Jump to content
Annons

Extra tryck på sången i ref?


kr002

Recommended Posts

Tjabba!

Jag är en hyffsad nybörjare när det gäller redigering! 🙁

Så nu har jag en fråga!

Om jag t ex spelar in sången på ett spår. Så vill ja ha lite extra tryck i ref på låten.

Måste jag spela in ett nytt spår med endast ref. och sedan redigera det så jag får mer tryck?

Eller kan jag göra något med "orginal" spåret, fast bara få tryck i ref? Utan att på värka resten av spåret?

Svar på denna fråga skulle vart guld värd!

Sorry för mina dåliga musiktermer! 🙂

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...

Eller kan jag göra något med "orginal" spåret, fast bara få tryck i ref? Utan att på värka resten av spåret?

Du kan göra något av följande alternativ

1) Kopiera spåret med sången till ett nytt, ta bort refrängen på det ena, och spara den på det andra spåret

Nu kan du fritt ändra nivåer, lägga till plugins o.s.v. på enbart refrängen

2) Automatisera spåret med sång

Med automatisering kan du göra som för alternativ 1, men på ett enda spår

Hur man sedan skapar "tryck" är en helt annan fråga....

Som fåregående talare säger kan man också använda dubabr och liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många sätt att få mer tryck i en refräng. Men det viktigaste att komma ihåg är att produktion/mixning inte är någonting man lär sig över en natt, det tar lång tid att lära sig! De som får till de riktigt feta refrängerna har hållit på länge!

Men för att svara på din fråga: Att dubba sången är en förutsättning för att få det att låta fetare. Och när du dubbar måste du använda EQ på dubbarna för att det inte bara ska låta oväsen om det hela. Du kan även använda mycket kompressor, dist och ev. chorus på dubbarna.

Förstår att det där lät komplicerat, men tyvärr är det komplicerat. Man måste helt enkelt kämpa och öva länge innan man får till feta mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter