Jump to content
Annons

Hur många timmar i veckan lägger ni på studiopill?


FreddeHstd

Recommended Posts

Tänkte kasta ut en fråga för att se om någon nappar:

Hur många timmar lägger ni på att hålla på med att producera under en genomsnittslig vecka?

Kunde vara kul också om ni ville säga om det är ert yrke eller en bisyssla.

Anledningen att jag kastar ut frågan är väl att jag undrar lite över vad som är "normalt"...Om det nu finns något sådant.

Personligen så försakar jag gärna nöjen och diverse sociala tillställningar för att istället sitta och spela in och skruva på diverse prylar. För så sjukt jävla kul är det.

För att själv besvara frågan så tror jag att det landar på nånting mellan 5 och 15 timmar. I genomsnitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och just det, jag har min egna musikproduktion som bisyssla. Inte många kronor trillar in där. Bekostar min bisyssla genom att göra ett antal gig om året, drygt 70-100 skulle jag tro, som antingen trubadur eller gitarrist i några olika coverband. Till vardags jobbar jag som musiklärare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vanliga fall sitter jag <2 timmar. Om, jag har något kul projekt blir det c:a 8-10 timmar.

Musiken är, för mig, i allra högsta grad en bisyssla och har alltid varit det.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter runt 1-2 timmar per dag. Om jag inte har något annat att göra. Jag studerar prodd på gymnasiet. Så det är mer syssla än jobb för tillfället.

Edit: för jag är inte arton. Så jag kan inte dra in vita pengar på det. :/

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Har det som hobby numera, så så många timmar vardagen tillåter. Runt år 2000 plus minus nåt år så gav det faktiskt lite STIM/NCB

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

mitt i en produktion....all ledig tid...20-25 tim/v. När jag som nu försöker skriva nya

låtar kanske någon timme i veckan.......

Link to comment
Dela på andra sajter

minst tolv timmar om dagen (pauserna för att inte sabba hörseln totalt går mest åt till att hårdplugga pensados place eller plugga manualer, och självklart jävlas lite här), försöker ta en dag ledigt varannan vecka för att bara ligga och slappa och maratonglo nån säsong av nån serie. jag har ett väldigt klart mål med det jag gör, och har inte för avsikt att satsa halvhjärtat. lär mig otroligt mycket varje dag, och kan inte tänka mig göra nåt annat. klämmer in rep ett par kvällar i veckan med band, för att få spela lite själv, och komma ur studion ett tag.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Bara en hobby och inte min huvudsakliga syssla när jag inte slavar för pengarna. Allt beror ju på hur mycket det blir. Någon timme vardagar ibland mer och helgerna har man lite mera tid. Men sen blir det dagar och veckor 0 timmar. Går inte säga något exakt hur mycket det blir varje vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bisyssla för mig. Antalet timmar varierar stort. Är inspirationen framme kan det bli 8-10 timmar på en dag, ett par dagar i rad. Vissa veckor rör jag inte musikprylarna, främst när jag är stressad av annat. I snitt skulle jag tror att jag ligger på 5 timmar i veckan nu. Förr när jag inte studerade var den siffran 4-5 gånger högre.

Har verkligen kommit ur gängorna, men det börjar arta sig igen. I våras hade jag en period då jag var utan dator i 2-3 månader och det är orsaken till att jag kom ur gängorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

minst tolv timmar om dagen (pauserna för att inte sabba hörseln totalt går mest åt till att hårdplugga pensados place eller plugga manualer, och självklart jävlas lite här), försöker ta en dag ledigt varannan vecka för att bara ligga och slappa och maratonglo nån säsong av nån serie. jag har ett väldigt klart mål med det jag gör, och har inte för avsikt att satsa halvhjärtat. lär mig otroligt mycket varje dag, och kan inte tänka mig göra nåt annat. klämmer in rep ett par kvällar i veckan med band, för att få spela lite själv, och komma ur studion ett tag.

Tänk om alla teveprogram var som Pensado's Place!

Med småbarn i huset, jobb och spelningar så utgör studiotiden guldkantstid. Det blir tid att försaka en del sociala event och annat, men det är det värt.

Väldans tidiga morgnar och sena kvällar får det bli i studion. Ibland kan man förhandla till sig någon heldag, och ibland, som på lov så kan jag jobba nån heldag också. Har ju min kära F-skattesedel, och ibland dyker det upp några jobb åt andra som ska göras.

Men det är ett trixande att få till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

10-20 timmar i veckan, beroende på. Jag har det som "bisyssla" i mitt band, dvs jag har ansvar för att spela in demos på nya låtar och grovmixa dom lite.

