Jump to content
Annons

trumprogram-varför så hemska presets?


rockdemon

Recommended Posts

Jag har själv AD och har provat BFD, ez drummer och superior. Och jag kan inte förstå varför deras presets är så dåliga? Eller är det nåt jag missar? Det kan ju inte vara så svårt för dem att fixa fram användbara inställningar man kan använda direkt. Tar man t.e.x moderna metalskivor så tycker jag att trummorna låter ganska mkt likadant och inte speciellt akustiska. Såna presets borde väl kännas givna? Även om man tar lite mer 80 tal rocktrummor och moderna poptrummor. Kan väl inte vara så svårt? Kanske kan ha en virvel som inte låter som en sjungande kakburk t.e.x?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har använt de vid låtskrivande i många år nu, sitter alltid o försöker skruva och ställa in så gott det går men får aldrig till det ändå...

i gitarrpluggarna har dom ju försökt återskapa ljud från gitarrer i olika låtar eller olika stilar eller olika gitarrister så varför kan inte trumpresets vara i samma stil, black album, number of the beast, van halen, def leppard, etc etc... eller är det för svårt att efterlikna trumljud?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

nej det är själva trumljuden, tar jag och kör ett truminlägg eller komp rakt av från en skiva med nån artist så kommer det inte att låta så på min ljudfil. Inge tryck i pukorna och virveln låter fjantigt, var in och lyssnade på demospåren på superior 2 och studio drummer, samma problem som med min AD. Kör man t.e.x introt till megadeth skin o my teeth rakt av så hör man vilken otrolig skillnad det är på kraften...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du måste skilja på ljud som är ämnade att låta färdiga i en mix och inte enskilt. Många ljud kan låta tråkiga och oinspirerande solo men i en färdig mix.....som JohnRick menade men tror inte du fattade det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag inte använt superior drummer men jag håller med i att ADs presets är helt värdelösa. jag brukar sätta på tama clean, dra ner overheaden på virvel och kagge sen skicka ut alla spår till seperata kanaler och stänga av rumskanalen helt. sen är det bara att jobba med reverb, kompressor och eq, men jag tycker att jag har fått mycket bättre resultat på sistone

det som är mest synd med AD är att ljuden aldrig kan bli helt torra...

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

jag menar alltså att man ska kunna processa dem själv. även fast man stänger av allt i AD-rutan så ligger det ju rumsljud kvar på trummorna.

På EDIT-sidan för varje kanal så kan du i övre vänstra hörnet dra ner volymen på Overhead- och Room-mikrofonerna. Om du gör detta för alla kanaler i AD så kommer du ha kvar endast det närmickade ljudet för trummorna, medan det enda som är kvar i OH/Room är cymbalerna. Har du provat det?

EDIT: Sen får du ju givetvis stänga av reverben på FX-sidan för att få ett helt torrt ljud.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså vem använder presets och loopar från tex ez-drummer och tror att det komemr sitta klistrat i en mix? För att det ska låta levande och bra måste man ALLTID (anser jag) programmera dom själv.

Och för att det verkligen ska låta levande ska det i så fall programmeras genom att spela samplingarna från ett digitalset. Inte de facto sitta och klicka i på en grid framför DAW'en. Hoppas du syftade på detta också? Soundet är ju sedan en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att det verkligen ska låta levande ska det i så fall programmeras genom att spela samplingarna från ett digitalset. Inte de facto sitta och klicka i på en grid framför DAW'en. Hoppas du syftade på detta också? Soundet är ju sedan en annan femma.

Håller jag ine riktigt med om. Så länge man har varierande velocity och inte kvantiserar för tajt så låter det levande tycker jag. Om man vet hur man spelar trummor så blir allt mycket bättre och enklare också.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller jag ine riktigt med om. Så länge man har varierande velocity och inte kvantiserar för tajt så låter det levande tycker jag. Om man vet hur man spelar trummor så blir allt mycket bättre och enklare också.

Jag förstår vad du menar, men vi tycker nog olika där. Varierande velocity är en sak. En mikroskopisk skillnad i timing som är någorlunda konsekvent är en annan. Men om jag lirar SDX ed. på ett digitalset till kund så får jag kanske upp 40-60 noter per takt (sett i staff view) vilket då innefattar multipla ghost strokes med blandad velocity, ett kittlande av hihaten samtidigt som jag ligger på riden, och varierande flams, drags och ruffs som bara kommer i hastigheten. Programmerat kan låta duktigt bra, men lyssnar man så är det oftast något som saknas som man inte kan sätta fingret på, och många gånger misstänker jag att det är just avsaknaden av ovanstående "fin-/fullir". Å andra sidan är jag säkert usel på att programmera covers på Nisse Landgrens funkdängor.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar, men vi tycker nog olika där. Varierande velocity är en sak. En mikroskopisk skillnad i timing som är någorlunda konsekvent är en annan. Men om jag lirar SDX ed. på ett digitalset till kund så får jag kanske upp 40-60 noter per takt (sett i staff view) vilket då innefattar multipla ghost strokes med blandad velocity, ett kittlande av hihaten samtidigt som jag ligger på riden, och varierande flams, drags och ruffs som bara kommer i hastigheten. Programmerat kan låta duktigt bra, men lyssnar man så är det oftast något som saknas som man inte kan sätta fingret på, och många gånger misstänker jag att det är just avsaknaden av ovanstående "fin-/fullir". Å andra sidan är jag säkert usel på att programmera covers på Nisse Landgrens funkdängor.

