Jump to content
Annons

Mixa gitarr solo (Metal)


Kimpaj

Recommended Posts

Tja allihopa!

Jag håller på o preproddar låtar för mitt bands kommande skiva och

allt låter relativt bra, men jag stötte på ett problem som jag stör mig som fasen på

och skulle vara användbart att kunna bättre i framtiden.

Jag har sjukt svårt att få till ett gitarr solo ljud som är skönt att lyssna på.

Har prövat runt mycket med highpass&lowpass, reverb och delay men tycks inte få

ett mjukt ljud över solot. vill att solot sticker ut men inte skär sig i mixen.

Någon som har några tips&tricks?

Använder Pod farm 2, Gillar solo ljudet "Born Of Osiris" har men kommer inte i närheten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Efter att ha grejat med gitarrsolon i ändlösa timmar har jag kommit på ett knep som alltid fungerar - skärp källan, dvs solot från början. Saker som huruvida stall- eller halsmick används, hur stärkaren/emuleringen är inställd och själva gitarren i fråga dikterar villkoren för vad man kan göra i mixen senare.

Mem ett generellt tips (som är långt ifrån det enda): halsmick, rejält med gain, mycket mid och en diskret volymhöjning med eq som inte behöver slåss med för mkt annat i mixen. Då brukar det kunna cutta igenom bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker också på volymhöjningen som ovan sagt. Hur många olika element spelar samtidigt när det är dags för solot? Hur ligger volymen då, och är den automatiserad för solot?

Tänker även på highshelf, eller eventuellt ngn bredbandshöjning runt 3-5 Khz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Se till att EQ:n på stärkaren, ampsimen skiljer sig från kompet. Som redan sagts, mer mid och lite mer treble än på kompet. Highpassa mer än du tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det är vitkigt att inte ha mycket gain på kompgurorna har gainen på ca 4

Men på solo går det att vrida på mer då?

Kan testa dubbla gitarrsolot och panoera men är det risk för fasfel då?

Och hur funkar en Highshelf?

Under gitarrsolot i just denna låt är det snabba kaggar och melodiackord baserade dist gitarrer.

jag provar lite av era förslag och återkommer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men på solo går det att vrida på mer då?

Dra på lite mer.

Och hur funkar en Highshelf?

Alltså det sista man ska göra är att sträcka sig efter en EQ och tro att det löser problemet. Fix it in the mix är en myt. Det ska låta tillräckligt separerat redan innan du ens börjar sträcker dig efter en EQ. Som jag skrev, börja med EQ på din ampsim först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan testa dubbla gitarrsolot och panoera men är det risk för fasfel då?

Om du med dubbla menar att kopiera spåret brukar det inte ge så mycket. Vissa säger att man ska panorera och pitcha lite grand, men det kan ge fasfel som sakta smyger sig fram vartefter solot rullar på. menar du dubba, som i att spela in en till inspelning, så kan det uppstå fasfel om mikrofonerna är olika långt ifrån källan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vart någorlunda bättre med att highpassa mer och leta jobbiga frekvenser i EQn och ta bort, ändrade lite i eqn med. vred på lite mer gain samt simulerade ampsimen med 10% room och

letade nytt reverb, kunde höja solot mer nu utan att känna att det vart jobbigt högt.

tack för alla tips 🙂

vart ju inte jätte maffigt ljud men vi klarar oss på de här tills det är riktig studio som gäller 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...