Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Typiskt Expressen att skriva om en sån sak.

Förövrigt har jag aldrig funnit ngt nöje i att titta på Körslaget, även om jag själv sjunger i kör, men nu kanske jag får ta och ratta in det när chefsred herr Olsberg är med 😉

Lite trist att kören är playback dock, men det skulle väl inte funka i en sån produktion att micka upp en hel kör på ett bra sätt.

Edit: självklart kan jag ha fel angående playback. Har ingen säker källa 😉

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det var ett skämt. Kommer aldrig att kunna se honom igen utan att tänka vuxenblöja.

Uppfattade det som att Bagge sa det med glimten i ögat.

Vem? Olsberg eller Bagge? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är körerna playback? Va fan isåfall!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Så har jag fattat det som. Och de få gånger jag har tittat har det aldrig funnits några vettiga mikningar av kören.

Jag kan naturligtvis ha fel.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig ens reagerat på att det skulle vara playback, men det skulle ju vara fantastiskt dåligt.....

Å andra sidan, Så skall det låta, Parlamentet osv osv....allt är ju inte så j-a "live" som det uppfattas.

Det skulle bli för "dålig tv" om det inte var uppstyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat ett mail till TV4 för att reda ut detta (om de som svarar kan).

Daniel

17:16 (0 minuter sedan)

cleardot.gif

cleardot.gif

till tittarservice

cleardot.gif

Hej. Det påstås att körerna sjunger playback i Körslaget, medan

eventuella soloinsatser sjungs live. Är detta sant?

Mvh/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaket, jag är mycket riktigt med. Tyckte det var på tiden att komma ifrån skivbordet och lära känna likasinnade här på Ekerö. Sjunger redan i en show/tävlingskör sedan många år, så det kändes ganska uppenbart att söka in 🙂

Angående inspelning, så är det som Halkbi säger. Dagen innan spelas in och ligger som ett stöd för ett bra ljud vid liveframträdandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Körsång och Körslaget är väl ändå ganska långt ifrån varandra, eller? Själv gillar jag varken eller 😄 .

Kommer ihåg när jag gick på Liljeholmen och vi hade kör, jäkla tråkig musik alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående inspelning, så är det som Halkbi säger. Dagen innan spelas in och ligger som ett stöd för ett bra ljud vid liveframträdandet.

Okej! Men är det bara ljudet från genrepet man hör då, eller är det mixat med liveframträdandet?

Tack för informationen och lycka till! 🙂 Körsång är kul som fan, även om musiken inte alltid passar en själv.

I vår kör så kör vi långt ifrån traditionella körsånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Men är det bara ljudet från genrepet man hör då, eller är det mixat med liveframträdandet?

Sorry, kanske var jag otydlig - det är mixat, så man hör både och. Det inspelade ljudet ligger som ett stöd till de live-mickar som är uppställda framför första och tredje raden. Jag förmodar att TV4 resonerar att en gedigen köruppmickning live inte gör sig så bra i bild. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, kanske var jag otydlig - det är mixat, så man hör både och. Genrepsljudet ligger som ett stöd till de live-mickar som är uppställda framför första raden. Jag förmodar att TV4 resonerar att en gedigen köruppmickning live inte gör sig så bra i bild. 🙂

Låter logiskt 🙂

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...