Jump to content
Annons

Hur mycket är rimligt att ta betalt?


Wilsi

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått förfrågan om ett projekt i höst som går ut på att "producera" (alltså vara inspelningstekniker) och mixa 1 låt från 10 olika band. Alltså, det är 10 olika band som ska in i studion och spela in en låt var.

Jag har bara gjort inspelningsjobb över helger förr, vilket jag har fått mellan 2000-3000:- för, inkl. mixning då.

Han jag fick förfrågan av sa att jag skulle fundera på hur mycket jag ville ha betalt och sedan återkomma. Jag räknade först lite på det, då räknade jag 16 h/band. 8 timmar inspelning och 8 timmar mixning tänkte jag i snitt. Jag har dålig koll på hur mycket tid jag brukar lägga ner på mixning, jag brukar inte tänka så mycket på det, men det känns som att 8 timmar kanske är lite snålt om man vill få det att bli riktigt bra.

I allafall utgick jag ifrån 100:-/h vilket landar på 16 000:- för allting. Jag är rädd för att överdriva priset,. men när jag tänker efter känns det nästan lite, det blir ju 1600:-/band.

Vad tror folk här är rimligt?

Här är 2 länkar till lite jag spelat in och mixat så ni får en bild av hur det låter, kanske kan vara enklare att bedöma ett rimligt pris då?

Min egen låt, den är inte färdigmixad, och gitarrerna är alldeles för slarviga, så de ska jag lägga om:

Bou Jeloud, ett band jag spelade in och mixade, deras största influenser är Pixies och Nirvana, jag försökte anpassa mixen lite efter det, de var slarviga och odynamiska också, men jag tror det ska vara så: http://soundcloud.com/boujeloud/blondie-hitlers-dog

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du borde verkligen reda ut med dina uppdragsgivare vad dom menar med att "producera". I min värld är producent och inspelningstekniker långt ifrån samma sak.

Och arvode .. är du inte beroende av det här för ditt leverne, så ska du förstås försöka mjölka ut så mycket som möjligt, utan att bli ersatt eller reta folk på dig. Vad som är för mycket för uppdragsgivaren, det får du försöka luska ut. Det beror oftast på vilken kassa som pengarna plockas ur, och vilka som är involverade i beslutet.

Det är inte en pragmatisk fråga, det är mer en fråga om vilka personligheter som är involverade och hur stor kassan är. 100/timme kan vara rimligt för dig, och för dem med, men om kassan bara innehåller 5000kr och 100/timme landar på 16000 totalt .. då riskerar du att ses som girig, eller extremt långsam/lat. Dom kan även tacka ja till 100/timme tänkandes att det kan inte vara mer än 2 timmars jobb per låt, högst. Om det sen visar sig ta 8 timmar per låt, tack vare dåligt råmaterial, så .. ja ...

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror priset kanske bör baseras lite på hur mycket erfarenhet med att mixa man har , dvs så dom blir nöjda med resultatet.

Har man inte mixat mer än tex 1-2 skivor så kan det vara svårt att ta för mycket,och då kan man kanske ta lite mindre, och se det hela som en erfarenhet rikare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde verkligen reda ut med dina uppdragsgivare vad dom menar med att "producera". I min värld är producent och inspelningstekniker långt ifrån samma sak.

Och arvode .. är du inte beroende av det här för ditt leverne, så ska du förstås försöka mjölka ut så mycket som möjligt, utan att bli ersatt eller reta folk på dig. Vad som är för mycket för uppdragsgivaren, det får du försöka luska ut. Det beror oftast på vilken kassa som pengarna plockas ur, och vilka som är involverade i beslutet.

Det är inte en pragmatisk fråga, det är mer en fråga om vilka personligheter som är involverade och hur stor kassan är. 100/timme kan vara rimligt för dig, och för dem med, men om kassan bara innehåller 5000kr och 100/timme landar på 16000 totalt .. då riskerar du att ses som girig, eller extremt långsam/lat. Dom kan även tacka ja till 100/timme tänkandes att det kan inte vara mer än 2 timmars jobb per låt, högst. Om det sen visar sig ta 8 timmar per låt, tack vare dåligt råmaterial, så .. ja ...

