Paprikadude Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Jag har under de senaste mÄnaderna gjort mina första seriösa inspelningsprojekt dÄ jag bÄde agerat producent och som musiker. Det har varit mycket lÀrorikt och det kÀnns som att man fÄtt prova pÄ verkligheten lite. Jag har funderat mycket över "studiopsykologi" och hur man fÄr rÀtt anda att rÄda i studion under inspelning och mixning. Det har inte alltid varit sÄ lÀtt att fÄ arbete gjort under inspelning, ofta nÀr man inte lyckats pÄ de första försöken vid inspelning, med framförallt sÄng sÄ har bÄde jag och andra tvivlat pÄ sig sjÀlva och det har oftast resulterat i dÄlig stÀmning och att inspelningarna stannat upp totalt. SÄ det jag undrar Àr. Ni som Àr erfarna producenter, mixare och ocksÄ musiker. Har ni nÄgra bra rÄd eller tekniker som ni anvÀnder er av för att ta hand om den psykologiska biten vid producering av musik? Jag hade gÀrna velat ha tips pÄ hur man fÄr arbetet att flyta pÄ sÄ smidigt som möjligt och utan att de inblandade mÄr dÄligt? Vad jag kÀnner sjÀlv sÄ handlar det mycket om att vara Àrlig men inte elak, uppmuntra till att göra nÄgot bÀttre och ta mÄnga kaffepauser samt ta luft ofta. Finns det fler goda rÄd?
FreddeHstd Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Intressant Àmne! Jag har inte vansinnigt mycket erfarenhet, men den lilla jag har delar jag gÀrna med mig av. Tycker att den gemensamma nÀmnaren för lyckade inspelningar jag har varit med har varit att alla har kÀnt sig trygga, trivts med varandra, och att det har varit rÀtt högt i tak för sÄvÀl spelfel som musikaliska infall. Bra tekniker som löser problem utan att vi i bandet har fattat att det varit problem Àr ocksÄ sjukt jÀvla viktigt. Omgivning och inramning Àr ocksÄ viktigt: nÄgra gÄnger har vi förflyttat oss till diverse stugor ute i obygden (helst utan mobiltÀckning) för nÄgra dagars inspelning. God mat, lagom med goda drycker och nÄgon som hÄller det hela flytande har dÄ varit viktigt. NÄgra faktorer som har pÄverkat det i dÄlig riktning: krÄnglande teknik, nervösa tekniker, för ont om tid, vid nÄgra tillfÀllen sÄ har jag varit med om inspelningar dÄ nÄgra inte kommit sÄ vÀlförberedda - inte lyssnat/övat/bytt strÀngar = föder lÀtt lite irritation. Bra idé till trÄd, den hÀr borde kunna bli lÄnglivad!
klasho Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Jag kör pĂ„ alkohol (i "mĂ„ttliga" mĂ€ngder) nĂ€r det blir sĂ„ngdax, men det funkar vĂ€ll inte i lĂ€ngden đ± Ăr inte sĂ€rdeles erfaren heller. Och jag spelar in mig sjĂ€lv sĂ„ jag har ingen att skĂ€mmas för förrutom mig sjĂ€lv och kanske grannarna. Ta luft Ă€r en god idĂ©..jag gĂ„r ut pĂ„ balkongen mellan var 3-5 tagning och kontemplerar. Det Ă€r olika frĂ„n person till person hur man ska hantera. Vissa personer blir mkt bĂ€ttre nĂ€r man skĂ€ller pĂ„ dom och sĂ€ger fan du kan mkt bĂ€ttre Ă€n sĂ„. Andra mĂ„r bĂ€ttre av att bli peppade och mjukt behandlade.
