Jump to content
Annons

sustainpedalen?


JoannaD

Recommended Posts

HJÄLP! Har köpt en sustainpedal, det kom ju inte direkt med någon bruksanvisning, utan bara en låda med pedalen inplastad =) Jag har försökt koppla in den i ljudkortet, jag har bara två ingångar och i den ena sitter en mic så jag testar den andra: och den passar så jag tänker: JA, då var det där den skulle in!

Men är jag öppnar garageband och bara testar trycka lite på midikeyb med piano , och då SKA ju sustainen funka, då funkar den inte. Den enda som kommer är ett mysko brrrrr. Ingen efterklang eller så.

Då tänkte jag att okej, det var väl fel ingång, googlar lite och hittar bara saker på engelska och inte riktigt samma problem, men jag tänker att det kanbske ska finnas en ingång på keyboarden, letar, letar, hittar ingen (de som finns är jättesmå så det är för annat)

Och på datorn finns ju ingen ingång som passar den här sladden.

Det kanske är så att den ändå ska in i ljudkortet. Den passar ju iaf där. Man kanske bara måste.. ställa in någonting, nånstans? Men vad ?

Haha, det är möjligt att den här frågan är komisk, men jag vet inte, jag fattar inte. TAcksam för svar såklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På baksidan på ljudkortet finns något som heter main out och där passar den iofs in, men det har nog mer med ljudet som ska ut at göra, så, det är väl inte det. Det funkar inte där heller i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, fattar absolut ingenting 🙂 Den går absolut inte in i keyboarden... HAr kommit på att det kanske behövs någon , grej, att sätta på, grejen som *hm* sitter i änden av sladden, alltså... så att den passar. Men jag vet inte, jag tycker det är märkligt, ska gå förbi 4sound igen och framstå som en riktig noob! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen ingång för sustainpedal på ditt keyboard, så måste du dessvärre skaffa ett annat keyboard för att kunna köra med sustainpedal.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en CME m-key.

Det finns en ingång (två) som heter "pedal" och jag hade en sustain förut, för länge sen, den försvann elr nåt, så jag minns knappt. Men det funkade.

Men jag har lokaliserat problemet... det är tyvärr så att det här skaftet elr vad man säger på sladden till pedalen, inte går in där i ingången. Den är för stor, vilket känns skitdumt. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det kanske går att köpa till nån mindre att skruva på, så man ka få in den i alla fall. Känns ju jätteonödigt att behöva köpa en helt ny pedal. Men de hade bara två på 4sound, en liten portabel och en större "vanlig". Han sa inget om att den inte funkade till vissa keyboards.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara att den ska passa i kontakten. Vissa pedaler blir tvärtom, att man får sustain när man lyfter. Vi har både Roland och Yamaha och dom blir tvärtom om man tar fel pedal.

Jag är musiklärare och en kollega till mig skulle kompa keyboard på en liten julkonsert och tog fel pedal, hon var tvungen att få till det bara, men det var nog svettigt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då... Är det det som kallas polaritet ? Jag frågade 4soundaren om det nämligen, hade läst nåt om det på nätet, men fattade inte vad det var riktigt. Men han sa bara att det var något automatiskt, jag vet inte, det verkade bra iaf.

Men, lite elakt av honom, jag kom dit och frågade efter : "en sån här, ehm, sustain-pedal till en.... va hettere... alltså midi.... " "-en midikeyboard? okej, vi har två st!"

Han märkte ju att jag inte var nån haj på såna här prylar 😛 Han sa absolut ingenting om att alla inte funkar bra till alla keyboards elr ens går att koppla in 🙁 Och han sa att: "Den här är mindre och mer portabel, annars är det samma" Haha, säljare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Du behöver en 6,3 till 3,5 mm adapter typ denna: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-mm/3-5-mm-6-3-mm/adapter-3-5-6-3mm-ha-ho-p39196

De borde ha dem på 4sound också men hittar den inte på deras sida. Jag har storebrorsan till din keyboard och den funkar perfekt med en korg-pedal.

Om polariteten är fel på "pedal A" (sustain hela tiden tills du trycker ner pedalen) så växlar du genom att hålla shiftknappen på klaviaturen samtidigt som du trycker ner C2 (andra C på klaviaturen). Det behövs kanske att du bekräftar genom att trycka ner sista tonen på klaviaturen. (ENTER). Den är utlånad just nu så jag kan inte kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då... Är det det som kallas polaritet ? Jag frågade 4soundaren om det nämligen, hade läst nåt om det på nätet, men fattade inte vad det var riktigt. Men han sa bara att det var något automatiskt, jag vet inte, det verkade bra iaf.

Men, lite elakt av honom, jag kom dit och frågade efter : "en sån här, ehm, sustain-pedal till en.... va hettere... alltså midi.... " "-en midikeyboard? okej, vi har två st!"

Han märkte ju att jag inte var nån haj på såna här prylar 😛 Han sa absolut ingenting om att alla inte funkar bra till alla keyboards elr ens går att koppla in 🙁 Och han sa att: "Den här är mindre och mer portabel, annars är det samma" Haha, säljare 😉

Hehe, ja musikaffärspersonal. Vad ska man säga? Kommer att tänka på denna gamla tråd:

https://www.studio.se/index.php/topic/3412-taskig-attityd-i-musikaffaerer/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har visserligen sett det förr men tycker också att det är märkligt att de har mini-tele till pedalingångarna.

"Ogiltigt namn" gav lösningen på det där med polaritet, ställs alltså in på klaviaturen.

Sånt står i manualen.

Många syntar (alla hyfsat nya jag använder) ställer in det där automatiskt. Klart han skulle kollat men jag kan förstå slarvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...