Jump to content
Annons

Roland stämmer Behringer för kloning


Recommended Posts

De nya pedalerna för gitarreffekter som Behringer visade vid årets NAMM-mässa i Los Angeles retade gallfeber på många. Anledningen är att pedalerna har upplevts som rena kopior av välkända pedaler från Boss och dess moderbolag Roland Corporation. Nu blir Behringer stämda av Roland.

Läs hela nyheten på studio.se (direktlänk)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 95
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag tycker det är dags att behringer lägger av med att kopiera och satsar på att göra lite bättre & egna produkter istället.

Varför då?

Jag ville gärna ha en turbodist för två hundra spänn, eller en ddd-1 för samma pris.

Men du kanske blir förbannad när det är billigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är dags att behringer lägger av med att kopiera och satsar på att göra lite bättre & egna produkter istället.

Håller med tycker det är smaklöst av dom, har själ haft Boss pedaler

i mina unga dagar,när jag såg Studiobillderna från namm första

gången så trodde jag att Boss hade kommit ut med några nya pedaler.

Andra varumärken har ju lyckats att skapa sina egna disajn

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta måste väl tyda på att pedalerna faktiskt låter bra också? Om man hade hört klar skillnad så borde ju inte Roland bry sig... Undrar hur stämningen ser ut? För det finns ju flera märken, bl a Digitech och GP Tools som har väldigt snarlik konstruktion på sina pedaler som Roland/Boss. Är det så att Behringer kopierat hela innandömet också?

Olsberg, har du provat pedalerna själv, eller pratat med någon som provat dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta måste väl tyda på att pedalerna faktiskt låter bra också? Om man hade hört klar skillnad så borde ju inte Roland bry sig... Undrar hur stämningen ser ut? För det finns ju flera märken, bl a Digitech och GP Tools som har väldigt snarlik konstruktion på sina pedaler som Roland/Boss. Är det så att Behringer kopierat hela innandömet också?

Olsberg, har du provat pedalerna själv, eller pratat med någon som provat dom?

Nej, jag tror Roland tycker det är illa om de låter dåligt också. Man vill inte bli förknippad med något sådant och pedalernas look är ju så inarbetad så Roland tycker ju att det är deras grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Let’s be clear. This is exclusively a BEHRINGER product. It is not in any way associated with and has not been approved, licensed, sponsored, endorsed, designed or manufactured (or anything else for that matter!) by ROLAND®/BOSS® or anyone other than BEHRINGER.

All Trademarks mentioned belong to their respective owners and are not affiliated with BEHRINGER.

Saxade denna text från en sida som handlade om utpekad produkt på Behringers hemsida. Personligen köper jag gärna på mig ett gäng av deras pedaler, sedan får Rånland Corp. klaga bäst fasiken de vill! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är faktiskt inte första gången som Behringer blivit stämda. 1992 vann Aphex mot Behringer för att den senare kopierat Aphex Aural Exciter. Herr Behringer är inte så värst omtyckt i branschen, och han har knappast gjort sig mer populär med sina BOSS-plagiat.

EDIT. Har inte testat pedalerna ifråga, men om de låter bra eller inte är en helt annan diskussion.

Redigerat av Janne Johansson
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Herr Behringer är inte så värst omtyckt i branschen,

Nej det förstår man ju,

att någon kan brassa samma produkt för halva pengen eller mindre är ju ganska irriterande om man kategoriskt försöker hålla överpriser på sina grejer.

Själv tycker jag Behringer är toppen.

edit:

Kan man köpa pedalerna nu eller? Hur blir det? Nån som vet?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg, har du provat pedalerna själv, eller pratat med någon som provat dom?

Nej, jag har faktiskt ingen aning om känsla/konstruktion/ljudkvalitet på pedalerna. På mässan fanns inte mycket tidsutrymme för att göra något annat än att prata med tillverkare och nosa upp lite godsaker. Att hinna känna mer på prylar får bli nästa gång :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
edit:

Kan man köpa pedalerna nu eller? Hur blir det? Nån som vet?

Jag skickade en fråga tidigare under dagen till vår kontakt på Behringer för att både få en kommentar och ett svar på vad som händer med pedalerna nu efter stämningen, men har ännu inte fått något svar.

EDIT: Men då ska man veta att vår kontakt sitter i Singapore - så tidsskillnaden gör att de är ursäktade.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Behringer är inte så värst omtyckt i branschen,

Nej det förstår man ju,

att någon kan brassa samma produkt för halva pengen eller mindre är ju ganska irriterande om man kategoriskt försöker hålla överpriser på sina grejer.

Själv tycker jag Behringer är toppen.

sant

tror att hårdvaruindustrin börjar smittas av mjukvaruditon.

alla andra företag har fattat att bra ideér kommer att inspirera, och snarlika, massproducerade produkter dyker upp om det finns folk som vill köpa. så har det alltid varit inom traditionella designade områden som möbler och tyger.

men oj oj oj så synd om roland/boss...

hur löjligt skulle resonemanget låta om fender började gnälla för att korea spottar ut billiga stratocasters?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mest förvånad över att Behringer aldrig, mig veterligen, stämts tidigare...

Visst har de det.

Mackie stämde dem för mixern MX8000. Enligt uppgift skulle den t o m ha blivit så välkopierad, att det stod Mackie etsat på kretskortet... :rolleyes:

Det där med trycket på kretskortet kan eventuellt vara en skröna - men stämda blev de och följden blev att de blev tvungna att lägga ner MX8000 (med omedelbart säljförbud i USA om jag kommer ihåg rätt) - och några månader senare kom MX8000A. De sålde ut ett jättelager av MX8000 svinbilligt efter stämningen - och det var i den vevan jag köpte mitt MX8000-bord, som jag blev mycket nöjd med eftersom ljudet lyftes en bra bit jämfört med mitt gamla Soundcraft-bord... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv väntar jag på kopian av Sansamp Bassdriver, kommer inte ihåg vad den heter.

