Jump to content
Annons

Personlig monitor för helt band!


lonewind

Recommended Posts

Hej!

Vi skulle vilja ha ett monitorsystem till vårat band (6 pers), in ear-baserat. Där alla har möjlighet att åtminstone delvis påverka hur mycket av vad de vill höra? Det ska funka för både rep och live och ju smidigare och enklare lösning desto bättre.

Finns detta så mottar jag gladeligen tips...

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, alltså i mitt googlande så snubbla jag över den. Vid en första anblick så känns det som en skitbra idé.

Sen tänkte jag att det bästa ändå kanske är att skaffa ett mixerbord med så många aux som möjligt. 4 el fler. Då kan ju var och en ha sitt monitorsystem på varsin aux och på mixerbordet välja vad de vill ha i lyssningen... på det gamla hederliga sättet så att säga.

När jag spelade med lisebergs husband så hade de något system då de där de satt själva kunde välja vad de ville ha i mixen. Det vore ju det ultimata men har ingen aning vad för typ av system det var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska definitivt kolla in Behringers senaste skapelse!

http://www.thomann.de/se/behringer_x_32.htm

Denna i kombo med följande...

http://www.thomann.de/se/behringer_powerplay_p16d_ultranet.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_powerplay_p16m_personal_mixer.htm

Visst....

Du behöver kunna splitta alla signaler från instrumenten så FOH får rena signaler, men till det här priset!!

Utöver detta så tillkommer naturligtvis inearsystem.

Om dina bandmedlemmar klarar sig utan att behöva sköta sin egna mix så är det ju bara att koppla på inearsystemen direkt till mixern.

Detta står på min närmsta lista!

Utan tvekan helt rätt väg att gå!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ett vanligt ljudkort med tex 10 outputs samt hörlurs förstärkare (finns billiga från Behringer för nån hundring styck) samt vilket inspelningsprogram som helst och en dator (bärbar är väl smidigast) borde fixa det. På det sättet kan man ju även mecka ganska mycket med varje/fixa till hur dom vill att det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inget bra Sven.

Du ska in med minimum 24 kanaler...

Bara det i sig gör att det snabbt blir dyrt med ljudkort.

Upp på det så vill de flesta i sin egna mix kunna styra över reverb och kompression med mera.

Ett mixerbord avsett för monitor är att föredra i alla lägen.

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tror vi pratar om lite olika saker här om jag förstår trådskaparen rätt!?

I en livesetup idag så har du ett absolut minimum på fyra kanaler bara till trummor!

Detta förutsatt att vi pratar en vanlig pop/rocksituation.

Vanligare är snarare nio mickar bara till trumsetet.

Sen tillkommer bas, ofta med två kanaler.

Två elgitarrer, nån akkegura och piano.

Utöver detta, säkert tre - fyra sångmickar.

Det funkar inte med ett vanligt ljudkort då!

Dessutom så måste alla kanaler splittas och dessutom skickas till FOH så att ljudteknikern kan arbeta oberoende av musikernas egna lyssning.

Hoppas detta klargör vad jag menar!?

Piiiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo du har rätt, som regel så är det nog bättre att ha flexibilitet så som du beskriver. Jag tipsade om budget läget och vad man kan göra med det.

Som jag tänkte så pratar vi bara medhörning här så inputkanaler förmodade jag att det redan fanns i nån form av mixer som man kunde slanga ut från. Ett multikanals ljudkort har man kanske redan.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ingen aning om vilken budget ni har, men om ni verkligen vill ha full kontroll så är nog Cruncharns tips förmodligen det billigaste alternativet.

Men det kanske går att kompromissa lite? Då kan man genast komma ner i pris. Nu vet jag inte vad ni har för sättning. Men ta mitt eget band som exempel, vi är fyra, bas, trummor, gitarr och sång, plus backingtracks (keyboards och körer). Mixerbordet (Yamaha MG16/6 FX) har endast 3 auxar, varav en är till den inbyggda effekten.

Då har vi gjort så att jag (gitarr) och bassisten har stereo-mixen ut som lyssning, medans sångaren och trummisen får stereo-mixen plus en aux-var (som dom kan blanda hur dom vill mellan).

Dessutom gör det faktum att jag använder en hörlursförstärkare från Behringer som splitter för stereo-signalen ut från mixerbordet att man skulle kunna få lite utökade möjligheter även för mig och basisten. Hörlursförstärkaren har nämligen en aux-in på varje kanal. Så man skulle kunna koppla "direct-out" från mixerbordet (i och för sig tror jag inte att det finns på just mitt mixerbord 🙂) från bas-kanalen till aux-in på basistens hörlursförstärkar-kanal, och så kan han blanda mellan stereo-mixen (som redan innehåller bas) och aux-in (som bara innehåller bas).

Komplett beskrivning för hur vi har kopplat finner du här: //forum.studio.se/index.php/topic/96070-bra-pa-system-till-en-akustikbehandlad-studiorepa/page__p__1407434#entry1407434

Kanske kan ge lite idéer om hur ni kan lösa eran situation?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är riktigt bra den funktionen på Behringers härlursförstärkare!!

Inte min mening att låta barsk Sven!

Det hoppas jag du vet om mig efter alla år här på forumet.

Jag ser en massa sånna här lösningar från musiker ute på vägarna och i sanningen...