Paprikadude Postat 25 april 2012 TrÄdstartare Postat 25 april 2012 Ja det Àr klart att folk Àr olika. Jag Àr vÀl nog mest av den personligheten som kan ta en kÀftsmÀll men dÄ helst med en mjuk tumvante pÄ. Att vara förberedd Àr ju uppenbart nu nÀr Fredde sÀger det. Jag har faktiskt mÀrkt att det Àr fantastiskt bra att ha med minst en handduk vid inspelning. LÄter flummigt men man vet aldrig nÀr man kan behöva en handduk! Jag lyckades rÀdda min egna POD och förmodligen förstÀrkare för mÄnga tusen kronor nÀr dÄ jag hade en handduk nÀra till hands. Det Àr nog ocksÄ första gÄngen jag fÄr höra att alkohol skulle hjÀlpa vid inspelningen. Jag kan förstÄ att man blir mer avslappnad och lugn med en mÄttlig mÀngd i kroppen. Men det fÄr nog vara mÄttligt som sagt sÄ att man faktiskt Àr medveten om tonerna man tar. Fler tips Àro vÀlkomna!
FreddeHstd Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 (redigerat) ApropÄ skÀll och alkohol sÄ Àr jag skeptisk till det fungerar som metod. Inom parentes kan jag nÀmna att Bo Widerberg hade en intressant metod att fÄ en dÄligt presterande skÄdis att koppla av. LÄt sÀga att det var en scen som bestod av dialog mellan tvÄ skÄdisar dÀr den ena inte riktigt presterade som Bo ville. Han tog den normalpresterande skÄdisen Ät sidan och sa i smyg till honom att "om fem minuter kommer jag att skÀlla ut dig inför de andra". Resultatet av detta blev att den skÄdis som inte riktigt kommit in i matchen slappnade av och började tÀnka typ "Äh fan, Àr det han som Àr dÄlig?". Kanske inte riktigt applicerbart inom studiomiljön, och ett knep som kanske bara gÄr att anvÀnda en gÄng pÄ en person. Men en bra historia. Redigerat 25 april 2012 av FreddeHstd 1
SadamJR Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 NÀr ni spelar in sÄngare, lÄtsas att ni inte spelar in utan bara repar.
Paprikadude Postat 25 april 2012 TrÄdstartare Postat 25 april 2012 Det tipset tror jag mycket pÄ. I ett band sÄ kÀnner man sig nog oftast mer hemma med att sjunga med nÀr hela bandet spelar. Kan tÀnka mig att det kÀnns mer naturligt och att man fÄr mer kÀnsla om bandet spelar med Àn om man stÄr framför micken sjÀlv och hela bandet tittar pÄ. Var det nÄgot sÄdant du hade i tanken?
Zakyath Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Det lÄter som erat problem Àr att ni inte har övat ordentligt...
Paprikadude Postat 25 april 2012 TrÄdstartare Postat 25 april 2012 Fast nu var ju den hÀr diskussionen helt teoretisk. Vill bara ha lite rÄd o lösningar till eventuella situationer.
