Jump to content
Annons

FA-skatt + A-kassa


mietek

Recommended Posts

Hörrni.

Jag funderar på att skaffa F-skattesedel för att kunna göra vita jobb vid sidan om mitt vanliga dagjobb.

Det verkar ju ganska rörigt det där om hur det påverkar a-kassan.

Man har ju alltid hört att man blir exkluderad direkt, men jag frågade unionen som sa att det inte ska vara några som helst problem så länge man inte är arbetslös/uppbär ersättning samtidigt som du bedriver företag.

Tanken är ju naturligtvis att jag ska dra tillbaka F-skatten såfort/om jag blir arbetslös men vill då också såklart kunna nyttja a-kassan jag betalt för i år och dar.

Ska man lita blint på unionen i detta fall eller vara reserverad för att de eventuellt kan missförstått min fråga?

var trots allt övertydlig om att detta isåfall skulle vara jämte min "vanliga" anställning.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla direkt med din A-kassa.

Det skall inte vara något problem att avsluta eller lägga vilande om du blir arbetslös, men det skadar aldrig att ha ett skriftligt svar på det.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte ha en aktiv F-skatt sedel samtidigt som man uppbär ersättning från A-kassan. Du får alltså inte ut någon ersättning när A-kassan upptäcker att du har en aktiv F-skattsedel.

6 månader dvs starta eget bidrag tror jag att man kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att harpan denna gång hade minimerats när de tog ditt samtal. 😉

Jag har FA-skatt, betalar A-kassa till unionen, och jobbar med vanligt jobb. Inga som helst problem. Problemet uppstår bara om du bedriver företag på heltid. Då kan du inte uppbära A-kassa. Det kanske finns ytterligare regler för det här som är inkomstberoende, men jag redovisar min rörelse som hobbyverksamhet (max 17 tim/vecka).

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man haft firman som sidorörelse (alltså drivit bredvid ett heltidsjobb), i minst ett år innan man blir arbetslös, så ska det inte vara några problem att få det beviljat som sidorörelse utan att det påverkar ersättningen från A-kassan - men man får inte tjäna mer än en viss summa per vecka och man får inte lägga mer tid på firman under tiden som man får A-kassa, än vad man har gjort tidigare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dom där 12 månaderna börjar ticka om dagen du startar företag?

Jag har nu varit med i a-kassan i ett år, så om jag startar företag imorgon och blir arbetslös i övermorgon har jag inte längre rätt till ersättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dom där 12 månaderna börjar ticka om dagen du startar företag?

Jag har nu varit med i a-kassan i ett år, så om jag startar företag imorgon och blir arbetslös i övermorgon har jag inte längre rätt till ersättning?

Jo - A-kassa får du, men du kommer inte att få godkänt firman som sidorörelse eftersom du inte har haft den i minst ett år innan du blev arbetslös, så den får du i så fall låta vila eller rentav avregistrera. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt innan, du kan ha det som bisyssla om du jobbat med det vid sidan om ett arbete i minst ett år eller något sådant. Alternativet är att ha företaget vilande under tiden man är arbetslös och har ersättning från a-kassan, och precis så har jag det nu.

Är för närvarande arbetslös och får ersättning från a-kassan och mitt företag är vilande (har FA-skattesedel)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här vill jag inflika ett par varningens ord och direkt taget ur min egene erfarenhet av just exakt samma scenario:

-jag tänkte precis som du, hade fa-skattsedel och körde starta eget m. studioverksamhet i 6 mån och sedan hade jag samma enskilda firma jämte bussjobb ett år till ca, blev arbetslös fr bussjobbet och kollade med kommunals akassa vad som gällde och dom sa att jag kan ha den vilande men måste avregistrera den om jag vill begära akasse ers, så jag gjorde det för jag måste ha något att leva på!

Efter något år påregistrerade jag min enskilda firma för att kunna vara stand-by samt söka fonogramstöd för ett par artister som spelat in hos mig, regelverket på Kulturrådet kräver att man har firma, jag arbetade samtidigt som medialärare och vid årsdeklarationen som kommunal kräver i tid och otid dvs flera ggr per år om dom vill och vid olika skeenden som förändrar din situation, så såg dom att jag sanningsenligt hade registrerat på firman och krävde tillbaka allt som varit utbetalt under den perioden vilket kom som en chock, 56.000:- skulle dom ha tillbaka trots att jag hade förklarat hela scenariot och inte dragit in en krona men den illvillige handläggaren sa att man kan tolka detta godtyckligt och i detta fall ville hon alltså straffa mig var kontentan...för vad liksom?

Jag överklagade, först till tingsrätten, sen till <svea hovrätt, processen tog 2 år i anspråk och båda instanserna dömde enl. akassans beslut så här står jag och får betala av idag för något som jag inte lurat dom på bara på ren jävelskap, därför säger jag akta dig och var beredd på att det kan vara värt att hålla f skatt utanför ditt akasse liv om man säger så, det är inte värt att chansa och möjligen har de olika akassorna olika praxis men kommunal är fan de mest jävliga jag har varit med om, aldrig mer!!!

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att jag tillhör Unionens A-kassa i så fall - för de har bestämmelserna enligt vad jag har beskrivit.

Helt vansinnigt att det är olika regler i olika A-kassor. Det hade varit bättre om F-kassan hade hand om det, istället för att det ska gå genom facken, som ofta kan ha ideologiska åsikter bakom regler och beslut... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

Jag pratade nyligen med Försäkringskassan gällande det här och tanken bakom är väl att om man har ett eget företag så vill man ju att det ska gå med vinst. Man kan ju inte starta ett eget företag och sedan få pengar från A-kassan om man helt plötsligt inte har några kunder. Som föregare måste man ju i så fall ut och leta nya kunder, eller hur. Det är ganska logiskt tycker jag och det är detta som driver Sverige framåt. Om man förlorar sitt "vanliga" jobb så kanske det är ett ypperligt tillfälle att ägna sig åt sitt företag och få det att växa och få en inkomst på så vis istället för att få A-kassa? Jag, vet... lättare sagt än gjort i uppstarten av ett företag, men det kan vara värt att fundera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...