Jump to content

Paprikadude

Medlem
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

2 Followers

About Paprikadude

  • Rank
    Med i gänget
  • Birthday 09/27/1993

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Hyltebruk, Halmstad
  • Intressen
    Hårdrock, funkrock, Jazz, Blues, grunge, heavy metal för att nämna musiksmaken.
    Friidrott, vänner och familj, studio, ljudteknik

My music online

Social

  • Skype
    the_kabob_ogre
  1. Tack Yoda. Har fått en duglig uppfattning om det hela nu. Bluesboy, det borde stämma som du säger om NT2A. Var så god.
  2. Tack för svaren! JAg befarar dock att Master Yodas svar var något för akademiskt för att jag skulle få mer klarhet i det. Är det möjligt att få ett svar på mer normal svenska? Bluesboy, äkta rundtagande är när en mikrofon är byggd för att ha rundupptagning. På tex kondensatormikrofoner med spakar på där man kan byta riktningkaraktäristik så är oftast rundupptagning "falsk", alltså sammansatt av två stycken njurar riktade åt varsitt håll,
  3. Det trodde jag också. Men en kula ger inte närhetseffekt. Det handlar om äkta kula ska jag kanske tillägga. Det måste ju ha mer med mikrofonens konstruktion, men jag kan inte riktigt få ihop varför effekten inte uppstår vid äkta rundupptagning.
  4. Jag har fått undran, vilken riktningskaraktäristik ger inte någon närhetseffekt? Blev ställd mot väggen då jag faktiskt inte kan svara ordentligt på detta. Jag kan ju svara som så att Kula/rundupptagning inte ger närhetseffekt såsom åtta eller njure, men jag kan inte svara mer ingående eller hur det funkar i teorin. Vill någon upplysa mig?
  5. Hejsan, jag befinner mig i den situationen att jag studerar kurser på deltid och försöker finna arbete i dessa svåra tider. Men framöver vill jag fortsätta plugga och då på högskola/universitet. Jag slits mellan alla möjliga alternativ både inrikes och utrikes. Så det jag undrar är, Vilka program rekommenderas av er som gått programmen och vad innehöll de? Jag vill väldigt gärna komma in på en skola där man kan lära sig både musikaliskt och ljudtekniskt hur man producerar bra musik och gärna där det finns bra fördjupningar, säg att man vill kunna lära sig att mixa i 5.1/6.1/7.1 ljud och sådant som används i filmindustrin också och inte bara hur man spelar in en gitarr och lägger din i L och R. På något sätt så känns det som att man vill avancera när man lärt sig sådant. Så än en gång, vilka utbildningar rekommenderas och vad ingår i dem?
  6. Det var fantastiskt många bra svar. Blev mycket fokus på sångare men det mesta stämmer ju in på övriga musikanter med. Tack så mycket för alla svar och åsikter!
  7. Jo självklart. Att ge sig in i studion icke inrepade är ju rent vansinne. Det känns som att jag övertänker vissa punkter och inte tänker djupt nog på andra. Jag misstänker att man lär sig bäst igenom praktiska erfarenheter. Detta var dock ingen dålig ögonöppnare. Tack för alla svar och fortsätt gärna att ösa på med råd och åsikter.
  8. Fast nu var ju den här diskussionen helt teoretisk. Vill bara ha lite råd o lösningar till eventuella situationer.
  9. Det tipset tror jag mycket på. I ett band så känner man sig nog oftast mer hemma med att sjunga med när hela bandet spelar. Kan tänka mig att det känns mer naturligt och att man får mer känsla om bandet spelar med än om man står framför micken själv och hela bandet tittar på. Var det något sådant du hade i tanken?
  10. Ja det är klart att folk är olika. Jag är väl nog mest av den personligheten som kan ta en käftsmäll men då helst med en mjuk tumvante på. Att vara förberedd är ju uppenbart nu när Fredde säger det. Jag har faktiskt märkt att det är fantastiskt bra att ha med minst en handduk vid inspelning. Låter flummigt men man vet aldrig när man kan behöva en handduk! Jag lyckades rädda min egna POD och förmodligen förstärkare för många tusen kronor när då jag hade en handduk nära till hands. Det är nog också första gången jag får höra att alkohol skulle hjälpa vid inspelningen. Jag kan förstå att man blir mer avslappnad och lugn med en måttlig mängd i kroppen. Men det får nog vara måttligt som sagt så att man faktiskt är medveten om tonerna man tar. Fler tips äro välkomna!
  11. Jag har under de senaste månaderna gjort mina första seriösa inspelningsprojekt då jag både agerat producent och som musiker. Det har varit mycket lärorikt och det känns som att man fått prova på verkligheten lite. Jag har funderat mycket över "studiopsykologi" och hur man får rätt anda att råda i studion under inspelning och mixning. Det har inte alltid varit så lätt att få arbete gjort under inspelning, ofta när man inte lyckats på de första försöken vid inspelning, med framförallt sång så har både jag och andra tvivlat på sig själva och det har oftast resulterat i dålig stämning och att inspelningarna stannat upp totalt. Så det jag undrar är. Ni som är erfarna producenter, mixare och också musiker. Har ni några bra råd eller tekniker som ni använder er av för att ta hand om den psykologiska biten vid producering av musik? Jag hade gärna velat ha tips på hur man får arbetet att flyta på så smidigt som möjligt och utan att de inblandade mår dåligt? Vad jag känner själv så handlar det mycket om att vara ärlig men inte elak, uppmuntra till att göra något bättre och ta många kaffepauser samt ta luft ofta. Finns det fler goda råd?
  12. Jag tror faktiskt jag löste problemet. På något sätt så blev protools överhettat på denna sessionen när det var ljud från för många spår. Så när alla spåren sände direkt till stereo out så hamnade prestandan alldeles för högt. Jag lyckades dock åtgärda det genom att skicka tex alla basspår och trummor till varsitt stereo-auxspår via sends. Med liknande åtgärder lyckades jag dra ner prestandaanvändningen till runt 70-80% så jag faktiskt kunde fortsätta arbeta med det. Så jag kunde hantera det i alla fall. Dock är det ju märkligt att denna sessionen skulle bete sig så när jag har andra, mycket större sessioner som borde dra mycket mer prestanda och de hamnar inte ens runt 20%.
  13. Kan väl inte säga att de löste sig. Jag använder audiofilerna i en ny session eftersom det inte fanns någon annan lösning. Så hela mixningen försvinner ju. Jag har ofta upplevt att pro-tools krånglar och jag använder inte min dator till mycket annat än just pro-tools så jag tycker inte det borde krångla såhär. Tack för alla svar i alla fall.
  14. Näe jag förstår det inte. Har provat att ta bort alla pluggar och ändra samples i playback engine helt utan resultat. Någon som haft något liknande problem? Om det är så att sessionen inte kan räddas, finns det kanske något bra sätt att använda allt jag gjort än så länge och bearbeta det i en ny session? Gärna något lite smidigare än att bounca varje spår för sig.
  15. Har provat att stänga av pluggar och bounca olika delar. Jag bouncade "felområdet" och då hände ingenting. Det är precis som att sessionen inte vill fungera särskilt länge. Jag ska fortsätta och undersöka om felet ligger hos en viss plugin. Tack för snabba svar i alla fall.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.