Jump to content
Annons

Apple fortsätter med sina "lösningar"


mickestrang

Recommended Posts

Annons

Tänk såhär:

1. Du köper en dator, den är skitbra för sin tid, men som med allt kommer det ändras med tiden.

2. Datorn är inte bra längre, det har gått ett år.

3. Du har ett val: Betala runt tusenlappen för lite mer RAM eller köpa en helt ny Mac för 15000:-?

Enkelt för mig. Jag kör med PC 🙂

Visst datorn blir inte lika tuff längre, men en Mac håller ju hastigheten uppe ett flertal år längre än en pc.

Orkar inte diskutera. Alla vet att datorerna är olika bra på olika saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst datorn blir inte lika tuff längre, men en Mac håller ju hastigheten uppe ett flertal år längre än en pc.

Orkar inte diskutera. Alla vet att datorerna är olika bra på olika saker.

Alltså, ändå diskutterar du 😛 och jag ger inte upp, den här tråden handlar ju om att diskuttera Mac vs PC 😄

Om jag säger såhär då, jag har byggt min PC själv för bara en bråkdel av vad Mac skulle ta betalt för motsvarande prestanda. Den håller dessutom fortfarande, två år efter inköpet. Och när jag säger att den "håller" menar jag att jag redigerar film och 3D-animationer med senaste programvaran, producerar musik med väldigt krävande pluggar utan några problem alls, spelar dom senaste spelen på nästan maxade inställningar, och allt på en dator som jag betalade runt 10 000 - 12 000:- för. Motsvarande Mac hade vart uppe i säkert 30 000:-, minst.

Edit: Och jag glömde ju nästan, jag kan uppgradera datorn när det behövs också! Den du 😛

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

PC är så grymt billigt, jag har haft samma dator sedan 2003, fast för några månader sen åkte sista orginaldelen ut (en dvd-spelare), har bytt del för del. Köpte nytt nätagg och graffe för någon månad sen och en SSD för ett par månader sen, våren nästa år eller något sådant så blir det nog nytt moderkort+cpu+ram (dvs, nytt system)

SSD var fantastiskt, särskilt i längden, jag har undvikit att ha musikOS och underhållningsOS på samma hårddisk då jag inte vill sega ner mitt musikOS. Min dator startar fortfarande på under 20 sekunder (dvs från power on till att skrivbordet syns och allt laddat klart) efter snart ett halvår! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara titta förbi i all hast & singla mina 2 cent :-)

Jag har ingen direkt åsikt mellan Mac & PC, har både och. Jag kan tänka mig vilket som när jag köper ny, men skulle jag köpa en laptop med, säg, 64Gb minne, 20Tb hårddisk, och ett fullständigt outslitbart batteri, så skulle jag strunta fullständigt i om det går att byta eller inte. Min förra laptop var inne på sitt tredje batteri... Det lär jag inte ha råd med, och batterier slits vad man än gör.

Dock använder jag den bara som portabel skrivmaskin och DVD-spelare, samt att logga över material från min field recorder till en extern hårddisk när jag är på location. Den jag sitter på nu är bara på en gig minne och har ganska löjligt lite hårddisk, men det funkar bra för mig än så länge. Det är inte otänkbart att en ny skulle få mer uppgifter ju mer jag vänjer mig, så har det varit med min iPhone-nalle, men om så skulle bli fallet så lär uppgraderingsmöjligheter väga tyngre än spinkighet för mig. En modern dator är redan väldigt bärbar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, ändå diskutterar du 😛 och jag ger inte upp, den här tråden handlar ju om att diskuttera Mac vs PC 😄

Om jag säger såhär då, jag har byggt min PC själv för bara en bråkdel av vad Mac skulle ta betalt för motsvarande prestanda. Den håller dessutom fortfarande, två år efter inköpet. Och när jag säger att den "håller" menar jag att jag redigerar film och 3D-animationer med senaste programvaran, producerar musik med väldigt krävande pluggar utan några problem alls, spelar dom senaste spelen på nästan maxade inställningar, och allt på en dator som jag betalade runt 10 000 - 12 000:- för. Motsvarande Mac hade vart uppe i säkert 30 000:-, minst.

Edit: Och jag glömde ju nästan, jag kan uppgradera datorn när det behövs också! Den du 😛

.............

Alla macdatorer är uppgraderingsbara. Utom då den nya mbp. Och airen (tror jag). Jag har satt i mer ram själv i min, t.ex

Du kan inte undgå att om du skulle sätta i samma delar i en pc skulle datorn först och främst tagit 3 gång mer plats. Den skulle gå segare då du kör Windows och behöver en massa extra småprogram för att det ska fungera normalt, och att den sen installerar 25 uppdateringar varannan vecka hjälper ju inte direkt.

