Jump to content
Annons

Producera med hörlurar istället för monitorer?


Ghebrehiwet

Recommended Posts

Annons

Klart att det går att producera/mixa i hörlurar numera! 🙂 Jag rekommenderar dock öppna lurar för mixningsändamålet då dom oftast låter bättre och framförallt är bekvämare för längre mixningssesioner. Ska du producera musik som också ska kunna avnjutas i vanliga högtalare Så tycker jag SPL Phonitor är till stor hjälp då den "simulerar" beteendet i riktiga högtalare på ett bra sätt.

Men som alltid, som farbror Barbro säger "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" SPL Phonitor är inte billig och dom lurar jag mixar i är inte heller särskilt billiga. Jag använder Ultrasone PRO2500 som inte finns nya längre, ersättarna heter Ultrasone PRO2900 kostar strax under 4000:- och spl Phonitor kostar strax under 14000:- http://spl.info/hardware/kopfhoererverstaerker/phonitor/videos.html Men det är mitt val.. Går säkert att hitta en "billigare" lösning som duger om man söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det går att prodda i hörlurar. Sedan mixar du i monitorer de timmar du kan spela högre volym.

De flesta är nöjda med Audio-Technica ATH-M50.

Precis så jag menade. Jag kommer naturligtvis mixa i monitorerna. Audio-Technica ATH-M50 har fått bra recensioner, sedan var de i min prisklass. Ser att de finns på musikbörsen, ska gå och testa dem. Tack för tipset!

Tycker det är en dålig ide. Då är det bättre att ha dåliga monitorer och "lära" sig dem hur de låter och referens lyssna. att mixa i lurar kan oftast vara ganska missvisande även om man har ett par riktigt bra lurar.

Jag har nog varit otydlig. Kommer inte mixa med hörlurarna, utan bara prodda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som alltid, som farbror Barbro säger "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" SPL Phonitor är inte billig och dom lurar jag mixar i är inte heller särskilt billiga. Jag använder Ultrasone PRO2500 som inte finns nya längre, ersättarna heter Ultrasone PRO2900 kostar strax under 4000:- och spl Phonitor kostar strax under 14000:- http://spl.info/hard...tor/videos.html Men det är mitt val.. Går säkert att hitta en "billigare" lösning som duger om man söker.

Jag ska se till att lägga till prisklass nästa gång jag postar något 😄 . Vilken typ av musik jobbar du mest med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska se till att lägga till prisklass nästa gång jag postar något 😄 . Vilken typ av musik jobbar du mest med?

Hehe jo.. Det mesta i musikväg eftersom jag i princip sällan mixar eller proddar.. Mastrar mest 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en dålig ide. Då är det bättre att ha dåliga monitorer och "lära" sig dem hur de låter och referens lyssna. att mixa i lurar kan oftast vara ganska missvisande även om man har ett par riktigt bra lurar.

Sorry, men det där var ett mycket dåligt, och inkonsekvent, tips!

Varför skulle "lära sig hur de låter" vara begränsat till monitorer? Omvänt, varför skulle "missvisandet" vara begränsat till lurar?

Jag skulle vilja påstå att fördelar med att mixa i lurar är att du aldrig behöver bekymra dig om rummet du sitter och mixar i. Och det är inte så jävla lite det – för kolla vilken "bygg"-tråd som helst här på forumet, vilka sjukt överdrivna krav det ställs på ett rum för att det ska vara "bra" att mixa i...

Pffft!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Grundregeln borde väl vara att man producerar för en tänkt kund. Och idag är det så att kunden lyssnar mestadels i lurar. Tiden då man kunde förvänta sig att kunden hade en fet stereo i vardagsrummet är sedan länge borta. Och den är nog saknad av många, men det är inget argument för att producera för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, men det där var ett mycket dåligt, och inkonsekvent, tips!

Varför skulle "lära sig hur de låter" vara begränsat till monitorer? Omvänt, varför skulle "missvisandet" vara begränsat till lurar?

Jag skulle vilja påstå att fördelar med att mixa i lurar är att du aldrig behöver bekymra dig om rummet du sitter och mixar i. Och det är inte så jävla lite det – för kolla vilken "bygg"-tråd som helst här på forumet, vilka sjukt överdrivna krav det ställs på ett rum för att det ska vara "bra" att mixa i...

