Jump to content
Annons

Windows 8


Ekstasis

Recommended Posts

?

Ja, jag såg det nu med. Skrivet vid olika tillfällen.

Hittills upplever jag inte 8an som direkt snabbare vid uppstart än win7. Men definitivt inte långsammare heller. Många småfunktioner känns rappare, öppna vissa program går något snabbare, och vanliga hushållsuppgifter i Win8 går rappare.

Lustigt nog upplevde ja några kompatibilitetsproblem när jag först installerade vissa gamla program. Men på nåt sätt känns det som sånt försvunnit och win8 känns mycket mer positiv till sånt nu. Vet inte om nån MS uppdatering kanske installerats efter det, som förändrat förutsättningarna. Eller om jag kanske klickat i nån "visa inte det här meddelandet igen" funktion. Men upplevelsen har i hög grad försvunnit. Finns några få gamla småprogram som fortfarande inte går in, men jag upplever inte mycket av det där forna längre, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hur är det en förbättring att dom vägar man automatiskt hittade i startmenyn inte finns tillgängliga på metroplanket?

Vad är det du inte hittar?

tycker också att det här kaka-på-kaka-interfacet bara andas klumpig nödlösning

man skulle gjort ett helt nytt genomtänkt gränssnitt utan att blanda ihop två stycken som tillsammans blir en mischmasch av irriterande funktioner och saknade vägar

Jag är nyfiken på lite konkreta exempel. Har läst massor av åsikter av det här slaget, även av tidningar där jag tycker att man kunde förvänta sig en lite mer öppen inställning till det hela. Och det är alltid lika ont om exempel på vad det egentligen är som folk tycker att dom inte kan göra lika smidigt som tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag tycker att det är en försämring, så är det en försämring för mig, eller hur?

Absolut, det finns säkert också en del bilförare som i vissa fall skulle kunna klara av vissa situationer bättre i en bil som saknar ABS-broms.

Sådär, ingen diskussion utan bilanalogier 🙂

Att det är väldigt många andra som har klagat på det fula Metro-skräpet och tycker, liksom jag, att det är en onödig omväg, är också en bekräftelse på att jag inte är helt ute och seglar.

Det beror sig väl på hur man ser det. Hur många anhängare har Tea Party-rörelsen i USA? 🙂

Jag har inte sagt något om att det går snabbare eller långsammare, utan jag har läst på vissa håll att saker kan gå snabbare i Win8. Jag säger bara att jag inte gillar upplägget där man ska hoppa mellan två olika skärmar med helt olika design, istället för att ha en meny på desktopen. Det känns som en irriterande omväg, helt enkelt. Att man dessutom alltid kommer till leksaksskärmen istället för desktopen, är också en irriterande detalj. Det första man gör, är ju att gå till desktopen för att köra sina program, så varför mellanlanda på en helt överflödig skärm först?

Visst, vägrar man använda en produkt som den är tänkt att användas kan den säkert upplevas som osmidig. Varför känner du att du måste gå till skrivbordet innan du startar några program? Hade det inte varit lättare att ha dom som genvägar på startmenyn/skärmen?

Nej - då kommer jag inte till startmenyn, utan till startskärmen

Lite gnälligt är det allt 🙂 "Det är ingen startmeny, det är en startSKÄRM!". Trots att man kan göra samma sak som på startmenyn, plus lite till? 🙂

som har en skitful grafisk design istället för den otroligt mycket smidigare startmenyn där man snabbt hittar rätt program - utan att behöva lämna desktopen.

Jag är verkligen nyfiken på varför det skulle gå så mycket snabbare att hitta ett program på startmenyn i Windows 7. Har du försökt kolla upp hur man snabbast startar program i Windows 8?

Har läst lite om 8.1 - och där har startknappen kommit tillbaks, men bara som en genväg till startskärmen, så det är som ett dåligt skämt, men man ska i alla fall kunna välja att komma direkt till desktopen i 8.1 - så det är åtminstone en liten förbättring...