Jag är väl medveten om det, och var just därför jag skrev "producera" inom citattecken, jag är inte världens bästa på att uttrycka mig i varket text eller tal, så det kan ofta bli lite luddigt med vad jag menar. Min uppdragsgivare tror jag också är medveten om det.

Han sa när jag pratade med honom, att banden han tänkte ta kontakt med är främst 10-20 år gamla band som splittrats, för att göra en samlingsplatta med gamla "kultband" från trakten. Han jobbar för övrigt på studiefrämjandet, och det är studiefrämjandet som kommer stå för kostnaderna, alltså ett ganska stort företag, och ingen privatpersson eller en liten förening. Han sa att han skulle söka bidrag för det. Studio har han tillgång till gratis, och han har inga större utgifter i övrigt, det skulle i sånna fall vara att producera fysiska kopior av den, vilket han inte var säker på om de skulle göra. Annars är det i stort sätt bara jag som är utgiften. Så jag vet inte riktigt.

Jag har ju räknat in riggning i 8 timmar studiotid, och eftersom det är gamla splittrade band det handlar om vet jag inte om man kan räkna med att de är särkilt välrepade. Därför funderar jag på om 16h/band är lite snålt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl medveten om det, och var just därför jag skrev "producera" inom citattecken, jag är inte världens bästa på att uttrycka mig i varket text eller tal, så det kan ofta bli lite luddigt med vad jag menar. Min uppdragsgivare tror jag också är medveten om det.

Han sa när jag pratade med honom, att banden han tänkte ta kontakt med är främst 10-20 år gamla band som splittrats, för att göra en samlingsplatta med gamla "kultband" från trakten. Han jobbar för övrigt på studiefrämjandet, och det är studiefrämjandet som kommer stå för kostnaderna, alltså ett ganska stort företag, och ingen privatpersson eller en liten förening. Han sa att han skulle söka bidrag för det. Studio har han tillgång till gratis, och han har inga större utgifter i övrigt, det skulle i sånna fall vara att producera fysiska kopior av den, vilket han inte var säker på om de skulle göra. Annars är det i stort sätt bara jag som är utgiften. Så jag vet inte riktigt.

Jag har ju räknat in riggning i 8 timmar studiotid, och eftersom det är gamla splittrade band det handlar om vet jag inte om man kan räkna med att de är särkilt välrepade. Därför funderar jag på om 16h/band är lite snålt.

Om studiefrämjandet står för bananerna är det väl bara att vänta och se hur mycket det finns möjlighet att krama ur dom för ett enskilt projekt. 1600kr per låt i ett sånt här projekt känns som det skulle vara mycket för enskilda bandet, tycker jag, men 1600kr för 16 timmars jobb känns på gränsen till för lite för dig, tycker jag.

Överlag får jag lite känslan av ett landsbygdsprojekt, där man inte tar saker på fullt så stort allvar utan det blir lite som det blir, huvudsaken man har kul - typ. Då blir det nog även så att eventuella arvoden och löften inte är fullt så allvarliga heller. Det kanske får bli lite som det blir, och i så fall är det kanske mer passande att hålla kostnaderna nere genom att bara mixa till varje låt lite halvsnabbt och låta det bli som det blir.

För övrigt ställer man sig ju frågan om gamla band verkligen lockas att ta tag i saker igen bara för 1 enda låt utan egentliga garantier för nånting, men det är ju en annan fråga.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter av inspelningar säger att det alltid tar längre tid än man tror. Är det dessutom musiker som kanske inte spelat på länge och inte är vana vid att spela in i en studio kan jag lova att tiden kommer att flyga. 8h per låt är definitivt inte i underkant. Är du van vid att mixa kanske du kan fixa två låtar på en arbetsdag (dvs. 4h per låt).

Kan inte riktigt föreslå någon bra summa att utgå ifrån, men du kan ju inte göra ett sånt där jättejobb som välgörenhet. Se till att inte göra det för billigt, det blir garanterat mer arbete än vad du räknat med från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...