Jag kör allin. man skulle kunna säga att jag är 6-8 timmar i studion varje dag, utöver det så lär jag ut gitarr som jag hela tiden försöker expandera, jobbar också timmar på ett annat företag men jag kommer så småning om fasa ut det så att jag är musiker på heltid. Om jag inte är i studion, eller snickrar på en låt så sitter jag antingen på något musikforum och läser om saker, övar gitarr, sång eller bokar gigs. För mig kan man säga att det är min musik som tar upp alla timmar på hela dygnet, bryr mig inte ett skit om sociala events, jag "hänger" inte med folk, såvida jag inte är med någon i bandet och vi sitter och snackar om just vårat band och hur vi ska expandera, spenderar iofs lite tid med min flickvän, men det är inte mycket. Min största kärlek är musiken, kommer inte ifrån det.

Redigerat av Marcus Carlzon
Link to comment
Dela på andra sajter

10-20 timmar i veckan, beroende på. Jag har det som "bisyssla" i mitt band, dvs jag har ansvar för att spela in demos på nya låtar och grovmixa dom lite.

Jag kör allin. man skulle kunna säga att jag är 6-8 timmar i studion varje dag, utöver det så lär jag ut gitarr som jag hela tiden försöker expandera, jobbar också timmar på ett annat företag men jag kommer så småning om fasa ut det så att jag är musiker på heltid. Om jag inte är i studion, eller snickrar på en låt så sitter jag antingen på något musikforum och läser om saker, övar gitarr, sång eller bokar gigs. För mig kan man säga att det är min musik som tar upp alla timmar på hela dygnet, bryr mig inte ett skit om sociala events, jag "hänger" inte med folk, såvida jag inte är med någon i bandet och vi sitter och snackar om just vårat band och hur vi ska expandera, spenderar iofs lite tid med min flickvän, men det är inte mycket. Min största kärlek är musiken, kommer inte ifrån det.

Gott! Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tjänar inte en spänn (längre) på min musik. Allt är ideellt idag, om man säger så. Jag är något för lat så här på äldre dagar, men ändå precis lika prestigekåt och tävlingsinriktad som jag alltid varit (mer eller mindre såsom de allra flesta här). Och hade jag fått chansen att kunna tjäna pengar på min musik (igen) och bli sådär snuskigt skitrik och populär – show me where to sign!

Idag är jag en grå liten kontorsråtta med tveksam framtid på min nuvarande tjänst.

När jag engagerar mig i musikprojekt (som t.ex. Hellvalla Burn eller diverse forumfestivaler) så spenderar jag stora delar av min lediga tid vid DAW:en, alla dagar i veckan, vilket i genomsnitt skulle kunna landa någonstans kring 4 timmar/dag.

Mitt hemstudionördande är dock på gott och ont. Jag älskar det, men min fru får ta rätt så mycket ofrivillig ensamtid som hon är obekväm med. Men fan alltså, musiken har varit en del av mitt liv, och skulle hon få för sig dumheten att ställa ultimatum, musiken eller henne, ja...

... då ryker DAW:en.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Medan jag höll på med Wintersleep-releasen så blev det en hel del, men nuförtiden i stort sett inget. Har lite strul med hälsan, så orken räcker inte på långa vägar till, tyvärr.

Egentligen har det inte blivit så mycket musik alls gjord de senaste fem åren, men jag kommer aldrig helt att överge musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har musiken som en hobby i dag. Men det behöver inte alls betyda att jag lägger mindre tid på musiken.

I studion blir det 3-5 timmar om dagen. Något mer under helgen. Så kanske en 35-40 timmar i veckan. Ibland blir det bara mix, ibland lite skrivande med demoinspelning. Och mycket produktion. Vissa perioder är det mer och vissa mindre. Allt beroende av inspiration och vad som händer i familjen respektive jobbet.

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Det berors på, kan inte säga hur många timmar det blir. Ibland mycket ibland lite. Att göra musik är terapi för mig. Musik är en av få saker som verkligen får mig att känna inre lugn och där jag verkligen kan koncentrera mig och få utlopp för mina känslor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tjänar inte en spänn (längre) på min musik. Allt är ideellt idag, om man säger så. Jag är något för lat så här på äldre dagar, men ändå precis lika prestigekåt och tävlingsinriktad som jag alltid varit (mer eller mindre såsom de allra flesta här). Och hade jag fått chansen att kunna tjäna pengar på min musik (igen) och bli sådär snuskigt skitrik och populär – show me where to sign!

Idag är jag en grå liten kontorsråtta med tveksam framtid på min nuvarande tjänst.

När jag engagerar mig i musikprojekt (som t.ex. Hellvalla Burn eller diverse forumfestivaler) så spenderar jag stora delar av min lediga tid vid DAW:en, alla dagar i veckan, vilket i genomsnitt skulle kunna landa någonstans kring 4 timmar/dag.

Mitt hemstudionördande är dock på gott och ont. Jag älskar det, men min fru får ta rätt så mycket ofrivillig ensamtid som hon är obekväm med. Men fan alltså, musiken har varit en del av mitt liv, och skulle hon få för sig dumheten att ställa ultimatum, musiken eller henne, ja...

... då ryker DAW:en.

Ha ha!

Måtte ultimatumet aldrig komma då!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...