Jump to content
Annons

Köra live genom datorn


Bloeas

Recommended Posts

Konstig fråga kanske, men jag har funderat på detta ett tag =)

Jag är inget vidare eller har aldrig sysslat med att sköta liveljud, däremot är jag ganska hemma i studiomiljö.

VI håller på att bygga upp en scen på jobbet och jag har en tanke om att sköta allt ljud live via dator, är det lämpligt?

Det handlar mestadels om hip hop. Alltså en DJ och några mickar.Det spelar väl ingen roll, men jag har ett PA bestående av 4 subbar a´15tum +4 toppar och några monitorer, allt är aktivt.

MIn tanke är om man kan köra allt via ett firewirekort in i cubase. Mixa det, på med lite grejer på mastern och sedan ut i PAsystemet.

Nån som har en tanke om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har full förståelse för tanken att utnyttja så mycket teknik som möjligt, det är kul och utmanande! 🙂

Men helt ärligt tror jag att det är absolut lättast att köpa ett mixerbord med lagom många kanaler. Stabilare på många sätt och otroligt mycket enklare att överblick och skruva/justera ljudet på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en dedikerad dator som pallar lite tryck och några ok preamps kan det lira rätt smärtfritt. Jag föredrar själv hårdvarureglar!

Senario 1:

Nackdelen är kvällen när du står där och man skall få till ett snabbt byte på DJ's och ena killen/tjejen kommer med egen mixer. DJ'n skickar skithet signal och du har ingen PAD funktion i ljudkortet (Jag spekulerar här)

Senario 2:

Du är lite stressad eftersom du både riggar och kör ljudet, missar att sänka en kanal när en killen på scen får för sig att doppa ena micken ner i monitorn vilket resulterar i en duktig rundgång. Med en mixer har du alltid muteknappen lättillgänglig eller masterregeln för att snabbt parera.

Du står nu med musen och jagar efter rätt regel.

För övrigt:

Har du utgångar så det räcker?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det borde funka tycker man. Vi pratar ju ändå 2012. Det går ju oxå att fördela lasten så att bara en del går genom datorn och annat genom en mixer till PAt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt band (Secret Circus) kör live med ett Motu 828 mkIII FW. Styrs via datorn. Inte helt perfekt, som senario 2 i föregående post illustrerar, men har många andra fördelar (grymt ljud, grafiska EQ, kopmressorer och reverb etc). På önskelistan står en iPad, så kan vi ha touchreglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har faktiskt gjort flera gigg genom Logic och en liten Mac Mini när det begav sig för många år sedan. Fungerade utmärkt. Dock är ju problemet att det uppstår en liten tystnad när inget ljud går genom ljudkortet när du byter projekt i Logic (dvs när du byter låt).

Och jag kanske inte hade kört det om jag var ljudtekniker åt Madonna om vi säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Prestandan är det ingen fara med, Men det är ju bara testat i studiomiljö och man vet ju aldrig med dom här datorerna!

Jag tar med era tankar. Försöker få till en så smidig setup som möjligt, testar och utvärderar!

//

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall är det inte riktigt självklart vad datorn skulle tillföra, förutom att det är kul med teknik? 🙂

Jag menar, det är ju en sak om man vill kunna synka ljud, ljus, kanalbyten på diverse instrument, ställa individuella nivåer på backing tracks o s v. Men för det du ska göra måste ju en vanlig mixer, kanske med en inbyggd effekt-enhet, vara otroligt mycket smidigare och pålitligare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...