Jump to content
Annons

Sur ton i MJ låt (Earth Song)


Martin

Recommended Posts

Annons

Jag hör inga toner utanför Ab-mollskalan. Eb7 i stråket och melodin tar skalan ner från Eb för att landa i tonikan Abm. Visst finns en dissonans när melodin går via sexan, men den är medveten och väldigt vanlig. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om pianot kanske inte är helt 100% stämt, men definitivt gränserna tycker jag.

Låter inte surt nånstans i tonerna han spelar? Alltså just vid 0:45 menar jag.

Som Linus påpekade håller han sig till skalan, om än något dissonant sista-ton innan versens början.

De e ju en nergång han spelar och jag tror bara det är så att man inte hör sista tonen.

Alltså sista tonen som hörs ligger på tredje slaget... men jag gissar att ett Bb på fjärde slaget finns där oxå. (då "landar" man rätt innan versens början och det låter inte dissonant) Eller så ska det vara ett B, för att det blir lite dissonant o gött (blir ju en höjd kvint gentemot det ackordet som stråkarna tar) Lite Eb+5 på de hela 😉

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså sista tonen som hörs ligger på tredje slaget... men jag gissar att ett Bb på fjärde slaget finns där oxå. (då "landar" man rätt innan versens början och det låter inte dissonant) Eller så ska det vara ett B, för att det blir lite dissonant o gött
Bb finns där, bara svårare att höra pga. crescendo i stråket. Ska man vara korrekt är det inget B med men däremot Cb och sedan blir upplöst till Bb innan Ab. ☺️
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Åh MJ är väl ett fantastiskt exempel på hur produktion inte behöver vara superperfekt för att det ska funka. Tycker att ganska många ljud på t ex Dangerous känns ganska fula och sången distar till och med lite grann på sina ställen. Men det är fortfarande Michael Jackson liksom, såna detaljer blir så futtiga i helheten.

Gillar att du lyssnat så uppmärksamt på just Earth Song - hur kom det sig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående ^^. Märks en hel del i hans skivor att man velat behålla det uttrycksfulla och kanske magiska, även när det distat eller låtit lite surt här och var.

Bruce Swedien, teknikern som jobbat mest med jackssons skivor, är känd för att säga "Kompression är för barnungar", och det märks tycker jag. Det låter väldigt öppet, klart och naturligt, attackerna och briljansen känns så live, levande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör inget "fel" i den låten.

Helt övertygad om att allt som fastnat på MJ's skivor är helt medvetet. Det enda som man kanske skulle opponera sig emot vad gäller surhet är i så fall Eddie's (om det nu egentligen är han som spelar, vilket inte verkar vara helt klart...) solo på "Beat It".....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör inget "fel" i den låten.

Helt övertygad om att allt som fastnat på MJ's skivor är helt medvetet. Det enda som man kanske skulle opponera sig emot vad gäller surhet är i så fall Eddie's (om det nu egentligen är han som spelar, vilket inte verkar vara helt klart...) solo på "Beat It".....

Såg en intervju med Steve Lukather (som för övrigt spelar på låten) och han berätta hur han och producenten satt och mixade in Eddie Van Halens solo för att få det att passa in. Tydligen var det vääldigt mycket hårdrock o massa gain på den disten så de fick softa till det lite för att det skulle passa. Vad jag vet är det Lukather som lirar bas, eddie som lirar solot och sen kompgurorna vet jag inte vem de är, kan va luke, kan va eddie, kan va nån annan. Tjoho

Link to comment
Dela på andra sajter

Bb finns där, bara svårare att höra pga. crescendo i stråket. Ska man vara korrekt är det inget B med men däremot Cb och sedan blir upplöst till Bb innan Ab. ☺️

Ja lyssnar man noga hör man Bb också dock lite svagare.

Håller med om att det inte låter surt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...