Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har under de senaste mÄnaderna gjort mina första seriösa inspelningsprojekt dÄ jag bÄde agerat producent och som musiker. Det har varit mycket lÀrorikt och det kÀnns som att man fÄtt prova pÄ verkligheten lite.

Jag har funderat mycket över "studiopsykologi" och hur man fÄr rÀtt anda att rÄda i studion under inspelning och mixning.

Det har inte alltid varit sÄ lÀtt att fÄ arbete gjort under inspelning, ofta nÀr man inte lyckats pÄ de första försöken vid inspelning, med framförallt sÄng sÄ har bÄde jag och andra tvivlat pÄ sig sjÀlva och det har oftast resulterat i dÄlig stÀmning och att inspelningarna stannat upp totalt.

SÄ det jag undrar Àr. Ni som Àr erfarna producenter, mixare och ocksÄ musiker. Har ni nÄgra bra rÄd eller tekniker som ni anvÀnder er av för att ta hand om den psykologiska biten vid producering av musik? Jag hade gÀrna velat ha tips pÄ hur man fÄr arbetet att flyta pÄ sÄ smidigt som möjligt och utan att de inblandade mÄr dÄligt?

Vad jag kÀnner sjÀlv sÄ handlar det mycket om att vara Àrlig men inte elak, uppmuntra till att göra nÄgot bÀttre och ta mÄnga kaffepauser samt ta luft ofta. Finns det fler goda rÄd?

Annons
Postat

Intressant Àmne!

Jag har inte vansinnigt mycket erfarenhet, men den lilla jag har delar jag gÀrna med mig av.

Tycker att den gemensamma nÀmnaren för lyckade inspelningar jag har varit med har varit att alla har kÀnt sig trygga, trivts med varandra, och att det har varit rÀtt högt i tak för sÄvÀl spelfel som musikaliska infall.

Bra tekniker som löser problem utan att vi i bandet har fattat att det varit problem Àr ocksÄ sjukt jÀvla viktigt.

Omgivning och inramning Àr ocksÄ viktigt: nÄgra gÄnger har vi förflyttat oss till diverse stugor ute i obygden (helst utan mobiltÀckning) för nÄgra dagars inspelning. God mat, lagom med goda drycker och nÄgon som hÄller det hela flytande har dÄ varit viktigt.

NÄgra faktorer som har pÄverkat det i dÄlig riktning: krÄnglande teknik, nervösa tekniker, för ont om tid, vid nÄgra tillfÀllen sÄ har jag varit med om inspelningar dÄ nÄgra inte kommit sÄ vÀlförberedda - inte lyssnat/övat/bytt strÀngar = föder lÀtt lite irritation.

Bra idé till trÄd, den hÀr borde kunna bli lÄnglivad!

Postat

Jag kör pĂ„ alkohol (i "mĂ„ttliga" mĂ€ngder) nĂ€r det blir sĂ„ngdax, men det funkar vĂ€ll inte i lĂ€ngden đŸ˜± Är inte sĂ€rdeles erfaren heller.

Och jag spelar in mig sjÀlv sÄ jag har ingen att skÀmmas för förrutom mig sjÀlv och kanske grannarna. Ta luft Àr en god idé..jag gÄr ut pÄ balkongen mellan var 3-5 tagning och kontemplerar. Det Àr olika frÄn person till person hur man ska hantera. Vissa personer blir mkt bÀttre nÀr man skÀller pÄ dom och sÀger fan du kan mkt bÀttre Àn sÄ. Andra mÄr bÀttre av att bli peppade och mjukt behandlade.

Postat

Ja det Àr klart att folk Àr olika. Jag Àr vÀl nog mest av den personligheten som kan ta en kÀftsmÀll men dÄ helst med en mjuk tumvante pÄ.

Att vara förberedd Àr ju uppenbart nu nÀr Fredde sÀger det. Jag har faktiskt mÀrkt att det Àr fantastiskt bra att ha med minst en handduk vid inspelning. LÄter flummigt men man vet aldrig nÀr man kan behöva en handduk! Jag lyckades rÀdda min egna POD och förmodligen förstÀrkare för mÄnga tusen kronor nÀr dÄ jag hade en handduk nÀra till hands.

