Jump to content
Annons

Windows 8


spaceman

Recommended Posts

Annons

Inte i studion men igår kväll så slog jag till å uppgraderade hemmadatorn till Win 8 Pro. Kör en liten hemmasetup med bla Roland UA-55 Quad Core och Cubase m.m. Allt funkar utan problem! Har kört 3-4 timmar så allt är väldigt färskt. Men som sagt allt verkar stabilt! Uppgraderingen kostade bara 279:- hos MS så det kändes väldigt prisvärt.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också sugen på att köra in windows 8. Men jag är osäker på om det går att köra in utan att datorn tömms och jag måste installera om allt. Om jag måste installera om allt så ligger jag nog lågt med detta ett tag till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu gjorde jag ett provskott med uppgraderingsverktyget som ms skickar med. Verktyget berättar vilka program som inte är kompatibla, vilka sombehöver uppgraderas. Det var en hel del saker så inte var kompatibelt (bla office starter!) så jag väntar nog lite, tillsa jag mer tid att pyssla med detta. Sonar var enligt dem kompatibelt (sedan kan man fråga sig hur tillfölitligt detta är men iallfall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får välja att behålla alla program m.m. vid installationen. Efter installationen ser skrivbordet ut som vanligt och alla program funkar som vanligt! Faktiskt riktigt smidigt! Det enda som inte var kompatibelt var Daemon Tools. Cubase startar och funkar precis som vanligt. Drivrutinerna till ljudkortet fick jag tanka den senaste och installera om, sen var det inte mer krångel än så.....

Redigerat av Bullerbyn
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får välja att behålla alla program m.m. vid installationen. Efter installationen ser skrivbordet ut som vanligt och alla program funkar som vanligt! Faktiskt riktigt smidigt! Det enda som inte var kompatibelt var Daemon Tools. Cubase startar och funkar precis som vanligt. Drivrutinerna till ljudkortet fick jag tanka den senaste och installera om, sen var det inte mer krångel än så.....

Intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skummade igen tråden som hastigast men det där gällde väl främst Motu som jag förstod? Cubase rullar stabilt här med Win8 och Roland UA-55. Antar kanske att det har med drivrutiner att göra? I samma tråd är det ju ngn. som kör med ett Steinberg interface och upplever Win8 som bättre än Win7...

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skönt att det faktiskt börjar bli intressanta priser för Windows. Det känns betydligt bättra att sitta med en egen laglig version. Det blir garanterat en uppgradering framöver men då på laptopen som inte huserar som studiodator.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Skummade igen tråden som hastigast men det där gällde väl främst Motu som jag förstod? Cubase rullar stabilt här med Win8 och Roland UA-55. Antar kanske att det har med drivrutiner att göra? I samma tråd är det ju ngn. som kör med ett Steinberg interface och upplever Win8 som bättre än Win7...

Fast det handlar inte om stabilitet. Det handlar hur bra de presterar. Dvs hur många plugins och spår som samma dator orkar köra.
Link to comment
Dela på andra sajter

I samma tråd har vi inlägg här från DAWBench-killen: http://www.gearslutz...254-post70.html

Och det verkar tyda på hyfsat lika prestanda när det gäller DAW för windows 7 och 8 i Sonar och i Cubase även om jag inte vet mycket om DAWBench testet. Win7 har ju bra prestanda.

Lite "äldre" tester (2011) mellan olika sequencer-program och olika OS (dock inte Win8) finns även på DAWBench: http://www.dawbench....in7-v-osx-1.htm

Annars är det väl just priset och pekskärm som är det som skall locka.

(edit: uppenbarligen kan jag varken stava eller länka idag)

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

I samma tråd har vi inlägg här från DAWBench-killen: http://www.gearslutz...254-post70.html

Och det verkar tyda på hyfsat lika prestanda när det gäller DAW för windows 7 och 8 i Sonar och i Cubase även om jag inte vet mycket om DAWBench testet. Win7 har ju bra prestanda.

Lite "äldre" tester (2011) mellan olika sequencer-program och olika OS (dock inte Win8) finns även på DAWBench: http://www.dawbench....in7-v-osx-1.htm

Annars är det väl just priset och pekskärm som är det som skall locka.

(edit: uppenbarligen kan jag varken stava eller länka idag)

Pekskärm är en mycket god anledning till att uppdatera. Men finns det stöd för det i någon DAW ännu? Dvs göra mer saker än vad man kan göra med en mus. Tex dra i flera reglar samtidigt.
Link to comment
Dela på andra sajter

I samma tråd har vi inlägg här från DAWBench-killen: http://www.gearslutz...254-post70.html

Och det verkar tyda på hyfsat lika prestanda när det gäller DAW för windows 7 och 8 i Sonar och i Cubase även om jag inte vet mycket om DAWBench testet. Win7 har ju bra prestanda.

Lite "äldre" tester (2011) mellan olika sequencer-program och olika OS (dock inte Win8) finns även på DAWBench: http://www.dawbench....in7-v-osx-1.htm

Annars är det väl just priset och pekskärm som är det som skall locka.

(edit: uppenbarligen kan jag varken stava eller länka idag)

Windows 8 ska ju allmänt sett vara lite snällare mot datorn än 7:an.

Testade i övrigt en Windows 8-laptop som hastigast på Media Markt idag, otroligt snyggt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Windows 8 ska ju allmänt sett vara lite snällare mot datorn än 7:an.

Testade i övrigt en Windows 8-laptop som hastigast på Media Markt idag, otroligt snyggt gjort.

Det säger de varje gång, men det har aldrig stämt. Man får mer, men det kostar i prestanda.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det säger de varje gång, men det har aldrig stämt. Man får mer, men det kostar i prestanda.

