Jump to content
Annons

Kalibrera PA-anläggning


pressrec

Recommended Posts

Annons

Har ett studiolive bord som med det senaste uppdateringen av deras mjukvara har börjat integrera Smaart teknologin. Min tanke är att jag genererar brus genom logic och sen har en RTA mikrofon för att kalibrera anläggningen.

Borde ju funka till monitor också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett studiolive bord som med det senaste uppdateringen av deras mjukvara har börjat integrera Smaart teknologin. Min tanke är att jag genererar brus genom logic och sen har en RTA mikrofon för att kalibrera anläggningen.

Borde ju funka till monitor också.

Det gör det säkert, men med denna *burk*,

kan jag gå omkring på olika platser där publiken står,

och kolla hur frekvenserna ändras - sedan göra en ev liten extra justering som blir ett genomsnitt,

och t.ex mera högtalare för att täcka upp för de längst fram.

Man blir mera låst via ett mixerbord, och där står sällan de flesta i publiken 🙂

Detta funkar bra för mej!

Redigerat av Teknikfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alltid denna Marley, den har allt från lågbas till de riktigt krispiga ljuden

Först har jag volymreglagen på både toppar och subbar (aktiva) på nästan noll och rattar upp låten så det blinkar uppåt max ut på mixern. Först sen går jag flera vändor runt i lokalen och höjer direkt på de aktiva lådorna. Tycker jag ljudet är för basigt sänker jag bara subvolymerna, ev höjer på topparna.

Jag gör aldrig så att jag ställer full volym på de aktiva lådorna för att sen styra volymen med masterregeln på mixern, då är det lätt att det blir åt h-e för starkt utan att man fattar det från scenen.

När jag spelar enmansband med backtrax som har feta trummor mm, så spelar jag alltid ett set med väldigt soft pårattade volymer på de aktiva lådorna. Sen tar jag en minipaus samtidigt som jag spelar tex Down by the river med Springsteen och går två vändor i lokalen och även höjer volymerna lite på alla lådorna. En bit ut i lokalen får man lätt en uppfattning om hur mycket man ska dra på. Grejen är ju den att en volym aldrig funkar hela kvällen, ju fler folk som kommer in, och ju fullare de blir kräver att man försiktigt höjer volymen vartefter tiden går. Sista timmen kan man spela tre ggr högre än första timmen. Första timmens softa volym funkar inte alls på slutet.

Är det en konsert för en någorlunda nykter och lyssnande publik bör man förstås ha ungf samma volym konserten igenom, men det gäller ändå att noggrant testa så basarna/topparna ger lagom knuff.

Har man ett modernt bra PA är det enda man egentligen behöver göra är att få en bra balans mellan hur mycket subbarna respektive topparna låter. Hur ofta som helst hör man liveljud genom svindyra PAn, man hör att mixen/balansen mellan alla mickar mm, är fullt ok, men att det här enkla med volymbalansen är fel. För mycket tryck i basarna = olidligt, för lite tryck i basarna = värre ändå. Tycker man att "fan det blev lite för mycket bas det här", då är det ofta inget man kan rätta till vid mixern eller med en master-eq, man får lyfta arslet från fåtöljen och gå iväg till basstegen och sänka aningen direkt där. Då ramlar oftast hela ljudbilden på plats...

Ofta kan det oxå vara så att publiken gnäller att det är för högt, det kan tyda på att topparna låter för mycket, ljudbilden blir då vass och jobbig... Då är ofta medicinen att höja lite på basarna, då blir hela ljudbilden genast behagligare.

Pink noise, vad fan är det? - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alltid denna Marley, den har allt från lågbas till de riktigt krispiga ljuden

http://www.youtube.com/watch?v=CHekNnySAfM

Först har jag volymreglagen på både toppar och subbar (aktiva) på nästan noll och rattar upp låten så det blinkar uppåt max ut på mixern. Först sen går jag flera vändor runt i lokalen och höjer direkt på de aktiva lådorna. Tycker jag ljudet är för basigt sänker jag bara subvolymerna, ev höjer på topparna.

Jag gör aldrig så att jag ställer full volym på de aktiva lådorna för att sen styra volymen med masterregeln på mixern, då är det lätt att det blir åt h-e för starkt utan att man fattar det från scenen.

När jag spelar enmansband med backtrax som har feta trummor mm, så spelar jag alltid ett set med väldigt soft pårattade volymer på de aktiva lådorna. Sen tar jag en minipaus samtidigt som jag spelar tex Down by the river med Springsteen och går två vändor i lokalen och även höjer volymerna lite på alla lådorna. En bit ut i lokalen får man lätt en uppfattning om hur mycket man ska dra på. Grejen är ju den att en volym aldrig funkar hela kvällen, ju fler folk som kommer in, och ju fullare de blir kräver att man försiktigt höjer volymen vartefter tiden går. Sista timmen kan man spela tre ggr högre än första timmen. Första timmens softa volym funkar inte alls på slutet.

