Jump to content
Annons

Apple fortsätter med sina "lösningar"


mickestrang

Recommended Posts

Ok - då är man ett troll bara för att man inte är odelat positiv till Mac... 😆

Jag är PC-förare, ja - MEN jag ser bara datorn som ett verktyg och skiter fullständigt i vem som har tillverkat den, så länge den fungerar så bra som jag begär att den ska fungera.

Jag bygger mina datorer själv och de funkar perfekt från dag ett, står igång dygnet runt utan att balla ur och fungerar minst lika stabilt och bra som en Mac - men sådant vill inte Mac-frälsta höra, utan de är övertygade om att PC alltid krånglar...

Bärbara PC är inte alltid så servicevänliga heller - och oftast måste hela moderkortet bytas om det blir något fel på dem (och ett nytt moderkort kostar som en ny dator) - så det jag främst tycker är helknäppt, är att man inte ens kan byta batterierna. Det finns mig veterligen ingen PC-tillverkare som ens skulle fundera på att göra något sådant - men Mac-förare köper det med hull och hår bara för att det kommer från Apple. Att det inte heller går att byta till mer minne, är förstås en annan nackdel, men det beror på hur mycket som sitter i från början - och minne är så billigt idag, att man kan vräka på med mer än tillräckligt redan från början (för man kan väl välja minnesstorlek när man köper en sådan...?), så det är inte ett lika stort problem, tycker jag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fan va fientliga vi är mot varandra! Klart att claes inte trollar, han har bara lite förutfattade meningar i detta fall.... 😉 bara för att man inte ser nackdelen med rådande utveckling är man inte besatt mac-älskare som skall försvara allt på den fronten!

Jag byggde pcs massor förr, och kan se fördelen med det, men har egentligen aldrig "uppgraderat" en dator...trots möjligheten....det jag på sin höjd behållit när jag behövt en ny är lådan och skärmen....allt annat har ändå alltid köpts nytt, och vad gäller laptop aå har jag aldrig nägonsin köpt nytt batteri...så även om jag rent principiellt gillar valmöjligheter är det faktiskt ingen dealbreaker att man inte kan byta batteri....hur ofattbart det än må verka i andras öron.

Och vad gäller stabilitet så har det säkert mkt med personen bakom spakarna att göra, men mina erfarenheter, vad den må bero på, är att, för MIG, har mac fungerat otroligt mkt bättre än pc som jag hade mkt problem med(alla mina 5-6 hemmabyggen). Det barar så, inget stt argumentera om. För någon annan är det säkert motsatt situation...och det är fine! 🙂 jag är inte mac-besatt för det, och den andr behöver inte vara mac-hatare för det heller....

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

så det jag främst tycker är helknäppt, är att man inte ens kan byta batterierna. Det finns mig veterligen ingen PC-tillverkare som ens skulle fundera på att göra något sådant - men Mac-förare köper det med hull och hår bara för att det kommer från Apple. Att det inte heller går att byta till mer minne, är förstås en annan nackdel, men det beror på hur mycket som sitter i från början

Suuuuuuck.. Batterierna går att byta hur enkelt som helst. Lämna in den till närmaste butik och de fixar dealen, Och har du garanti och försäkring blir det ju gratis. Visst du kan inte göra det själv, Men du är det inte ditt fel om något går snett medas du har datorn öppnad. t.ex

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är definitivt ingen Mac-hatare, utan som jag sade så ser jag datorn som ett verktyg som är utbytbart oavsett fabrikat och jag hade inte varit främmande för att byta till Mac, om jag hade blivit missnöjd med hur Windows fungerar - men jag reagerar på att det är många Apple-fans som vägrar inse det negativa i vissa lösningar från Apple. Det har ju t o m fått Konsumentverket att reagera och anser att det är konsumentfientligt när det har varit omöjligt att byta batteri på vissa av deras billigare produkter.