Det Àr nog ocksÄ första gÄngen jag fÄr höra att alkohol skulle hjÀlpa vid inspelningen. Jag kan förstÄ att man blir mer avslappnad och lugn med en mÄttlig mÀngd i kroppen. Men det fÄr nog vara mÄttligt som sagt sÄ att man faktiskt Àr medveten om tonerna man tar. Fler tips Àro vÀlkomna!

Postat (redigerat)

ApropÄ skÀll och alkohol sÄ Àr jag skeptisk till det fungerar som metod.

Inom parentes kan jag nÀmna att Bo Widerberg hade en intressant metod att fÄ en dÄligt presterande skÄdis att koppla av. LÄt sÀga att det var en scen som bestod av dialog mellan tvÄ skÄdisar dÀr den ena inte riktigt presterade som Bo ville. Han tog den normalpresterande skÄdisen Ät sidan och sa i smyg till honom att "om fem minuter kommer jag att skÀlla ut dig inför de andra".

Resultatet av detta blev att den skÄdis som inte riktigt kommit in i matchen slappnade av och började tÀnka typ "Äh fan, Àr det han som Àr dÄlig?".

Kanske inte riktigt applicerbart inom studiomiljön, och ett knep som kanske bara gÄr att anvÀnda en gÄng pÄ en person. Men en bra historia.

Redigerat av FreddeHstd
  • Gilla 1
Postat

Det tipset tror jag mycket pÄ. I ett band sÄ kÀnner man sig nog oftast mer hemma med att sjunga med nÀr hela bandet spelar. Kan tÀnka mig att det kÀnns mer naturligt och att man fÄr mer kÀnsla om bandet spelar med Àn om man stÄr framför micken sjÀlv och hela bandet tittar pÄ. Var det nÄgot sÄdant du hade i tanken?

Postat

Fast nu var ju den hÀr diskussionen helt teoretisk. Vill bara ha lite rÄd o lösningar till eventuella situationer.

Postat (redigerat)

Det Àr nog ocksÄ första gÄngen jag fÄr höra att alkohol skulle hjÀlpa vid inspelningen. Jag kan förstÄ att man blir mer avslappnad och lugn med en mÄttlig mÀngd i kroppen. Men det fÄr nog vara mÄttligt som sagt sÄ att man faktiskt Àr medveten om tonerna man tar. Fler tips Àro vÀlkomna!

Ja som sagt Ă€r det ingen optimal lösning haha men studier har bevisat att folk som har tagit sig nĂ„got glas Ă€r bĂ€ttre pĂ„ problemlösning i snitt Ă€n den som Ă€r nykter(!) och att det rĂ€cker med att bara hĂ„lla i en bĂ€rs utan att ha druckit nĂ„got för att kĂ€nna sig mer avslappnad och sjĂ€lvsĂ€ker. Men det bĂ€sta Ă€r nog att hitta andra vĂ€gar att bli avslappnad pĂ„ 😳

Och repa,repa,repa!!

Det tipset tror jag mycket pÄ. I ett band sÄ kÀnner man sig nog oftast mer hemma med att sjunga med nÀr hela bandet spelar. Kan tÀnka mig att det kÀnns mer naturligt och att man fÄr mer kÀnsla om bandet spelar med Àn om man stÄr framför micken sjÀlv och hela bandet tittar pÄ.

Jag tror tvÀrtom att ha ett mysigt, hemtrevligt inspelningsrum dÀr man kan gömma sig lite och inte kÀnna sig uttittat och bedömd av dom som lyssnar nÀr man spelar in Àr bÀttre. SÄ Àr det för mig iaf.

Redigerat av klasho
Postat

Det tipset tror jag mycket pÄ. I ett band sÄ kÀnner man sig nog oftast mer hemma med att sjunga med nÀr hela bandet spelar. Kan tÀnka mig att det kÀnns mer naturligt och att man fÄr mer kÀnsla om bandet spelar med Àn om man stÄr framför micken sjÀlv och hela bandet tittar pÄ. Var det nÄgot sÄdant du hade i tanken?

TÀnkte vÀl mest pÄ om man spelar in nÄgon som Àr oerfaren och nervös inför situationen. Det lÀr ju inte fungera allt för mÄnga gÄnger om inte vederbörande Àr osedvanligt korkad. I en bandsituation ska inte bandet stÄ och kolla nÀr sÄngaren spelar in. SÄ lite folk som möjligt i studion.

