Jump to content
Annons

Compressor och eq (vintage)


Nikk Dust

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)

- Eq: Psp NobleQ

- Kompressor: GTS-39

Bättre, billigare och mer lättrattat än så blir det knappast. 2 av mina absoluta favoriter, när jag vill färga ljudet.

mvh Jon

Tack för tipset, otroligt roligt att någon gjort en plugin av en hårdvara man faktiskt råkar ha! 🙂

Var tvungen att gå in och köpa den, för att testa mot originalet, Gates SA-39, som sitter här i racket bredvid mig...

Kanske kan vara nåt för din pluggblogg, att lägga upp en jämförelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för tipset, otroligt roligt att någon gjort en plugin av en hårdvara man faktiskt råkar ha! 🙂

Var tvungen att gå in och köpa den, för att testa mot originalet, Gates SA-39, som sitter här i racket bredvid mig...

Kanske kan vara nåt för din pluggblogg, att lägga upp en jämförelse?

Fantastiskt. Brukar själv använda gts-39an på sång, bas och ibland trummor. Får du någon använding för orginalet då, har inte testat den. Ljudexempel är alltid uppskattat, även om pluggen såklart inte är moddad efter just din hårdvara 🙂

Det ska understrykas att det inte är ovanligt med 10-15db gain reduction (mjukvaran) för att karaktären ska komma fram. Vet att sknote jobbar på en uppdatering så att den inte ska överstyra så lätt, även om det är just det jag gillar. Vill man ha ren kompression gör man bättre att titta åt ett annat håll!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt, my bad. Dock är det fortfarande så att uads inte emulerar förstärkarsteget, vilket ger en renare karaktär, något som kan vara önskvärt i vissa fall såklart. Sen vilket man föredrar är ju en annan sak.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Fantastiskt. Brukar själv använda gts-39an på sång, bas och ibland trummor. Får du någon använding för orginalet då, har inte testat den. Ljudexempel är alltid uppskattat, även om pluggen såklart inte är moddad efter just din hårdvara 🙂

Det ska understrykas att det inte är ovanligt med 10-15db gain reduction (mjukvaran) för att karaktären ska komma fram. Vet att sknote jobbar på en uppdatering så att den inte ska överstyra så lätt, även om det är just det jag gillar. Vill man ha ren kompression gör man bättre att titta åt ett annat håll!

mvh Jon

Det är ungefär exakt vad jag använder originalet till också, men ofta parallellt.

Disten beror mycket på hur snabbt den jobbar, men den brukar väl hända ner mot -15.

Precis, man vet ju aldrig hur originalet de gick efter lät, de kan ha olika bra matchade rör, om det är dåligt matchat distar de tidigare. Det gjorde min innan jag bytte.

Sedan så har pluggen både hold och release. Min har sex olika "time constants" vilket är originalutförande, som tex en fairchild och vissa andra gamla limiters.

Alla SA-39 man ser på bild verkar vara moddade på något sätt. Till exempel med attack och release, eller att "time constant" switchen är flyttad till fronten, vilket verkar vara det vansligaste ingreppet, som också är gjort på min.

En liten besvikelse är att på hemsidan står det att de har någon slags paus, och inte levererar några pluggar förrän 23:e januari 🙁

Men den som väntar på något gott...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det där stämmer ju inte alls. Det är som att jämföra äpplen och päron. Jag försvarar inte Waves på något sätt, men de har ju tex inga 1073 eller 1081 eqar. Det är som säga att Urei la-2a hårdvaran är mycket bättre än Tube tech cl1b tex. Det handlar ju helt enkelt om tycke och smak och vilket sound man är ute efter.

Jag var nog en aning förhastad där; jag har givetvis inte testat ALLA waves pluggar. Men jag har testat många, och jag anser helt klart att Waves gör tämligen tråkiga prylar i jämförelse med UAD2-pluggar och McDSP.

Känner inte alls att jag får samma analoga känsla som med McDSP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här verkar intressant den med, EMI RS124 ska kolla upp den tror jag, färgande som tusan och tydligen kanon på bas/trummor/sång 1000:- ca...ilok krävs.

abbeyroadstudio-rs124compressor-storypic.jpg

Sen undrar jag över den här också, ingen som testat den än?

