Jump to content
Annons

Tips för att bli bättre på att skruva egna ljud?


Fanti

Recommended Posts

Hej!

Jag känner att jag har börjat komma igång med musikskapandet! Jag känner att jag har en hel del idéer i huvudet men har svårt för att få ned dem på "papper" om man säger så.

Problemet är det att jag inte är bra på att skruva mina egna ljud. Jag vill kunna ha ett ljud i huvudet och på ett ungefär veta hur jag ska gå till väga för att skapa det.

Därför undrar jag nu om det finns några tips och tricks som de kunniga skulle kunna bidra med? Det hade varit guld värt för just nu känner jag att jag bara sitter fast, jag kommer ingenstans 🙁 Jag vill klättra över den här tröskeln och komma vidare i min utveckling!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

lättaste är väl egentligen att prova sig fram och hör hur varje sak låter när du skruvar.. tex saw, sine, square etc.. och sedan lägga en saw med square etc och hör hur det låter.. lullig förklaring kanske men det är bara att prova sig fram 😉

här kan du se hur dom olika ser ut...

http://www.tronaudio.com/assets/Uploads/Images/waveforms.png

dvs i tex 3xOsc så är "sågtänderna" en saw osv..

Redigerat av Nickeduvet
Link to comment
Dela på andra sajter

Så gott som alla kända stora producenter som "spottar" ur sig hits i tid och otid har under en längre tid (mååånga år) byggt upp en presetbank av sounds och har i sina DAWs

olika färdiga mallar med redan uppsatta effekter och synthar. Har man jobbat så länge så blir det lätta att flytta över soundet i ditt huvud till till DAW. Men det här tar tid att bygga upp.

Bara att kämpa på och lära dig dina saker.. Och skaffa bra grejjer från början och byt inte så ofta.. Lär dig jobba med det du har så blir det bra tillslut! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma problem förr, och får repetera det de flesta redan har sagt:

Håll dig till en synth till att börja med. Körde själv Pro-53 tack vare det enkla interfacet.

Börja med att pröva olika vågformer och kör olika kombinationer för att höra hur ljuden förändrar sig mot varandra. Bara en enkel sak som att stämma om en vågformerna en aning för att "feta" till ljudet gör rätt mycket.

ADSR, ADSR, ADSR!! 🙂

Och det sista och absolut jävligaste (enl mig): Tålamod. Det tar tid, inget snack om saken. Men det blir så mycket roligare när man väl kan skruva fram ljudet som man har i huvudet utan att behöva gå igenom tusentals presets och ändå inte lyckas hitta just "det" ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lärde mig genom Malmström i reason 1. Förstod efter ett tag vad alla reglage gjorde. Oscilllatorer, adsr, filter... Sedan kom en grym tidning vars forum vi dväller i, vilken bjöd på matnyttiga och framförallt tydliga steg för steg guider / tips för att skruva ljud. Har slutat prenumerera på tidningen dock. Lade dom extra hundringarna på öl under studenttiden istället. Funderar på att ta upp prenumerationen igen dock.

Men ja, lära sig en synth, så kan du i stort sett alla sen. Komplettera med tips från studiotidningen, utube eller nån annan musiksajt.

Sen kanske en hårdvarusynth skulle vara en komplettering. Skruva till ett grymt ljud i den som låter ännu grymmare genom en gitarrförstärkare. För mig bidrog det till fördjupning och inspiration iaf.

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...