Jump to content
Annons

Hur tajt bör en inspelning vara?


ljudsystem

Recommended Posts

Jag funderade mycket på den här frågan tidigare. Massor med krav på mig själv -- "Jag måste bli tajtare. Jag måste bli tajtare."

Sen kom jag till slutsatsen att jag måste sikta på den balans som ger kortast tid från första inspelning till slutmix. Att göra 122 tagningar för att få det perfekt kan mycket väl leda till att låten aldrig blir klar. Att bara göra en halvslarvig tagning och lägga sjukt mycket tid på att redigera den kan leda till samma sak.

Mitt råd: Ta alltid det beslut som gör att du når en välljudande slutmix så snart som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag spelar alltid gitarr till trummor och inte till metronom. Jag tycker att man lär sig bättre på någotvis, än att spela till en metronom. Och när det gäller hur slutprodukten skall låta så kör jag enligt motto att det som jag tycker låter bra är bra. Jag gillar inte när det låter för kliniskt rent, det får gärna låta i strängarna efter ackord byten osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://soundcloud.com/andyjonsson/falls-to-the-ground-new-mix

Den här låten spelade jag in utan metronom. Alltså inget bestämt bpm. Tempot ändras under låtens gång, går successivt snabbare mot slutet. Poängen med inspelningen var att det skulle bli så spontant som möjligt, helst inga omtagningar alls. Och man kan ju höra en del misstag och halvskönt spontana grejer i låten. Det var som ett litet kul expriment. Men jag gillar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väll en person som tycker att det skall vara så tight som möjligt. Tycker det är en konstig inställning vissa har att de tror inte att det kommer svänga om det är för tight etc. Svänget sitter som Claes sa i dynamiken. Sen kan riktigt bra musiker driva på ett visst beat så de t.ex ligger lite före lr släpa men de som är riktigt duktiga på sådant är ju fortfarande konsekventa med sitt spelande.

Sen pluggade jag med en riktigt duktig musiker som hade pluggat på Berkeley och han tyckte svänget satt i själva tightheten.

Men givetvis finns det ju dåliga exempel idag när musiken är så sönderediterad så den knappt låter mänskligt spelad, men det är en annan femma.

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vissa människor verkar väldigt insnöade i sitt egna lilla universum

Rätt person att uttala sig som i var och varann tråd påstår saker ingen har sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar låta inspelningen ligga lite, och om det finns någon otighthet jag kan märka genom att bara lyssna så är det bara att spela om. jag köper argumentet att man kan få sväng genom att inte ligga precis på alla taktslagen, men felet många gör är ju att det blir slumpmässigt eftersom de bara inte spelar rätt. Och det tror jag väldigt, väldigt sällan är optimalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att efteråt sitta och flytta kaggetramp med mera är så fruktansvärt urlöjligt så man kan skratta ihjäl sig, som att mimsjunga i hopprep och säga; titta och hör mamma, det är jag som är Abba. man spelar väl som man gör. Låtarna ska gärna öka aningen i tempo, även sacka ibland. Klick är som stödhjul på en treårings trehjuling. Inte fan är det musik.

Inte bara min personliga åsikt, det är så det är - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag ser såna här frågor så kommer jag att ofta att tänka på en av de bättre skivorna som gjorts: Televisions Marquee Moon.

Där kan man snacka om att tajtlöshet och fulsång totalt sopas under mattan av ett fantastiskt uttryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt på vilken stil man spelar. Jag tycker att väldigt mycket musik känns död och tråkig, om detta beror på för mycket korrigering eller helt enkelt bristande musikalitet vet jag inte, men skulle personligen aldrig redigera något i efterhand taktmässigt. Enda undantaget jag kan tänka mig är om det är en enda ton som ringer ut, då kan jag flytta den utan att det känns konstigt. Men i nästan alla fall är det helt enkelt bättre att göra omtagningar, och kanske även repa in låtarna bättre inför nästa inspelning om man har återkommande problem med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt förstå hur du kan generalisera så mkt ??? Beror helt och hållet på kontext.

Att få rätt flöde och känsla är viktigt också..tycker iallafall inte man kan generalisera och säga desto tightare..det kan faktiskt ge t.e.x extra gung/swing/groove...

du har totalt förväxlat sväng med otight spel

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...