Softube TLA-100A för 1750:- ca...ilok krävs.

top_section-small.jpg

Och så naturligtvis en fråga till er som kan det här med ilok, eller tom försvarar det, för mig är det bara krångel + en extrakostnad och en usb port till som försvinner förutom min redan tingade cubase dongle port, är det värt det?

Jag har valt bort alla pluggtillverkare som tvingar på oss ilok hittills av just dessa skäl, vet att jag inte är ensam om dessa åsikter...är jättesugen på tex ovanstående produkter men tycker det är fan med detta ilok trixande...

Har UAD solo och gillar deras 1176, LA2A, Fairchild osv osv fina grejor helt klart, och så är det ju just pluggar och man får ta det för vad det är i fallet med kompression, föredrar alltså hårdvaruburkar för kompression i de flesta fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt skiljer de sig åt, menar du?

Gissar att du är ute efter pajkastning som vanligt, men visst.

Som du säkert är medveten är "inte i närheten av UAD's kvalitet dock." min egen åsikt och ingen objektiv sanning.

Största skillnaden enligt mina öron är att Wavesvarianten låter "artificiell" i brist på bättre ord.

Toppen känns "plastig" och hård. Har gett den många ärliga chanser men UAD vinner varje gång.

UAD-varianten låter mycket mer "musikalisk" & den börjar aldrig låta dåligt med drastiska inställningar.

Även om jag kan tycka i många fall gör lite för mycket för snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så naturligtvis en fråga till er som kan det här med ilok, eller tom försvarar det, för mig är det bara krångel + en extrakostnad och en usb port till som försvinner förutom min redan tingade cubase dongle port, är det värt det?

På det hela taget tycker jag donglar fungerar bättre än många av de program och pluggar de är tänkta att skydda. Hade problem med att installera ilok-drivers på en Win XP-burk som var ansluten till nätet. I övrgit har jag inte haft några egentliga problem. Använder idag iLok, eLicenser och Ignition Key. Har tidigare använt emagics Logic-nyckel och lite annat lull-lull.

Om vi ser till alternativen uppstår det av och till problem där. Call/response, licensnycklar etc.

Vad gäller USB har jag alltid varit avogt inställd till gränssnittet. Tycker det är buggigt och segt. Jag är glad så länge jag slipper använda det till något seriöst som ljud eller lagra data. Hellre köra nycklar, mus och eventuellt midiklaviatur därigenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är just till sådant jag vill ha mina usb portar, mus, tranzport, midiklav, cubase dongle och vips fanns det bara 2 kvar på framsidan av datorn, till ilok???

dessutom står det inte tydligt vad skiten kostar, irriterar mig på sådant...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Största skillnaden enligt mina öron är att Wavesvarianten låter "artificiell" i brist på bättre ord.

Toppen känns "plastig" och hård. Har gett den många ärliga chanser men UAD vinner varje gång.

Skulle du säga att du med dina superöron hade hört skillnaden på de enskilda pluggarna i en färdig produktion, inte bara på enskilda spår?

(Var nu man och skit i att dölja dina grodor bakom patetiska bortförklaringar och beskyllningsridåer som att mina avsikter är av ondo.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du säga att du med dina superöron hade hört skillnaden på de enskilda pluggarna i en färdig produktion, inte bara på enskilda spår?

Precis den här drygheten jag snackar om, jag har ju sett hur du skriver i andra trådar.

Vad är det egentligen som provocerar dig så? Jag var väldigt noga med att påpeka, vilket bör vara underförstått att detta är en smaksak. Att du ber mig utveckla en sån sak kan inte ses som som nåt annat än en inbjudan till pajkastning.

Det är väl totalt oväsentligt om jag använder pluggen på enskilt spår eller inte?

Om mitt enda användningsområde för 1073-eq är endast sång, och för det syftet tycker att UAD låter bättre än Waves räcker det väl med det? Måste jag slänga på det på varje spår mot min vilja bara för att ha rätt att uttala mig i frågan?

Tror helt enkelt det handlar om att du ser ner på halva jorden och tar för givet att folk uttalar sig om saker de inte förstår. Du får pissa på min smak bäst du vill men du kan inte förändra det faktum att jag hör skillnad. blö bhöh..jag vet att du gillar detta!

