Jump to content
Annons

Extrem nybörjare söker hjälp!


Blejk

Recommended Posts

Tjena allihopa!

Jag är ny inom musikproduktion men vill inget hellre än att bli bättre på det.

Mitt stadie just nu är att jag är fruktansvärt värdelös på mixing/mastering och vet knappt vad det verkligen innebär.

Om någon skulle kunna förklara skillnaden mellan mixing & mastering och vad det egentligen innebär skulle jag vara sjukt tacksam!

Sen om ni har några bra nybörjartips eller guider på internet som ni skulle kunna dela med er skulle jag verkligen uppskatta om ni hjälpte mig.

Förlåt för att jag framstår som enormt korkad men jag antar att ni alla varit i min sits en gång i tiden. 😉

Tack än en gång för om ni är bussiga och ställer upp och hjälper mig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ALLA har varit i precis din situation en gång i tiden, så det är inga problem.

Så här i början tycker jag egentligen inte att du ska bry dig så mycket om vad mastering är, utan det är mixning som är det primära.

En artikel med diverse små tips om mixning finns här: http://wiki.kontrollrummet.com/Mixning

I den Wikin finns också förklaringar om väldigt många andra begrepp, så det kan vara bra att leta runt lite där för att få förklaringar på en massa "obegripliga" termer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA har varit i precis din situation en gång i tiden, så det är inga problem.

Så här i början tycker jag egentligen inte att du ska bry dig så mycket om vad mastering är, utan det är mixning som är det primära.

En artikel med diverse små tips om mixning finns här: http://wiki.kontrollrummet.com/Mixning

I den Wikin finns också förklaringar om väldigt många andra begrepp, så det kan vara bra att leta runt lite där för att få förklaringar på en massa "obegripliga" termer... 🙂

Tack så mycket! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet att lära sig är helt enkelt att ladda upp låtar man mixat här på forumet (eller någon annan stans) och invänta konstruktiv kritik 🙂

Börja exempelvis med att endast använda eq och volymreglarna. Det kommer du långt med.

Ett hett tips är även att bestäma Studios "Mixologi" - Finns både som pdf och tidningsform.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bokia.se/...andbook-6249596 är inte helt fel heller!

Det finns 1000+ böcker om musikproduktion/mixning när man kollar de svenska boksidorna så tänkte höra. Finns det några.. hur säger man.., "måsten" bland alla dessa?

Svårt att filtrera sig genom mängderna då folk väldigt sällan sätter betyg på dessa typer av böcker.

Finns det liksom några väldigt kända böcker som är mer värda att köpa/läsa än andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den han nämnde är väl en av dom kända, den jag nämnde innehåller mycket mer info, den är mer grundlig så att säga.

Det som skiljer dom åt är oftast hur djupt dom går in på varje del, samt om det inriktar sig på mixa eller spela in.

Asså typ recording engineer eller mixing engineer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Dorma (oregistrerad)

Beställ ett exemplar av studios egna "inspelning & mixning" och läs på där för grunder. Ge dig sedan fan på att du ska bli duktig, trots att resultaten inte blir som du vill. Det enda sättet att lära sig är egentligen att arbeta, och om intresset är tillräckligt stort så kommer du att bli bättre och bättre. Det svåraste för mig var att bita ihop trots det inte blev som man ville, men ändå krigade jag på i mitt DAW och jag hämtade där konstant ny kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nästan Mixing audio innehåller lite mer en den boken, mer grundligt och mer info

om eq och kompression. Fast den e bra också.

I will +1 denna in absurdum. Mixing Audio är så förbannat bra. I fallande ordning enligt personlig preferens efter detta ultimata epos:

- Mixing Secrets - också fruktansvärt bra. Snart en tredje läsning.

- The Art of Mixing (egentligen absolut bäst om man är ny och snabbt ska "in i det". Dave Gibson är en flummig sound healer med mycket på sitt samvete, men han är sjukt pedagogisk och tillämpar visuella cues för att underlätta inlärningen och sammanhangen)

- Modern Recording Techniques - övergripande. Teknisk och heltäckande.

- The Mixing Engineers Handbook - Hälften är intervjuer. Intressant men inte så djuplodande som sagt.

- Mastering Audio - för mastering (eller mastring...mastrering?). Bob Katz..denna gigant... Jag fattade inte hälften vid första genomgången, men det tar sig. Mycket, tekniskt, djupt och tungt. Ett måste efter ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...