Den stora nackdelen med PC datorer och android är ju att det är en part som utvecklar mjukvaran, en annan utvecklar maskinen. Och då måste man anpassa sin maskin efter mjukvaran. Det är ju bara onödigt körigt. Man måste installera extra Asio för att inte få snuskig fördröjning. Varför programmerar Microsoft inte bara in ett system i sitt os som sköter problemen man kan stöta på? Istället för att man måste lita på 3 parts tillverkare att fixa en väg runt det.

Gjorde en sida vid sida test med en nyinstallerad frost med bättre prestanda än min iMac för ett tag sen. Och då hade macen varit rullande i ett halvår och hade allt nödvändigt och liteextra installerat. Macen var överlägsen redan vid boot up.

Men att Apples datorer har för högt pris håller jag med om. Men de är på väg ner och det har varit värre.

Nu ska jag ta en kopp kaffe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, ändå diskutterar du 😛 och jag ger inte upp, den här tråden handlar ju om att diskuttera Mac vs PC 😄

Om jag säger såhär då, jag har byggt min PC själv för bara en bråkdel av vad Mac skulle ta betalt för motsvarande prestanda. Den håller dessutom fortfarande, två år efter inköpet. Och när jag säger att den "håller" menar jag att jag redigerar film och 3D-animationer med senaste programvaran, producerar musik med väldigt krävande pluggar utan några problem alls, spelar dom senaste spelen på nästan maxade inställningar, och allt på en dator som jag betalade runt 10 000 - 12 000:- för. Motsvarande Mac hade vart uppe i säkert 30 000:-, minst.

Edit: Och jag glömde ju nästan, jag kan uppgradera datorn när det behövs också! Den du 😛

Och förresten, av alla jag vet är det PC användarna (iaf i min närhet) som behöver uppgradera/ köpa ny dator oftast 🙂

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att jag får vatten på min kvarn. Apples "fantastiska" lösningar gör det nästan helt omöjligt att påverka hårdvaran iMacbook Pro med Retina-skärm. Se länk:

http://www.sweclocke...ed-retina-skarm

Faktum är att jag fick så mycket vatten på min kvarn att den just brast.

Varför vill man påverka hårdvaran i burkar som fungerar hur bra som helst från start? Och batteriet, ja...min nuvarande macbook har jag laddat hur många gånger som helst och batteriet är fortfarande kanon. När jag behöver byta batteri så är det garanterat dags att köpa ny ändå.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill man påverka hårdvaran i burkar som fungerar hur bra som helst från start? Och batteriet, ja...min nuvarande macbook har jag laddat hur många gånger som helst och batteriet är fortfarande kanon. När jag behöver byta batteri så är det garanterat dags att köpa ny ändå.

Varför man vill påverka hårdvaran, tja,

det kan ju bero på att utvecklingen av mjukvaran/spel aldrig avstannar.

Alla borde väl sett att spel och programvaror blir mer å mer hårdvarukrävande,

vilket föranleder att hårdvaran får jobba skiten ur sej.

Känns i det läget väldigt trevligt att enkelt hotta upp sin burk med nyare prylar,

å inte häcka med *gammal skåpmat* 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Även ljud och musikprogrammen tenderar växa till sig kraftigt varje år. Ju mer kraft konsumenterna har i sina burkar, desto mindre behöver pluggtillverkarna strypa pluggarna jämfört med hårdvara. Nu är inte skillnaden särskilt stor, men för några år sen var det som natt och dag, speciellt på reverb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ångrar inte en sekund att jag gick över till mac. Visst stöter jag på problem där också, men int som jag hade på pc. Framenetwork och virus värsta plågan, inget jag saknar.

Fuck Windows.

Redigerat av hellfog
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Även ljud och musikprogrammen tenderar växa till sig kraftigt varje år. Ju mer kraft konsumenterna har i sina burkar, desto mindre behöver pluggtillverkarna strypa pluggarna jämfört med hårdvara. Nu är inte skillnaden särskilt stor, men för några år sen var det som natt och dag, speciellt på reverb!

Och ändå används Mac av de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk såhär:

1. Du köper en dator, den är skitbra för sin tid, men som med allt kommer det ändras med tiden.

2. Datorn är inte bra längre, det har gått ett år.

3. Du har ett val: Betala runt tusenlappen för lite mer RAM eller köpa en helt ny Mac för 15000:-?

Enkelt för mig. Jag kör med PC 🙂

"Datorn" fungerar alldeles utmärkt efter ett år. Skulle den inte göra det hjälper det inte med "lite mer RAM"

Köp en bra dator så håller den garanterat i 4-5 år. Ok, köp en dålig och byt ut delar varje år...