Naymari: Är du säker på att Apple-batterierna omfattas av produktens garanti? Normalt gör batterier nämligen inte det, utan ses som en förbrukningsvara som det är typ 3 månaders garanti på - och då tycker jag att det är väldigt dåligt att man inte kan byta dem själv. Det hade kostat ett par kontakter och en lucka i höljet att få dem utbytbara för användaren...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte folk strunta i den här PC vs Mac-babblanet? Ja det är ett trollande. Går inte en mening utan att det ska rullas över till denna menlösa diskussion.

Var inte snacket om hur just apple har gjort en lap top oreparerar/modiferar-vänlig?

Alla behöver verkligen inte berätta sina livshistorier om sina datorer. Hur duktiga ni är på att bygga eller för den delen inte bryr er...

För att återgå:

Här ser ni hur tajt det är

post-31435-0-25213300-1339676397_thumb.png

post-31435-0-53882400-1339676411_thumb.png

post-31435-0-53272300-1339676417_thumb.jpg

Det blir inte lätt att få plats med löstagbara delar på den ytan.

Hela är 1.8 cm tjock. Lyfter man på locket/skärmen så blir det kanske det blir 1.2 cm tjock underdel. Sen minus aluminiumgodset i botten på nån millimeter. Så innanmätet blir ju onekligen tajt. Tror det är omöjligt med att få dit en lucka för minnet, och hur ska inte minnesmodulerna se ut för att vara utbyttbara?

Samma sak med hårddisken. En 2.5 ssd är omöjlig att få plats!

Tycker att det är intressant att man slopar alla delar som har sin kontakt och yttre skal som inte behövs. Utan här löder man på allting på ett kretskort!

Visst går nåt sönder så är det hela kortet som måste bytas.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Naymari: Är du säker på att Apple-batterierna omfattas av produktens garanti? Normalt gör batterier nämligen inte det, utan ses som en förbrukningsvara som det är typ 3 månaders garanti på - och då tycker jag att det är väldigt dåligt att man inte kan byta dem själv. Det hade kostat ett par kontakter och en lucka i höljet att få dem utbytbara för användaren...

Okej jag googlade lite. Om batteriet är defekt, ersätts det helt på garantin, men ett urladdat batteri gör det inte, Men de ersätter det åt dig för kostnaden av ett batteri. Så du hade så rätt så 😉

källa: http://www.apple.com/batteries/replacements.html

Link to comment
Dela på andra sajter

dehär ändringarna de har gjort är ju bullshit

Ingen här kan ju direkt påstå att det är possitivt att man i princip inte kan byta någonting på nya macbooken. Jag menar, man ska väl inte behöva lämna in en dator för att byta batteri? och att göra dessa ändringar för att göra laptopen lite smalare är ju helt befängt, jag menar. Vill man verkligen offra möjligheterna att byta saker för att få en lite smalare dator? för så jävla stor skillnad är det ju inte att bära omkring på en smal och en supersmal dator

och ja.. jag är själv mac användare

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill minnas att det var lika mkt liv när Macbook Air kom. Den hade ingen optisk läsare och cpu fast på moderkortet, är osäker dock med minnet.

Men den var tunn. Och det var också nog målet med den. Och tydligen så lyckades dom eftersom dom kom med en ännu mindre modell förra året.

Folk verkar glömma att den gamla modellen finns fortfarande kvar. Som har blivit uppdaterad med nya cpuer och USB3 Hela fyra modeller.

http://www.apple.com/se/macbook-pro/features/13-and-15-inch/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas verkligen inte Apple blir en trendsättare hos alla tillverkare av datorer,

att allting är omöjligt att byta själv, utan måste skeppas iväg till service.

Lika lite gillar jag tanken att biltillverkare plomberar motorhuven,

så man måste uppsöka verkstad för minsta lilla sak t.ex fylla på spolarvätska eller byta glödlampor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen Mac-användare själv men har nära vänner som är.

Det har hänt att det hängt sig även på dom så att ta bort batteriet har varit det enda som funkat.

Hur fasen gör man nu?