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl lite om saker som man kanske ibland tror är bättre än andra med, som med signalkablar för 10000 kr till en stereo, gör de någon nytta tex?

Kan ifrågasättas. Men i det fallet så kan man väl bara låta folk köpa dem om det gör dem gladare?

Men det verkar finnas redan färdiga mallar inom mycket härinne, pluggar som man inte behöver eller är dum i huvudet som köper osv.

Kanske en hel värld av musiker som använder Waves och UAD har gått på myten och egentligen skulle klara sig med gratisgrejer?

Vad vet jag... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt skiter jag fullständigt i. Gratispluggar eller UAD, A/B'ar allt och kör på det som låter bäst för mig. Konstig sak att ifrågasätta!

Nu var det kanske inte just dig mitt inlägg riktade sig till utan Valle... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar folk nåt här allmänt eller varför är allt så jävla känsligt och stingsligt??????

Man trampar ju folk på tårna vad man än säger?

Sjuk jävla stämning jämt härinne... 😠

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl totalt oväsentligt om jag använder pluggen på enskilt spår eller inte?

Om mitt enda användningsområde för 1073-eq är endast sång, och för det syftet tycker att UAD låter bättre än Waves räcker det väl med det? Måste jag slänga på det på varje spår mot min vilja bara för att ha rätt att uttala mig i frågan?

Nej, givetvis inte. Men du fällde ett påstående som gällde rent generellt, inte bara för sång.

Förresten, din åsikt/smak har väldigt lite att göra med saken. Jag ifrågasätter bara dina superöron som du påstår att du har (alltså, ingen "smak", eller "åsikt" där). Och där har du ju inte lyckats bevisa något. Jag tror du hittar på helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, givetvis inte. Men du fällde ett påstående som gällde rent generellt, inte bara för sång.

Förresten, din åsikt/smak har väldigt lite att göra med saken. Jag ifrågasätter bara dina superöron som du påstår att du har (alltså, ingen "smak", eller "åsikt" där). Och där har du ju inte lyckats bevisa något. Jag tror du hittar på helt enkelt.

Fast jag vet inte om man måste ha superöron för att höra en del...

Det känns som att du själv tror att du har det, Valle!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Toppen känns "plastig" och hård.

Hur låter plast? Inte förstå gången någon påstår en EQ kompressor låter plastig men misslyckas katastrofalt förklara vad de menar för att det finns inget som kan backa upp såna påståenden. Det är något man drar till med när man sågar något. Testat de två pluggarna och ditt påstå att det låter plastigt, tja måste vara dina öron det är fel på. Plastiga öron?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter plast? Inte förstå gången någon påstår en EQ kompressor låter plastig men misslyckas katastrofalt förklara vad de menar för att det finns inget som kan backa upp såna påståenden. Det är något man drar till med när man sågar något. Testat de två pluggarna och ditt påstå att det låter plastigt, tja måste vara dina öron det är fel på. Plastiga öron?

Det är väl snarare dina öron det är fel på, Die Hard, som inte kan höra skillnad på plast och...eeeh....järn. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och till TS, använd din inbyggda EQ i din DAW och släng på vintage warmer eller annan saturationplugg och du har vintageljudet. Ingen, inte en endaste kan höra skillnaden på det eller om det är s.k. vintageplugg. Den som påstår det snackar bara skit. Det är så dessa pluggar görs. Släng på lite brus och kalla den för x emulering. Allt snack om att de har emulerat pluggen genom använda verktyg bla bla är bara rent skitsnack och säljsnack. Lika trovärdigt som alla fejtapparater och fejkläkare på teveshop i ett studiorum och inte något läkarrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag vet inte om man måste ha superöron för att höra en del...

Det känns som att du själv tror att du har det, Valle!

I fallet med med så "stora" producenter som UAD och Waves och deras 1073-kloner får man rimligen anta att båda parter har lagt ner stora resurser för att få respektives plugg att så exakt som möjligt låta som originalet. Jag tycker att det är fantastiskt när killar som mietek dissar Waves med orden "Inte i närheten av UAD's kvalitet", jag upprepar: inte i närheten av UAD's kvalitet.

mietek menar ju faktiskt att skillnaden i kvalitet är STOR. Jag menar att han snackar skit, eller i alla fall på allvar tror att han har superöron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...