Vad är det du gör vid skrivbordet som är så fundamentalt att du måste starta där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, vägrar man använda en produkt som den är tänkt att användas kan den säkert upplevas som osmidig. Varför känner du att du måste gå till skrivbordet innan du startar några program? Hade det inte varit lättare att ha dom som genvägar på startmenyn/skärmen?

Programmen som man startar från startskärmen startas ju i desktopläget. Varför en startskärm som bara blir en onödig omväg?

Varför behöva gå tillbaks till denna startskärm för att starta ett till program bredvid det man startade först - och sedan en gång till för att starta ett tredje program etc...? Onödigt omständligt, helt enkelt.

Lite gnälligt är det allt 🙂 "Det är ingen startmeny, det är en startSKÄRM!". Trots att man kan göra samma sak som på startmenyn, plus lite till? 🙂

Det går inte att se det som en startmeny när man växlar till en helt annan skärm. Det blir ju som att gå in i ett annat skal för att starta ett nytt program, så nej, jag kan inte se det som en startmeny.

Vad menar du med "plus lite till"? Jag är inte intresserad av annat än de program jag vill köra, men förklara gärna vad jag har missat...

Jag är verkligen nyfiken på varför det skulle gå så mycket snabbare att hitta ett program på startmenyn i Windows 7. Har du försökt kolla upp hur man snabbast startar program i Windows 8?

Jag upplever det som en korkad omväg när jag inte har tillgång till en lista med mina program under startknappen, utan tvingas gå till ett annat skal för att leta upp mina program i form av ikoner, för att de sedan hoppar tillbaks till desktopen för att köras - och det känns som en mycket klumpigare hantering.

Startskärmen är som en annan design av utforskaren, där det läggs genvägar till alla program. I mitt fall blir det långsammare. I min sambos fall spelar det kanske mindre roll, eftersom hon bara använder ett fåtal olika program, så hon har kunnat lägga allt som behövs som genvägar på desktopen. Hon tycker också att det är konstigt att man måste starta på startskärmen och gå tillbaks till startskärmen för att starta ett annat program, så hon har själv velat ha genvägar på desktopen istället - utan att jag har sagt vad jag tycker. Det enda jag sade när jag hade installerat Win8, är att det ser lite annorlunda ut än vad hon är van vid - och hon är en väldigt genomsnittlig användare, som inte kan mycket om datorer, utan bara om programmen som hon använder.

Att många tidningar och liknande har klagat på det (som du säger så räknar man ju med att de är oberoende, opartiska och öppna), borde väl till och med få dig att inse att M$ har klantat sig med det nya upplägget? Även om du gillar det så innebär det väl inte att det är den bästa lösningen...?

Vad är det du gör vid skrivbordet som är så fundamentalt att du måste starta där?

Det är egentligen en icke-fråga, eftersom programmen ju fortfarande startas i desktop-läget, även om man startar dem från startskärmen... 😉 Desktopen är alltså och förblir arbetsläget, så frågan är kanske mer vad det är som gör att du inte tycker att det är relevant att klaga på det överflödiga läget som har tillkommit...?

Startskärmen blir ju lite som att sätta sig i bilen och sätta i nyckeln i tändningslåset, bara för att sedan få plocka fram en annan nyckel att starta bilen med - och sedan få vrida om nyckel nummer ett varje gång man ska svänga, typ (med tanke på bilanalogier... 😉).

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att höra era inputs alla!

Det positiva är att det verkar upplevas stabilt och snabbt för audio. Det är väl det som är det viktiga, iallafall för mig, just i studiomiljön. Win7 har funkat bra hittills. Även om jag kan dubbelboota ett tag så ändrar jag om lite för att optimera att köra från SSDn med Win8.

Så det blir till att köra in win 8.1 på nya SSDn i veckan förhoppningsvis.

I min studiomiljö har själva OS:ets användbarhet inte så stor betydelse eftersom jag bara kör ett fåtal program därifrån. Lätt att komma åt och starta upp från både metro och desktop.