Är det en konsert för en någorlunda nykter och lyssnande publik bör man förstås ha ungf samma volym konserten igenom, men det gäller ändå att noggrant testa så basarna/topparna ger lagom knuff.

Har man ett modernt bra PA är det enda man egentligen behöver göra är att få en bra balans mellan hur mycket subbarna respektive topparna låter. Hur ofta som helst hör man liveljud genom svindyra PAn, man hör att mixen/balansen mellan alla mickar mm, är fullt ok, men att det här enkla med volymbalansen är fel. För mycket tryck i basarna = olidligt, för lite tryck i basarna = värre ändå. Tycker man att "fan det blev lite för mycket bas det här", då är det ofta inget man kan rätta till vid mixern eller med en master-eq, man får lyfta arslet från fåtöljen och gå iväg till basstegen och sänka aningen direkt där. Då ramlar oftast hela ljudbilden på plats...

Ofta kan det oxå vara så att publiken gnäller att det är för högt, det kan tyda på att topparna låter för mycket, ljudbilden blir då vass och jobbig... Då är ofta medicinen att höja lite på basarna, då blir hela ljudbilden genast behagligare.

Pink noise, vad fan är det? - 55

Nilsson, det är inte riktigt det denna tråd handlar om,

även om jag håller med om att moderna system låter fan så mkt bättre än äldre.

Pink Noise använder man för att hjälpa ett PA att låta bättre.

I tvivelaktiga akustiska förhållanden i en inomhuslokal, kan skillnaden vara otroligt stor.

I bra akustiska förhållanden, utom/inomhus, kan det oftast räcka med en låt man känner igen + EQ-justering.

Detsamma gäller scenmonitorer, otroligt stor skillnad på t.ex trägolv vs filtgolv,

ja, man stöter på de mest skiftande scener i material och bredd/höjd/djup,

när man jobbar som tekniker eller e ute å giggar.

Redigerat av Teknikfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att lyssan på PA:t där publiken är.

Allt för många gånger tvingas tekniker in till sidorna på klubbgig för att lokalerna inte är direkt avsedda för liveframträdanden.

Lär dig hur dina referenser ska låta.

Använd dessa för att få PA:t att spela upp ljudet så som du känner igen det.

Ofta är det som Nilsson beskriver att det är på tok för mycket bas.

De flesta lokaler upplever jag som starka i stående vågor runt 60, 80 samt 125 Hz.

Träklädda väggar i lokalerna tenderar även att bli lite vassa runt 4KHz.

Lita dig inte blind på brusandet.

För att göra det korrekt så måste du skapa ett medelvärde baserat på flera mätpunkter.

Ingen lätt match.

Jag använder brus när något "känns fel" i lokalen.

Det kan ju faktiskt vara nåt som är galet rent tekniskt likväl.

Använd dig av en vanlig sångmick för att höra hur PA:t låter.

Rösten är det mest kompletta instrumentet för att få reda på vad som är fel.

Funkar allt som det ska och PAteknikerna har gjort sitt jobb med uppsättningen så ska det räcka med ett hipass filter vid 120 Hz på en sångmikrofon.

Låter det bra då så kommer resten av instrumenten låta bra dom med.

Om du har bråttom med soundcheck så kan du starta med en enkel grundinställning för moitorerna.

Sänk några dB vid 800 Hz. Fortsätt sedan i oktaver både upp och ned på en grafisk eq så har du eliminerat de första problemen med feedback.

Nåt som är mer alarmerande viktigt och som jag ser många tekniker som gör ordentligt fel med...

Använd referensmusik som är passande för evenemanget.

Inte så lämpligt att gasa på med dödsmetall som referens vid en kyrkokonsert!!

Tillika något som även är lite off topic.

Gör dig ordentligt vän med lokalens ägare och arrangör.

Se till att soundcheck är klart på utsatt tid.

Det kan vara en krögare som har bokade bord klockan 18.00.

Då ska det vara tyst så dessa får äta i lugn och ro!

Oavsett om bandet är världens nästa arenaakt!!!!

...innan jag glömmer det...!

Se till att sångmikrofoner har en grundvolym satt innan bandet äntrar scenen.

Det gör att de snabbt kommer igång med soundcheck och slipper sjunga acapella vilket för ett orutinerat band, kan vara jäkligt jobbigt!

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många nördar som står och brusar i evigheter. Sen testar dom med Toto's förbannade platta Tambu från 95 just för att det är fläsk i trummorna!

Kräks på den plattan just för vartenda tekniker ska spela den plattan, än idag! Sen i skarpt läge så låter det iaf skit! Tyvärr så dräller det om dessa teknikers!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Öa?

Ööh Ööh Ööh

Viktigt att nästan svälja micken när man öar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Finns många nördar som står och brusar i evigheter. Sen testar dom med Toto's förbannade platta Tambu från 95 just för att det är fläsk i trummorna!

Kräks på den plattan just för vartenda tekniker ska spela den plattan, än idag! Sen i skarpt läge så låter det iaf skit! Tyvärr så dräller det om dessa teknikers!

Måste vara Dire Straits, inget annat funkar.

