Jump to content
Annons

Är det någon större skillnad ljudmässigt på Dyra XLR/tele kablar än billiga?


BHR

Recommended Posts

Annons

Skillnaderna finns egentligen bara i den mekaniska stabiliteten - alltså att de dyra tål att du råkar trampa på kabeln då och då, medan extremt billiga blir skadade mycket lättare. Billiga har oftast en sämre täckande skärmning, så att de lättare tar upp yttre störningar (ett väldigt litet problem om man kör balanserat, men ändå...). Dyrare har också mer hållbara kontakter, medan de billiga kan ha lite sämre passform, tunna pläteringar som slits ned snabbt etc.

I en hemstudio, där man inte gör så mycket förändringar i kopplingarna och inte riskerar att misshandla kablarna, är det helt ok att köra med billiga kablar eller kanske för säkerhets skull undvika de allra billigaste och gå upp ett snäpp. Ska man ut och turnera så bör man däremot satsa på dyrare, som håller bättre för allt som de blir utsatta för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på dyrare kablar och min kompis tror på billigare kablar. Vi beställde från thomann och han köpte 5 st av de billigaste och de håller än, flera år efteråt. Han behöver bara en kabel. Mina kablar håller också men jag fick inte så många för pengarna. Kort sagt så vet jag inte vad som är bäst. Jag spelar så mycket så kablarna ska fungera och jag är beredd och betala för det. Kanske är billiga kablar lika bra men jag tänker inte prova. Det går inte och höra skillnad på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

jodå, det är skillnad på billiga å dyra telekablar (hörbar skillnad).. Kör en dyr kabel till elgitarren (kostar typ 500kr för en 6 meters - Klotz? neutrik med silent plugg) och med den kabeln så blir det främst en märkbar snabbare attack i ljudet (mer punch) mot billigare vilket medför att det även är roligare att spela.. Dyrare kablar brukar även vara betydligt bättre skärmade så gitarren inte brummar lika mycket å har sig (här kan det verkligen vara skillnad på kablar å kablar)... Jag testade i musik affären innan jag köpte den, och uppmanar gärna andra att göra likadant innan de bestämmer sig. Snåla inte med kabeln, det är en billig slant i sammanhanget för att markant förbättra ljudet och spelglädjen. Speciellt om det bara för sig om 1 kabel att investera i.

Redigerat av DanneDanne
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattade det (kanske felaktigt) som att ursprungsfrågan handlade om balanserade kablar och inte instrumentkablar, men det är bra att du tog upp det i sammanhanget - för det kan också vara viktigt att känna till.

Det handlar inte nödvändigtvis om priset där, men det ska vara så låg kapacitans som möjligt. Utimpedansen från gitarrmickarna skapar tillsammans med kapacitansen i kabeln ett lågpassfilter, så om man har en längre kabel eller en kabel med hög kapacitans, så får man ett diskantbortfall. Det handlar inte om attack, men kan uppfattas så, eftersom det ju är diskant man tappar.

Det är alltså viktigt att ha koll på kapacitansen - men också den mekaniska stabiliteten (man misshandlar ju en instrumentkabel mer än man gör med en kabel som sitter konstant inkopplad i stillastående rackburkar) - och att skärmningen är tät eftersom det är en obalanserad kabel som lätt kan ta upp störningar.

http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på dyrare kablar och min kompis tror på billigare kablar. Vi beställde från thomann och han köpte 5 st av de billigaste och de håller än, flera år efteråt. Han behöver bara en kabel. Mina kablar håller också men jag fick inte så många för pengarna. Kort sagt så vet jag inte vad som är bäst. Jag spelar så mycket så kablarna ska fungera och jag är beredd och betala för det. Kanske är billiga kablar lika bra men jag tänker inte prova. Det går inte och höra skillnad på dem.

Jag har haft kablar från Tysken som inte ens fungerat när de va nya. Köper inte de allra dyraste då jag misstänker att märket kostar men lade mej lite på mitten och de har efter 5 år inte pajjat än 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattade det (kanske felaktigt) som att ursprungsfrågan handlade om balanserade kablar och inte instrumentkablar, men det är bra att du tog upp det i sammanhanget - för det kan också vara viktigt att känna till.

Det handlar inte nödvändigtvis om priset där, men det ska vara så låg kapacitans som möjligt. Utimpedansen från gitarrmickarna skapar tillsammans med kapacitansen i kabeln ett lågpassfilter, så om man har en längre kabel eller en kabel med hög kapacitans, så får man ett diskantbortfall. Det handlar inte om attack, men kan uppfattas så, eftersom det ju är diskant man tappar.

