Jump to content
Annons

Tål ett vanligt lägenhetsgolv tyngden av ett 1000 kilos bås?


Bream

Recommended Posts

Hej, undrar om det är någon som har en uppfattning om hur mycket ett vanligt lägenhetsgolv i ett (ganska nybyggt) flerbostadshus kan tänkas tåla? Alltså i fråga om vikt. Funderar nämligen på att ställa in ett Whisperroom som väger ca 1000 kg i mitt sovrum...

/Bream

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väger det verkligen 1000kg? Det är nog inga lägenheter som är beräknade för att ha 1 tons belastning på golvet. Det är ju betydligt mer än vad det kan bli med normal inredning.

Du bör nog kolla med fastighetsägaren om det är ok eller inte. Om det händer något och du inte har kollat upp det och fått godkänt, så gäller förmodligen inga försäkringar utan du får stå för hela kalaset själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, undrar om det är någon som har en uppfattning om hur mycket ett vanligt lägenhetsgolv i ett (ganska nybyggt) flerbostadshus kan tänkas tåla? Alltså i fråga om vikt. Funderar nämligen på att ställa in ett Whisperroom som väger ca 1000 kg i mitt sovrum...

/Bream

Hur stort är båset och hur är huset byggt, trä eller betongbjälklag?

Är huset nybyggt har golvet dimensionerats för minst 250 kg / m2 vid statisk belstning. Bästa stället att placera båset är i ett hörn. Har båset fötter så sprider du ut lasten med en kraftig skiva. Vill du ha hängslen och livrem försöker du få tag på ritningar / kolla med grannen under om det finns en bärande vägg att ställa båset ovanför.

At båset är tungt är bra vad gäller förmågan att ljudisolera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det stämmer nog att konsekvenserna kan bli rätt allvarliga om det inte skulle hålla...

Men det ska i alla fall vara betongbjälklag, 5 cm betongplattor står det i information jag hittat.. (filigrantak står det också vad nu det innebär).

Och den båsmodell jag funderar mest på är ca 1,5 m x 2,1 m (och den modellen väger egentligen "bara" 840 kg, men det finns andra modeller också som väger över 1000 kg).

Fast om man då skulle räkna med 250 kg / m2 blir ju då 1,5 x 2,1 m = 3,15 m2. Och 3,15 x 250 kg = 787,5 kg. Dvs. nästan 840 kg, men inte riktigt... Och sen ska ju förresten jag själv plus lite andra saker vara i båset också, så då kommer man ju upp i drygt 900 kg... Det känns ju lite då som att det hänger på att golvet verkligen klarar "minst" 250 kg / m2, dvs. att det egentligen klarar lite mer?

Och lägenheten under är precis likadan som min, så att ställa båset ovanpå en bärande vägg kommer inte gå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med länken. Vad ska du använda båset till? Till sång och akustisk gitarr isolerar det säkert helt OK men till trummor tex. kommer det nog inte funka med tanke hur båset är konstruerat. Du kan även se på deras spec. att dom utelämnat data under 125 Hz.

Vad gäller tyngden så tror jag inte du behöver vara orolig. Är det ett trä eller betonghus du bor i? Ett golvbjälklag klarar av att ta upp otroligt mycket mer laster invid väggen. Fördelar du ut trycket jämnt så har du 4 bjälkar som tar lasten om det är ett trähus du bor i. Är det betonghus så kan mellanbjälklag ibland varta dimensionerade att kunna ta flera ton.

Som en jämförelse finns det ju dom som ställer en stor flygel (4-500 kg) mitt på ett golv och då är det endast tre minimala belastningspunkter (det brukar bli märken i golvet dock).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra med länken. Vad ska du använda båset till? Till sång och akustisk gitarr isolerar det säkert helt OK men till trummor tex. kommer det nog inte funka med tanke hur båset är konstruerat. Du kan även se på deras spec. att dom utelämnat data under 125 Hz.