Finns det nån special hårdvaru reset/reboot (alt någon failsafe-rutin i hårdvara) eller är det lämna in som gäller där med?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag är emot att allt ska vara så hysteriskt litet eller tunt nu för tiden. Det är nåt slags mantra o kolla den är så liten.

Tänk så mycket mer godis dom kunde fått plats med i retina macboken om den varit tjockare, och varför inte en strörre modell oxå. 15 tum är inte mycket att hänga i julgranen när man ska redigera kort eller film. Men visst man kan hänga på ytterligare skärmar via thunderbolt porten men på resande fot så finns ju som regel inte den möjligheten.

När det gäller priset så glömmer man ju ofta att det följer en jäkla fin skärm med på imacar och framför allt retina macbooken. Motsvarande kvalité skärm kostar det ska man ju givetvis ta med när man resonerar mac eller pc och pris.

Jag gillar båda och på windows sidan så tycker jag win 8 verkar hel coolt.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

grejen är ju den att, om jag förstått det hela rätt, de gamla varianterna finns ju kvar, right? I sådana fall, vad är problemet? att folk som faktiskt VILL ha så liten laptop som möjligt kan få det dom vill ha, eller? För er som inte vill ha den finns det ju en UPPSJÖ med andra laptops att köpa....varför grina över just denna?

Jag rockar inte så mkt med laptop, mestadels för att jag tycker det är jävligt meckigt att kånka med sig en laptop mellan hemmet och studion hela tiden(åker tunnelbana, och har konstant fullpackad träningsväska med mig också), men om dom blir små och smidiga, samt inte tummar för mkt på prestandan, så kommer jag köra på det i framtiden....så jag personligen GILLAR att dom gör saker små och lätta. Så länge det inte blir FÖR mkt tummande på prestandan....

hur som helst blir jag imponerad(jag kanske är lättimponerad) över all elektronik som får plats i den lilla saken......

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

grejen är ju den att, om jag förstått det hela rätt, de gamla varianterna finns ju kvar, right? I sådana fall, vad är problemet?

Har påpekat detta flera gånger tidigare i tråden. Men struntar väl i att läsa det och lägger energi på att döma ut en produkt och hävda sitt kunnande genom floskler. Får se sen vem som har mest rätt. Bosse bildoktorn eller Apple!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det imponerande och läckert på alla sätt - men att inte som användare kunna byta batteri eller ta ut batteriet om datorn hänger sig etc, är stendumt, tycker jag. Att andra saker inte går att byta ut, är väl sin sak - för man kan väl välja olika konfigurationer när man beställer - och i så fall kan man ju ta i så att man inte har behov av att uppgradera på olika sätt under datorns livslängd (som väl brukar handla om typ 3 år eller något) - och uppgraderingsproblemet blir mest av akademisk karaktär - men batteriet kvarstår som ett faktiskt problem, enligt min mening.

Handen på hjärtat: Hur ofta uppgraderar man egentligen en laptop i andra fall...? Det är väl mest att man stoppar i mer minne - men med dagens minnespriser så kan man ju slänga in 8 eller 16GB från början utan att det kostar nämnvärt mer. Har den en SSD istället för mekanisk disk, så är det ingen förslitning på lager och motorer, så där är ingen stor risk heller. I det stora hela verkar det alltså vara både genomtänkt och bra, men som sagt så hänger jag upp mig på batteriet och att man inte kan ha ett reservbatteri liggande om man behöver köra längre tid utan tillgång till nätspänning - utan att man måste lämna in datorn på en verkstad för något så trivialt som ett batteribyte borde vara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul läsning må jag säga.

Hur kan man länka till en promo video där varje ord i klippet är väl utstuderat efter manus och tro att detta är annat än ett sälj trix?

Jag har gått ifrån PC till Mac och är egentligen otroligt nöjd med att datorn startar VARJE gång och ALDRIG hänger eller startar om. MEN jädrans vad man känner sig låst i vissa lägen. Kan tex inte koppla in en extern Blu-Ray och köra 3D film och behöver special version utav vissa program.

