Jump to content
Annons

Hjälp med deklaration? - Avdrag för hobbyverksamhet


mietek

Recommended Posts

Hej,

Jag kan ingenting om deklaration.

Hade gärna read the fucking manual om man inte behövt vara ekonom för att förstå den.

STIM rapporterar ju in intäkter, vet inte om det förlagsförskott eller vanliga intänkter men skitsamma.

Har fått restskatt två år i rad p.g.a. detta och tycker det är rätt trist eftersom det är pengar som jag aldrig ser röken av personligen (recoup).

Den här summan syns redan nu under kontroll/sammanställning av inkomster.

Går det att lindra detta genom att göra lite avdrag?

Hur räknar jag ut hur mycket, ska det isåfall fyllas i under bilaga T2 OCH isåfall hur?

Summan är runt 5000, jag ska betala restskatt på c:a 2000 och förstår inte hur det hänger ihop.

Utgå gärna från att jag är en idiot som aldrig sett en deklaration tidigare (vilken inte är långt ifrån sanning)

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Nu har jag kikat lite mer på det.

Jag testade att lägga in priset för en kompressor jag köpte under förslitningsavdrag under bilaga T2 och fick då ett rejält underskott (vilket är betydligt större i verkligheten) och då försvann restskatten från huvudbilagan. Får man göra så?

Arbetsredskap - instrument, maskiner m.m.

Krav för avdrag:

  • Det ska vara särskild utrustning i form av maskiner, instrument, verktyg m.m. som varit nödvändiga för tjänsten.
  • Kostnad ska kunna styrkas med specificerat kvitto.

Avdrag medges med:

  • Faktisk kostnad för anskaffning och service etc.
  • Direktavdrag om arbetsredskapets anskaffningskostnad inte överstiger 21 400 kronor inkomståret 2011 eller om varaktigheten är högst tre år.
  • Värdeminskning om arbetsredskapet har en beräknad varaktighet på mer än tre år och kostar över 21 400 kronor inkomståret 2011 t.ex. 20 procent vid fem års avskrivning.
  • Värdeminskningen proportioneras vid del av år.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Om man har exempelvis enskild firma registrerad, så kan man dra av moms på inköpen och även dra av förluster mot andra inkomster under de första 5 åren. Har man vad som kan kallas "konstnärlig verksamhet", så finns inte gränsen på 5 år, utan då kan man göra förlustavdrag hur länge som helst (om inte reglerna har ändrats där...). Om man inte har inregistrerad firma, utan kör som hobbyverksamhet, så är det mycket mer begränsat, har jag för mig...

Ring och fråga Skatteverket, helt enkelt. De hjälper gärna till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har exempelvis enskild firma registrerad, så kan man dra av moms på inköpen och även dra av förluster mot andra inkomster under de första 5 åren. Har man vad som kan kallas "konstnärlig verksamhet", så finns inte gränsen på 5 år, utan då kan man göra förlustavdrag hur länge som helst (om inte reglerna har ändrats där...). Om man inte har inregistrerad firma, utan kör som hobbyverksamhet, så är det mycket mer begränsat, har jag för mig...

Ring och fråga Skatteverket, helt enkelt. De hjälper gärna till. 🙂

Jag står listad under artistisk verksamhet. Betyder det att 5 års regeln inte gäller där heller om du minns rätt Claes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står listad under artistisk verksamhet. Betyder det att 5 års regeln inte gäller där heller om du minns rätt Claes?

Ja - om det inte har ändrats, som sagt.

Då kan du göra förlustavdrag mot andra inkomster, för att på så sätt få ner skatten.

...men kolla som sagt för säkerhets skull genom att slå en signal till Skatteverket och fråga.

Det är förstås på sin plats att påpeka att det finns en nackdel med att göra så - och det är att pensionsinbetalningarna då också blir mindre, så om man drar ner sin skatt genom förlustavdrag under många år, så blir man kanske lite besviken när det är dags att gå i pension. Visserligen blir man nog det ändå, om man inte har annat pensionssparande, men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - om det inte har ändrats, som sagt.

Då kan du göra förlustavdrag mot andra inkomster, för att på så sätt få ner skatten.

...men kolla som sagt för säkerhets skull genom att slå en signal till Skatteverket och fråga.

Det är förstås på sin plats att påpeka att det finns en nackdel med att göra så - och det är att pensionsinbetalningarna då också blir mindre, så om man drar ner sin skatt genom förlustavdrag under många år, så blir man kanske lite besviken när det är dags att gå i pension. Visserligen blir man nog det ändå, om man inte har annat pensionssparande, men ändå...

Ja pensionen är inte mycket att hurra för i vilket fall som helst 😉

Bra att veta iallafall.

Jag har ju lite mer än 30år på mig att skriva en monsterhit om man ska se det positivt. Haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Regelverket är så jävla stelbent, STIM rapporterar intäkter direkt till skatteverket och då spelar det ingen roll om du har ett underskott gentemot förlag och skivbolag på x00 000 som skall recoupas utan dina "intäkter" skall beskattas i vilket fall. Det rimliga vore att de redovisade din balans och inte STIM.

Tur att man tjänar såpass lite att det fortfarande går som "hobbyverksamhet" och att kan komma runt det med lite avdrag. Konstigt nog känner man sig kriminell när man sitter och skapar underskott med flit, men det är ju så verkligheten ser ut.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är så att STIM rapporterar inkomster som om de vore dina privata fast de i själva verket går till ett skivbolag har du möjlighet att ändra detta i din deklaration. Då kan du ta kontakt med ditt skivbolag, be dem ta upp intäkten i sin bokföring och sedan stryka den från din privata deklaration.

Du ska ju inte skatta för intäkter du ej haft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom förskottet är en inkomst ska den beskattas. Om den beskattas på själva förskottet eller på de pengarna som går till bolaget för att betala tillbaka förskottet har ingen betydelse. Fick du 100 kr ska 30 in till staten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men förskottet från förlaget var väl skattefritt? att man då skattar på pengar man tjänar även fast de går direkt till förlaget för att täcka ett "lån" är väl inte jättekonstigt?

Det tycker jag absolut låter konstigt. Hade jag haft ett företag så hade jag kunnat dra av det mot ett underskott, känns rimligare att förlag och skivbolag redovisar sånt än STIM.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har du skattat på förskottet du fått?

Köpte utrustning för hela beloppet genom skivbolaget. Jag vet vart du vill komma men det är irrelevant, mitt underskott hade bestått i vilket fall. Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...