klasho Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 (redigerat) Det Ă€r nog ocksĂ„ första gĂ„ngen jag fĂ„r höra att alkohol skulle hjĂ€lpa vid inspelningen. Jag kan förstĂ„ att man blir mer avslappnad och lugn med en mĂ„ttlig mĂ€ngd i kroppen. Men det fĂ„r nog vara mĂ„ttligt som sagt sĂ„ att man faktiskt Ă€r medveten om tonerna man tar. Fler tips Ă€ro vĂ€lkomna! Ja som sagt Ă€r det ingen optimal lösning haha men studier har bevisat att folk som har tagit sig nĂ„got glas Ă€r bĂ€ttre pĂ„ problemlösning i snitt Ă€n den som Ă€r nykter(!) och att det rĂ€cker med att bara hĂ„lla i en bĂ€rs utan att ha druckit nĂ„got för att kĂ€nna sig mer avslappnad och sjĂ€lvsĂ€ker. Men det bĂ€sta Ă€r nog att hitta andra vĂ€gar att bli avslappnad pĂ„ đł Och repa,repa,repa!! Det tipset tror jag mycket pĂ„. I ett band sĂ„ kĂ€nner man sig nog oftast mer hemma med att sjunga med nĂ€r hela bandet spelar. Kan tĂ€nka mig att det kĂ€nns mer naturligt och att man fĂ„r mer kĂ€nsla om bandet spelar med Ă€n om man stĂ„r framför micken sjĂ€lv och hela bandet tittar pĂ„. Jag tror tvĂ€rtom att ha ett mysigt, hemtrevligt inspelningsrum dĂ€r man kan gömma sig lite och inte kĂ€nna sig uttittat och bedömd av dom som lyssnar nĂ€r man spelar in Ă€r bĂ€ttre. SĂ„ Ă€r det för mig iaf. Redigerat 25 april 2012 av klasho
SadamJR Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Det tipset tror jag mycket pÄ. I ett band sÄ kÀnner man sig nog oftast mer hemma med att sjunga med nÀr hela bandet spelar. Kan tÀnka mig att det kÀnns mer naturligt och att man fÄr mer kÀnsla om bandet spelar med Àn om man stÄr framför micken sjÀlv och hela bandet tittar pÄ. Var det nÄgot sÄdant du hade i tanken? TÀnkte vÀl mest pÄ om man spelar in nÄgon som Àr oerfaren och nervös inför situationen. Det lÀr ju inte fungera allt för mÄnga gÄnger om inte vederbörande Àr osedvanligt korkad. I en bandsituation ska inte bandet stÄ och kolla nÀr sÄngaren spelar in. SÄ lite folk som möjligt i studion.
Zakyath Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Fast nu var ju den hÀr diskussionen helt teoretisk. Vill bara ha lite rÄd o lösningar till eventuella situationer. Men situationen uppstÄr inte om alla kan sitt. Och det bÀsta botemedlet mot nervositet Àr övning.
Paprikadude Postat 25 april 2012 TrÄdstartare Postat 25 april 2012 Jo sjÀlvklart. Att ge sig in i studion icke inrepade Àr ju rent vansinne. Det kÀnns som att jag övertÀnker vissa punkter och inte tÀnker djupt nog pÄ andra. Jag misstÀnker att man lÀr sig bÀst igenom praktiska erfarenheter. Detta var dock ingen dÄlig ögonöppnare. Tack för alla svar och fortsÀtt gÀrna att ösa pÄ med rÄd och Äsikter.
persuader (oregistrerad) Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Minska kraven, KÀnna att man har rÀtt att göra fel. DÄlig tagning kan alltid göras om en annan dag. Veta hur myckat man kan göra med sitt Daw i editering = vilka gjorda misstag kan man rÀtta till pÄ ett bra sÀtt. TidsgrÀns = kör aldrig mer Àn 3 timmar i strÀck Klart definierade insatser för varje inspelningtillfÀlle = exakt detta skall vi göra idag Ett snack om hur man vill stÀlla in siktet pÄ hur lÄten skall lÄta i slutmixat tillstÄnd = allt frÄn saturation, komprimering till trumljud, gitarrljud osv
BHR Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Jag brukar tycka en deadline Àr bra för att verkligen fÄ resultat, annars sÄ sitter man bara o "kollar" pÄ skÀrmen och inget blir gjort, har du en deadline till nÄnting kanske en tÀvling eller vad som helst sÄ fÄr man en liten spark i röven nÀr man blir lite seg o lat. sen sÄ Àr alkohol(i mÄttligt bruk) bra vid inspelning,
Casperfren Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 (redigerat) Jag kan kÀnna nÀr jag spelar in att man helst kanske skulle vilja testa lite fler olika mikrofonpositioner osv. Men att man kÀnner sig för stressad för att göra det, liksom nÀr andra som stÄr och vÀntar osv. Hur löser man det? Hur blir man lugn nÀr man Àr uppskruvad i allt vad det innebÀr? För man Àr ju nÄgonstans progekt-ledare samtidigt som producent och inspelnings-ingengör. Mvh Redigerat 25 april 2012 av Casperfren
Borghild Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Jag Àr vokalist och brukar alltid börja med att göra alla pÄlÀgg sjÀlv hemma. NÀr jag har en demoversion jag Àr nöjd med har jag per definition redan identifierat och löst de flesta problemen och vet exakt hur jag vill hantera varje passage samt vad jag vill frÄga min studiotekniker om. Dessutom kan jag lÀgga in demon i min mp3-spelare och lyssna pÄ den dagarna i Ànda för att ytterligare pressa in den i ryggmÀrgen om jag inte har tid eller möjlighet att öva sÄ mycket. Sparad tid och energi i studion = avsevÀrd.