Postat

Fast nu var ju den hÀr diskussionen helt teoretisk. Vill bara ha lite rÄd o lösningar till eventuella situationer.

Men situationen uppstÄr inte om alla kan sitt. Och det bÀsta botemedlet mot nervositet Àr övning.

Postat

Jo sjÀlvklart. Att ge sig in i studion icke inrepade Àr ju rent vansinne. Det kÀnns som att jag övertÀnker vissa punkter och inte tÀnker djupt nog pÄ andra. Jag misstÀnker att man lÀr sig bÀst igenom praktiska erfarenheter. Detta var dock ingen dÄlig ögonöppnare. Tack för alla svar och fortsÀtt gÀrna att ösa pÄ med rÄd och Äsikter.

persuader (oregistrerad)
Postat

Minska kraven, KÀnna att man har rÀtt att göra fel. DÄlig tagning kan alltid göras

om en annan dag.

Veta hur myckat man kan göra med sitt Daw i editering = vilka gjorda misstag

kan man rÀtta till pÄ ett bra sÀtt.

TidsgrÀns = kör aldrig mer Àn 3 timmar i strÀck

Klart definierade insatser för varje inspelningtillfÀlle = exakt detta skall vi göra idag

Ett snack om hur man vill stÀlla in siktet pÄ hur lÄten skall lÄta i slutmixat tillstÄnd =

allt frÄn saturation, komprimering till trumljud, gitarrljud osv

Postat

Jag brukar tycka en deadline Àr bra för att verkligen fÄ resultat, annars sÄ sitter man bara o "kollar" pÄ skÀrmen och inget blir gjort, har du en deadline till nÄnting kanske en tÀvling eller vad som helst sÄ fÄr man en liten spark i röven nÀr man blir lite seg o lat. sen sÄ Àr alkohol(i mÄttligt bruk) bra vid inspelning,

Postat (redigerat)

Jag kan kÀnna nÀr jag spelar in att man helst kanske skulle vilja testa lite fler olika mikrofonpositioner osv. Men att man kÀnner sig för stressad för att göra det, liksom nÀr andra som stÄr och vÀntar osv. Hur löser man det? Hur blir man lugn nÀr man Àr uppskruvad i allt vad det innebÀr?

För man Àr ju nÄgonstans progekt-ledare samtidigt som producent och inspelnings-ingengör.

Mvh

Redigerat av Casperfren
Postat

Jag Àr vokalist och brukar alltid börja med att göra alla pÄlÀgg sjÀlv hemma. NÀr jag har en demoversion jag Àr nöjd med har jag per definition redan identifierat och löst de flesta problemen och vet exakt hur jag vill hantera varje passage samt vad jag vill frÄga min studiotekniker om. Dessutom kan jag lÀgga in demon i min mp3-spelare och lyssna pÄ den dagarna i Ànda för att ytterligare pressa in den i ryggmÀrgen om jag inte har tid eller möjlighet att öva sÄ mycket. Sparad tid och energi i studion = avsevÀrd.

Postat

Trevlig fundering! Har sjÀlv erfarenheter om hur det kunde gÄ till pÄ slutet av 80-talet dÄ vi spelade in pÄ dyr tape (inte lika enkelt som nu för tiden). Fick en kÀnd sÄngerska till vÄr studio som skulle lÀgga huvudsÄng samt kör pÄ sig sjÀlv. Vad som inte var uppgjort innan var att det Àven skulle spelas in en strÄk-kvartett i vÄr vÀljljudande studio. Detta innebar ca 45 minuter extra jobb för mig som tekniker att rigga ytterligare mickar etc..

SĂ„ngerskan var taggad att spela in och uppenbart hade hon övat helt psykologiskt men dom dĂ€r extra 45 minuterna höll pĂ„ att "döda" henne.. Hur fĂ„ henna att hĂ€rda ut? Jo jag bad henne koka lite kaffe sĂ„ vi fick innan och under inspelingen! Hon kom ut 4 ggr under tiden och frĂ„gade frĂ„gor typ "hur mĂ„nga koppar?" , "var Ă€r filter" , "hur mĂ„nga mĂ„tt" etc.. Antagligen för att hon faktiskt var nervös för sjĂ€lva inspelningen... Resultatet blev dock suverĂ€nt... 🙂

Postat

Uppmuntran Àr alltid bra.

Om en tagning blir lite halvdan, sÄ Àr det ofta inte sÄ bra att sÀga att den blev det - för dÄ blir det prestationskrav och nervositet som följd inför nÀsta tagning. DÄ kan det vara bÀttre att sÀga typ; Skitbra - nu tar vi det en gÄng till för att ha lite fler tagningar att laborera med. Om man sÀger att det Àr bra, sÄ Àr det lÀttare för folk att slappna av och göra bra ifrÄn sig.

Om det har varit en lĂ„ng dag och alla Ă€r trötta, men vokalisten fĂ„r till en bra tagning som rĂ„kar bli lite smĂ„sur hĂ€r och dĂ€r, sĂ„ skit i det. Är fraseringen och kĂ€nslan dĂ€r, sĂ„ gĂ„r det snabbare att fixa till smĂ„felen i pitch och timing i Melodyne, Ă€n att försöka fĂ„ bĂ€ttre ordning pĂ„ en redan trött röst...

Postat (redigerat)

Jag tror att en viktig del i rollen som producent Ă€r att visa en entusiasm och "spelglĂ€dje" inför de man spelar in. Även om det pĂ„ papperet bara Ă€r Ă€nnu ett jobb, med ett band man skiter i, och man gĂ€rna skulle hem och klappa katten istĂ€llet för att göra en till tagning sĂ„ fĂ„r man ju inte visa det för musikerna. Tappar man fokus pĂ„ uppgiften sĂ„ gör man ju inte ett bra jobb, men om man istĂ€llet har kvar fokus och hĂ„ller sej involverad sĂ„ blir man ju per automatik entusiastisk. Man mĂ„ste visa att man har samma mĂ„l som musikerna, och att man sjĂ€lv vill att det ska bli skitbra och Ă€r beredd att jobba för det. Vara en i gĂ€nget liksom 🙂

Det Ă€r farligt att sĂ€tta sej tyst och bara "vĂ€nta" pĂ„ att sĂ„ngaren ska bli klar med lĂ„ten. Sitter du bara tyst och trycker Rec nĂ€r sĂ„ngaren sĂ€ger till sĂ„ Ă€r du ju inte producent... du Ă€r en fjĂ€rrkontroll och inget mer 😉 Varje tagning förtjĂ€nar feedback, och feedback krĂ€ver vakna öron, och om du hela tiden visar att du Ă€r med i matchen och lyssnar och ger konstruktiv kritik eller uppmuntran sĂ„ kĂ€nner inte sĂ„ngaren samma stress.

Samma sak gÀller sÄklart för instrumentalister, men sÄngare brukar ju som bekant vara kÀnsligast.

Allt detta förutsĂ€tter förstĂ„s att du faktiskt Ă€r anlitad som producent, och inte bara inspelningstekniker. Att producera musik Ă€r för mej att engagera sej i musiken, ge synpunkter, föreslĂ„ Ă€ndringar etc. i egenskap av den personen som hör "helheten" och kan förestĂ€lla sej hur allt kommer passa i en framtida mix. Typ: "Det lĂ„ter nog bĂ€ttre med gitarrerna om du lĂ€gger den dĂ€r bastonen en oktav upp istĂ€llet" eller "Det dĂ€r trumfillet krockar med basrytmen... bara sĂ„ ni vet..." 🙂 Artisten har alltid sista ordet men det betyder inte att de avrĂ€ttar oliktĂ€nkande 😉 Snarare tvĂ€rtom, vettiga musiker brukar uppskatta att producenten bryr sej om deras musik och kan komma med bra synpunkter frĂ„n ett utomstĂ„ende perspektiv. Vem som sen fick igenom just sin idĂ© pĂ„ skivan ska inte spela nĂ„n roll varken för dej eller för artisten. Men det sĂ€ger ju sej sjĂ€lvt, om artisten inte gillar dina förslag eller din attityd sĂ„ kommer ni nog fĂ„ ett kortvarigt samarbete. Det krĂ€vs fingertoppskĂ€nsla, och en jĂ€vligt bred förstĂ„else för musik frĂ„n producentens sida, för spelar du in ett indie-band kan du inte sitta och pusha dom till att lĂ„ta hĂ„rdrock bara för att du sjĂ€lv föredrar hĂ„rdrock.

Uppmuntran Àr alltid bra.

Om en tagning blir lite halvdan, sÄ Àr det ofta inte sÄ bra att sÀga att den blev det - för dÄ blir det prestationskrav och nervositet som följd inför nÀsta tagning. DÄ kan det vara bÀttre att sÀga typ; Skitbra - nu tar vi det en gÄng till för att ha lite fler tagningar att laborera med. Om man sÀger att det Àr bra, sÄ Àr det lÀttare för folk att slappna av och göra bra ifrÄn sig.

Vet inte om jag hĂ„ller med helt, men nĂ€stan 🙂 Om sĂ„ngaren tycker nĂ„got Ă€r skitdĂ„ligt och du tycker det Ă€r skitdĂ„ligt men ljuger och sĂ€ger att du tyckte det var bra, sĂ„ kan ju sĂ„ngaren istĂ€llet ifrĂ„gasĂ€tta ditt omdöme. Jag blir som musiker mer irriterad nĂ€r det gĂ„r dĂ„ligt och nĂ„n jöns i kontrollrummet sĂ€ger att allt Ă€r skitbra nĂ€r det inte Ă€r det 😛 Jag har fĂ„tt bĂ€ttre resultat, bĂ„de som sĂ„ngare/musiker sjĂ€lv och som producent, nĂ€r man pĂ„ bĂ„da sidor Ă€r överrens om vad som Ă€r bra och vad som Ă€r dĂ„ligt. DĂ„ skapas förtroende för att producenten hĂ€nger med i vad som hĂ€nder och att man jobbar mot samma mĂ„l.

Sen ska man absolut vĂ€lja sina ord, förstĂ„s. Det finns inte rum för att vara otrevlig i studion. LĂ„t artisten sĂ€ga vad den tyckte om en tagning först, om ni bĂ„da tyckte det var kasst sĂ„ var det kasst, men om du tyckte den var bĂ€ttre Ă€n vad sĂ„ngaren verkar tycka sĂ„ sĂ€g det 🙂 Men dĂ„ ska du ocksĂ„ stĂ„ för det.

Redigerat av John NT
Postat

Det var fantastiskt mÄnga bra svar. Blev mycket fokus pÄ sÄngare men det mesta stÀmmer ju in pÄ övriga musikanter med. Tack sÄ mycket för alla svar och Äsikter!

Postat

Detta Àr högintressant och bland det viktigaste vid inspelningar, man mÄste vara ödmjuk och lyhörd men ocksÄ Àrlig, musiker och i synnerhet sÄngare/sÄngerskor har ett stort egobekrÀftelsebehov som man mÄste tillgodose pÄ ett konstruktivt sÀtt!

Att köra med det gamla tricket "vi testar/kör igenom lÄten en gÄng för att kolla nivÄer etc" Àr alltid bra, nÀr man sÄ spelat in utan att dom vet sÄ blir dom ofta snopna och glada och ibland Àr just denna tagning den bÀsta men givetvis inte alltid, det vÀrmer upp hursomhelst.

Tekniken mÄste fungera och vÀntans tider Àr vÀldigt avgörande och rent negativt, förbered projektmappar med kanaler innan artisterna kommer dit, detta fÄr man kolla upp lite sÄ man vet vad som vÀntar och planera hur mÄnga mickar och vilka osv som gÄr Ät vid tagningarna.

Skall en grupp lÀgga livetracks med hela bandet sÄ ta dit trummisen nÄgra timmar innan de övriga om det gÄr, det gÄr alltid Ät mer tid för att fÄ rÀtt mickplacering och sound pÄ just trummorna!

Bra belysning och mysfaktor Àr andra grejor som spelar in, alkohol fÄr dom vÀl inmundiga sÄ mycket dom vill och har rutin för men du som tekniker/producent skall ge fan i detta Àr mitt rÄd, lÀtt att tappa kollen annars enl. egen erfarenhet, arbete och fritid Àr 2 olika saker*

Ofta hör man musiker sÀga att det var en kaxig eller otÄlig tekniker i den och den studion, det gÄr fetbort sÄna snubbar skall pyssla med annat, sen skall man nog jobba med den musik man sjÀlv gillar och kan prodda, sÀg hellre nej till de jobb som verkar trista eller inte i din stil det Àr bÀttre för alla!