Men i min vanliga miljö, där jag har mängder av program, tycker jag det har varit lite kinkigt att strukturera upp dom i metro-interfacet. Får se om jag vänjer mig vid det.

Men då jag har dubbla skärmar på både studio och arbetsdator och har hyfsat många kortkommandon i huvudet har det annars varit helt ok än så länge. (fast då har jag iofs hämtat hem tredje-parts startmeny för det känns smidigare vid en övergång, lite bättre översikt).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur starta program?

Tryck windows knapp börja skriva "Cub" tryck enter Cubase startar.

Går fort som sjutton, precis som i Unix. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Till och med förtitts versionen funkade helt ok samt att allaredan då funkade drivare från win7. Jag gillart och har lite svårt att förstå att det/win8 skulle vara så hemskt jag tycker det är skitbra och då kör jag det inte ens speciellt ofta.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

du skämtar..?

Ja iallafall så har det ändrat mitt beteende iallafall, självklart kunnde man ha genvägar på skrivbordet innan också..

men då sökfunktionen inte känns lika smidig och snabb som innan så blir det inte att man använder för att öppna program.

Men visst gick något snabbare att öppna på det gammla sättet då tryckte jag bara på windows knappen sedan skrev jag t.e.x "re" för att öppna reaper.

Det enda jag har något emot är man inte själv för välja..

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hur mycket kostar win 8? Jag äger både en win xp och en win 7 licens men hittar inga vettiga köp möjligheter utan att man som jag förmodar måste uppgradera en befintlig installation. Surt att det kostar föresten nu när os x är gratis

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket kostar win 8? Jag äger både en win xp och en win 7 licens men hittar inga vettiga köp möjligheter utan att man som jag förmodar måste uppgradera en befintlig installation. Surt att det kostar föresten nu när os x är gratis

Är ganska dyrt i sverige ännu. Billigaste blir det nog om du köper en uppgradering från amazon.co.uk brukar vara billigast där...eller amazon.de

Beträffande språk så spelar det ingen roll, är extremt enkelt att byta språk med ett musklick i windows 8 (krävs omstart dock)

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte uppgradering från XP/Win7, så kostade det 295:-, som var något introduktionspris. Under installationen (som jag gjorde på en tom disk) frågade det aldrig efter den gamla versionen, men ändå...

Nu ligger uppgraderingen på runt en tusenlapp, har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

runt 799 på prisjakt. windows 8.1 något dyrare som det verkar, men kanske finns billigare erbjudanden via amazon eller likande...blir hur som helst billigare att köpa från utlandet.. såvida windows 8.1 inte är billigare betala inte extra för det, då 8.1 uppdateringen är gratis. (8.1 är något dyrare i sverige ser jag)

tycker smärtgränsen går runt 200.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte hittar?

letade som en bäng efter tillbehör>paint av alla jävla grejer häromdagen för att klistra in en skärmdump

fick ge upp - var är den?

nu har jag inte själv åttan utan det är frugans dator som jag får peta i ibland

alla program man installerade hamnade automatiskt i startmenyn - gör dom det på startsidan nu?

har iaf inte verkat så...

Jag är nyfiken på lite konkreta exempel. Har läst massor av åsikter av det här slaget, även av tidningar där jag tycker att man kunde förvänta sig en lite mer öppen inställning till det hela. Och det är alltid lika ont om exempel på vad det egentligen är som folk tycker att dom inte kan göra lika smidigt som tidigare.

fast det har inte med saken att göra att lösningen är två-i-ett på varandra

om dom nu ville göra ett nytt gränssnitt a la metro kunde dom gjort det genomgående och rakt igenom - och bra

att desktopen vid vissa valda tillfällen hoppar in känns bara som om man monterat ihop nåt med silvertejp - har inget att göra om man kan göra nåt "lika smidigt" enl din åsikt

och den förbannade j-la bautaklockan som man lyckas få fram mitt framför allt hela tiden.... alltså med fem minuter win8 längtar jag till win95 😱

det är tur man har kvar sjuan själv

☺️

.... och jag låter som plojty-gunnar nu märker jag...

