Jump to content
Annons

Mycket på nätet är mygel och en bluff tänk på det.


ironman

Recommended Posts

Hej

Det pratas titt som tätt på forumet om hur många unika besökare vissa låtar har här på forumet.  Och det pratas om hur populära vissa är på youtube, facebook och soundcloud med massor av besökare/lyssningar av låtarna. Och hur många som prenumererar på en.

Men mycket på nätet är en bluff, flera företag/hemsidor erbjuder för en kostnad mellan 5-10 usd 

Flera tusen unika lyssningar på din låt på soundcloud på några dagar.

Flera tusen followers på ditt bands facebook och twitterkonto

Flera tusen unika lyssningar på din låt här.

X antal hundra kommentarer på dina konton.

Och samma sak med youtube 

Och en massa andra saker

Så för en 100 usd kan jag bli en megastjärna på en månad. Och skickar jag en demo till en majorlabel som låter hyfsat bra och kan visa fram statistik som visar att 10 tusentals personer följer mig och dyrkar min musik. Ökar chansen för skivkontrakt avsevärt. För att inte prata om endorsment deals. Och alla reklamintäckter på youtube och bandhemsida.

Det skulle vara kul att få reda på hur många som egentligen använder sig av dessa tjänster eller vad säger ni.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första gången jag hört talas om det här, även om jag kan tänka mig det. Men dock så borde det vara ganska lätt att se igenom vilka kommentarer som skrivits av en bot.. Antar jag.

Lite källor på detta vore bra, Henber.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Låter det dåligt eller mediokert som bäst spelar det ingen roll. Man får inte ett skivkontrakt för det. Det är ingen garanti för något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Första gången jag hört talas om det här, även om jag kan tänka mig det. Men dock så borde det vara ganska lätt att se igenom vilka kommentarer som skrivits av en bot.. Antar jag.

Lite källor på detta vore bra, Henber.

Jag blev själv tipsad om det av en som använder sig av det. Jag har aldrig provat det själv men jag fattar ju nu varför vissa som gör så dålig musik kan ha så många followers.

Här är sidan som många använder sig av och jag själv blev tipsad om.

http://www.mycheapjobs.com/Music-Audio/3663/increase-your-soundcloud-plays-3000-plays-within-24-hours-with-no-account-access

Och här är allt som erbjuds

http://www.mycheapjobs.com/categories/Music-Audio

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det dåligt eller mediokert som bäst spelar det ingen roll. Man får inte ett skivkontrakt för det. Det är ingen garanti för något.

Det är givetvis ingen garanti men vilket är bäst att visa fram. En låt som har 100 tusen lyssningar eller 200 lyssningar. Tänk själv om majorbolaget tänker att kanske 20-30 % är villiga att köpa min musik på itunes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda som garanterat tjänar pengar på den där tjänsten är ju den som tillhandahåller den. Om jag vore den personen hade jag nog tamigtusan postat en skandaltråd på ett forum där kämpande musiker hänger. Det hade ju varit fullständigt briljant.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som köper likes och dylikt gör sig själv en björntjänst. Det där med att skivbolag faller för antal likes eller dylikt är enligt mig veteligen en myt. Kvalitén, som ovanstående mycket riktigt påpekar, är alltid avgörande.

mvh Jon

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att skivbolag faller för antal likes eller dylikt är enligt mig veteligen en myt. Kvalitén, som ovanstående mycket riktigt påpekar, är alltid avgörande.

Vilket vi sett exempel på i fall som Boten Anna, Crazy Frog, Rebecka Black osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket vi sett exempel på i fall som Boten Anna, Crazy Frog, Rebecka Black osv.

Ja det stämmer. Och många klipp som får många likes och tittare på youtube brukar nämnas i media.

Jag trodde det var fler som visste om dessa tjänster fanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket vi sett exempel på i fall som Boten Anna, Crazy Frog, Rebecka Black osv.

Jo men det var ju också x antal år sen... Fast Rebecca Black blev väl hånad av riktiga människor eller?! 😉

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det var ju också x antal år sen... Fast Rebecka Black blev väl hånad av riktiga människor eller?! 😉

/Jon

Det har funnits i många år detta. Youtube gick för ett tag sedan ut och tog bort en massa prenumeranter från dom som är populärast på youtube, Som dom menar är ghost accounts, för att komma åt detta problem. Dom drabbade blev rasande givetvis för ju fler prenumeranter du har ju mer pengar tjänar du där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ni ser ett exempel här på forumet vad många unika lyssningar har gett en grupp här. En hel artikel i studio tidningen med exponering till massor av bransch folk. Medlemmarna har en slags stjärnstatus här. Så det med hur många lyssnigar osv man har kan spela en väldigt stor roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Och ni ser ett exempel här på forumet vad många unika lyssningar har gett en grupp här. En hel artikel i studio tidningen med exponering till massor av bransch folk. Medlemmarna har en slags stjärnstatus här. Så det med hur många lyssnigar osv man har kan spela en väldigt stor roll.

Det jag menade med detta är inte att dessa herrar skulle ha fuskat. Utan att många lyssningar På ens musik spelar en stor viktig roll för ens karriär.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

.. wups, nu vädrar jag bråk. (gömmer mig under bordet)

Jepp, nu hukar jag mig också...(stänger ner datorn för säkerhets skull)

Jag bunkrar upp med kaffe och annat gott

/Jon

Fan jag som nyss åt upp popcornen. 😛

Måste allting här på forumet kretsa kring bråk och otrevligheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 70-80 talet köpte ju EMI upp stora upplagor av sina egna skivor för att vinna listplaceringar.

det behövdes inte då antalet distribuerade skivor till butik räknades som redan sålda

knepet du refererar till behövdes alltså inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ni ser ett exempel här på forumet vad många unika lyssningar har gett en grupp här. En hel artikel i studio tidningen med exponering till massor av bransch folk. Medlemmarna har en slags stjärnstatus här. Så det med hur många lyssnigar osv man har kan spela en väldigt stor roll.

hahaha

yadda yadda yadda

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blogginlägg känns passande i denna disskusion:

http://music3point0.blogspot.se/2012/05/land-of-fake-likes.html

Mygel och bluff när det gäller (online) mastrings studios.

Ständigt återkommande exempel är snodda foton, listor med påhittade kunder och div. mycket exklusiv utrustning.

http://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/708905-yet-another-case-studio-photo-theft.html

Det var intressant läsning. Vilken illusion allting är när man läser om allt detta och dessa tjänster. Och det skulle vara kul att få reda på vilka som använt sig av detta som språngbräda för att sedan gå hela vägen till tex skivkontrakt. Att många på youtube tjänar pengar på detta sätt är jag helt övertygad om.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och det skulle vara kul att få reda på vilka som använt sig av detta som språngbräda för att sedan gå hela vägen till tex skivkontrakt

Och du tror inte att skivbolagsfolk är medvetna om sånt här fusk? Oboy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du tror inte att skivbolagsfolk är medvetna om sånt här fusk? Oboy!

Precis, det skivbolag i högsta utsträckning bryr sig om idag är om bandet/artisten kan dra folk och göra bra livespelningar. Det är där de eventuella pengarna finnas att tjäna, inte på facebook ellre youtube.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...