Jump to content
Annons

Mycket på nätet är mygel och en bluff tänk på det.


ironman

Recommended Posts

Precis, det skivbolag i högsta utsträckning bryr sig om idag är om bandet/artisten kan dra folk och göra bra livespelningar. Det är där de eventuella pengarna finnas att tjäna, inte på facebook ellre youtube.

/Jon

Idag är det säkert så, men innan man kom på det med fusket. Några måste glidigt igenom, man kan alltid skylla utebliven försäljning på illegal nerladdning. För det finns sådana tjänster också som kan ladda ner din låt x antal tusen gånger. Och hur gör skivbolaget då? Många spelningar hjälper en på tex soundcloud för då kommer du överst i dom grupperna du är medlem i där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis, det skivbolag i högsta utsträckning bryr sig om idag är om bandet/artisten kan dra folk och göra bra livespelningar. Det är där de eventuella pengarna finnas att tjäna, inte på facebook ellre youtube.

/Jon

Självfallet är detta det intressanta, jag tror dock att många artister, kanske främst mindre, kan dra nytta av exponering på ex. facebook och youtube. Men då fungerar det inte riktigt att fuska...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ni får inte glömma att för att få vissa endorsment deals/sponsor avtal kräver sponsoren statistik från din hemsida, youtube kanal och dylikt. Och då måste det här hjälpa en på traven. Man kan ju utforma skripten idag så att alla slagningar/view på ens sidor kommer från olika delar av världen.

Och vad säger att inte skivbolagen har använt sig av detta för att visa enorm illegal nerladdning på vissa låtar och artister. För man måste väll kunna utnyttja detta i det syftet också eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

det behövdes inte då antalet distribuerade skivor till butik räknades som redan sålda

knepet du refererar till behövdes alltså inte

Fast om en butik säljer slut på en upplaga skivor finns det ju i alla fall en liten möjlighet att de beställer fler. Knepet som det refereras till bör ju fungera alldeles utmärkt. Har för mig att även Beatles köpte egna skivor för att hamna på listan i början av karriären men det har jag ingen källa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid ett tillfälle lär John Lenon slintit med tungan och sagt i tv att "Vi är större än Jesus". Vilket fick enganska stor mängd kristna att köpe Beatles-skivor och bränna på bål. Vilket känns hyfsat kontraproduktivt.

I alla fall så tror jag att det är rimligt att bolag kolla på vad som är populärt på internet. Om det finns pengar att tjäna hamnar nog kvalité lite i andra hand. Återigen, se Rebecka Black, Basshunter, Crazy Frog osv osv osv.

Men jag tror inte vi sitter här och kommer på saker bolagen inte har en aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ni får inte glömma att för att få vissa endorsment deals/sponsor avtal kräver sponsoren statistik från din hemsida, youtube kanal och dylikt. Och då måste det här hjälpa en på traven. Man kan ju utforma skripten idag så att alla slagningar/view på ens sidor kommer från olika delar av världen.

Och vad säger att inte skivbolagen har använt sig av detta för att visa enorm illegal nerladdning på vissa låtar och artister. För man måste väll kunna utnyttja detta i det syftet också eller?

med tanke på all kunskap du sitter på är det ju förvånande att du inte lyckats bättre
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Där finns en bok som heter hit men power brokers and fast money inside the music buissness av fredric dannen som går igenom hur det funkar i musikbranschen i usa.

http://www.amazon.com/gp/aw/cr/0679730613/ref=aw_d_crstars_books

English rock group Pink Floyd was one of the hottest bands in 1980, with an LP shooting up the charts and a concert tour that sold out within hours. But the group was unable to get airplay for its latest single, at least not without engaging the services of a nascent breed of freelance promoters whose practices ushered in a new era of payola. These promotors, dubbed "indies," used illegal methods and had suspected mob connections. That the recording industry not only tolerated but embraced the indies is indicative of the questionable tactics now employed in this high-stakes arena, charges Dannen in a sharply critical study. At its center is industry leader CBS records, whose president Walter Yetnikoff is depicted as a bully of Machiavellian proportions whose style set the tone throughout the business in the '80s. Dannen, a reporter for Institutional Investor , mixes the skills of an investigative journalist with the gifts of an expert storyteller in an expose that will intrigue and appall readers with its disclosures.

Såg att den fanns på bokus också

http://www.bokus.com/bok/9780679730613/hit-men-power-brokers-and-fast-money-inside-the-music-business/

Hit Men portrays the enormous ambition and fierce power struggles at the heart of the US record industry. It chronicles the evolution of America's biggest record labels from the Tin Pan Alley era through the disco explosion of the 70s on to the corporate consolidation and massive sales of the 1980s. Dannen untangles the complex relationships among a remarkable cast of characters, the many brilliant, self-invented hustlers with streetfighter morays who preside over a glitzy, sometimes shady, multibillion-dollar empire. It is compulsory reading for anyone interested in entertainment, business, or rock and roll.

"Dannen's expose of the American record industry lays bare a story of egomania, incompetence, and corruption which would shock Imperial Rome. It comes as a shock to realise that since rock music began in the US in the 1950s it has always been manipulated by crooks, sometimes by very big crooks, indeed, like the Mafia." Financial Times

"The regime that many of the industry's most senior players condoned was so heavily awash with cocaine, corruption and unethical behavior that it makes the occasional examples of chart-rigging and playlist tampering exposed in Britain during the same period seem almost charmingly inept." The Guardian.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ärlighet varar längst. Har tackat nej till endorsements, det är inget som intresserar mig.

Lite ot

Men om nu intressepilarna antecknar så har jag faktiskt tackat ja till en sak. Jag har en god vän i usa som jobbar med att göra gitarr pickups åt ett företag. Vi har snackat mycket genom åren om hur jag skulle villja att det ultimata pickup settet skulle låta för att jag skulle bli nöjd, och samtidigt kan täcka alla mina behov i ett sett. Så nu är det prototyp settet på väg hem till mig för godkännande och där jag även skall hjälpa till att namnge settet så att det kan börja säljas. Han har alltid uppmuntrat mig från dag 1 och alltid gillat min stil. Och det är ju inte varje dag man får en sådan förfrågan så jag kunde bara inte tacka nej till detta.

Edit: stavfel.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

dom som kommit längst har alltså varit ärliga då

sålunda är ämnet inte värt att ta upp

Jo ämnet är värt att ta upp eftersom det är så det ser ut idag. Men jag personligen tycker ärlighet varar längst

Link to comment
Dela på andra sajter

hur menar du?

ärlighet vara längst för att uppnå vad?

För att uppnå innre frid och ro. Tänk att springa runt och ljuga för allt och alla ,vilken innre stress och negativ innre påverkan det måste ha. Typ Vad sa jag till vem och hur osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...