Jump to content
Annons

Bounca reverb.


mietek

Recommended Posts

Vet inte om "problemet" orsakas av Nuendo eller pluggarna i sig men uptäckte en skum sak när jag satt och bouncade stems igår.

När jag var klar satt jag och jämförde stemsen med en fasvänd bounce på hela låtarna för att se att jag inte missat nåt.

Allt cancellar som det ska FÖRUTOM reverb, som är det enda som då hörs..

På låtar där jag redan hade bouncat reverb i mixen så blev det inte på detta sätt.

A/B'ar man hör man ingen skillnad men det är ju uppenbarligen någon, om än liten..

Tycker det är jävligt skumt, vad kan detta bero på?

Oberoende av vilket reverb, Altiverb, UAD 140, Amplitubes egna osv osv, samma sak..

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Det är nog korrekt om du tänker på hur reverb fungerar i praktiken.. Ljud som studsar åt all håll och återkommer i olika vinklar beroende på frekvens. Du borde uppleva samma "problem" om du t.ex använder en rumsmick i ett ambient rum. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

har du råkat trycka in PRE-listen på reverbet kanske? Eller har du exporterat in i en mp3-kodare? Komprimering av ljud innebär många knasigheter som är lätt att märka med lite uppmärksamhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverbpluggarna är såpass sofistikerade att klangen är lite annorlunda från uppspelning till uppspelning?

Nej, men reverbet (eller någon annan plugg som eventuellt sänder till reverbet) genererar/sänder delvis random data. De som kör t.ex. Addictive Drums, och inte använder "single sample", känner säkert till att de aldrig kan få en exakt samma mixdata två gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...