Jump to content
Annons

Behöver tips på en bra elgitarr med bra mickar.


SoloNo1

Recommended Posts

Hej på er,

Hade en gammal gitarr förut som jag tror hade en EMG 85 mick vid stallet, den spelade sjukt rent och klart, skulle vilja spela in ackord där man tydligt hör alla toner, men ändå med rätt balans i registren om man kan uttrycka sig så. Har nu en gitarr som jag tycker är rätt "Metal" konfigurerad , tyvärr brister på allt annat förutom det.

Givetvis förstår jag att det är mycket efter tycke och smak, men vill ändå ha lite riktlinjer på en bra gitarr och bra mickar till en sådan. Någon som vet ifall Lundgrens är något att ha?

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Vill du alltså ha en gitarr som låter både som Hank Marvin i Shadows och Ozzys gitarrsound? Det kan du nog glömma.

Det har han aldrig sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

TS, många gånger får man byta micar på guran om man inte är nöjd och det brukar inte kosta så mycket heller. Speciellt inte om man köper en beggad gura som man får billigt idag. SD Invader eller SH-6 är bra micar för agressivt ljud om det är passiva du är ute efter. Meshugga använder Lundgrens. De är lika bra som SD eller Dimarzio eller andra bra märken. Det är bara tycke och smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bare Knuckle pickups är galet bra mickar. De har det mesta och passar inget ändå kan man custombeställa.

Tips på gura är svårare. Beror ju på vad man gillar för stil. Det som för min del har funkat som bästa allround-guran genom åren är Telecaster. En singlecoil i stall-läge är oslagbart 🙂 Enda begränsningen är väl att man inte kan stämma ner hur långt som helst...

/Killen som lirar 8-strängat

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken kompis. Letar du hårdrocksyxa så skulle jag rekommendera en Jackson (vilken modell som helst) med originalmikar. Fast ingen ny dock, för sen Fender köpte Jackson har det blivit lite cashcow känns det som, men själv har jag en Jackson Concept från -91 som låter superbra. Men det är ju i mina öron också. Se på han som rekommenderade dimarzio! han tycker säkert dom är jättebra medan jag tycker det är kattbajs. Betyder inte att varken han eller jag har mer rätt liksom.

Testa, lyssna, känn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den absolut billigaste gitarren med skitbra ljud är en yamaha pacifica 112 med humbucker och två singelcoils. Och i mina öron får du det bästa ackord ljudet av en singelcoil mic på en bra alder kroppad gitarr typ yamaha pacifica.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Yamaha överlag är bra för priset, även när det gäller annat än elgitarrer. Jag skulle också föreslå en gitar med en humbucker och två singlecoils, om du bara vill ha en enstaka allroundgitarr. Många verkar tro att man måste ha dubbla humbuckers för att spela metal, vilket är korkat eftersom man i regel inte använder halsmicken alls för kompdist inom hårdrock. Med en singlecoil i mitten får du ett ljud som "liknar" det schyssta spräcket från stallmicken på en Telecaster/Stratocaster, och med halsmicken får du schyssta Hendrix-sound. Som någon nämnde är singlecoils oslagbara för clean-ljud dessutom.

- edit - Värt att notera är att humbuckers i regel har högre output än singlecoils, så ha det i åtanke om du vill få en jämn volym från alla mickpositioner. En superhet stallmick kan balansera dåligt med singlecoils. I studiosammanhang är det väl skitsamma oftast, men live kan det ställa till det.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha överlag är bra för priset, även när det gäller annat än elgitarrer. Jag skulle också föreslå en gitar med en humbucker och två singlecoils, om du bara vill ha en enstaka allroundgitarr. Många verkar tro att man måste ha dubbla humbuckers för att spela metal, vilket är korkat eftersom man i regel inte använder halsmicken alls för kompdist inom hårdrock. Med en singlecoil i mitten får du ett ljud som "liknar" det schyssta spräcket från stallmicken på en Telecaster/Stratocaster, och med halsmicken får du schyssta Hendrix-sound. Som någon nämnde är singlecoils oslagbara för clean-ljud dessutom.

