ifall prislappen sjönk till runt 10 000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst lir!

Förresten, du som har experimenterat lite med extra pedaler: Jag har en POD 2 och har funderat på att införskaffa en Wah-pedal. Men jag måste ju lägga den först eller sist i effektkedjan. kanske inte blir så jädra bra, eller vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt spelat! Har själv en V-Amp2 och känner ännu inte riktigt att jag kan motivera en POD XT-köp. Än i alla fall.

Såg även att ni nämnde Variax 500. Den sägs ju dock vara en relativt kass lillebror till 700:an som verkligen ska vara ett kanoninstrument. Dock oresonligt dyr fortfarande, runt 14-15 000:- får man räkna med. Är det någon som har erfarenhet från denna? Skulle lätt kunna tänka mig att investera i en sådan ifall prislappen sjönk till runt 10 000:-.

variax700

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt, Wicked S! Bry Dig inte om Ishtak, han har bara en dålig dag! Jättebra ljud Du programmerat ...

Kom igen nu, Ishtak, det svänger ju!

lär dig stava, wonderbaum.

Tack för stavningstipsen, Ischias!!!! Sen stavas det faktiskt "Wunderbaum", såseså, Shitsak!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ishmael, jag bara skojar! Missad poäng, eller? Jag tycker ju om Dig, Isak! Jag bara tyckte Du var lite tuff i Dina inlägg mot stackars Wicked! Allt är lugnt, Istvan!

yo' bondwer!

det var ju JAG som skojade ju, för fan!

Hörru, Ingemar! Jag var först, basta! Jag var först! Först! Jag! Verstehen Sie, Ignatius?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt spelat! Har själv en V-Amp2 och känner ännu inte riktigt att jag kan motivera en POD XT-köp. Än i alla fall.

Såg även att ni nämnde Variax 500. Den sägs ju dock vara en relativt kass lillebror till 700:an som verkligen ska vara ett kanoninstrument. Dock oresonligt dyr fortfarande, runt 14-15 000:- får man räkna med. Är det någon som har erfarenhet från denna? Skulle lätt kunna tänka mig att investera i en sådan ifall prislappen sjönk till runt 10 000:-.

Ett alternativ är att köpa en Variax 500 och byta ut kropp och hals, finns färdiga sådana här: http://www.warmoth.com/guitar/line6/line6.cfmhttp://www.warmoth.com/guitar/line6/line6.cfm

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt, Wicked S! Bry Dig inte om Ishtak, han har bara en dålig dag! Jättebra ljud Du programmerat ihop! Jättebra att Du har med bas och trummor också. Det som är intressant är att höra gitarrerna i ett sammanhang. Kritiken mot de gamla POD-ljuden var ju att de var lite ofokuserade och låg över hela frekvensspektrat. Detta har de ju lyckats bra med att få bort i de gratisuppdateringar man kan tanka ner.

Sen skriver Du ju också att de packs man får betala för är spännande också, vad kostar de översatt till kronor?

Just "Bomber"-ljudet är ju egentligen det dom presenteras bäst, när jag tänker efter. Först får man höra det "rent" utan något annat och sen i ett sammanhang med andra instrument. Jag tror inte så många hade kunnat gissa att det är samma grundljud.

Föredömligt, Wicked S! Du spelar finfint också! När får man höra en hel låt?

Till alla andra: Nu handlar detta om metal-ljud. Det funkar lika bra med andra. Det viktiga är att lämna förutfattade meningar bakom sig, sluta lyssna med ögonen och ge det en dag eller två så att man börjar komma loss med att programmera egna ljud. Att tro att allt kommer bli frid och fröjd med de fabriksljud som förljer med kommer att bli en besvikelse för de flesta.

Kom igen nu, Ishtak, det svänger ju!

Tackar! Nej jag bryr mig inte om Ismktak, Freud skulle nog säga att Ismktak fått för lite oral stimulans som barn.

Om man köper alla tre modelpacks så behöver man bara betala för 2, och det blir nog runt 600:- om jag inte räknat helt fel. Tycker helt klart att det är värt det. Man får ju "tillgång" till massor av nya/gamla sköna stärkare och effekter.

"Bomber"-ljudet spelade jag in först i stereo. Men på den tagningen med trummor och bas så har jag dubbat och lagt en 100% till vänster och en 100% til höger, men det är samma inställningar, håller med om att det låter helt annorlunda.

Jag har dragit ihop ett band som heter Cromonic och vi håller för tillfället på och spela in en promotion singel. Låtarna är skrivna och "test"-inspelade i Cubase. Förhoppningsvis så kommer vi att ha det färdigt inom ett par månader. Kommer att använda Podden till samtliga gitarrer.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...