Läste det inte från något MS-utskick, utan artiklar där man kört benchmark-tester. T ex detta.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Läste det inte från något MS-utskick, utan artiklar där man kört benchmark-tester. T ex detta.

Mest en massa svammel. Men visst finns det saker som blir bättre. I tråden på gearstutz så beskrivs det i tekniska termer om varför sonar går bättre på win8 än vista. Dvs inte bara marknadsförings benchmarks utan analys av varför resultaten är som de är. Visst win8 går säkert att starta snabbare, men det är för att de har tagit bort en massa bloatware som aldrig skulle varit med. Microsoft användare kan tacka Apple för detta! Och sedan ska man veta när man köper win från hårdvaruleverantörerna så bundlar de med en massa dynga.
Link to comment
Dela på andra sajter

Mest en massa svammel. Men visst finns det saker som blir bättre. I tråden på gearstutz så beskrivs det i tekniska termer om varför sonar går bättre på win8 än vista. Dvs inte bara marknadsförings benchmarks utan analys av varför resultaten är som de är. Visst win8 går säkert att starta snabbare, men det är för att de har tagit bort en massa bloatware som aldrig skulle varit med. Microsoft användare kan tacka Apple för detta! Och sedan ska man veta när man köper win från hårdvaruleverantörerna så bundlar de med en massa dynga.

Man får väl ändå anta att dom testat med en "o-bloatad" version av Windows 7 också?

Läste dock inte så jättenoga, googlade på "performance windows 8 7" och fick hur mycket träffar som helst.

Men hursomhelst, det vi försöker komma fram till är väl att det knappast kommer att vara några prestanda-försämringar om man byter till Windows 8 från 7:an? 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man får väl ändå anta att dom testat med en "o-bloatad" version av Windows 7 också?

Läste dock inte så jättenoga, googlade på "performance windows 8 7" och fick hur mycket träffar som helst.

Men hursomhelst, det vi försöker komma fram till är väl att det knappast kommer att vara några prestanda-försämringar om man byter till Windows 8 från 7:an? 🙂

Det är flera som har fått problem. Men det tveksamt om det är win8 som är orsaken. Sunkiga drivers till ljudkortet verkar vara orsaken. Så man får kolla upp sitt ljudkort innan man bestämmer sig för att byta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

Jag tänkte uppgradera studiodatorn till Win 8 och allt väsentligt är kompatibelt utom Soundblasters 16 gameport, det betyder väl att mitt midi kommer att sluta att funka om jag kör uppgraderingen eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Som jag sagt tidigare så testade jag att köra Mixbus med win 8 och det funkar bra. Har dock inte kört win på månader men jag tror inte att det hänt nåt speciellt med eventuella uppdateringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort drivrutiner och DAWs hakar på så byter jag direkt. Windows 8 är bättre ur alla aspekter! Det är bättre på att hantera långsamma dator, det är bättre på att hantera snabbare datorer, det har sjukt mycket bättre skalning över flera kärnor är windows 7. Såg en benchmark från Cakewalk där windows 8 hade 10-30% lägre cpu-användning på vissa pluggar än windows 7, det är minst sagt imponerande! Spel och program går också snabbare. Desto fler kärnor, desto större skillnad jämfört mot windows 7 pga bättre skalning!

Vissa har rapporterat latency-spikes i cubase på windows 8, men det är inte så konstigt iom att cubase inte är optimerat för windows 8 än.

BTW, det där med midi-stöd i windows 8. Desktop stödjer midi precis som vanligt men Metro gör det inte än (dvs deras "app"-system som är mer anpassat för pekskärmar), dock så har en person på microsoft skrivit att det är på g, så windows 8 enheter kommer kunna användas som midi-kontroller i framtiden! 🙂

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag kör fortfarande med consumer prewiev och det har funkat hur bra som helst. Win 7 drivsar funkar med mitt stenålders m audio delta 1010. Jag har ett lite äldre grafikkort med displayport vilket gör att jag kan köra tre skärmar eller utökat skrivbord utan extra drivar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kommer att köpa idag. Det är ju trots allt bara 279:- för nedladdning och bara lägga på en tom DVD istället för att gå till butik och betala 549:- Man kan ju alltid vänta med att installera det tills nyare uppdateringar kommer om man är osäker på om det kommer att funka bra med sin DAW.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör fortfarande med consumer prewiev och det har funkat hur bra som helst. Win 7 drivsar funkar med mitt stenålders m audio delta 1010. Jag har ett lite äldre grafikkort med displayport vilket gör att jag kan köra tre skärmar eller utökat skrivbord utan extra drivar.

Skönt att höra att maudio drivisarna rockar.

Då åker jag nog på W8.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om du har möjlighet så testa på reserv hårddisk först, det gick för omväxlings skull ganska fort att få dit det. Det är nog aldrig fel men man tycker ju i och för sig att det ska vara ytterligare ett snäpp upp med den riktiga releasen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt uppgraderat:)

Kör Windows 8 (64 bits) (clean install), Sonar X2 Producer och Motu Ultralite MK3 Hybrid. Kör via Firewire i dagsläget via ett PCI Express kort med TI kretsar. Detta trots att Windows 8 saknar stöd för FW.

Allt fungerar förvånansvärt bra. Känns snabbare och stabilare än Win 7. Enda lilla "störningsmomentet" är att det ibland (ca 1 gång per timme) blir ett dropout av audio (ca 0,5 sek). Misstänker dock att det är kopplat till annan service (kanske nätverk) eller program som stör. Mejlade MOTU, och de är just nu i sluttest av drivrutiner för Windows 8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...