Det är alltså viktigt att ha koll på kapacitansen - men också den mekaniska stabiliteten (man misshandlar ju en instrumentkabel mer än man gör med en kabel som sitter konstant inkopplad i stillastående rackburkar) - och att skärmningen är tät eftersom det är en obalanserad kabel som lätt kan ta upp störningar.

http://wiki.kontroll...ns_i_audiokabel

Bra där, Claes! Var involverad i en tråd för många år sedan nu där det grälades om detta. OBSERVERA att då gällde det sk telekablar för gitarr, bas etc och INTE XLR-kablage.

Jag redogjorde då för en livlig diskussion jag, två andra ljudlärare och två institutionstekniker fört där några menade att det inte fanns någon skillnad och andra att skillnaden var klart hörbar. Jag var ändå i inköpstagen och köpte därför 2 av de billigaste, massor av kablar i mellanprisklassen och två riktigt dyra. Nu minns jag inte de exakta priserna men de billigaste kostade under 100 kr, de i mellanprisklassen (som jag alltid brukade köpa) 200 - 250 kr och så ett par som kostade 400 - 500 kr.

Vi testade dem i studio med bra gitarr och stärkare. ALLA, utan undantag, kunde tydligt höra skillnaden, både med rent ljud och distat. Även jag som trodde att det skulle vara skillnad blev förvånad över hur stor skillnad det var. Nu har jag inte sladdarna hemma, de är i replokalen, men testet ledde till att jag själv köpte 4 st av de dyraste och de kör jag på än idag, flera år senare. De har varit med om mycket men håller än. Observera också att jag inte är nån "finsmakare" som hör saker som inte andra hör. Alla vi som testade blev övertygade på 5 minuter och det har aldrig blivit nån mer diskussion senare, annat än att vi nu tror att dyra sladdar i allmänhet låter bättre och håller längre. Claes, tack för den mer tekniska förklaringen till varför man hör skillnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara skillnad, men du kan inte vara säker på att det är bättre kablar bara för att de är dyra. Monster som exempel låter sämre här än kablar jag köpt på Clas Ohlsson för en tia metern. Mogami spöar i sin tur dessa med ena tassen bakbunden. men är fortfarande (relativt) väldigt billiga, även Planet Waves har gett väldigt bra resultat till en överkomlig peng. Supra är det bästa jag har till dags dato. Dock snackar vi inte enorma skillnader här, även om Monster-kablarna var besvikelser, för att inte tala om att ett märke jag stuvat undan nånstans för att användas vid degrading och inte minns namnet på var helt åt helvete. För att kunna märka av nån skillnad alls dock så måste du ha hörsel till åtminstone 15KHz, give or take. Icke räknat åt-helvete-kablarna då de skrämde skiten ur mig då jag trodde min JUNO-60 hade gått sönder på nån nytt innovativt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tar man reda på kapacitansen?

Man kan mäta det om man har ett mätinstrument som kan mäta kapacitans, men kabeltillverkarna brukar alltid ha det med bland sina data, så bäst är att leta upp det innan man köper. Vanligast för "normala" kablar är nog runt 100-200pF/m (OBS! per meter - så det blir alltså värre ju längre kabel man har), men för instrumentkablar får det gärna ligga på 30pF/m, som en del tillverkare kör med - men alltså så lågt som möjligt för att det inte ska påverka i hörbara frekvenser. Med hög kapacitans kan det räcka med 5-6 meter kabel för att man ska få ett diskantbortfall som är tydligt.

När det gäller andra ljudkällor, som mikrofoner och linesignaler, så kvittar det, eftersom man har en väldigt låg utimpedans från dem - men dumt nog så ligger utimpedansen väldigt högt från gitarrmickar, så där är det känsligt med kabeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vi testade dem i studio med bra gitarr och stärkare. ALLA, utan undantag, kunde tydligt höra skillnaden, både med rent ljud och distat.

Gjordes det som ett blindtest då eller? Inte för att jag placebo men lätt att man överdriver omedvetet när man vet. Vill minnas han som la upp att viss sort kontakter, eller hur det nu var, gjorde stooor skillnad men vägrade lägga upp blindtester utan bara hänvisade till ett möte som var bäddat för placebo.

Link to comment
Dela på andra sajter

..de billigaste kostade under 100 kr, de i mellanprisklassen (som jag alltid brukade köpa) 200 - 250 kr och så ett par som kostade 400 - 500 kr.

Vi testade dem i studio med bra gitarr och stärkare. ALLA, utan undantag, kunde tydligt höra skillnaden, både med rent ljud och distat.

Hur långa var kablarna, var alla lika långa?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Men om kabeln är 3 meter lång; hur mycket påverkar det?

Det beror på mycket mer än bara kabeln. Vilken impedans pickuperna har och vilken

hur ingången på förstärkaren är. Här är en ganska bra artikel:

http://www.jensign.com/mig/

varycapacitance.jpg.

Jag provmätte min kabel och den är ganska lång och har ungefär 500pf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om kabeln är 3 meter lång; hur mycket påverkar det?

Längst ner i min Wiki-artikel, finns en länk till där du kan räkna ut olika alternativ själv:

http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...