Jump to content
Annons

Lite frågor ang. min studio


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Håller som ni kanske vet på att fixa min hemmastudio och har några frågor. Vet att jag har ett par trådar redan men det känns lättare att få svar med en ny tråd.... och detta gäller inte precis samma sak i de andra trådarna.

1. Referenshögtalare

Har redan ett par Adam A7X-monitorer (och Presonus Firestudio Mobile som ljudkort) men skulle vilja ha ett par högtalare till för att smidigt kunna kolla mixen i mer än ett ljudsystem. Har fått ett bra pris på en SM-pro m-patch 2.1 som jag tänkte ha som monitorkontroll. Den är väl lite overkill egentligen men m-patch 2 var helt slut så det var därför jag fick ett lägre pris och då tänkte jag passa på. Som referenshögtalare tänkte jag mig nåt billigt, typ enkla datorhögtalare:

http://www.elgigante...-datorhogtalare

Kan det funka??

2. Datorn

Min dator brummar en del så jag funderar på att ställa den i rummet bredvid. Dock har jag ingen dörr mellan rummen utan bara en öppning så jag vet inte hur mycket det hjälper men det kanske hjälper lite.

Finns det nåt mer man kan göra? Köpa dämpkuddar?

Tack på förhand!

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan få köpa min ljuddämpande datorlåda med inbyggd fläkt. Vexers. Lär kosta nåt på 5000kr ny om jag är rätt påläst. Jag tar en tusenlapp om du kan hämta den i Sollentuna.

Tack för erbjudandet men det är inte intressant för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som referens skulle jag skaffa ett par hyggliga lurar istället. Finns en del på restlagret på thomann.de till bra priser.

Till datorn skulle jag köpa en skiva mdf, silikonfog och lite skumgummi och bygga en datorlåda. Glöm inte att göra vetilationskanaler isf, så datorn inte självantänder...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

bounca ner spåren och spela upp i ipod-dockor eller liknande. eller om du har någon hifi anläggning? har alltid uppfattningen att datorhögtalare ljuger men självklart ska det låta bra där också... precis som i bilen osv...

avantone mixcubes är väl annars ett par många har som reference. de låter sjukt lofi och låter det bra i dem så låter det oftast bra överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tre utgångar på min monitorkontroll som är kopplade till mina närfält (NHT-20), ett par hemmabyggda SQ-50 samt en bärbar Panasonic Stereo med RCA-ingång (typ mindre "bergsprängare"). Den sistnämnda låter faktiskt helt ok och är till stor hjälp för att kolla mixar. En sån skulle jag säga är ett mycket bättre hjälpmedel än ett par datorhögtalare. Går att hitta för inga pengar alls, kolla blocket eller 2-nd handshops. Just Panasonic tycker jag har haft bra kvalitet på sina. Brukar dessutom ofta slå över till P3 för att jämföra om det låter "radio" om mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...