Vad gäller tyngden så tror jag inte du behöver vara orolig. Är det ett trä eller betonghus du bor i? Ett golvbjälklag klarar av att ta upp otroligt mycket mer laster invid väggen. Fördelar du ut trycket jämnt så har du 4 bjälkar som tar lasten om det är ett trähus du bor i. Är det betonghus så kan mellanbjälklag ibland varta dimensionerade att kunna ta flera ton.

Som en jämförelse finns det ju dom som ställer en stor flygel (4-500 kg) mitt på ett golv och då är det endast tre minimala belastningspunkter (det brukar bli märken i golvet dock).

Ok. Ja, det är mest akustisk gitarr och sång jag tänkt köra, och kanske lite elgitarr också, men jag behöver inte spela superhögt med elgitarren heller.

Det är ett betonghus, taket har som sagt 5 cm betongplattor, och lägenhetsskiljande väggar är också av betong. Ytterväggar är dock av stålpelare och trä. Jag blev en aning orolig bara när du nämnde 250 kg / m2, eftersom "mitt" bås ju noga taget kommer upp i lite mer än det... Fast som du säger, om jag ställer det nära ett hörn, och kanske på en stor spånskiva eller något, så bör det väl antagligen gå bra då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, de ovan nämnda riktvärdena för utspridd last gäller mitt i rummet. Oavsett om det är betong eller träbjälklag i ditt golv så vilar dessa troligtvis på bärande ytter, och/eller innerväggar (dvs. ingen hänsyn behöver tas till spik / skruvförband i ändarna). Att golvet inte kommer att knäckas behöver du inte vara oroilg för, utan det som är intressant här är styvheten och risk för nedböjning. Intill bärande väggelement är styvheten enormt mycket större än i mitten av golvet.

Utan att ha varit på plats / sett ritningar kan jag inte garantera dig någonting. Min magkänsla säger att det borde inte vara några som helst problem. Det baserar jag på åtskilliga husbyggen samt enklare hållfasthetsberäkningar jag behärskar. Vill du vara helt säker och få det på papper så tycker jag att du ska vända dig först och främst till den som sköter drift / underhåll av fastigheten och ev. låta en byggnadskonstruktör räkna på det som kompletterande underlag i fall det behövs.

I sammanhangen kan jag nämna att förra ägarna av mitt eget hus som jag köpte för tre år sedan, hade ett 1000 l akvarium intill vardagsrumsväggen (220x45 golvbjälkarna) utan någon form av nedböjning på golvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för svar!

Började dock fundera lite på det här med 125 Hz också, och att WhisperRoom kanske inte dämpar så bra under det...

För en gitarr kommer ju egentligen ner under det, lägsta E-strängen ligger väl på 82 Hz om jag förstått saken rätt. Fast om det är en oförstärkt akustisk gitarr så kanske den har ett så svagt ljud att det går bra ändå? Men annars, finns det någon annan typ av bås/konstruktion som skulle dämpa bas bättre (och som skulle vara "rimlig" att ha i en vanlig lägenhet)?

Link to comment
Dela på andra sajter

En akustisk gitarr hörs nog inte ut alls, ens i din egen lägenhet. Den borde du kunna spela in helt utan en "kiosk", kosta på lite akustikbehandling i stället. Du kan ev få till bättre ljud på en akustisk gitarr om du har ett bra vanligt rum.

Om det ändå vore så... Men utan att vara någon expert på akustik eller ljudisolering, så vet jag ändå av praktisk erfarenhet, att det är helt fel att en akustisk gitarr hörs så lite. Jag har bott på flera ställen, och jag känner andra som spelar gitarr som bott på andra ställen osv., och jag vet att i många hus hörs det ungefär hur mycket som helst in till grannarna när man spelar... Sång hörs också för den delen... Så det är inte för "skojs" skull jag vill ha ljudisolering! Till saken hör kanske också att jag brukar ha som mest lust att spela mellan ca kl 22:00 och 02:00...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner 2st par, som har vattensäng (dubbelsäng) i lägenhet, betongkåk. Sängarna väger cirkus 2-2,5 ton. Farsan hade vattendubbelsäng på övervåningen i villan (träkåk) när man var liten med.

Ok! Det låter betryggande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...