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

letade som en bäng efter tillbehör>paint av alla jävla grejer häromdagen för att klistra in en skärmdump

fick ge upp - var är den?

nu har jag inte själv åttan utan det är frugans dator som jag får peta i ibland

När du är på startskärmen, börjar skriva "paint" så dyker det upp 🙂 Eller så scrollar du till höger, så borde du hitta det. Eller högerklickar och trycker på "alla appar" (eller det nu står, kommer ej ihåg).

alla program man installerade hamnade automatiskt i startmenyn - gör dom det på startsidan nu?

att desktopen vid vissa valda tillfällen hoppar in känns bara som om man monterat ihop nåt med silvertejp - har inget att göra om man kan göra nåt "lika smidigt" enl din åsikt

Jag är helt övertygad om att det beror sig på att du så inkörd i win95-tänket, just det här att man ser startskärmen och skrivbordet som två vitt skilda ting.

Det finns fortfarande inga exempel i den här tråden som visar på någonting som egentigen är krångligare med 8:an. Däremot gör man vissa saker lite annorlunda än tidigare.

Så när plojty-Gunnar-tänket kommer upp, försök fundera över om det hade känts ologiskt om ni satt vid en dator första gången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Programmen som man startar från startskärmen startas ju i desktopläget. Varför en startskärm som bara blir en onödig omväg?

Det är ju precis som att säga att startmenyn var en onödig omväg.

Varför behöva gå tillbaks till denna startskärm för att starta ett till program bredvid det man startade först - och sedan en gång till för att starta ett tredje program etc...? Onödigt omständligt, helt enkelt.

Hur startar du program i Windows 7? Måste du inte hela tiden öppna startmenyn?

Det går inte att se det som en startmeny när man växlar till en helt annan skärm.

"Claes första OS-lag" 🙂

Själv skulle jag nog påstå att det helt klart går. Handlar bara om vilja.

Vad menar du med "plus lite till"? Jag är inte intresserad av annat än de program jag vill köra, men förklara gärna vad jag har missat...

Att ikonerna på startskärmen är levande och således kan vissa viss info utan att du behöver öppna programmen.

Jag upplever det som en korkad omväg när jag inte har tillgång till en lista med mina program under startknappen, utan tvingas gå till ett annat skal för att leta upp mina program i form av ikoner, för att de sedan hoppar tillbaks till desktopen för att köras - och det känns som en mycket klumpigare hantering.

Ok, så problemet är att startmenyn i Windows 8 är ikonbaserad och inte består av textsträngar som på startmenyn?

Startskärmen är som en annan design av utforskaren, där det läggs genvägar till alla program. I mitt fall blir det långsammare. I min sambos fall spelar det kanske mindre roll, eftersom hon bara använder ett fåtal olika program, så hon har kunnat lägga allt som behövs som genvägar på desktopen. Hon tycker också att det är konstigt att man måste starta på startskärmen och gå tillbaks till startskärmen för att starta ett annat program, så hon har själv velat ha genvägar på desktopen istället - utan att jag har sagt vad jag tycker.

Jag antar att hon precis som du är van vid Win95-tänket

Det enda jag sade när jag hade installerat Win8, är att det ser lite annorlunda ut än vad hon är van vid - och hon är en väldigt genomsnittlig användare, som inte kan mycket om datorer, utan bara om programmen som hon använder.

Jo, men hon är väl fortfarande van vid något annat? Då blir ju vilken ändring som helst ovan, även om den är till det bättre.

Att många tidningar och liknande har klagat på det (som du säger så räknar man ju med att de är oberoende, opartiska och öppna), borde väl till och med få dig att inse att M$ har klantat sig med det nya upplägget? Även om du gillar det så innebär det väl inte att det är den bästa lösningen...?

Ok, är det nu det kommer minst ett konkret exempel på något som är mer omständigt att göra i Windows 8?