hegobald Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Trevlig fundering! Har sjĂ€lv erfarenheter om hur det kunde gĂ„ till pĂ„ slutet av 80-talet dĂ„ vi spelade in pĂ„ dyr tape (inte lika enkelt som nu för tiden). Fick en kĂ€nd sĂ„ngerska till vĂ„r studio som skulle lĂ€gga huvudsĂ„ng samt kör pĂ„ sig sjĂ€lv. Vad som inte var uppgjort innan var att det Ă€ven skulle spelas in en strĂ„k-kvartett i vĂ„r vĂ€ljljudande studio. Detta innebar ca 45 minuter extra jobb för mig som tekniker att rigga ytterligare mickar etc.. SĂ„ngerskan var taggad att spela in och uppenbart hade hon övat helt psykologiskt men dom dĂ€r extra 45 minuterna höll pĂ„ att "döda" henne.. Hur fĂ„ henna att hĂ€rda ut? Jo jag bad henne koka lite kaffe sĂ„ vi fick innan och under inspelingen! Hon kom ut 4 ggr under tiden och frĂ„gade frĂ„gor typ "hur mĂ„nga koppar?" , "var Ă€r filter" , "hur mĂ„nga mĂ„tt" etc.. Antagligen för att hon faktiskt var nervös för sjĂ€lva inspelningen... Resultatet blev dock suverĂ€nt... đ
Claes Holmerup Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 Uppmuntran Ă€r alltid bra. Om en tagning blir lite halvdan, sĂ„ Ă€r det ofta inte sĂ„ bra att sĂ€ga att den blev det - för dĂ„ blir det prestationskrav och nervositet som följd inför nĂ€sta tagning. DĂ„ kan det vara bĂ€ttre att sĂ€ga typ; Skitbra - nu tar vi det en gĂ„ng till för att ha lite fler tagningar att laborera med. Om man sĂ€ger att det Ă€r bra, sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare för folk att slappna av och göra bra ifrĂ„n sig. Om det har varit en lĂ„ng dag och alla Ă€r trötta, men vokalisten fĂ„r till en bra tagning som rĂ„kar bli lite smĂ„sur hĂ€r och dĂ€r, sĂ„ skit i det. Ăr fraseringen och kĂ€nslan dĂ€r, sĂ„ gĂ„r det snabbare att fixa till smĂ„felen i pitch och timing i Melodyne, Ă€n att försöka fĂ„ bĂ€ttre ordning pĂ„ en redan trött röst...
