pxm Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 He,he-den hÀr Àr klurig faktiskt. LÀrde mig nÄgot nytt idag - fÄ se vad ni svarar, 1.G7 paralelltonart mÄste vara Em. 2 G7 paralelltonart mÄste vara Am. 3 G7 paralelltonart mÄste vara A#m. SpÀnnande mvh
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Hur kan A#m vara en paralelltonart till G7? DET vill jag ha en förklaring pĂ„.. đ 1
pxm Postat 7 januari 2012 TrÄdstartare Postat 7 januari 2012 AlltsÄ-jag var litet mycket otydlig, Det Àr en frÄga alltsÄ-vilket av alternativen 1,2 eller 3 Àr det rÀtta (och helst varför) mvh
CHAE Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Jag gissar pĂ„ 2:an. đ± OT: Mmm... Varje gĂ„ng đł OnT: jag gissar ocksĂ„ pĂ„ tvĂ„an đ± /CHAE
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 đ Men varför just G7 (alltsĂ„ sjuan)? De e nĂ„tt lurt med det hĂ€r.. đ±
CHAE Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 đ Men varför just G7 (alltsĂ„ sjuan)? De e nĂ„tt lurt med det hĂ€r.. đ± Ja, den som kommit pĂ„ det hĂ€r skulle man ju vilja se i nian đ Mjo, det heter ju faktiskt "veckans kluring" Det kanske Ă€r en kuggis?!? đź
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) G7-skalan Àr samma toner som Am? Kan de va sÄ? Redigerat 7 januari 2012 av Neosus
Erik dP Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 En gissning. Efterssom G7 inte Ă€r en Gmaj7 sĂ„ avslöjar detta att G Ă€r "dur" dvs ettan i G-dur skalan. Parallellen ligger ett och ett halvt steg ner - dvs Em. Gissning, alltsĂ„. đ
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 En gissning. Efterssom G7 inte Ă€r en Gmaj7 sĂ„ avslöjar detta att G Ă€r "dur" dvs ettan i G-dur skalan. Parallellen ligger ett och ett halvt steg ner - dvs Em. Gissning, alltsĂ„. đ Men eftersom du har Sjuan dĂ€r oxĂ„ sĂ„ blir skalan lite annorlunda. đ
Erik dP Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Men eftersom du har Sjuan dĂ€r oxĂ„ sĂ„ blir skalan lite annorlunda. đ SĂ„ egentligen borde man utgĂ„ ifrĂ„n att G7 ingĂ„r i Cdur och dĂ„ Ă€r Am parallellen? Jag tĂ€nkte att detta var kuggisen och att det ĂR G som man mĂ„ste utgĂ„ ifrĂ„n.
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) SĂ„ egentligen borde man utgĂ„ ifrĂ„n att G7 ingĂ„r i Cdur och dĂ„ Ă€r Am parallellen? Jag tĂ€nkte att detta var kuggisen och att det ĂR G som man mĂ„ste utgĂ„ ifrĂ„n. Ja just det ja.. Jag tĂ€nkte galet. Sjuan finns ju dĂ€r i vanliga g-skalan oxĂ„. SĂ„ det Ă€r G man mĂ„ste utgĂ„ ifrĂ„n. Men i e-moll skalan finns ju fisset? Eller Ă€r jag helt ute Ă„ cykla.. Joo det mĂ„ste va amoll. đđ€Ș Edit: Nu tĂ€nker jag heeeeelt galet. Fisset finns i vanliga g-dur skalan. Spelar du G7 sĂ„ har du f dĂ€r istĂ€llet... ALLTSĂ ... sĂ„ Ă€r am parallelltonart. Redigerat 7 januari 2012 av Neosus
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Om det hade vart vanligt G sĂ„ hade Em vart parallelltonart.. đ RĂ€tt eller Fel?
