Jump to content
Annons

SSD som audiodisk?


DigRules

Recommended Posts

Sitter sen ett år tillbaka med en SSD som systemdisk och är riktigt nöjd med det.

På vägen till min Intel 520 så gick jag igenom två stycken OCZ diskar varav den ena har jag mina instrument och samplingar på medan den andra ligger oanvänd för tillfället.

Det jag tänkte på var att eventuellt använda den som audiodisk och därmed kunna ta ut en av de gamla hårddiskarna och göra datorn ännu mer tyst än vad den redan är.

Jag har en 64-bitars Win7 dator så TRIM finns tillgängligt bland annat.

Är det någon här som har kört en SSD som audiodisk och har något att berätta om hur det funkar?

Kommer jag att eventuellt behöva formatera den med jämna mellanrum exempelvis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör en 64gb ssd som systemdisk och en 120gb för ett par pluggar till kontakt 5. Det här är förmodligen det bästa bytet jag har gjort (från 7200rpm till ssd) i produktionssammanhang. Kontakt som annars är otroligt krävande (laddar sjukt segt med patchar på 6 - 7gb i vissa fall är numera blixtsnabbt att starta upp och växla mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat, men det borde funka utmärkt. Kan inte se någon orsak till att det skulle bli några problem. SSD är ju mycket snabbare än mekanisk disk.

Det finns ingen orsak att formatera om SSD:n. Fragmentering får ingen effekt på sådana eftersom det inte finns något läshuvud som ska flyttas fram och tillbaks mellan spåren för att läsa av. Det enda man ska vara försiktig med är att fylla dem för mycket, utan alltid se till att det finns minst 10% ledigt - men det gäller ju vanliga diskar också, så det är inget nytt.

Önskar att det snart kunde komma åtminstone 1TB SSD till rimliga priser, så att jag kunde få plats med mina samplingsbibliotek på ett par sådana... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda man ska vara försiktig med är att fylla dem för mycket, utan alltid se till att det finns minst 10% ledigt - men det gäller ju vanliga diskar också, så det är inget nytt.

Där håller jag tyvärr inte med, en av grejjerna med en SSD är just att du kan fylla upp den helt, utan att det påverkar den, till skillnad från vanliga hårddiskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat, men det borde funka utmärkt. Kan inte se någon orsak till att det skulle bli några problem. SSD är ju mycket snabbare än mekanisk disk.

Det finns ingen orsak att formatera om SSD:n. Fragmentering får ingen effekt på sådana eftersom det inte finns något läshuvud som ska flyttas fram och tillbaks mellan spåren för att läsa av.

Jo, detta känner jag väl till. 🙂

Jag vill minnas att jag på ett forum för nåt år sen eller två såg en kommentar från någon som inte rekommenderade att använda SSD som audiodisk, men jag antar att detta kan ha varit på ett system som inte stöder TRIM.

Men jag tror som du att det bör gå utan problem idag då SSD har utvecklats de senaste åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör enbart en SSD 256 gb på min studiodator, och det fungerar hur bra som helst. Allt går enormt snabbt. Jag har heller inga extremt stora samplingsbibliotek, utan när jag är färdig med projekt så lägger jag över dom på server/externa diskar och tar bort dom från SSD-disken, således är inte utrymmet något problem heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag kör mac, så jag har ingen aning om hur det funkar i windows.

Har kört en 600 gig intel SSD i laptopen i nåt halvår nu, det funkar utmärkt och går väldigt fort.

Hade en OCZ innan som bara tvärdog, varning för dem, har läst att det hänt andra också.

Pratade också med en på applestore som sade att intel är de diskar som apple sätter i sina datorer, för de är mest pålitliga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - Intel har nog varit de mest tillförlitliga ända sedan SSD började komma, så det är definitivt det jag skulle välja i första hand.

600GB?!? 😮 En sådan kostar ju en halv förmögenhet fortfarande, så jag vågar knappt tänka på vad den kostade för ett halvår sedan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mac, så jag har ingen aning om hur det funkar i windows.

Har kört en 600 gig intel SSD i laptopen i nåt halvår nu, det funkar utmärkt och går väldigt fort.

Hade en OCZ innan som bara tvärdog, varning för dem, har läst att det hänt andra också.

Pratade också med en på applestore som sade att intel är de diskar som apple sätter i sina datorer, för de är mest pålitliga...

Det kommer att dröja ett bra tag innan jag använder en OCZ som systemdisk igen.

Den första Vertex 3 var DOA och den bytte Dustin på en gång utan att fråga och då anade man att man var långt ifrån den första som hade problem.

När sedan den andra började att krångla som systemdisk gick jag över till Intel och det har varit sju månader utan några som helst problem.

Med lite användarhistorik kan man konstatera att Samsung har några riktigt bra diskar, de gör dessutom allt själva också.

Plextor är ett märke som verkar vara riktigt på gång på SSD också, många som är nöjd med prestandan på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Visst går det bra med SSD för audio. Men det är inte speciellt prioriterat. Audio går bra att buffra och man kan vara duktig med look-a-head. Det kan man tex inte för en sampler.. Men har man redan SSD för sitt ljudbibliotek och system så är det riktigt bra med SSD även för audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att jag på ett forum för nåt år sen eller två såg en kommentar från någon som inte rekommenderade att använda SSD som audiodisk, men jag antar att detta kan ha varit på ett system som inte stöder TRIM.

Säkert dum fråga, men vad är TRIM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mac, så jag har ingen aning om hur det funkar i windows.

Har kört en 600 gig intel SSD i laptopen i nåt halvår nu, det funkar utmärkt och går väldigt fort.

Hade en OCZ innan som bara tvärdog, varning för dem, har läst att det hänt andra också.

Pratade också med en på applestore som sade att intel är de diskar som apple sätter i sina datorer, för de är mest pålitliga...

Apple använde Toshiba's SSD tidigare och använder idag Samsungs SSD diskar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...