John NT Postat 25 april 2012 Postat 25 april 2012 (redigerat) Jag tror att en viktig del i rollen som producent Ă€r att visa en entusiasm och "spelglĂ€dje" inför de man spelar in. Ăven om det pĂ„ papperet bara Ă€r Ă€nnu ett jobb, med ett band man skiter i, och man gĂ€rna skulle hem och klappa katten istĂ€llet för att göra en till tagning sĂ„ fĂ„r man ju inte visa det för musikerna. Tappar man fokus pĂ„ uppgiften sĂ„ gör man ju inte ett bra jobb, men om man istĂ€llet har kvar fokus och hĂ„ller sej involverad sĂ„ blir man ju per automatik entusiastisk. Man mĂ„ste visa att man har samma mĂ„l som musikerna, och att man sjĂ€lv vill att det ska bli skitbra och Ă€r beredd att jobba för det. Vara en i gĂ€nget liksom đ Det Ă€r farligt att sĂ€tta sej tyst och bara "vĂ€nta" pĂ„ att sĂ„ngaren ska bli klar med lĂ„ten. Sitter du bara tyst och trycker Rec nĂ€r sĂ„ngaren sĂ€ger till sĂ„ Ă€r du ju inte producent... du Ă€r en fjĂ€rrkontroll och inget mer đ Varje tagning förtjĂ€nar feedback, och feedback krĂ€ver vakna öron, och om du hela tiden visar att du Ă€r med i matchen och lyssnar och ger konstruktiv kritik eller uppmuntran sĂ„ kĂ€nner inte sĂ„ngaren samma stress. Samma sak gĂ€ller sĂ„klart för instrumentalister, men sĂ„ngare brukar ju som bekant vara kĂ€nsligast. Allt detta förutsĂ€tter förstĂ„s att du faktiskt Ă€r anlitad som producent, och inte bara inspelningstekniker. Att producera musik Ă€r för mej att engagera sej i musiken, ge synpunkter, föreslĂ„ Ă€ndringar etc. i egenskap av den personen som hör "helheten" och kan förestĂ€lla sej hur allt kommer passa i en framtida mix. Typ: "Det lĂ„ter nog bĂ€ttre med gitarrerna om du lĂ€gger den dĂ€r bastonen en oktav upp istĂ€llet" eller "Det dĂ€r trumfillet krockar med basrytmen... bara sĂ„ ni vet..." đ Artisten har alltid sista ordet men det betyder inte att de avrĂ€ttar oliktĂ€nkande đ Snarare tvĂ€rtom, vettiga musiker brukar uppskatta att producenten bryr sej om deras musik och kan komma med bra synpunkter frĂ„n ett utomstĂ„ende perspektiv. Vem som sen fick igenom just sin idĂ© pĂ„ skivan ska inte spela nĂ„n roll varken för dej eller för artisten. Men det sĂ€ger ju sej sjĂ€lvt, om artisten inte gillar dina förslag eller din attityd sĂ„ kommer ni nog fĂ„ ett kortvarigt samarbete. Det krĂ€vs fingertoppskĂ€nsla, och en jĂ€vligt bred förstĂ„else för musik frĂ„n producentens sida, för spelar du in ett indie-band kan du inte sitta och pusha dom till att lĂ„ta hĂ„rdrock bara för att du sjĂ€lv föredrar hĂ„rdrock. Uppmuntran Ă€r alltid bra. Om en tagning blir lite halvdan, sĂ„ Ă€r det ofta inte sĂ„ bra att sĂ€ga att den blev det - för dĂ„ blir det prestationskrav och nervositet som följd inför nĂ€sta tagning. DĂ„ kan det vara bĂ€ttre att sĂ€ga typ; Skitbra - nu tar vi det en gĂ„ng till för att ha lite fler tagningar att laborera med. Om man sĂ€ger att det Ă€r bra, sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare för folk att slappna av och göra bra ifrĂ„n sig. Vet inte om jag hĂ„ller med helt, men nĂ€stan đ Om sĂ„ngaren tycker nĂ„got Ă€r skitdĂ„ligt och du tycker det Ă€r skitdĂ„ligt men ljuger och sĂ€ger att du tyckte det var bra, sĂ„ kan ju sĂ„ngaren istĂ€llet ifrĂ„gasĂ€tta ditt omdöme. Jag blir som musiker mer irriterad