Jump to content
Annons

För mycket scenljud från subbasar.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har problem med att subbarna låtar för mycket bakåt/åt sidorna om jag spelar på mindre ställen och har subbar o toppar kanske bara två meter åt varje håll från där jag står med mitt enmansband. Det blir väl antagligen en nod, eller vad det kallas just där i mitten, går jag ut på dansgolvet brukar det vara typ för lite bas där. Att jag kör lyssningen i högdämpade lurar, HD 280 pro hjälper inte, bastonerna dönar tom värre med lurarna på. Utan lurar tappar jag koll på nivåerna och sjunger mer illa än annars.

Fick en tanke efter sista speningen att jag kanske kan fasvända den ena subben så det släcks ut just på min spot? Det blir väl samma sak för publiken, men enbart för kanske nån enda person som sitter exakt så det är samma avstånd till basarna? De flesta på en krog hör ju bara den ena stapeln...

Tips på problemet mottages tacksamt. Utan bastryck dansas det mkt mindre...

http://www.thomann.de/se/db_technologies_sub_15_d.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet är att basen börjar gå mot rundstrålande redan vid ca 500Hz - och är i princip helt rundstrålande vid ca 100Hz och nedåt, så att basen strålar ut mot sidorna och bakåt kommer du aldrig ifrån...

Det kanske kan hjälpa att bara köra med en sub på små ställen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Problemet är att basen börjar gå mot rundstrålande redan vid ca 500Hz - och är i princip helt rundstrålande vid ca 100Hz och nedåt, så att basen strålar ut mot sidorna och bakåt kommer du aldrig ifrån...

Det kanske kan hjälpa att bara köra med en sub på små ställen...?

Jag brukar ofta köra med bara en, krutet 133 db räcker på de flesta ställen. Men två sprider bättre, och det viktigaste, raglande fyllbultar välter inte topp o sub lika lätt som när toppen står på ett stativ utan en tung sub.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med att subbarna låtar för mycket bakåt/åt sidorna om jag spelar på mindre ställen och har subbar o toppar kanske bara två meter åt varje håll från där jag står med mitt enmansband. Det blir väl antagligen en nod, eller vad det kallas just där i mitten, går jag ut på dansgolvet brukar det vara typ för lite bas där. Att jag kör lyssningen i högdämpade lurar, HD 280 pro hjälper inte, bastonerna dönar tom värre med lurarna på. Utan lurar tappar jag koll på nivåerna och sjunger mer illa än annars.

Fick en tanke efter sista speningen att jag kanske kan fasvända den ena subben så det släcks ut just på min spot? Det blir väl samma sak för publiken, men enbart för kanske nån enda person som sitter exakt så det är samma avstånd till basarna? De flesta på en krog hör ju bara den ena stapeln...

Tips på problemet mottages tacksamt. Utan bastryck dansas det mkt mindre...

http://www.thomann.d...es_sub_15_d.htm

Numera finns såkallade cardiodbasar som genom att man delayar och fasförskjuter kan uppnås till att bli mer riktad t.ex. fram mot publiken i och med att man släcker ut frekvenser bakåt. Detta kan man även åstadkomma själv med minst två baslådor där den ena placeras framför den andra. Därefter får man räkna på delayer och förskjutningstider för att få fason på det. Givetvis kommer inte alla frekvenser bli tokriktade framåt, men det blir betydlig skillnad i jämförelse med en rundstrålande uppsättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera finns såkallade cardiodbasar som genom att man delayar och fasförskjuter kan uppnås till att bli mer riktad t.ex. fram mot publiken i och med att man släcker ut frekvenser bakåt. Detta kan man även åstadkomma själv med minst två baslådor där den ena placeras framför den andra. Därefter får man räkna på delayer och förskjutningstider för att få fason på det. Givetvis kommer inte alla frekvenser bli tokriktade framåt, men det blir betydlig skillnad i jämförelse med en rundstrålande uppsättning.

Då måste jag skaffa andra basar antar jag? Bashorn jag har haft har varit typ väldigt cardioida, de har haft svagt läck åt sidorna men nästan haft mer o mer tryck ju längre ut i publiken man stått. Har inte råd med att byta, och dessutom är nog cardioida basar tyngre o otympligare för ett enmansband.

Nästa gång ska jag testa att fasa ur den ena basen, det är bara att trycka in en knapp... Det måste ju minska trycket mitt emellan dem. Frågan är om det låter fan i hela lokalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...