Priset var ju rätt så mycket billigare iallafall,

Behringer - 500-600:-

Sansamp - 2500-3000:-

Utseendet var inte alls lika, så den kommer nog inte Tech21 att stämma Behringer för.

Hoppas jag.

Redigerat av Les Paul
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vaddå? Skulle inte förvåna om Rolands och Behringers pedaler är gjorda i samma fabrik i Kina... Roland på dagskift och Behringer på nattskift. Så kvalitetssnacket kan man ta med en nypa salt.

Vem bryr sig?

Beställarna kan välja vilken nivå de vill lägga sig på hos de kinesiska fabrikerna. Billigare alternativ ger en produkt med billigare komponenter (större feltoleranser i komponenterna, sämre kvalitet och sämre kvalitetskontroll av slutprodukten), något som ofta visar sig i större skillnader mellan olika individer av samma produkt och högre felfrekvens, än om man väljer de dyrare alternativen eller beställer grundprodukten med egna modifieringar i konstruktionen och hårdare specifikationer när det gäller komponentval...

Hos fabriken gäller alltså i mycket hög grad att beställaren får vad han betalar för. Snålar man in riktigt så tar man fabrikens egen ursprungsmodell utan modifieringar och beställer bara eget "märke" tryckt på skalet. Vad olika "tillverkare" sedan väljer att ha för marginaler, kan vara en helt annan sak - så i konsumentledet kan den kinesiska fabrikens billigaste alternativ säkert bli betydligt dyrare än sina identiska konkurrenter i vissa fall... 😛 Det kan vara därför man ibland upplever att någon billig produkt låter betydligt bättre än en dyrare konkurrerande pryl.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Alla konsumenter vill ju handla billigast i förhållande till kvalitén. Jag förstår att min Atos har lägre komfort än min niec'es BMW. Det skulle var kul med ett A- B test mellan Behringer och Boss. Något för ett kommnade nummer av STudio kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta måste väl tyda på att pedalerna faktiskt låter bra också? Om man hade hört klar skillnad så borde ju inte Roland bry sig... Undrar hur stämningen ser ut? För det finns ju flera märken, bl a Digitech och GP Tools som har väldigt snarlik konstruktion på sina pedaler som Roland/Boss. Är det så att Behringer kopierat hela innandömet också?

Olsberg, har du provat pedalerna själv, eller pratat med någon som provat dom?

Nej, jag tror Roland tycker det är illa om de låter dåligt också. Man vill inte bli förknippad med något sådant och pedalernas look är ju så inarbetad så Roland tycker ju att det är deras grej.

Exakt!

Behringer får gärna göra effektpedaler om de är lite egna, istället för att kopiera Boss hela design inkl. färgschemat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!

Behringer får gärna göra effektpedaler om de är lite egna, istället för att kopiera Boss hela design inkl. färgschemat!

Jag tycker helt och hållet tvärtom. Boss har alltid byggt rätt så enkla pedaler på relativt billiga komponenter. Priset har dock varit tokigt högt om man börjar titta på produktionskostnad. Tamejfasen på tiden att nån ger dem lite konkurrens. Låter pedalerna någotsånär likadant så är de ju en given favorit. All heder åt Behringer som vågar bygga billigt, enkelt och massproducera till hemanvändare och små studios.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

det är klart att det är bra att behringer gör billiga saker i hyffsad kvalitet! Fattar inte hur det på nått vis kan vara dåligt för konsumenterna...

Det är skitbra, eftersom det sätter press på de andra att sätta vettigare priser - men det är inte bra när det, som i vissa fall, sker med hjälp av plagiat i större eller mindre grad.

Prispressen sker dock alltid på bekostnad av kvaliteten - och det är bara i somligas reklam som deras prylar generellt är "bättre är 10 ggr dyrare prylar" - något som är viktigt att inte glömma... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!

Behringer får gärna göra effektpedaler om de är lite egna, istället för att kopiera Boss hela design inkl. färgschemat!

Jag tycker helt och hållet tvärtom. Boss har alltid byggt rätt så enkla pedaler på relativt billiga komponenter. Priset har dock varit tokigt högt om man börjar titta på produktionskostnad. Tamejfasen på tiden att nån ger dem lite konkurrens. Låter pedalerna någotsånär likadant så är de ju en given favorit. All heder åt Behringer som vågar bygga billigt, enkelt och massproducera till hemanvändare och små studios.

/Majken

Jävla *piiiiip* *pip* *piiip*..... 🙂 ....Boss har ju naturligtvis masstillverkat sina pedaler i årtionden! anledningen till att ORGINAL är dyrare än piratkopior är pga. EN anledning:

Behringer har INGEN utvecklingskostnad, eftersom de enbart gör PIRAT KOPIOR av Boss redan utvecklade och etablerade produkter.

.... 😑 !!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla *piiiiip* *pip* *piiip*..... 🙂 ....Boss har ju naturligtvis masstillverkat sina pedaler i årtionden! anledningen till att ORGINAL är dyrare än piratkopior är pga. EN anledning:

Behringer har INGEN utvecklingskostnad, eftersom de enbart gör PIRAT KOPIOR av Boss redan utvecklade och etablerade produkter.

.... 😑 !!!!

tror du på det själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...