Beror väl på hur bra man är på att programmera 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste skilja på ljud som är ämnade att låta färdiga i en mix och inte enskilt. Många ljud kan låta tråkiga och oinspirerande solo men i en färdig mix.....som JohnRick menade men tror inte du fattade det.

Jo jag förstår såklart vad han menar med ljud i en mix eller solo, det är ju samma sak på alla instrument. Men, om jag lyssnar på trumspåret från en skiva, har hittat lite olika såna ute på nätet så är det väldigt mkt bättre trumljud än presetsen i programmen jag provat, och då undrar jag varför dom inte fixar bättre presets, jag vill lägga tiden på att skriva låtar och spela in, inte på att ställa in ljud för varje del av trumsettet separat. Jag sitter i GM drum map i cubase och klickar i varenda slag eftersom jag inte har plats med ett dig. trumset hemma och dessutom inte riktigt har råd eftersom dom som är sjyssta kostar uppåt 30 papp(utan dubbelpedal och ibland utan hihat-pedalen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo jag förstår såklart vad han menar med ljud i en mix eller solo, det är ju samma sak på alla instrument. Men, om jag lyssnar på trumspåret från en skiva, har hittat lite olika såna ute på nätet så är det väldigt mkt bättre trumljud än presetsen i programmen jag provat, och då undrar jag varför dom inte fixar bättre presets,

Presets är trots allt bara presets. Man kan inte förvänta sig att de ska låta som demonproducent X skulle ha mixat till dem. Man får alltid ratta till själv tills man är nöjd. Går att utgå från de som finns eller börja om helt från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Beror väl på hur bra man är på att programmera 😉

Ja förutsatt att man är trummis då. 🙂 Men är man ingen och inte har någon som kan programmera får man göra så gott det går. Men alla som jag har hört som är programmerade har låtit just programmerade. Samma för mig med men försöker variera så gott det går och är man ingen trummis så har man inte det tänket och ser och hör det som de gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår såklart vad han menar med ljud i en mix eller solo, det är ju samma sak på alla instrument. Men, om jag lyssnar på trumspåret från en skiva, har hittat lite olika såna ute på nätet så är det väldigt mkt bättre trumljud än presetsen i programmen jag provat, och då undrar jag varför dom inte fixar bättre presets, jag vill lägga tiden på att skriva låtar och spela in, inte på att ställa in ljud för varje del av trumsettet separat. Jag sitter i GM drum map i cubase och klickar i varenda slag eftersom jag inte har plats med ett dig. trumset hemma och dessutom inte riktigt har råd eftersom dom som är sjyssta kostar uppåt 30 papp(utan dubbelpedal och ibland utan hihat-pedalen).

Det är ju trist att du tycker att presetsen inte håller den kvalitet du hade hoppats på - vi försöker alltid se till att det låter bra om våra presets och att det finns en mängd olika stilar så att så många som möjligt kan hitta det de är ute efter. Det är såklart omöjligt att se till att alla är nöjda, och det kan mycket väl vara så att vi inte gjort några försök att likna de trumsound som du gillar.

Du får jättegärna skriva Feature Requests-delen av vårt forum och berätta hur du vill att det ska låta:

http://www.xlnaudio.com/forum/viewforum.php?f=4

/Tore - XLN Audio

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår såklart vad han menar med ljud i en mix eller solo, det är ju samma sak på alla instrument. Men, om jag lyssnar på trumspåret från en skiva, har hittat lite olika såna ute på nätet så är det väldigt mkt bättre trumljud än presetsen i programmen jag provat, och då undrar jag varför dom inte fixar bättre presets, jag vill lägga tiden på att skriva låtar och spela in, inte på att ställa in ljud för varje del av trumsettet separat. Jag sitter i GM drum map i cubase och klickar i varenda slag eftersom jag inte har plats med ett dig. trumset hemma och dessutom inte riktigt har råd eftersom dom som är sjyssta kostar uppåt 30 papp(utan dubbelpedal och ibland utan hihat-pedalen).