Pffft!

Jag måste plussa dig här, Valle. Lurar har varit ovärdeliga för mig, mycket på grund av just de skäl du räknar upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det! Måste ha sökt på fel nyckelord tidigare, för jag hittade allt som dök upp på din länk.

Anytime. Hoppas du hittar lurar du gillar. Jag är själv på jakt efter ett par bra slutna för gitarr-, bas och sångpålägg. Lutar åt Audio Technica-lurarna för mig också. Men så har jag varit på väg att göra mitt livs lurinvestering tusen gånger tidigare också... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Hegobald så rekommenderar jag främst öppna lurar i kontrollrummet - och då gärna nämnda Ultrasone Pro2900, som är mina personliga favoriter.

En modell som är vänligare mot plånboken (men som inte har fullt så bra upplösning som i Pro2500/2900), är Ultrasone HFI-2400 eller deras föregångare HFI-2200...

Link to comment
Dela på andra sajter

Anytime. Hoppas du hittar lurar du gillar. Jag är själv på jakt efter ett par bra slutna för gitarr-, bas och sångpålägg. Lutar åt Audio Technica-lurarna för mig också. Men så har jag varit på väg att göra mitt livs lurinvestering tusen gånger tidigare också... ☺️

De är ju grymt omtyckta. Bra omdömen på prisjakt. Men man får väl gå och testa dem själv innan man bestämmer sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundregeln borde väl vara att man producerar för en tänkt kund. Och idag är det så att kunden lyssnar mestadels i lurar. Tiden då man kunde förvänta sig att kunden hade en fet stereo i vardagsrummet är sedan länge borta. Och den är nog saknad av många, men det är inget argument för att producera för dem.

Håller helt och hållet med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad anser ni om att producera med hörlurar istället för monitorer?
Producera? Eller mixa?

Jag använder oftast hörlurar både när jag komponerar och när jag experimentar med att producera olika sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med slutna ATH-M50 ett par år, men nyligt även kostat på mig ett par öppna DT 990 PRO jag köpte dem här:

http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=17513

Och sen jag mixat en del med dem så tycker jag att resultatet blir mkt bättre än när jag mixar, ATH-M50 ger lite för lite diskant, så mixen blir tvärtom för vass....

De är inte så skitdyra heller, låter fruktansvärt bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart går det att både spela in och mixa med hörlurar! Det som dock är viktigt att tänka på när man mixar i hörlurar är att man måste vara noga med att lära sig hur ljudet förändras i hörlurarna jämfört med monitorerna. En sak som jag lärde mig den hårda vägen är att man lätt mixar trummor och bas för högt när man mixar i hörlurar.

På samma sätt kan man lätt dra på diskanten för mycket om det vill sig illa. Man måste ägna mycket tid åt att jämföra ljudbilden i lurarna jämfört med monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, men det där var ett mycket dåligt, och inkonsekvent, tips!

Varför skulle "lära sig hur de låter" vara begränsat till monitorer? Omvänt, varför skulle "missvisandet" vara begränsat till lurar?

Jag skulle vilja påstå att fördelar med att mixa i lurar är att du aldrig behöver bekymra dig om rummet du sitter och mixar i. Och det är inte så jävla lite det – för kolla vilken "bygg"-tråd som helst här på forumet, vilka sjukt överdrivna krav det ställs på ett rum för att det ska vara "bra" att mixa i...

Pffft!

Vi har sagt det förut och vi lär säga det igen: Ultrasone Pro2500 dvs öppna lurar som inte lurar någon ;-) Nej nu ljög jag lite för du kan aldrig få ett sådant sound som i ett par riktigt bra monitorer men likväl kan dessa lurar funka om du lär dig översätta vissa saker, att som någon sa nyss "bättre att mixa i ett par kassa högtalare som man lär sig" håller jag fullkomligt med dig Valle om att det är ett sjukt dåligt tips!!!

Att däremot motargumentera alla dessa trådar med vad som krävs för ett bra rum är inte någon bra utväg/genväg, man måste helt enkelt inse att storlek på rum och room-modes etc är jävligt avgörande för att få ett behagligt liv i denna värld vad gäller mixning och kontroll på ljud!

;-)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...