Startskärmen blir ju lite som att sätta sig i bilen och sätta i nyckeln i tändningslåset, bara för att sedan få plocka fram en annan nyckel att starta bilen med - och sedan få vrida om nyckel nummer ett varje gång man ska svänga, typ (med tanke på bilanalogier... 😉).

I Windows 7, är det inte så att du får trycka på startknappen för att startmenyn ska uppenbara sig? Vad är då skillnaden mot Windows 8, egentligen? I Windows 7 får du en startmenyn när du trycker på startknappen. Så även i Windows 8, även om den ser annorlunda ut.

Ja iallafall så har det ändrat mitt beteende iallafall, självklart kunnde man ha genvägar på skrivbordet innan också..

men då sökfunktionen inte känns lika smidig och snabb som innan så blir det inte att man använder för att öppna program.

Men visst gick något snabbare att öppna på det gammla sättet då tryckte jag bara på windows knappen sedan skrev jag t.e.x "re" för att öppna reaper.

Det enda jag har något emot är man inte själv för välja..

Du kan starta program genom att börja skriva på dom in Windows 8 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns fortfarande inga exempel i den här tråden som visar på någonting som egentigen är krångligare med 8:an. Däremot gör man vissa saker lite annorlunda än tidigare.

fast när nånting förändras radikalt duger det inte med att det fungerar lika bra fast annorlunda - det måste fungerar bättre

vad är annars poängen med att lära sig nytt?

men jj - hur fan kan du försvara mischmaschet av två olika gränssnitt? 🙂

dom kunde ju kört fullt ut med metro då - fast man var väl för feg och så blev det en kråka av alltihop bara

men jag ska testa att leta ute till höger... liiite löjligt bara att man ska behöva gå tillbaka från där man är för att leta efter nåt som man ska skriva för att få fram... heja linux... 😐 eller

tack för tipset iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

fast när nånting förändras radikalt duger det inte med att det fungerar lika bra fast annorlunda - det måste fungerar bättre

vad är annars poängen med att lära sig nytt?

Jag tycker ju att Windows 8 överlag fungerar bättre och att dom gjort ett bra jobb med att behålla sitt arv, trots att man siktar mot framtiden. Nu vet jag såklart ingenting om MS strategi framöver egentligen. Men en inte alltför vågad gissning är väl att man på sikt kommer att slå ihop Windows 8, RT och Phone till samma OS och att det sen köra allt från samma device. Samtidigt som OS:et då måste kunna anpassa sig till vilket sammanhang det kör. D v s, man har motsvarande en mobiltelefon som man kanske dockar till en stor skärm med tangentbord och mus.

Så jag påstår inte att det här är det ultimata gränssnittet, men man provar sig väl fram allt eftersom.

men jj - hur fan kan du försvara mischmaschet av två olika gränssnitt? 🙂

dom kunde ju kört fullt ut med metro då - fast man var väl för feg och så blev det en kråka av alltihop bara

Metro-gränssnittet är väl framför allt gjort för att kunna styras med fingrarna på en touchskärm. Samtidigt tycker jag att det är en fullt godtagbar kompromiss med skrivbordet "bakom" om man kör med mus och tangentbord, just eftersom ingenting egentligen är svårare. Bara lite annorlunda 🙂

men jag ska testa att leta ute till höger... liiite löjligt bara att man ska behöva gå tillbaka från där man är för att leta efter nåt som man ska skriva för att få fram... heja linux... 😐 eller

Jag tycker ju att det verkar lite kantigt att se det som att man "går tillbaka". Jag menar, du måste ju öppna startmenyn in Windows 7 också. Och där blir det ju också att man får navigera en bit om det inte är program man använder ofta.

Det är väl i så fall något man kan fundera över som en brist i Windows 8, att burken inte själv lägger upp de oftast använda programmen som första startalternativ.

tack för tipset iaf 🙂

Det var det lilla. Annars finns ju oftast svaren även på t ex Google 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...