...det går åt alldeles för lång tid vid varenda soundcheck, att balansera systemet och allt som oftast så upplever jag att de flesta musiker ändå, kastar ur propparna i öronen och förlitar sig på wedgar.

Man ser även detta hos större akter!

Än i dag inte stött på en raider som beskriver att musikerna har eget inearsystem men lik förbannat, kräver full uppsättning av wedgar på minst sju separata system!!

Det är för att folk är oroliga över att det inte ska fungera.

Tidigare så har det varit förjäkla kostsamt att unna sig lyxen med att åka med egen monitormixer.

Behringer har löst detta åt oss!!!

Kostnadseffektivt och till detta, egen personlig mixer!!!!

Under 40.000:-!!!!!!

Hallå!!!!!

Jag själv bara ler!

Min nästa investering både för firman samt för egna bandet!

Piiiz bangeerz!

/Cruncharn'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite seg i skallen idag, men funderar på om det inte borde gå att använda Jamhub:en som någon slags fattigmans-version av Behringer-lösningen? Det är ju ändå en otroligt smart och enkel lösning för att få en väldigt flexibel lyssning där man själv kan ställa in vad man vill höra i sina lurar.

Rent instinktivt känns det som att det borde gå att få till på något sätt, att använda den ihop med ett mixerbord.

Nu spånar jag.

Har man en mixer med direct-out på kanalerna samt några sub-grupper borde det gå att få till.

Både Jamhub Greenroom och Tourbuss har sammanlagt 14 kanaler, 7 XLR och 7 tele (stereo).

Då kan man ju bunta ihop trummorna till en sub-grupp och skicka dem till ett telejack. Likadant med keyboardsen om man har några stycken. Keyboards->Subgrupp->stereoingång på Jamhuben.

Övriga instrument tar man direkt via direct-out-utgångarna från mixerbordet direkt in på Jamhuben.

Sen är det ju bara att koppla in sin in-ear-sändare på varsin hörlurskanal på Jamhuben. Vill man lite extra så ingår det ju även minst en "remote", men det går att koppla in upp till fyra stycken...

Ja, det borde väl funka?

Tänk om dom skulle kunna bygga den där prylen i rackformat istället... Och ha en remote till alla hörlurskanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen helt otroligt att ingen har byggt en sån i rackformat??

Vilken storlek på Jamhuben kör du Cruncher?

Just nu sitter jag redan och skissar på hur det skulle vara för montera in GreenRoom:en i ett rack. Har våran lilla mixer (Yamaha MG16/6FX) monterad i toppen på ett sådant där vinkelrack. Om man ska iväg och gigga (vilket vi inte behöver göra med egna prylar än) är det bara att fälla ner mixern en aning, fästa på lock och framsida och bära iväg med racket. Funderar på hur det skulle vara att montera GreenRoom:en på en sådan där utdragbar rackhylla.

Enligt deras hemsida är den 373*229*56 mm, och borde således gott och väl få plats? Nu har Yamaha-mixern visserligen inga "direct out", men det borde ju gått att lösa genom att splitta signalerna innan istället, med t ex en sådan här: http://www.thomann.d...racks_eight.htm I vårat fall kommer det ju inte vara så mycket, en gitarr, en bas, leadsång, 1-2 körsång plus en kanal backingtracks. Så kör man signalerna in i splitter, sen en av respektive till jamhuben och en till en ingång på mixern.

Trummorna tänkte jag i så fall lösa genom att koppla dom direkt till mixern, och sen först skicka dom till en av subgrupperna innan dom går vidare till mastern. Och sen plocka ut signalen från subgruppsutgången och in i jamhuben.

Detta borde ju gått att få in i ett rack utan att behöva koppla in mer än en sladd från respektive mick om man använder det på ett gig?

Edit: Hur funkar det förresten med de där tele-ingångarna på Jamhuben? Har sett uttrycket "mono-to-stereo adapter" flera gånger när jag läst om dom. Innebär det att man inte kan koppla in en vanlig mono-tele och förvänta sig att det låter? Eller hamnar ljudet utpanorerat till ena sidan?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska strax ut i studion!

Kan mäta åt dig!

Har en Greenroom idag!

Funkar galant för våra rep.

Bör inte vara några trubbel alls att splitta som du tänkt innan mixern.

En sak att tänka på dock.

Greenroom levereras endast med två stycken mono -> stereo övergångar.

Antingen köper du flera eller så löder du kabeln direkt.

Maskinen fungerar ju så att du placerar ut instrumentet i det dom kallar för "stage" på ingångsignalen.

Det gör att alla får samma placering på alla instrument.

Detta ökar närvarokänslan och ljudförståelsen.

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det där med att man behöver lite udda kablar eller adapters känns ju lite osäkert just om man är ute och giggar? Men det kanske är enkelt att löda om, även om jag själv sällan lyckats löda någonting på ett bra sätt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog an ganska snäll snubbe!!!

Hoppas jag i alla fall! Mohahahahahah!

Ang. monokablage....

Resultatet blir att instrumentet enbart hörs i vänster öra.

JamHub förutsätter att den får stereokällor.

Därför behövs en konverter.

Två skickas med när man köper Greenroom.

Ganska enkelt att löda själv samt finns en hel drös av billigt kablage hos tysken till exempel.

Tänk oxå på att köpa förlängningskablar till hörlurar om inte trådlös inear används.

Piiiz!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...