Jump to content
Annons

Spela live med playback i bakgrunden


Jonte88

Recommended Posts

Tjena undrar lite över detta många gånger häftiga fenomen.

Tänkte mej mer lite te bandet då, asså köra fulluppsättning (trummor, bas, 2 gitarrer å sång) och sen kör man stråkar å sånt som playback i bakgrunden för å feta till ljudet mer.

Men hur funkar det? Antar att trummisen måste få nån slags metronom å gå efter, men den ska ju inte höras ut till publiken så hur kopplar man och vad använder man?

Annars nån som testat/kör på nått sånt här? Hade varit fränt å höra ifall de e värt de??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det verkar vara ganska vanligt att använda till exempel en MP3-spelare där man skickar ut den ena stereoutgången till PA:t för musikbakgrunden, och den andra utgången med klick till trummisen.

Man använder med andra ord en stereofil där musiken ligger i ena kanalen och klicket i den andra.

Annars kan man ju använda ett ljudkort med flera utgångar samt ett program som stöder flera kanalers uppspelning (till exempel din DAW) och skicka utgångarna som man vill.

Redigerat av Berg
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har använt det i närmare tre år nu, hur praktiskt som helst. Kör mest keyboards och körer där, men man kan ju slänga in lite vad som helst.

Studio hade någon slags tema-serie om backingtracks för ett antal nummer sen, där fanns mycket bra tips.

Vi har valt att köra på vad vi tror är enklast möjliga setup. Då ligger backingtracksen på en vanlig mp3:a. Musiken (oftast keyboards och körer) ligger utpanoerade max till höger och sen finns det ett klick som ligger utpanoerat max till vänster. Vad man sen spelar upp mp3:an med spelar inte så stor roll, vi brukar ta någons mobiltelefon. Glöm bara inte att sätta den i flygläge! (så att inte giget blir avbrutet av telefonsamtal 🙂).

Till telefonens/mp3-spelarens hörlursuttag kopplar man en sladd med 3.5 mm stereoplugg i ena ändan och 2*RCA i andra ändan. Med låter som är mixade enligt ovan bör då musiken hamna på den röda RCA-kontakten, och klicket på den vita.

RCA-kontakten med musik kopplar man sen in i mixerbordet precis som vilket instrument som helst (förmodligen behöver ni en RCA->tele-adapter), kontakten med klicket får man på något sätt ordna så att det hamnar i en in-ear-plugg som trummisen kan ha.

Vi har valt att lösa det senare genom att köpa ett litet 4-kanalers mixerbord, finns för några hundralappar från Behringer. Dessutom har vi en line-box som musik-kontakten går till. DI-boxen splittar signalen, så att den går att koppla till både vårt stora mixerbord och trummisens egna lilla. Kopplingen blir då:

Mobil->musik-kanalen->DI_box->1. Det lilla mixerbord, 2. Det stora mixerbordet

Mobil->klick_kanalen->Det lilla mixerbordet.

Sen har trummisen ett par vanligt in-ear-lurar som han kopplar till hörlursuttaget på det lilla mixerbordet.

Det här låter eventuellt krångligare än vad det är. Försök rita upp det framför dig, så ser du att det inte är så mycket som ska kopplas!

Finns också några gamla trådar i ämnet, t ex denna och denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det ja, angående själva klicket. Antar att ni har något program, Cubase, Logic, ProTools eller liknande, där ni programmerare bakgrunderna. Då är det ju bara att lägga upp ett midispår till där man programmerar in klicket också.

Där kan ni ju även se till att programmera klicket exakt som trummisen vill ha det. Hen kanske vill att 1:an alltid ska markeras lite starkare, att refrängen ska ha 1/8-puls på klicket medans det är bättre med 1/4-puls på verserna o s v.

Och så får man försöka välja något bra ljud som trummisen står ut med.

Jag brukar använda något ljud som ska föreställa att en trummis slår ihop två stockar, och sen sätta att lågpassfilter som skär ända ner till runt 4 kHz. Då får man ett ganska distinkt ljud som ändå inte slår hål i öronen på trummisen. Men där får man såklart exprimentera sig fram beroende på vilket ljud man använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, tack du förstår precis tänkte inte att de va så enkelt.

