Jump to content
Annons

Hur förlänger jag en ljudfil?


Bunkert

Recommended Posts

Jag filmade ett band som spelade playback till sin egen CDskiva.

Ljudfilen från kameran synkar med bilderna.

Men ljudfilen från kameran är 1sek längre än ljudfilen från CD-skivan.

Jag tänker mig att jag importerar båda ljudfilerna i Logic och förlänger den 1 sek kortare ljudfilen så att det blir lika lång som den andra, så att den synkar med filmen hela vägen?

Hur gör jag det?

/Bunkert

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo, det stämmer med 48 och 44,1 khz.

men jag har försökt:

Konvertera ljudfilen från CDn:

Från 44.1/16 till 48/16 i iTunes.

Från 44.1/16 till 48/16 i Logic

Jag har spelat CDn in i mikrofoningångarna på en Zoom H4, som är inställd att spela in 48/16.

Jag har spelat CD-skivan in i mikrofoningången på min Canon 600D och filmat samtidigt i 1920x1080 25fps, sedan omvandlat .mov-filen till Apple Pro Res 422 och importerat den i FCP7 bland de andra filmfilerna.

Vad jag än gör, är min yttre ljudkälla exakt samma längd. Alltså ungefär 1 sek/25 frames längre än ljudfilen från kameran som är i synk med bilden.

 

Timestretch blev min räddning. Det var visst alt + högra nedre hörnet.

Stort tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade jämt problem med detta när jag spelade in sång på mina tidiga låtar. Även fast jag spelade in allt i synk så tappade sången efter ett tag. I efterhand har jag fått förstå att det handlade om det som Piccazzo beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till 99% säkerhet så är ljudfilen från kameran i 48 khz och ljudfilen på CD skivan 44 khz.

Så om du Konverterar/Exporterar om CD filen till 48 khz så ska den synca med det filmade materialet.

Men vad jag förstått så ändrar konvertering endast samplingsfrekvensen. Inte längden på ljudfilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du öppnar ett projekt på 48 kHz i Logic och importerar 44.1 kHz filen, vad händer då?

Vill Logic konvertera automatiskt ..............?

Om inte, prova att göra en mixdown (export)

Eller om det blir tvärt om? 🤪🙂

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...