nĂ€r det gĂ„r dĂ„ligt och nĂ„n jöns i kontrollrummet sĂ€ger att allt Ă€r skitbra nĂ€r det inte Ă€r det đ Jag har fĂ„tt bĂ€ttre resultat, bĂ„de som sĂ„ngare/musiker sjĂ€lv och som producent, nĂ€r man pĂ„ bĂ„da sidor Ă€r överrens om vad som Ă€r bra och vad som Ă€r dĂ„ligt. DĂ„ skapas förtroende för att producenten hĂ€nger med i vad som hĂ€nder och att man jobbar mot samma mĂ„l. Sen ska man absolut vĂ€lja sina ord, förstĂ„s. Det finns inte rum för att vara otrevlig i studion. LĂ„t artisten sĂ€ga vad den tyckte om en tagning först, om ni bĂ„da tyckte det var kasst sĂ„ var det kasst, men om du tyckte den var bĂ€ttre Ă€n vad sĂ„ngaren verkar tycka sĂ„ sĂ€g det đ Men dĂ„ ska du ocksĂ„ stĂ„ för det. Redigerat 25 april 2012 av John NT
Paprikadude Postat 28 april 2012 TrÄdstartare Postat 28 april 2012 Det var fantastiskt mÄnga bra svar. Blev mycket fokus pÄ sÄngare men det mesta stÀmmer ju in pÄ övriga musikanter med. Tack sÄ mycket för alla svar och Äsikter!
Florian le Sage Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Detta Àr högintressant och bland det viktigaste vid inspelningar, man mÄste vara ödmjuk och lyhörd men ocksÄ Àrlig, musiker och i synnerhet sÄngare/sÄngerskor har ett stort egobekrÀftelsebehov som man mÄste tillgodose pÄ ett konstruktivt sÀtt! Att köra med det gamla tricket "vi testar/kör igenom lÄten en gÄng för att kolla nivÄer etc" Àr alltid bra, nÀr man sÄ spelat in utan att dom vet sÄ blir dom ofta snopna och glada och ibland Àr just denna tagning den bÀsta men givetvis inte alltid, det vÀrmer upp hursomhelst. Tekniken mÄste fungera och vÀntans tider Àr vÀldigt avgörande och rent negativt, förbered projektmappar med kanaler innan artisterna kommer dit, detta fÄr man kolla upp lite sÄ man vet vad som vÀntar och planera hur mÄnga mickar och vilka osv som gÄr Ät vid tagningarna. Skall en grupp lÀgga livetracks med hela bandet sÄ ta dit trummisen nÄgra timmar innan de övriga om det gÄr, det gÄr alltid Ät mer tid för att fÄ rÀtt mickplacering och sound pÄ just trummorna! Bra belysning och mysfaktor Àr andra grejor som spelar in, alkohol fÄr dom vÀl inmundiga sÄ mycket dom vill och har rutin för men du som tekniker/producent skall ge fan i detta Àr mitt rÄd, lÀtt att tappa kollen annars enl. egen erfarenhet, arbete och fritid Àr 2 olika saker* Ofta hör man musiker sÀga att det var en kaxig eller otÄlig tekniker i den och den studion, det gÄr fetbort sÄna snubbar skall pyssla med annat, sen skall man nog jobba med den musik man sjÀlv gillar och kan prodda, sÀg hellre nej till de jobb som verkar trista eller inte i din stil det Àr bÀttre för alla! Lycka till :-)
zantoz Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 NĂ€r en eller flera ska spela in i min studio, tar vi en diskution om vad personerna har för krav, sen lĂ„ter jag dom spela in alla pĂ„ en gĂ„ng (SLASKINSPELNING) sĂ„ att jag fĂ„r höra det som sedan ska bli en fĂ€rdig produkt. Sen lyssnar vi igenom o kommer olika förslag som kan fĂ„ det att svĂ€nga Det funkar oftas för mig o musikerna HA DET GĂTT ALLA
Umemagnus Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 Mycket bra Àmne! VÀl repeterat folk och fÄ dom att slappna av, gott kaffe, skön soffa och duktig tekniker, sen Àr saken biff!