Grejen med bra trumprogram är väl just att de är inspelade torra för att man ska kunna tweaka ljudet so man vill. Det tycker jag är bra i allafall. Sen kanske det skulle vara bra om det fanns några "färdig-proddade" för att få en bild hur det kan låta. Men inget jag är intresserad av i alla fall. Jag vill ha tex ez-drummer snustorrt och oprocessecerat. Nu kanske de inte är HELT oprocesserade men ändå. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv blir jag bara arg när (speciellt) trum-presets är för processade. Det passar ändå aldrig till precis det man håller på med.

Det jag kräver av ett program av den här typen är att dom är bra, rent inspelade och låter som trummor, som man mickar upp själv låter.

Vill man sedan ha en plask kik eller torsk på en blöt expressen virvel fixar man det själv med kompressorer, eq, reverb, bitcrushing och allt vad det vara månde kunna behövas...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver kika in Steven Slate Drums! Många kit där låter nästintill färdigmixade och passar bra direkt in i en mix. Speciellt addictive drums presets tycker jag låter anus. Har aldrig gillat kiten överlag, men preseten gör det hela ännu värre :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses!

Presets är utgångspunkter, inget annat.

Man mixar inte trummor för att de ska låta bra i sig, utan man mixar trummor för att de ska låta bra i en produktion. Många av er lipsillar skulle bli förvånade hur "skit" trummorna låter i sololäge i de produktioner som ni refererar till och inbillar er har så fränt sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag håller med angående AD, det är riktigt svårt att styra bort de förinställda sounden på de enskilda trummorna. Jag använder Superior Drummer och tycker att det är betydligt enklare att skruva till exakt det ljud man vill ha med dem.

Kan tillägga att jag alltid skickar ut och mixar trummorna i separata kanaler i Cubase.

Nog för att AD låter betydligt mer verklighetstrogna och "större", men jag har suttit i många timmar och slitit för att försöka få bort de ringande övertonerna samt få en öppnare och större klang i deras virveltrummor. Även pukorna känns väldigt begränsade när man vill försöka styra bort ursprungsljudet och skapa något eget.

Ett problem jag ofta har haft är att det har varit sjukt svårt att dämpa den där skarpa och "smällande" effekten i anslaget, vilket blir sjukt irriterande när man vill dra på mer diskant utan att virveln ska bli för vass.

Nej, Superior Drummer gör mig alltid nöjd då de låter mig skruva till det ljud jag vill ha utan några krusiduller eller tidskrävande krångel. Exempelvis lyckades jag i SD göra en rätt schysst kopia på virveltrumman från "Hysteria" med Def Leppard nyligen.

Dock önskar jag ibland att AD var mer lättmanövererat.

Redigerat av EricFoxx
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] jag vill lägga tiden på att skriva låtar och spela in, inte på att ställa in ljud för varje del av trumsettet separat. [...]

Att skapa musik handlar om både det rent musikaliska och det rent tekniska, långt ifrån alla behärskar båda delarna. Se det inte som ett problem utan fokusera på låtskrivandet istället om det är det du vill syssla med. Vet inget om dina förkunskaper, men du talar om sånt som det tar år och dag att få grepp om. Att få till perfekta trumljud är troligtvis det svåraste som finns inom musikvärlden, det tror jag att de flesta här håller med om.

Man kan inte förvänta sig att det ska finnas presets som låter som trumljud som musiker/producenter/tekniker har lagt ned månader på att skapa. AD är ett verktyg, sedan får man skapa sitt sound utifrån det, och det tar tid att lära sig. Det gäller att vara envis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte riktiga trummor och en riktig trummis? Så gjorde de förr har jag hört.

Fast det kanske inte funkar i hyreshus?

Det här programmerade, hur bra det än kan bli,... är det ändå inte bara skit utan en levande trummis?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Demolåten i min synt låter inte som Avicii 🙁

+11

Huvudet på spiken! Skrev en liknande kommentar i mitt förra inlägg, men tog bort den eftersom jag inte ville verka arrogant. Men du har givetvis helt rätt! Vitsen med synthar och trummaskiner är att de ska vara ett verktyg för att skapa något eget, inte att de redan ska ha andra artisters ljud out-of-the-box.

(Det fungerar uppenbarligen lite annorlunda inom gitarrvärlden, men att man har John Petruccis presets innebär ju inte att man kommer att spela som honom, lika lite som att jag skulle spela som Elton John bara för att jag skulle använda samma flygel.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Steven Slate? Där är allting färdigt. Om inte de "presetsen" låter modernt och bra och vad det nu kan vara så vet jag inte vad du söker efter. Vad gäller Superior Drummer osv så är det ju oprocessade eller mer eller mindre oprocessade trumljud för att du ska kunna mixa allt själv. För att göra en professionell mix så behövs bra pluggar för själva mixandet. Om utvecklarna skulle behöva inkludera gates, kompressorer av olika slag, grymma reverbs, eqs, transient designers etc. av absoluta världsklass (typ Waves, UAD, Lexicon) i programmet bara för att skapa flashiga presets så hade ju priset skjutit i höjden nåt enormt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...