Låter tyvärr rätt dumt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ändå används Mac av de flesta.

Um, your point being?

Ett bra exempel på nåt som blivit tyngre och tyngre är Altiverb! Varje ny version har bara blivit renare och renare (även om det först och främst hänger på impulserna, givetvis), men i samma veva börjat kräva mer och mer kräm!

Jag klagar inte, jag är överlycklig över att slippa joxxa med hårdvaru-reverbs till nåt annat än special-effekter (analog- samt pissig digital outboard kommer alltid vara en del av mitt kit), men det börjar ställa krav på burken :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Datorn" fungerar alldeles utmärkt efter ett år. Skulle den inte göra det hjälper det inte med "lite mer RAM"

Köp en bra dator så håller den garanterat i 4-5 år. Ok, köp en dålig och byt ut delar varje år...

Låter tyvärr rätt dumt.

Det är väl ganska onödigt att behöva köpa en komplett ny dator varje gång det behövs en uppgradering (normalt ungefär vart tredje år om man vill hänga med någorlunda bra).

Jag brukar ha samma moderkort ganska länge - och hinner oftast byta CPU åtminstone en gång innan det är ny standard på allt, så att jag behöver byta både moderkort, CPU och RAM - men alla andra delar överlever väldigt länge och behöver inte bytas ut. Det blir billigast och bäst så, helt enkelt.

Ok - kör man laptop så går det ju inte att göra så, men laptops är ju onödigt dyra för den prestanda och flexibilitet man får, jämfört med stationära, så det är inget alternativ för mig som inte har behovet att släpa med mig min dator.

Såg förresten att Samsung har en laptop som är lika idiotisk som Mac:en som diskuteras; Batterierna kan inte bytas ut av användaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråden handlar om. Att om nu allt blir häftigare varje år så man behöver uppgradera datorerna. Vilket Mac nu "inte kan". 🙂

Pröva gå in på www.nvidia.com (alltså en av de två största grafikkorts-tillverkarna) och leta efter drivrutiner till Mac (alltså OS X). Jag kan nog garantera, eftersom jag just gick in och kollade, att det finns noll att ladda ner. Då kommer jag fram till att det inte GÅR att uppgradera grafikkortet i en Mac, eftersom det inte ens finns drivrutiner som stödjer det. Visserligen inte så värst relaterat till musikproduktion, men ändå en väldigt viktig del i datorn.

Vill också påpeka att jag endast pratar om stationära datorer, har ingen erfarenhet av bärbara.

EDIT: Kollade just AMD's hemsida också, dom stödjer bara Windows. nVidia stödjer Linux och några andra operativsystem också.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva gå in på www.nvidia.com (alltså en av de två största grafikkorts-tillverkarna) och leta efter drivrutiner till Mac (alltså OS X). Jag kan nog garantera, eftersom jag just gick in och kollade, att det finns noll att ladda ner. Då kommer jag fram till att det inte GÅR att uppgradera grafikkortet i en Mac, eftersom det inte ens finns drivrutiner som stödjer det. Visserligen inte så värst relaterat till musikproduktion, men ändå en väldigt viktig del i datorn.

Vill också påpeka att jag endast pratar om stationära datorer, har ingen erfarenhet av bärbara.

Det kan ju bero på att Mac datorer inte använder nVidia grafikkort.

Så det var lätt förklarat.

Sen är ju nVidia inte vägen att gå om man ska använda datorn till musikproduktion då de bråkar ganska kraftigt.

Redigerat av Naymari
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Kollade just AMD's hemsida också, dom stödjer bara Windows. nVidia stödjer Linux och några andra operativsystem också.

Mac använder inte AMD:s processorer (som också bråkar rätt bra av egna erfarenheter) heller. Deras moderkort är gjorda med en sockel för intel.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju bero på att Mac datorer inte använder nVidia grafikkort.

Så det var lätt förklarat.

Sen är ju nVidia inte vägen att gå om man ska använda datorn till musikproduktion då de bråkar ganska kraftigt.

http://www.apple.com...book-pro/specs/

nVidia där

Och sen, som sagt, så kollade jag AMD's hemsida också (ATI = AMD, samma företag). Inga har drivrutiner till OS X, det är säkert specialgjorda drivrutiner för det enstaka kort dom väljer att använda i sina produkter. Duvet, så dom kan tjäna pengar sen när folk måste köpa nytt 😛

Tänk vad många giltiga anledningar till att PC faktiskt är mycket mycket lättare att uppgradera jag kan hitta! Seriöst, det är det. Ren fakta, inte ens en personlig åsikt.

