Jump to content
Annons

Room Eq Wizard - Resultatet


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

Skulle inte tro att soffan har så stor inverkan, det är troligtvis en stående våg mellan kortväggarna, dipp vid 80 och peak vid multipeln. Vill du bli av med den är du nog tvungen att göra någon form av helmholtzlåda.

Om du räknar ut dina modes(http://www.mh-audio.nl/SG.asp) så ser man att exempelvis (x,0,0) stämmer mest överens med dina problemfrekvenser.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte tro att soffan har så stor inverkan, det är troligtvis en stående våg mellan kortväggarna, dipp vid 80 och peak vid multipeln. Vill du bli av med den är du nog tvungen att göra någon form av helmholtzlåda.

Om du räknar ut dina modes(http://www.mh-audio.nl/SG.asp) så ser man att exempelvis (x,0,0) stämmer mest överens med dina problemfrekvenser.

Ska testa att flytta lite på monitorerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Hu vale! Yllet! Nog driver du med oss nu va? 😱

Hurså? 🙂 Det är väl märkbart bättre?

Stor skillnad i ljudet också, tajtare och mer sammantatt. Anledningen till att jag började mecka var införskaffandet av nya monitorer. Inte brytt mig så mycket om det tidigare.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ju inge vidare ut.... Det är väl allt jag har att säga. Må ljudet vara med dej 😉

Nä det är tur man lärt sig rummet 🙂 Hur som helst så ska jag testa och göra om mätningarna med en Behringer ECM8000 ikväll. Kollat lite på andras mätresultat och såvitt jag förstått så är det väldigt vanligt med dippar/peaker över -10db och inget man generellt behöver oroa sig för. Kommer man ner till -6db så ska man vara extremt nöjd och inte ens de mest välbehandlade klarar detta. Eller har jag missat nåt? Ljud är jag relativt bra på att skruva, men att mäta och läsa av rum är ännu nytt för mig.

Sen finns det såklart andra aspekter och inte bara en kurva som spelar roll.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett test du kan göra är att generera exempelvis 80hz via REW och sedan förflytta dig i x,y och z led och lyssna hur det påverkar ljudet. Det kan ge en bra uppfattning om vilka väggar/tak som bidrar till problemen kring 80hz.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett test du kan göra är att generera exempelvis 80hz via REW och sedan förflytta dig i x,y och z led och lyssna hur det påverkar ljudet. Det kan ge en bra uppfattning om vilka väggar/tak som bidrar till problemen kring 80hz.

Yepp precis, bra tips. Får dock hem en Behringer ECM8000 ikväll, så då ska jag mäta lite mer noggrant. Korkad som jag var mätte jag dessutom med 8:an på röden istället för rundtagande, vilket såklart bidragit till mitt lite skeva resultat. Faktum kvarstod dock när jag gjorde en ny mätning, det dippa fortfarande runt 80hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror vilken typ av mätningar mikrofonen är anpassad för. Behringer ECM8000 är egentligen konstruerad för mätningar i ett anekoiskt rum och ska där riktas mot den ljudkälla den mäter. I ett kontrollrum är man snarare intresserad av att mäta rummet än högtalaren. Det är därför vissa förespråkar att man riktar den mot ett anat håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att brassa på nivå, som wellness skriver. Det är viktigt att få så mycket information ut ur mätningen som möjligt. Börja med att styra ut signalen så kraftigt högtalaren tillåter (utan att dista eller andra biljud). Spela sedan in den så starkt det går utan att klippa a/d-omvandlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att brassa på nivå, som wellness skriver. Det är viktigt att få så mycket information ut ur mätningen som möjligt. Börja med att styra ut signalen så kraftigt högtalaren tillåter (utan att dista eller andra biljud). Spela sedan in den så starkt det går utan att klippa a/d-omvandlaren.

Räcker det inte att man kalibrerar efter REW? De rekommenderar att man ligger mellan -24 och -12dbfs in på mätmikrofonen, där optimalt är runt 18dbfs. Brassa på mer än så känns onödigt? REW klagar ju direkt om det är fel nivåer.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett tag sedan jag använde REW för mätning så jag minns inte riktigt upplägget. Men teoretiskt får du bättre mätvärden ju starkare du spelar in (under nollan).

Låter man peakarna nå -18 dBFS hamnar relevanta mätvärden så längt ned som -78 dBFS (T60).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett tag sedan jag använde REW för mätning så jag minns inte riktigt upplägget. Men teoretiskt får du bättre mätvärden ju starkare du spelar in (under nollan).

Låter man peakarna nå -18 dBFS hamnar relevanta mätvärden så längt ned som -78 dBFS (T60).

Fast -18dbfs är j*vligt starkt om du har kalibrerat monitorerna till 75db via SPL i lyssningsposition. Måste ju använda öronproppar utan tvekan.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Får se om jag hänger med. Du kalibrerar REW så att -18 dBFS motsvarar 75 dB (SPL)?

För att få en så ren mätning som möjligt behöver högtalarna spela mer än 60 dB ovanför bakrgrundsljudet.

Om vi antar att ditt rum har ett bakgrundsljud på ungefär 20 dB ger det att högtalarna bör spela svepet vid minst 80 dB (RMS).

Edit: Rättade och omformulade mig.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar upp pink noise genom högtalarna så att det mäter 75db på SPL-mätaren c-weight (kan ju gå starkare men känner inget behov av det i mitt rum) - Vilket är starkt som fan, detta brus motsvarar sen ca -18dbfs på mikrofonens input vid mätning. Eller är jag helt ute och cyklar?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning. Var som sagt ett tag sedan jag gjorde mätningar med REW. Men jag gissar att referensen -18 dBFS handlar om utstyrning från REW snarare än hur du förstärker signalen från mikrofonen.

När man gör ett test innan mätning så spelar REW upp en testsignal på -12dbfs (standard i programmet om man inte angett annat) - detta resulterar i ett brus ut från mina monitorer som motsvarar 75db (öronproppar i) detta brus fångas upp av min mick i lyssningsposition och motsvarar då ca -18dbfs, vilket ska var ett bra värde efter vad jag kollat upp. Men återigen kanske är ute och snurrar såfall får någon gärna hoppa in och ställa mig till rätta 🙂

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...