- edit - Värt att notera är att humbuckers i regel har högre output än singlecoils, så ha det i åtanke om du vill få en jämn volym från alla mickpositioner. En superhet stallmick kan balansera dåligt med singlecoils. I studiosammanhang är det väl skitsamma oftast, men live kan det ställa till det.

Tackar för detta, kan man inte switcha över till enbart singlecoils på den här guran? tyckte jag såg detta på en video, om detta är fallet, hur är outputen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för detta, kan man inte switcha över till enbart singlecoils på den här guran? tyckte jag såg detta på en video, om detta är fallet, hur är outputen då?

Menar du att bara ha tre singlecoils, eller menar du att splitta humbuckern för singlecoil-karaktär? Båda alternativen funkar (du måste dock byta plektrumskydd om du vill ersätta humbuckern med en singlecoil). Om du splittar en humbucker så får du absolut lägre output, men det behöver absolut inte betyda att ljudet blir "sämre", eller ens märkbart tystare. Bara annorlunda. Själv har jag en gitarr med en riktigt vrålstark humbucker i stalläget och 2 singlecoils i mitten och vid halsen, och jag gillar att automatiskt få mer "driv" i förstärkaren när jag byter till stallmicken, eftersom jag mest använder stallmicken för hårdrockssolon 🙂

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Olika singelcoilar har väldigt olika ljud, många Fender har ett väldigt tunt ljud jag inte alls gillar, inget rocknrolltryck all, sopar man på med lite dist blir det mest pip o rundgång. Har man testat en sån "fesig" Fender är det lätt att tro att alla singelcoilfender är lika... Men nej, andra singelcoilar däremot, har det göttigaste trycket av alla som jag ser det. Testa på affärer det är väldig skillnad. När du hittat ett ljud du gillar kommer du att veta det: Jajajmen, detta är vad jag gillar!

Det finns även humbuckers som är lika små små strata singelcoilar, men har superhög outpot, Seymore Duncan Hotrail tex.

BTW många gillar det tunna ljudet som en del Fender har, inte jag dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock att tänka på är ju att singlecoils verkar vara lite brusiga också. Går ju självklart att köra brusfria singlecoils också.

Sant det du säger, men för att förtydliga kan ju sägas att med bra skärmning (vilket är busenkelt att fixa till på gitarrer med plektrumskydd) och jordning samt rena pottar behöver bruset inte vara märkbart alls. Framförallt inte på hemstudiovolym. Brusfria singlecoils å andra sidan, som t.ex. DiMarzio Cruisers, låter svinbra likaså EMG's singlecoils (som är i en annan division jämfört med deras humbuckers) så dessa alternativ skulle jag rekommendera högst om man känner för att lägga ut 3000 spänn på nya mickar.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekommendera Suhr ML som är en fruktansvärt bra, "äkta" singlecoil om du är ute efter det ljudet. Tystare än de flesta andra jag provat, dessutom. Funkar till allt från Hendrix till kärnkraftsdist, även om den kanske inte är den allra bästa micken i just det läget. Annars är DiMarzios Area-serie (med Area 67 som en personlig favorit) klockren om du vill ha "noiseless" singlecoils (som egentligen är humbuckers med spolarna ovanpå varandra istället för bredvid varandra - såkallade "stackade" singlecoils.) EMG gör, som redan nämnts, bra singlecoils de också.

EDIT: Hade visst skrivit lite fel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

testa minihumbckers också de låter lite anorlunda, och gibson´s singlecoil micar P-90.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er,

Hade en gammal gitarr förut som jag tror hade en EMG 85 mick vid stallet, den spelade sjukt rent och klart, skulle vilja spela in ackord där man tydligt hör alla toner, men ändå med rätt balans i registren om man kan uttrycka sig så. Har nu en gitarr som jag tycker är rätt "Metal" konfigurerad , tyvärr brister på allt annat förutom det.

Givetvis förstår jag att det är mycket efter tycke och smak, men vill ändå ha lite riktlinjer på en bra gitarr och bra mickar till en sådan. Någon som vet ifall Lundgrens är något att ha?

Tacksam för tips!

kanske en strata eller tele med humbucker i stallet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...