Om det är under tidspress kollar jag först sången och sedan bastrumman. Det täcker i princip allt.

Om jag hinner referenslyssnar jag med musik innan.

Ok, så fläskig kagge och sedan öa sångmickarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Varför säger alla ljudtekniker aldrig mer än ett två, ett två i mikrofonen.

För på tre måste man lyfta.

Jag har själv vart inne på att skaffa programet Wavecapture för att göra pinknoice mätning & db loggning. Men än så länge kommer några DPA mikar först på listan.

Jag kör ofta ljud på 50-350pers gig med en aktiv rigg som man bygger ut efter behov.

Eftersom det är många olika ställen man kommer till och eftersom jag oftast själv riggar så försöker jag att lägga rätt mycket tid på att lyssna av riggen innan bandet/banden har get in.

Det många glömmer när de slänger upp sina lådor är att tänka på spridningen. Oftast brukar någon grads rotation åt ena eller andra hållet på stativet göra underverk för en jämnare ljudbild i sidleds. Och allt för många gånger har man sett diskanthornet kolla en i vitögat på kroggig.

(Slutar oftast med att de längst fram hör för mycket av allt och de längre bak hör bara bas och ett grötigt mid&high slaffs)

Detta lyssnar jag av med en låt jag känner till väl och inte har i något äckligt downsamplat mp3 format.

Först kollar jag spridning i lokalen och lyssnar efter frekvenser som ringer kvar. Puttar lite på lådorna, hittar något jag är nöjd med och sen börjar EQ fram hur min låt skall låta. Kontrolerar med att byta till en annan gengre så att man inte missat något i registret.

Beroende på tid kollar jag sedan först mikarna med en linecheck eller monitorerna om inte bandet är på g.

Är allt innan grönt och bandet inte är klara för SC börjar man trycka in sina filter, gör grovinställningar för kompresorer och gatear och vrider till en grov Kagge,virvel + mer sång & mer mig inställning på monitorgrupperna.

Oftast spelar trummis och gitarrister en stor roll i hur slutprodukten kommer att låta ut. Har du en trummis som drar på utavhelvete och måste du gasa allt annat så blir det inte en skön balans. Allt låter för mycket, Kaka på kaka!

Kan man få ner trummis och gitarristers ljud, bara något snäpp och sedan balansera med monitor så blir det oftast ett bättre utljud.

Redigerat av Timmartensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, det är inte riktigt det denna tråd handlar om,

även om jag håller med om att moderna system låter fan så mkt bättre än äldre.

Pink Noise använder man för att hjälpa ett PA att låta bättre.

I tvivelaktiga akustiska förhållanden i en inomhuslokal, kan skillnaden vara otroligt stor.

I bra akustiska förhållanden, utom/inomhus, kan det oftast räcka med en låt man känner igen + EQ-justering.

Detsamma gäller scenmonitorer, otroligt stor skillnad på t.ex trägolv vs filtgolv,

ja, man stöter på de mest skiftande scener i material och bredd/höjd/djup,

när man jobbar som tekniker eller e ute å giggar.

Jaså det handlar inte om att det är extremviktigt att sätta volymerna på basar/toppar exakt? Det är en sak som nästan varenda korkad ljudtekniker missar.

Har du ställt de volymerna fel hjälper pink noise och master-eq inte så mycket. Är det dessutom inomhus i en publiktom lokal försvinner massor med diskant om den fylls med publik sen. Hur stor nytta gjorde brusandet i en tom lokal då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man tekniker kan man försöka be gitarristerna att rikta stärkarna i sidled på scen, eller ännu hellre snett bakåt, då är det mycket lättare att få ut ett jämnt gitarrljud.

Är man gitarrist bör man rikta stärkaren i sidled på scen, eller ännu hellre snett bakåt, då är det mycket lättare att få ut ett jämnt gitarrljud. Riktar man den framåt så det minsta lilla direktljud når ljudteknikern mutar han den kanalen så man enbart kan höra gitarren närmast scenen precis framför gitarristen. Trummornas dön i PAt blir monumentalt, men noll gitarr. Så gör i princip alla ljudtekniker.

I studiomixar gör man tvärtom, där stängs trummorna av och gitarrerna dränker allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså det handlar inte om att det är extremviktigt att sätta volymerna på basar/toppar exakt? Det är en sak som nästan varenda korkad ljudtekniker missar.

Har du ställt de volymerna fel hjälper pink noise och master-eq inte så mycket. Är det dessutom inomhus i en publiktom lokal försvinner massor med diskant om den fylls med publik sen. Hur stor nytta gjorde brusandet i en tom lokal då?

Konstigt resonemang du för Nilsson. Klart att rummet förändras när det kommer publik, det gör det ju alltid. Ska man strunta i att ha en balanserad ljudbild bara för att den sen ändras? Då kan man ju fullständigt skita i att soundchecka. Har du ens provat att brusa högtalare?

Alla ljudtekniker är faktiskt inte korkade. Däremot så är det j-vligt korkat att säga ett sådant generellt påstående på ett forum för ljudtekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...