Men annars hade ni svårt å få de å stämma? Jag menar när ni började med de helt jobbigt som fan eller flöt det på som en självklarhet? Man har ju ändå en trummis som har en gömd mördar blick när man snackar metronom har ju blivit mest att använda innan studio tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju asjobbigt att spela till det innan man är van. Är det dessutom enbart trummisen som hör klicket är det stor risk att resten av bandet försöker att antingen höja eller sänka tempot. Kanske kan vara en fördel att köra lite klick i alla monitorer. Att det även hörs lite ut i PAt är helt skit det samma, ingen bryr sig i det.

Samtidigt är det ett bra sätt att gå framåt i det rytmiska. Först låter det jävligt stelt när man följer metronomen, men efter övning kan man få det att låta helt naturligt, bättre än utan klick... Men det blir ju lite övning...

Det går ju att köra sånt här på bara vissa låtar, sen skita i det på andra däe man vill jamma hejvilt...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

För oss funkade själva liret bra från början, kändes ganska naturligt. Däremot känns det som att det är lite viktigare än innan att trummisen har bra lyssning.

Eventuellt får man även anpassa sitt spel lite, det är ju inte självklart (även om det förmodligen är det vanligaste) att trummisen är den som håller takten i bandet.

Men jag tror ändå att det blir lättast om man låter hen göra det när man kör med klick, och sen får ni andra anpassa er och lita på att trummisen håller sig till klicket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt tänkt starta exakt den här tråden flera gånger. Mest pga tex Avenged Sevenfold. Sök upp "A little piece of heaven live" på tuben så förstår ni vad jag menar. Där har dem ju ett major backtrack. Hur TROR ni att proffsen gör? Har alla klick i lurarna? Det måste ju vara så om det är partier där det bara är en gitarrist som spelar ett riff tex. För då hjälper ju det inte så mkt att trummisen har ett klick som ingen annan hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt tänkt starta exakt den här tråden flera gånger. Mest pga tex Avenged Sevenfold. Sök upp "A little piece of heaven live" på tuben så förstår ni vad jag menar. Där har dem ju ett major backtrack. Hur TROR ni att proffsen gör? Har alla klick i lurarna? Det måste ju vara så om det är partier där det bara är en gitarrist som spelar ett riff tex. För då hjälper ju det inte så mkt att trummisen har ett klick som ingen annan hör.

Nu gissar jag bara, men förmodligen har dom en något mer komplex uppspelningsenhet en musikspelar-appen i en mobil-telefon 🙂

Musiken och klicket ligger säkert dessutom uppdelat på en massa kanaler så att ljudteknikerna kan styra exakt vem som ska höra vad och när. I fallet med gitarristen skulle man ju kunna tänka sig att han får klicket när trummisen inte är med, om han nu inte har det hela tiden.

Sen är det väl även så att man kanske inte köra med backingtracks hela låten, utan att det startas och stängs av vid olika partier. Antingen av någon ljudtekniker eller trummisen.

Finns förmodligen hur mycket teknik som helst som man som amatörband inte använder eller känner till. Vår förre basisten provspelade t ex en gång för Dark Tranquillity. Han berättade att dom köra _allt_ synkat efter klicktrack, så att t ex gitarristerna inte behöver tänka på att byta ljud när det ska göras, det sköts automatiskt.

Cruncharn kanske kan berätta lite mer om det här? Eller Demonproducenten? Eller någon annan också för all del, men det är två som verkar ha mycket erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gissar jag bara, men förmodligen har dom en något mer komplex uppspelningsenhet en musikspelar-appen i en mobil-telefon 🙂

Musiken och klicket ligger säkert dessutom uppdelat på en massa kanaler så att ljudteknikerna kan styra exakt vem som ska höra vad och när. I fallet med gitarristen skulle man ju kunna tänka sig att han får klicket när trummisen inte är med, om han nu inte har det hela tiden.

Sen är det väl även så att man kanske inte köra med backingtracks hela låten, utan att det startas och stängs av vid olika partier. Antingen av någon ljudtekniker eller trummisen.

Finns förmodligen hur mycket teknik som helst som man som amatörband inte använder eller känner till. Vår förre basisten provspelade t ex en gång för Dark Tranquillity. Han berättade att dom köra _allt_ synkat efter klicktrack, så att t ex gitarristerna inte behöver tänka på att byta ljud när det ska göras, det sköts automatiskt.

Cruncharn kanske kan berätta lite mer om det här? Eller Demonproducenten? Eller någon annan också för all del, men det är två som verkar ha mycket erfarenhet.

Jag har sett folk som gör på helt olika sätt när man byggt gästproduktioner.

Rätt vanligt att en man har någon form av miditrigger, typ Ddrum eller en Roland SPD-S triggar ett DAW med förinspelat material skickar till IEM. Ibland har man lagt ljuden i Drumpaden.