Kan också säga att jag inte förstår vad nVidia skulle ha med musikproduktion att göra, har aldrig hört nåt om att någon har haft problem med det. Men jag kör själv med ett ATI Radeon HD 5850 Black Edition. Funkar som sagt prima, till och med i dom senaste spelen nu efter två år.

EDIT: Jag kör med en AMD-processor också. 1,8ghz quadcore från början, men överklockad till 2,9ghz. En annan grej som hjälper mig att spara pengar via PC. Kan säga att den funkar bättre än många av mina kompisars datorer som använder både Mac och PC med Intel-processorer.

Edit 2: Tror detta får bli mina sista ord i den här tråden, tror dom flesta har förstått poängen nu.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.apple.com...book-pro/specs/

nVidia där

Och sen, som sagt, så kollade jag AMD's hemsida också (ATI = AMD, samma företag). Inga har drivrutiner till OS X, det är säkert specialgjorda drivrutiner för det enstaka kort dom väljer att använda i sina produkter. Duvet, så dom kan tjäna pengar sen när folk måste köpa nytt 😛

Tänk vad många giltiga anledningar till att PC faktiskt är mycket mycket lättare att uppgradera jag kan hitta! Seriöst, det är det. Ren fakta, inte ens en personlig åsikt.

Kan också säga att jag inte förstår vad nVidia skulle ha med musikproduktion att göra, har aldrig hört nåt om att någon har haft problem med det. Men jag kör själv med ett ATI Radeon HD 5850 Black Edition. Funkar som sagt prima, till och med i dom senaste spelen nu efter två år.

EDIT: Jag kör med en AMD-processor också. 1,8ghz quadcore från början, men överklockad till 2,9ghz. En annan grej som hjälper mig att spara pengar via PC. Kan säga att den funkar bättre än många av mina kompisar som använder både Mac och PC med Intel-processorer.

Du verkar ha missat att drivrutiner uppdateras automatiskt i en uppdatering av operativsystemet.

Att sen ati och nVidia inte släpper drivrutiner till deras prylar äv. Väl snarare deras fel mer än Apples.

Jag har aldrig påstått att en Mac är lättare att uppgradera än en PC. Läser du det jag skriver?

Finns en tråd Nyligen här på forumet där hans nVidia kort bråkade. Läste dock aldrig hur det gick.

Vad kul att din dator fungerar bra för dig. Det har inget i diskussionen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråden handlar om. Att om nu allt blir häftigare varje år så man behöver uppgradera datorerna. Vilket Mac nu "inte kan". 🙂

Det är ju just det dom blivit kritiserade av till och med från sina anhängare.

Själv är minnet alltid det första som ryker för mig, och då har jag ändå haft samma burk i tre-fyra år. Nu kan jag iof inte göra nåt åt den saken förrens jag bytt till Win7-64, XP stöder bara uppåt 4gig (varav bara 2 kan användas till program. Rövhål 😠) (<-- menat åt Microsoft, bara för att klargöra), men faktum är att mer minne nu skulle få min gamla men fortfarande hyfsat kraftfulla burk att kännas som en helt ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac använder inte AMD:s processorer (som också bråkar rätt bra av egna erfarenheter) heller. Deras moderkort är gjorda med en sockel för intel.

AMD äger ATI och står för deras uppdateringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva gå in på www.nvidia.com (alltså en av de två största grafikkorts-tillverkarna) och leta efter drivrutiner till Mac (alltså OS X). Jag kan nog garantera, eftersom jag just gick in och kollade, att det finns noll att ladda ner.

Om du hade haft en Mac hade du vetat att det finns stöd i OS X för varje Nvidia-chip som någonsin har suttit i en Mac.

Vi laddar inte hem drivrutiner.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du hade haft en Mac hade du vetat att det finns stöd i OS X för varje Nvidia-chip som någonsin har suttit i en Mac.

Vi laddar inte hem drivrutiner.

Ja, det är EN av många skillnader om den nu ska snackas versus här?

Sen som jag sagt miljoner gånger tidigare. man ska inte jämföra nonamedatorer med märkesdatorer.

Sen mig veterligen så är det här en tråd om Lap Top?

Jag har då ALDRIG sett att man kan knåpa ihop en egen laptop på samma sätt som en stationär dator. Med chassi, moderkort, skärm osv. Vare sig det är PC eller Mac..

Stinker lite fånig diskussion i tråden! Det är sig likt här 😉

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara poängtera att jag inte försvarar att Apple byter ut dockkontakten (som numera sitter i varenda Apple-tillbehör för iPhone, iPad eller iPod) men samtidigt är det ofrånkomligt att tekniken utvecklas och blir mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...