Lycka till :-)

Postat

NÀr en eller flera ska spela in i min studio, tar vi en diskution om vad personerna har för krav, sen lÄter jag dom spela in alla pÄ en gÄng (SLASKINSPELNING) sÄ att jag fÄr höra det som sedan ska bli en fÀrdig produkt.

Sen lyssnar vi igenom o kommer olika förslag som kan fÄ det att svÀnga

Det funkar oftas för mig o musikerna

HA DET GÖTT ALLA

Postat

Mycket bra Àmne!

VÀl repeterat folk och fÄ dom att slappna av, gott kaffe, skön soffa och duktig tekniker, sen Àr saken biff!

Postat
[...] i synnerhet sÄngare/sÄngerskor har ett stort egobekrÀftelsebehov som man mÄste tillgodose pÄ ett konstruktivt sÀtt!

Vilken generalisering ... 😛

NÄgot som dock Àr bra att göra Àr att se till att vokalisten ifrÄga tar de pauser som hen behöver, för om det finns nÄgot som tar pÄ sjÀlvförtroendet sÄ Àr det att pressa sig sjÀlv till att stÄ och nöta förgÀves nÀr man skulle kunna sÀtta allting efter en stunds andrum och röstvila istÀllet. Samma sak gÀller naturligtvis för instrumentalister, men vikten av just röstvila ska man inte underskatta. Tveka inte att stoppa en vokalist som verkar anstrÀngd och be henom ta en vilopaus, Àr mitt rÄd. Allt blir mycket trevligare och i slutÀnden sparar man förmodligen tid pÄ det.

Postat (redigerat)

Jag har alkoholförbud i studion. Har bara haft dÄliga (Àven om dom har varit vÀldigt roliga) upplevelser av fulla musiker vid en inspelning.

Man mĂ€rker ganska omedelbart vilken nivĂ„ man ska lĂ€gga sig pĂ„ som tekniker/producent. Är bandet riktigt dĂ„ligt sĂ„ fĂ„r man dra ner ribban nĂ„n halvmeter, och Ă€r bandet sjukt bra sĂ„ Ă€r det oftast inga problem med att vara rak nĂ€r det gĂ€ller t.ex. en keff tagning osv. Jag tycker det Ă€r lika kul att spela in ett punkband som Ă€r inne i studion för första gĂ„ngen, dĂ„ fĂ„r man mer inta nĂ„n slags lĂ€rarroll och fĂ„r förklara vad typ en kompressor Ă€r, medans man med ett grymt rutinerat band kan sitta och utbyta anekdoter frĂ„n skeva turnĂ©er man gjort eller nörda ner sig ordentligt i utrustningen. Man lĂ€r sig lika mycket oavsett.

Men rent praktiskt sĂ„ gĂ€ller det att ligga steget före bandet hela tiden och som redan nĂ€mnts, att kunna sin utrustning. Framförallt kunna sina kortkommandon. Man vill inte hamna hos nĂ„n tomte som sitter och kisar och blĂ€ddrar i menyer och inte hinner ta in vad bandet i rummet pratar om. Om nĂ„n sĂ„ bara nĂ€mner en extra stĂ€mma pĂ„ bryggan eller nĂ„t sĂ„ ska man ha tryck ctrl+shift+n och enter, samt fixat routingen och lagt pĂ„ eq och kompressor innan dom ens hunnit klart med meningen. 😉 smĂ„saker som detta, och nĂ„t sĂ„ enkelt som att koppla in en talkmick till trummisen sĂ„ hen slipper sitta och kommunicera med vrĂ„l genom virvelmicken gör otroligt mycket för en koncentrerad men avslappnad atmosfĂ€r.

EDIT: det psykologiska i detta Àr att fÄ sig sjÀlv och bandet att kÀnna sig bekvÀma. Det brukar dom oftast bli om man kan förklara för dom vad man gör, och varför. och ibland varför man INTE gör pÄ ett visst sÀtt.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.