Jump to content
Annons

Extra tryck på sången i ref?


kr002

Recommended Posts

Tjabba!

Jag är en hyffsad nybörjare när det gäller redigering! 🙁

Så nu har jag en fråga!

Om jag t ex spelar in sången på ett spår. Så vill ja ha lite extra tryck i ref på låten.

Måste jag spela in ett nytt spår med endast ref. och sedan redigera det så jag får mer tryck?

Eller kan jag göra något med "orginal" spåret, fast bara få tryck i ref? Utan att på värka resten av spåret?

Svar på denna fråga skulle vart guld värd!

Sorry för mina dåliga musiktermer! 🙂

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...

Eller kan jag göra något med "orginal" spåret, fast bara få tryck i ref? Utan att på värka resten av spåret?

Du kan göra något av följande alternativ

1) Kopiera spåret med sången till ett nytt, ta bort refrängen på det ena, och spara den på det andra spåret

Nu kan du fritt ändra nivåer, lägga till plugins o.s.v. på enbart refrängen

2) Automatisera spåret med sång

Med automatisering kan du göra som för alternativ 1, men på ett enda spår

Hur man sedan skapar "tryck" är en helt annan fråga....

Som fåregående talare säger kan man också använda dubabr och liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många sätt att få mer tryck i en refräng. Men det viktigaste att komma ihåg är att produktion/mixning inte är någonting man lär sig över en natt, det tar lång tid att lära sig! De som får till de riktigt feta refrängerna har hållit på länge!

Men för att svara på din fråga: Att dubba sången är en förutsättning för att få det att låta fetare. Och när du dubbar måste du använda EQ på dubbarna för att det inte bara ska låta oväsen om det hela. Du kan även använda mycket kompressor, dist och ev. chorus på dubbarna.

Förstår att det där lät komplicerat, men tyvärr är det komplicerat. Man måste helt enkelt kämpa och öva länge innan man får till feta mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill även passa på att slå ett slag för själva sånginsatsen. Sjunger sångaren dynamiskt så sköter det sig mycket av sig själv i mixningen.

Sen kan man naturligtvis förstärka refrängen ytterligare på tusentals olika sätt, men finns inte den rätta dynamiken där från början så är min erfarenhet att man inte kan mixa sig till det senare heller.

Hoppas det går bra, lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du Jim Steinman? Han har verkligen koll på hur det ska låta, om någon frågar mig 😉

oops det var inte jag som skrev fel, det var någon annan

jag läste lite om hur han hade hjälpt till på Sisters of Mercys låt This Corrosion, och enligt Eldritch var det enda han gjorde att få skivbolaget att punga ut mer pengar och dra ihop massa körer... 😛 men de körerna gör väl all skillnad i världen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar dubba refrängerna. Upp till 3dubbar = 1 lead 2 dubbar. Dessa kan man vocaligna (en plugg som tightar till tagningar mot varann) Då får man en scysst stereo bredd på sången. Ibland tar jag bara 2st dubbar och panorerar dessa lite svagt, sisådär 10-25 L/R det skapar också bredd.

Sen utöver det kan man spela in stämmor, även dessa i stereo, är sångaren bra så får man till en rikigt schysst sång mattapå det viset 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättaste knepet utan att vara någon erfaren mixare är att lägga på mer sång. Det vill säga, en låg oktavsång, en överstämma ev en understämma. Fast det ska också passa, personligen skulle jag också att säga att en "fet refräng" aldrig kan bli "fet" om inte själva refrängen i låten är BRA från början. Man kan aldrig mixa fram en bra refräng, fast det visste du såklart redan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett program som heter Pensado's Place på YouTube som innehåller ett segment som heter Into The Lair, där just såna här saker behandlas mycket ingående. Jag har fått mängder med bra information från det programmet. Framförallt är det sjukt inspirerande!

Tack för tipset ang Pensado's Place!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Mer tryck = mer volym typ? Starkare.. ? Nu vet jag inte hur det är i andra program, men i protools kan man ju göra sådana där "punkter" innan refräng och efter, och sen justera volymen på bara den delen. Annars kan man som sagt bara kopiera, dubba eller bara flytta över till annat track. Eller lägga till stämma eller så (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...