Jump to content
Annons

Hur är det med rättigheter på gamla, politiska och offentliga tal?


Terror

Recommended Posts

Tänkte kolla lite snabbt hur det funkar om man vill använda en bit av ett offentligt och politiskt tal i en låt. Är det helt gratis? Eller finns det folk man måste kontakta och betala?

Och hur är det med äldre filmer? Om man tex vill använda en snutt från det här

Hur ska man gå tillväga då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte kolla lite snabbt hur det funkar om man vill använda en bit av ett offentligt och politiskt tal i en låt. Är det helt gratis? Eller finns det folk man måste kontakta och betala?

Och hur är det med äldre filmer? Om man tex vill använda en snutt från det här

http://www.youtube.com/watch?v=w8HdOHrc3OQ

Hur ska man gå tillväga då?

Jag tror att det är som Valle säger - tal framförda av Reinfeldt, Obama eller Stalin, Landstingsfullmäktige i Västra Götaland, ordförande för barn- och ungdomsnämnden i Visseltofta etc., i offentliga sammanhang, får man använda som man vill.

Äldre filmer är väl en helt annan grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har flera tal i våra låtar som är av just politisk karaktär, och just det där du länkar till har använts. Personligen skiter jag fullständigt i någon form av rättighet när det kommer till tal. Annans musik är dock en annan femma.

ja, för vad andra sysslar med är mindre viktigt och värdefullt än vad vi sysslar med.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har flera tal i våra låtar som är av just politisk karaktär, och just det där du länkar till har använts. Personligen skiter jag fullständigt i någon form av rättighet när det kommer till tal. Annans musik är dock en annan femma.

Det där var iof jävligt dumt sagt. Det är ju någon som gjort den där filmen. Konstverk som konstverk, oavsett om det är musik eller film.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har flera tal i våra låtar som är av just politisk karaktär, och just det där du länkar till har använts. Personligen skiter jag fullständigt i någon form av rättighet när det kommer till tal. Annans musik är dock en annan femma.

Du tycker inte att det vilar en viss air av ignorans över det där..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har flera tal i våra låtar som är av just politisk karaktär, och just det där du länkar till har använts. Personligen skiter jag fullständigt i någon form av rättighet när det kommer till tal. Annans musik är dock en annan femma.

Jävla amatör!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ni är roliga ni. Vi tjänar inga pengar what so ever på musiken och kommer aldrig att göra det. Snarare att talen kommer till väl användning och kanske dessutom väcker någon ny lyssnare. Ta inte allt så jävla allvarligt här. Tal som används är i stort sett från TV-sändningar, som alla kan ta del av, som finns överallt på yt och som dessutom använts på andra mindre smickrande vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tyvärr fel angående talet ovan. Men är ni så främmande för att ta ett tal, låt säga av Kennedy eller Palme och sedan tonsätta det? Det är väl snarare så att det är i enighet med batikvänstern att släppa sin konst gratis? Men ni har väl alla betalat för allt ni använder, inte har ni laddat ner en film och sett den tillsammans med flera andra. Musik har ni givetvis aldrig laddat ner på olaglig väg heller. Är jag helt ute och cyklar eller går vi mot er hederskodex härinne genom att plocka döda människors tal, som miljoner personer på den tiden såg och hörde med egna ögon?

Ge mig ngt konstruktivt att diskutera runt istället för att slänga skit på mig. Jag vet själv att jag inte är en idiot och är dessutom fullt frisk förövrigt.

Jag borde nog ringa polisen på wu tang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är som Valle säger - tal framförda av Reinfeldt, Obama eller Stalin, Landstingsfullmäktige i Västra Götaland, ordförande för barn- och ungdomsnämnden i Visseltofta etc., i offentliga sammanhang, får man använda som man vill.

Äldre filmer är väl en helt annan grej.

Fast rent juridiskt är det ju någon som äger den inspelningen också. Däremot så kan du ju åka dit och spela in själv.. antar att det inte skulle vara ett hinder att ha med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast rent juridiskt är det ju någon som äger den inspelningen också.

I filmvärlden är det väl oftast så att den som äger de rörliga bilderna även äger det "litterära verket" i filmen, i det här fallet MK2 (eller Warner?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast rent juridiskt är det ju någon som äger den inspelningen också. Däremot så kan du ju åka dit och spela in själv.. antar att det inte skulle vara ett hinder att ha med.

I hear. Då får man alltså fråga exempelvis den statliga radiokanal som spelat in exempelvis statsministerns installationstal, och be om lov.

Link to comment
Dela på andra sajter

I hear. Då får man alltså fråga exempelvis den statliga radiokanal som spelat in exempelvis statsministerns installationstal, och be om lov.

Intressant fall; men ska man vara riktigt petig så är det ju så att inspelningen som sådan "ägs" av radiokanalen.

Fast inte har väl vi någon "statlig" radiokanal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fall; men ska man vara riktigt petig så är det ju så att inspelningen som sådan "ägs" av radiokanalen.

Fast inte har väl vi någon "statlig" radiokanal?

Nej, både SVT och SR är väl faktiskt helt fristående. Är det då "gratis" att med deras lov låna inspelade tal till sina kompositioner, eller hamnar man i någon slags royalty-situation, för att de äger "mastern"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man räkna ett politiskt tal som ett verk?

Ett tal är ett verk lika mycket som en låttext, men så länge ett tal kan anses ha direkt anknytning till myndigheters utlåtande etc, så gäller inte den ekonomiska delen av URL. Den ideella rätten kan dock gälla (personen som har författat talet/texten).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett politiskt propagandatal då? Det är ju inte direkt en myndighets officiella uttalande. Fast om det utvrålas från talarstolen efter en politisk seger är det kanske segrande premiärministers officiella uttalande?

Vad håller jag på med, jag skulle ju plugga idag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar frågorna bli så intrasslade att man måste svara försiktigare, som att det måste bedömas från fall till fall. Om talet helt eller delvis återges som en del av ett senare myndighetsutlåtande, då kan det ju bli gränsfall. Annars äger författaren sin del, utövaren (talaren) sin del, och upptagaren sin del...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...