Vissa produktioner kör med tidskodat ljus, vilket kräver att bandet är på rätt riff vid rätt tidpunkt för att det skall klaffa, och andra tycker att det är skönt att få hjälp att tajta till det. Har tyvärr själv ingen erfarenhet av att bygga upp sådana lösningar.

Redigerat av Timmartensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ju faktist varit jäkligt fett (kanske över seriöst) men kalas att köra med detta å bygga ljus shower till allt som synkar måste kika lite på de borde väll finnas nått program eller nått som man kör igång som både styr ljus showen och spelar upp ljudet i bakgrunden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ju faktist varit jäkligt fett (kanske över seriöst) men kalas att köra med detta å bygga ljus shower till allt som synkar måste kika lite på de borde väll finnas nått program eller nått som man kör igång som både styr ljus showen och spelar upp ljudet i bakgrunden?

Prova med mp3-varianten först, även om det i grunden är enkelt så är blir det ändå lite extra jobb i slutändan.

Själv tycker jag dock att det helt klart är värt det, dels vet man ju att man kommer in i rätt tempo i låtarna, men framför allt att man slipper hålla reda på så få människor som möjligt vid rep, gig och sånt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ju faktist varit jäkligt fett (kanske över seriöst) men kalas att köra med detta å bygga ljus shower till allt som synkar måste kika lite på de borde väll finnas nått program eller nått som man kör igång som både styr ljus showen och spelar upp ljudet i bakgrunden?

Martin (ljusfabrikanten) har ett program för det. När jag såg det i action (Coverband i Sälen) så var den versionen gratis vet inte hur det är nu. Kolla in på deras hemsida.

http://www.martin.com/product/product.asp?product=lightjockey

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova med mp3-varianten först, även om det i grunden är enkelt så är blir det ändå lite extra jobb i slutändan.

Själv tycker jag dock att det helt klart är värt det, dels vet man ju att man kommer in i rätt tempo i låtarna, men framför allt att man slipper hålla reda på så få människor som möjligt vid rep, gig och sånt 🙂

Jodå, ska inte låta benen springa före kroppen, men känns som en bra början på nått man kan bygga vidare på som kan bli hur fränt som helst.

Tackar för tipset, ska ta och kika in de programet lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vi har använt det i närmare tre år nu, hur praktiskt som helst. Kör mest keyboards och körer där, men man kan ju slänga in lite vad som helst.

Studio hade någon slags tema-serie om backingtracks för ett antal nummer sen, där fanns mycket bra tips.

Vi har valt att köra på vad vi tror är enklast möjliga setup. Då ligger backingtracksen på en vanlig mp3:a. Musiken (oftast keyboards och körer) ligger utpanoerade max till höger och sen finns det ett klick som ligger utpanoerat max till vänster. Vad man sen spelar upp mp3:an med spelar inte så stor roll, vi brukar ta någons mobiltelefon. Glöm bara inte att sätta den i flygläge! (så att inte giget blir avbrutet av telefonsamtal 🙂).

Till telefonens/mp3-spelarens hörlursuttag kopplar man en sladd med 3.5 mm stereoplugg i ena ändan och 2*RCA i andra ändan. Med låter som är mixade enligt ovan bör då musiken hamna på den röda RCA-kontakten, och klicket på den vita.

RCA-kontakten med musik kopplar man sen in i mixerbordet precis som vilket instrument som helst (förmodligen behöver ni en RCA->tele-adapter), kontakten med klicket får man på något sätt ordna så att det hamnar i en in-ear-plugg som trummisen kan ha.

Vi har valt att lösa det senare genom att köpa ett litet 4-kanalers mixerbord, finns för några hundralappar från Behringer. Dessutom har vi en line-box som musik-kontakten går till. DI-boxen splittar signalen, så att den går att koppla till både vårt stora mixerbord och trummisens egna lilla. Kopplingen blir då:

Mobil->musik-kanalen->DI_box->1. Det lilla mixerbord, 2. Det stora mixerbordet

Mobil->klick_kanalen->Det lilla mixerbordet.

Sen har trummisen ett par vanligt in-ear-lurar som han kopplar till hörlursuttaget på det lilla mixerbordet.

Det här låter eventuellt krångligare än vad det är. Försök rita upp det framför dig, så ser du att det inte är så mycket som ska kopplas!

Finns också några gamla trådar i ämnet, t ex denna och denna.