Erik dP Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Om det hade vart vanligt G sĂ„ hade Em vart parallelltonart.. đ RĂ€tt eller Fel? SĂ„ borde det vara. Men sedan Ă€r ju frĂ„gan om man sĂ€ger att X parallell till G (oavsett 7an) eller i den 1:a som finns i skalan dĂ€r G7 ingĂ„r, dvs C dur (vilket ger Am 1,5 steg ner). Det var detta jag tĂ€nkte först. Men sedan tĂ€nkte jag att G inte C var kuggen.
Neosus Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) C Ă€r tonikan i det hĂ€r fallet efter som han skriver G7. DĂ€r G7 Ă€r dominant. Visst Ă€r det sĂ„? DĂ€rför Ă€r amoll parallelltonarten. Det mĂ„ste va sĂ„.. đ Redigerat 7 januari 2012 av Neosus 1
Naymari Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) Amoll. Redigerat 7 januari 2012 av Naymari
mucko Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 (redigerat) Det finns knappast nÄn tonart som heter G7. Det Àr ett ackord, ingen tonart. Antingen heter tonarten G-dur och dÄ Àr parallelltonarten e-moll eller sÄ Àr ackordet G7 dominant i tonarten C-dur dÀr parallelltonarten Àr a-moll. Motsvarande dominantackord i parallelltonarten Àr E-moll eller möjligtvis E-dur/E7 om man vÀljer att ha dur-dominant vilket man gör i de absolut flesta fallen. Jag skulle vilja pÄstÄ att frÄgan Àr lite fel stÀlld.....men vi fÄr vÀl se vad PXM har att komma med ;-) Redigerat 7 januari 2012 av mucko 1
Quoman Postat 7 januari 2012 Postat 7 januari 2012 Jag tror du tĂ€nker sĂ„ hĂ€r: Alla Ă€r rĂ€tt! 1. Om G7 stĂ„r för G-mixolydisk sĂ„ kan man ju sĂ€ga att Am-eolisk (ren moll) Ă€r parallelltonart. 2. Man kan ocksĂ„ sĂ€ga att Em-frygisk Ă€r parallelltonart eftersom den innehĂ„ller precis samma toner. 3. Bm-lokrisk Ă€r kontraparallellen till G-mixolydisk. (inte A#m) Ăr inte sĂ€ker pĂ„ att det var sĂ„ du tĂ€nkte om 3:an men om det inte var sĂ„ du tĂ€nkte sĂ„ vet jag inte.
Jetblack Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 Det hÀr var mer Àn lovligt förvirrande, men en parallelltonart Àr ju som bekant den tonart som har samma tonika, dvs. G-moll Àr parallelltonart till G-dur (G Àr tonika). Jag begriper dock inte din frÄgestÀllning alls, man kan ju inte pÄstÄ att det finns en parallelltonart till ett ackord!
kardo Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 (redigerat) Vad Ă€r priset? En tvĂ„l ! som du fĂ„r plocka upp pĂ„ ett golv i herr duschen! đ± Redigerat 8 januari 2012 av kardo
Neosus Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 đ Vad sĂ€ger mannen, myten och legenden pxm dĂ„? đ
pxm Postat 8 januari 2012 TrÄdstartare Postat 8 januari 2012 Ni som har svarat Am har rÀtt dÄ G7 Àr V.an i C jonisk skala... InnehÄller samma toner som Am .. mvh
Jonterocks Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 Det hÀr var mer Àn lovligt förvirrande, men en parallelltonart Àr ju som bekant den tonart som har samma tonika, dvs. G-moll Àr parallelltonart till G-dur (G Àr tonika). Jag begriper dock inte din frÄgestÀllning alls, man kan ju inte pÄstÄ att det finns en parallelltonart till ett ackord! Var har du lÀrt dig det? G-moll Àr inte parallelltonart till G-dur. Parallelltonart till G-dur Àr E-moll och parallelltonart till G-moll Àr Bb-dur. Hej!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.