Tom en sådan banal sak som att packa upp RAR. På PCn så väljer man högerklick på en utav de 50 RAR filerna sedan får du en mapp med materialet i. På Mac får du en mapp för VARJE RAR hehe sug på den när det talas om enkelt.

På PC kan du göra samma sak på 3 olika sätt med 5 olika applikationer. På Mac har du ett sätt och en applikation således finns det inget utrymme för att välja det som passar just dig. Det är redan bestämt vad du skall använda.

Magic Mouse och Magic Touch och Magic fucking Keyboard är kass. Inte nog med att de är oergonomiska så man nästan får ont om man jobbar länge de SUGER batterier som aldrig förr. Här kan man givetvis som jag gjort köpa Logitech men Mac ska vara Mac skall vara Mac.

Och hör sen vart man än vänder örat hör man den ena efter den andra gnälla om skral ekonomi och det är hårdare tider men 22k för en dator med högupplöst skärm "flyger" av hyllorna hos Apple. Nåja det är nog precis som deras minutiöst utstuderade video som någon länkade ovan ett sälj trix. Men vi är inte mer än dumma får och suger till oss detta som att fan alla har tänk om jag inte hinner köpa och blir utan det jag klarat mig utan ändå 😛 För övrigt kostar samma dator under 16k i staterna om du känner någon som åker över på en visit 2x 😛

För att inte tala om prestandan de har i sina apparater. Det ÄR vad vi än säger onödigt dyrt att köpa samma hårdvara förpackad på ett bättre sätt. IMac Mac Mini och MacBook är otroligt fina apparater men det är trots allt bara mobila processorer i dessa och underpresterar jämfört med en stationär PC. Det som räddar dem är ju att operativet är skrivet för endast ett 10-tal konfigar och inte 1000-tals som windows.

Mac OS är ett jättebra operativ och Windows är bra men måste verkligen gå ifrån alla dessa 1000-tals filer som lägger sig överallt i operativet. För att inte nämna att man har mycket svårt för att bestämma över hur Mac OS skall ta hand om dina filer.

Det Apple gör är att säga att ALLT de gör är extremt väl genomtänkt och revolutionerande. Om det visar sig att det inte är det så väljer de bara att fasa ut det i smyg och folk är dumma nog att bara acceptera. Lite som när någon på jobbet gör något olämpligt. Man viskar och fnissar men sedan glömmer man och går vidare. Detta har Apple listat ut och rider på människans "korta" minne.

Att vi sedan accepterar att det är Apple som bestämmer när våra apparater är för gamla för deras operativ är för mig en gåta. Låsa ute funktioner och operativ för DIN produkt. Och vi är dumma fån som håller med när de pratar om att det gamla inte skulle orka med. Här är Windows 7 ett fantastiskt föredöme. Installeras och går som en klocka på apparater som är hur gamla som helst (3Ghz Pentium med 2GB RAM och grafikkort på AGP så man inte kan hitta nya 😄 ).

Själv är jag grymt besviken på både IPhone 4S (samma lur som 4 med en totalt överhypad röst styrning som bara är anpassad för US) AppleTV som behöver släppas fritt till Developers för att blomma på samma sätt som Iphone. MacBook Retina är trams. Köp en Macbook pro Quad för 12 och en Apple display på 27" så jädrar ska du se på grejer. Då har man ytterligare 4k att köpa instrument eller pluggar för.

Avslutningsvis kan jag bara säga att Apple gör kvalitet det är inget snack om det. Och att ha kontrollen på hela kedjan gynnar alla led dock mest tillverkaren som får mest pengar i fickan själv. Men det de gör allra allra bäst är att "Sälja" en dröm. Alla människor är ute efter en speciell upplevelse och detta är vad Apple försöker få oss att tro att vi behöver för att fylla detta tomrum. Jag är verkligen värd att få unna mig lite lyx.