Jag har utifrån detta försökt skapa en egen Klickmonitor. Jag har gjort i princip exakt som du har beskrivit.

När jag kopplat hörlurarna till hörlursuttaget i min lilla mixer får jag inget ljud i hörlurarna. Det går däremot utmärkt att koppla hörluren till min Main Out L. Problemet är ju då att jag endast får ljudet till vänster i örat.

Jag löste det genom att använda ett andra par hörlurar och koppla i Main Out R (men sätter pluggen med L-markering i högra örat).

Jag har då två olika hörlurar med L-markeringarna i båda öronen. Det funkar galant, men det måste väl finnas något smidigare sätt att få detta till att funka utan att behöva använda två olika hörlurar?

Gjorde ett litet kopplingsschema som jag bifogar.

Kopplingsschema klickmonitor.pdf

Redigerat av wwilton
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har utifrån detta försökt skapa en egen Klickmonitor. Jag har gjort i princip exakt som du har beskrivit.

När jag kopplat hörlurarna till hörlursuttaget i min lilla mixer får jag inget ljud i hörlurarna. Det går däremot utmärkt att koppla hörluren till min Main Out L. Problemet är ju då att jag endast får ljudet till vänster i örat.

Jag löste det genom att använda ett andra par hörlurar och koppla i Main Out R (men sätter pluggen med L-markering i högra örat).

Jag har då två olika hörlurar med L-markeringarna i båda öronen. Det funkar galant, men det måste väl finnas något smidigare sätt att få detta till att funka utan att behöva använda två olika hörlurar?

Gjorde ett litet kopplingsschema som jag bifogar.

Vad har du för mixer?

Jag gissar att det är någon knapp som inte är intryckt, som har med routingen av main-signalen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är inte så många knappar på lilla mixern, och dem där är har jag provat trycka in. Det som finns är CD/Tape to mix, CD/Tape to CTRL, FX to CTRL. Och inga av dessa ska ha med routingen av mainen att göra.

Lilla mixern är en Behringer Xenyx1002FX

Stora mixern där endast musiken skickas ut är en Behringer Xenyx1222USB

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har vridit på ratten där det står "Phones/control room" så att den inte står på noll och det fortfarande inte kommer ljud från hörlursuttaget så är det nog helt enkelt så att mixern är trasig. Eller i alla fall hörlursutgången.

Kommer det något ljud från utgångarna som är märkta "ctrl room out"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar erfara att min lilla mixer är trasig, som du sa. Jag provade nämligen att göra samma uppkoppling i min större mixer och där funkade det prima.

Det kommer inte något ljud heller när jag kopplar in i Ctrl room out. Så jag antar att det blir till att köpa en ny mixer ifall jag har behov av detta i framtiden. Men jag är fortfarande lite nyfiken på vad problemet kan vara, har du någon aning?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Många i dansbandsbranchen kör med cakewalk. Fördelen med det framför de andra är att man kan göra en playlist för projekt. Och sen spelar man ofta upp ett projekt per låt. Då kan man få det bra att funka med styrning av mixerbord, effekter och ljus m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många i dansbandsbranchen kör med cakewalk. Fördelen med det framför de andra är att man kan göra en playlist för projekt. Och sen spelar man ofta upp ett projekt per låt. Då kan man få det bra att funka med styrning av mixerbord, effekter och ljus m.m.

Eller Sonar numera? 🙂

Kanske var det dom körde i Dark Tranquility? Vår förr-förr-förr-förr-förre basist provspelade för dom när dom letade ny. Han berättade om att dom t ex skötte alla effektbyten till gitarr-riggarna via backingtracksen. Verkar ju rätt skönt (så länge tekniken sköter sig), har ju hänt några gånger att man trampat in helt fel patch... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Eller Sonar numera? 🙂

Kanske var det dom körde i Dark Tranquility? Vår förr-förr-förr-förr-förre basist provspelade för dom när dom letade ny. Han berättade om att dom t ex skötte alla effektbyten till gitarr-riggarna via backingtracksen. Verkar ju rätt skönt (så länge tekniken sköter sig), har ju hänt några gånger att man trampat in helt fel patch... 🙂

Precis, men det är väl fortfarande Cakewalk?

Jag har köpt Studio x2 som jag ska ha att använda för klick, styra ljus samt för att styra effekter och lite åkningar i mixerbordet. Funkar ju som sagt även utmärkt för att byta ljud i andra grejer också, man får ju göra så gott det går när man inte har råd att använda ljudtekniker 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...