Borghild Postat 28 april 2012 Postat 28 april 2012 [...] i synnerhet sĂ„ngare/sĂ„ngerskor har ett stort egobekrĂ€ftelsebehov som man mĂ„ste tillgodose pĂ„ ett konstruktivt sĂ€tt! Vilken generalisering ... đ NĂ„got som dock Ă€r bra att göra Ă€r att se till att vokalisten ifrĂ„ga tar de pauser som hen behöver, för om det finns nĂ„got som tar pĂ„ sjĂ€lvförtroendet sĂ„ Ă€r det att pressa sig sjĂ€lv till att stĂ„ och nöta förgĂ€ves nĂ€r man skulle kunna sĂ€tta allting efter en stunds andrum och röstvila istĂ€llet. Samma sak gĂ€ller naturligtvis för instrumentalister, men vikten av just röstvila ska man inte underskatta. Tveka inte att stoppa en vokalist som verkar anstrĂ€ngd och be henom ta en vilopaus, Ă€r mitt rĂ„d. Allt blir mycket trevligare och i slutĂ€nden sparar man förmodligen tid pĂ„ det.
Frekvensspektrumanalysator Postat 29 april 2012 Postat 29 april 2012 (redigerat) Jag har alkoholförbud i studion. Har bara haft dĂ„liga (Ă€ven om dom har varit vĂ€ldigt roliga) upplevelser av fulla musiker vid en inspelning. Man mĂ€rker ganska omedelbart vilken nivĂ„ man ska lĂ€gga sig pĂ„ som tekniker/producent. Ăr bandet riktigt dĂ„ligt sĂ„ fĂ„r man dra ner ribban nĂ„n halvmeter, och Ă€r bandet sjukt bra sĂ„ Ă€r det oftast inga problem med att vara rak nĂ€r det gĂ€ller t.ex. en keff tagning osv. Jag tycker det Ă€r lika kul att spela in ett punkband som Ă€r inne i studion för första gĂ„ngen, dĂ„ fĂ„r man mer inta nĂ„n slags lĂ€rarroll och fĂ„r förklara vad typ en kompressor Ă€r, medans man med ett grymt rutinerat band kan sitta och utbyta anekdoter frĂ„n skeva turnĂ©er man gjort eller nörda ner sig ordentligt i utrustningen. Man lĂ€r sig lika mycket oavsett. Men rent praktiskt sĂ„ gĂ€ller det att ligga steget före bandet hela tiden och som redan nĂ€mnts, att kunna sin utrustning. Framförallt kunna sina kortkommandon. Man vill inte hamna hos nĂ„n tomte som sitter och kisar och blĂ€ddrar i menyer och inte hinner ta in vad bandet i rummet pratar om. Om nĂ„n sĂ„ bara nĂ€mner en extra stĂ€mma pĂ„ bryggan eller nĂ„t sĂ„ ska man ha tryck ctrl+shift+n och enter, samt fixat routingen och lagt pĂ„ eq och kompressor innan dom ens hunnit klart med meningen. đ smĂ„saker som detta, och nĂ„t sĂ„ enkelt som att koppla in en talkmick till trummisen sĂ„ hen slipper sitta och kommunicera med vrĂ„l genom virvelmicken gör otroligt mycket för en koncentrerad men avslappnad atmosfĂ€r. EDIT: det psykologiska i detta Ă€r att fĂ„ sig sjĂ€lv och bandet att kĂ€nna sig bekvĂ€ma. Det brukar dom oftast bli om man kan förklara för dom vad man gör, och varför. och ibland varför man INTE gör pĂ„ ett visst sĂ€tt. Redigerat 29 april 2012 av Frekvensspektrumanalysator
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.