Slut på romanen 😄

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Men macar är ju heller inte till för dom datorintresserade (syftar på hobby-tekniker, programmerare, hackare, överklockare osv). Det har dom ju aldrig varit, tvärt om så är ju hela idén bakom macen att den ska vara så begränsad som möjligt och därmed så enkel som möjligt. Deras butiker ska ta hand om felen, inte folket själva, eftersom att dom just är gjorda för sådana som inte kan sådant (inte på ett negativt sätt alltså. dom ska vara just mainstream). Apple var ju dom som gjorde datorerna mainstream, innan var datorer något som hackercommunityt, företag och militären pysslade med.

Link to comment
Dela på andra sajter

*facepalm*

Folk får gärna köra med sina överklockade hembyggda PC-burkar som de spenderat månader på att få att funka. Jag kör glatt Logic på min Macbook pro. Funkade (och funkar) perfa från första sekund. Så kan jag fokusera på det kreativa istället.

??? Smällde ihop min senaste burk samt klockade upp den till 4,5ghz. Det tog ett par timmar... Superstabilt! Uppenbarligen har du noll koll!

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det imponerande och läckert på alla sätt - men att inte som användare kunna byta batteri eller ta ut batteriet om datorn hänger sig etc, är stendumt, tycker jag.

Nu har jag inte dubbelkollat det men om det stämmer som Naymari skriver, att man kan byta uttjänta batterier för batterikostnaden, då är det väl inget större problem om dom sitter fastlimmade?

Om datorn låser sig kan man tvinga avstängning genom att hålla nere av/på-knappen, som på en windowsdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

??? Smällde ihop min senaste burk samt klockade upp den till 4,5ghz. Det tog ett par timmar... Superstabilt! Uppenbarligen har du noll koll!

Den som kritiserar en hembyggare/överklockare/hobbytekniker kan aldrig ha koll. Om kritikern däremot är en del av hackercommunityt skulle han inte haft en mac från början då macar strider mot hackercommunityts grundprinciper (frihet, fri information, öppen information, öppen källkod, öppen hårdvara osv).

Hackercommunityt inkluderar alltså dom som är "hackers", datornördar dvs, förr så var det bara dom som hade datorer överhuvudtaget förutom företag och militären då datorerna inte ens hade en skärm eller tangentbord 😛

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Om kritikern däremot är en del av hackercommunityt skulle han inte haft en mac från början då macar strider mot hackercommunityts grundprinciper (frihet, fri information, öppen information, öppen källkod, öppen hårdvara osv).

Så en äkta hacker sitter på en linuxdist? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte dubbelkollat det men om det stämmer som Naymari skriver, att man kan byta uttjänta batterier för batterikostnaden, då är det väl inget större problem om dom sitter fastlimmade?

Som jag skrev så är det inte vidare praktiskt att tvingas lämna in datorn för batteribyte, som om det var en reparation - och behöva vänta ett antal dagar när man alltså inte har tillgång till sin dator. Även om det hade varit helt gratis, så är det vansinnigt att behöva lämna iväg datorn för en sådan sak och inte kunna köra vidare med den när den inte har gått sönder, utan bara har uttjänta batterier.

Man kan inte heller ha med sig ett reservbatteri att byta till för att kunna köra utan elanslutning under längre tid än vad en laddning räcker till.

Det kvittar vilka argument man kommer med - det är och förblir korkat att användaren inte kan byta batteri själv på en bärbar dator.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar vilka argument man kommer med - det är och förblir korkat att användaren inte kan byta batteri själv på en bärbar dator.

Jag såg det inte som ett argument. Snarare ett resonemang.

Korkat eller inte. Har man inte för avsikt att använda reservbatterier lär ju det inbyggda räcka ett bra tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul läsning må jag säga. Hur kan man länka till en promo video där varje ord i klippet är väl utstuderat efter manus och tro att detta är annat än ett sälj trix?
Tanken var att man själv skulle få bilda sig en uppfattning om hur en MacBook Pro Retina är byggd och varför Apple valt att bygga datorn som de gjort. Enklaste sättet att visa detta i min värld är via video och eftersom jag är lat och inte orkar leta efter andra videos än den jag redan känner till valde jag videon skapad av Apple.

