Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

He,he-den hÀr Àr klurig faktiskt.

LÀrde mig nÄgot nytt idag - fÄ se vad ni svarar,

1.G7 paralelltonart mÄste vara Em.

2 G7 paralelltonart mÄste vara Am.

3 G7 paralelltonart mÄste vara A#m.

SpÀnnande

mvh

Annons
Postat

AlltsÄ-jag var litet mycket otydlig,

Det Àr en frÄga alltsÄ-vilket av alternativen

1,2 eller 3 Àr det rÀtta (och helst varför)

mvh

Postat

Jag gissar pÄ 2:an.

đŸ˜±

OT: Mmm... Varje gĂ„ng 😳

OnT: jag gissar ocksĂ„ pĂ„ tvĂ„an đŸ˜±

/CHAE

Postat

😄

Men varför just G7 (alltsÄ sjuan)?

De e nĂ„tt lurt med det hĂ€r.. đŸ˜±

Ja, den som kommit pĂ„ det hĂ€r skulle man ju vilja se i nian 😠

Mjo, det heter ju faktiskt "veckans kluring"

Det kanske Ă€r en kuggis?!? 😼

Postat

2

Postat

En gissning. Efterssom G7 inte Ă€r en Gmaj7 sĂ„ avslöjar detta att G Ă€r "dur" dvs ettan i G-dur skalan. Parallellen ligger ett och ett halvt steg ner - dvs Em. Gissning, alltsĂ„. 🙂

Postat

En gissning. Efterssom G7 inte Ă€r en Gmaj7 sĂ„ avslöjar detta att G Ă€r "dur" dvs ettan i G-dur skalan. Parallellen ligger ett och ett halvt steg ner - dvs Em. Gissning, alltsĂ„. 🙂

Men eftersom du har Sjuan dĂ€r oxĂ„ sĂ„ blir skalan lite annorlunda. 😕

Postat

Men eftersom du har Sjuan dĂ€r oxĂ„ sĂ„ blir skalan lite annorlunda. 😕

SĂ„ egentligen borde man utgĂ„ ifrĂ„n att G7 ingĂ„r i Cdur och dĂ„ Ă€r Am parallellen? Jag tĂ€nkte att detta var kuggisen och att det ÄR G som man mĂ„ste utgĂ„ ifrĂ„n.

Postat (redigerat)

SĂ„ egentligen borde man utgĂ„ ifrĂ„n att G7 ingĂ„r i Cdur och dĂ„ Ă€r Am parallellen? Jag tĂ€nkte att detta var kuggisen och att det ÄR G som man mĂ„ste utgĂ„ ifrĂ„n.

Ja just det ja.. Jag tÀnkte galet. Sjuan finns ju dÀr i vanliga g-skalan oxÄ. SÄ det Àr G man mÄste utgÄ ifrÄn.

Men i e-moll skalan finns ju fisset? Eller Àr jag helt ute Ä cykla..

Joo det mÄste va amoll.

😕đŸ€Ș

Edit: Nu tÀnker jag heeeeelt galet.

Fisset finns i vanliga g-dur skalan.

Spelar du G7 sÄ har du f dÀr istÀllet...

ALLTSÅ... sĂ„ Ă€r am parallelltonart.

Redigerat av Neosus
Postat

Om det hade vart vanligt G sĂ„ hade Em vart parallelltonart.. 😑

RĂ€tt eller Fel?

SÄ borde det vara. Men sedan Àr ju frÄgan om man sÀger att X parallell till G (oavsett 7an) eller i den 1:a som finns i skalan dÀr G7 ingÄr, dvs C dur (vilket ger Am 1,5 steg ner). Det var detta jag tÀnkte först. Men sedan tÀnkte jag att G inte C var kuggen.

Postat (redigerat)

C Àr tonikan i det hÀr fallet efter som han skriver G7. DÀr G7 Àr dominant.

Visst Àr det sÄ?

DÀrför Àr amoll parallelltonarten.

Det mĂ„ste va sĂ„.. 😆

Redigerat av Neosus
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Det finns knappast nÄn tonart som heter G7. Det Àr ett ackord, ingen tonart. Antingen heter tonarten G-dur och dÄ Àr parallelltonarten e-moll eller sÄ Àr ackordet G7 dominant i tonarten C-dur dÀr parallelltonarten Àr a-moll. Motsvarande dominantackord i parallelltonarten Àr E-moll eller möjligtvis E-dur/E7 om man vÀljer att ha dur-dominant vilket man gör i de absolut flesta fallen.

Jag skulle vilja pÄstÄ att frÄgan Àr lite fel stÀlld.....men vi fÄr vÀl se vad PXM har att komma med ;-)

Redigerat av mucko
  • Gilla 1
Postat

Jag tror du tÀnker sÄ hÀr:

Alla Àr rÀtt!

1. Om G7 stÄr för G-mixolydisk sÄ kan man ju sÀga att Am-eolisk (ren moll) Àr parallelltonart.

2. Man kan ocksÄ sÀga att Em-frygisk Àr parallelltonart eftersom den innehÄller precis samma toner.

3. Bm-lokrisk Àr kontraparallellen till G-mixolydisk. (inte A#m)

Är inte sĂ€ker pĂ„ att det var sĂ„ du tĂ€nkte om 3:an men om det inte var sĂ„ du tĂ€nkte sĂ„ vet jag inte.

Postat

Det hÀr var mer Àn lovligt förvirrande, men en parallelltonart Àr ju som bekant den tonart som har samma tonika, dvs. G-moll Àr parallelltonart till G-dur (G Àr tonika). Jag begriper dock inte din frÄgestÀllning alls, man kan ju inte pÄstÄ att det finns en parallelltonart till ett ackord!

Postat (redigerat)

Vad Àr priset?

En tvÄl !

som du fĂ„r plocka upp pĂ„ ett golv i herr duschen! đŸ˜±

Redigerat av kardo
Postat

Ni som har svarat Am har rÀtt dÄ G7 Àr V.an i C jonisk skala...

InnehÄller samma toner som Am ..

mvh

Postat

Det hÀr var mer Àn lovligt förvirrande, men en parallelltonart Àr ju som bekant den tonart som har samma tonika, dvs. G-moll Àr parallelltonart till G-dur (G Àr tonika). Jag begriper dock inte din frÄgestÀllning alls, man kan ju inte pÄstÄ att det finns en parallelltonart till ett ackord!

Var har du lÀrt dig det? G-moll Àr inte parallelltonart till G-dur. Parallelltonart till G-dur Àr E-moll och parallelltonart till G-moll Àr Bb-dur. Hej!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.