Vill man inte titta på en video finns ifixit där man kan titta på stillbilder då MacBook Pro Retina demonteras och därefter läsa text från t.ex. pc-world för att bilda sig en uppfattning om varför Apple valt att bygga MacBook Pro Retina som de gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

en sådan banal sak som att packa upp RAR. På PCn så väljer man högerklick på en utav de 50 RAR filerna sedan får du en mapp med materialet i. På Mac får du en mapp för VARJE RAR hehe sug på den när det talas om enkelt.

Vilket program använder du då?

På PC kan du göra samma sak på 3 olika sätt med 5 olika applikationer. På Mac har du ett sätt och en applikation således finns det inget utrymme för att välja det som passar just dig.

Järvt påstående. Ge mig ett exempel.

Det är redan bestämt vad du skall använda.

Håller inte med. Jag kör Cubase, Logic, Reason, Waveburner och Wavelab i samma dator.

Magic Mouse och Magic Touch och Magic fucking Keyboard är kass. Inte nog med att de är oergonomiska så man nästan får ont om man jobbar länge de SUGER batterier som aldrig förr.

Jag kör trådlöst på hemmadatorn men skulle aldrig göra det på studiodatorn. Ser ingen anledning till att krångla. Det inkluderar även Logitechs alternativ.

IMac Mac Mini och MacBook är otroligt fina apparater men det är trots allt bara mobila processorer i dessa och underpresterar jämfört med en stationär PC.

Varför jämför du en apple-laptop med en stationär windowsdator?

Det Apple gör är att säga att ALLT de gör är extremt väl genomtänkt och revolutionerande. Om det visar sig att det inte är det så väljer de bara att fasa ut det i smyg och folk är dumma nog att bara acceptera.

Håller inte med dig i din människosyn. Det krävs mer än så för att få förnuftiga människor att tro på något som om och om igen visat sig vara osannolikt. Som ett fotbolls-EM till exempel. 😉

Att vi sedan accepterar att det är Apple som bestämmer när våra apparater är för gamla för deras operativ är för mig en gåta.

Vilken OS-tillverkare låter dig bestämma det själv?

Själv är jag grymt besviken på både IPhone 4S

Förstår inte varför man ska blanda in telefoner i diskussionen.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

En fråga som är mist sagt rimlig är varför inte alla os släpps fria mot betalning så man får välja config på hårdvaran själv. Som jag ser det så skulle alla vinna på det. Dvs att de os som är i topp i ärlig konkurrens tävlar om att ge oss konsumenter bäst förutsättningar att göra det vi vill oavsett vad vi vill.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga som är mist sagt rimlig är varför inte alla os släpps fria mot betalning så man får välja config på hårdvaran själv. Som jag ser det så skulle alla vinna på det. Dvs att de os som är i topp i ärlig konkurrens tävlar om att ge oss konsumenter bäst förutsättningar att göra det vi vill oavsett vad vi vill.

Antar att det är Apples sätt att försvara sej mot virus och div hårdvarustrul,

att inte tillåta vad konsumenten vill ha t.ex flash eller ett öppet system.

Jag får vibbar av ett totalitärt beteende man finner i diktaturer,

där man med tvång lägger folkmassan under sej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och där gick trollen igång!...

Ok - då är man ett troll bara för att man inte är odelat positiv till Mac... 😆

...

Visserligen så har du ju ett slags troll som avatar, men "troll" i diskussionsforum härstammar från ett verb som har med fiske att göra: troll eller trolling. Alltså att man fiskar efter reaktion. Jag brukar ibland se Trollface i dessa diskussioner, men detta är inget sagotroll. Ser mer ut som en väderbiten fiskare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...