Jump to content
Annons

Hörlurstips in-ear för mobila musikälskare med små plånböcker


Bodhi

Recommended Posts

Köpte efter diverse läsande av recensioner ett par a-Jays Two in-ear lurar för 495 kr, för lyssning på vandrande fot. Jag har aldrig riktigt gillat in-ear, mest för att mina öron verkar vara designade av Picasso så att de oftast bara trillar ut så fort jag rör på mig. Dessa sitter dock stadigt utan problem, och man får med fem silikonproppar i olika storlekar. De som satt på lurarna från början visade sig vara de som passade bäst. Kanske är jag normal ändå, som jag brukade säga till klassföreståndaren när hon beklagade sig över alla mina påhitt. Ibland kan man komma undan med en förvirrande kommentar.

Kabeln till lurarna är helt platt hela vägen från lur till minitelekontakt, så man ser ut som om man går runt med svart tagliatelle runt huvudet. Det får man leva med. Fördelen är att sladden trasslar sig mindre och är allmänt lätt att handskas med. Nackdelen, förutom det möjligen mindre attraktiva i att ha spaghetti i öronen, är att kabelns konstruktion förstärker beröringsljud, som när den glider mot jackan. Upptäckte att om jag lägger den bakom nacken så rör sig kabeln mindre. Det märks främst i ganska gles musik. I tätare alster störs jag inte av det.

In-ear lurar har ju en tendens att förstärka basfrekvenser och a-Jays är inget undantag. Man kan kontrollera detta ganska mycket med placeringen i örat, men mer bas än vanligt blir det ändå. Det här är lurar för de som gillar tung-gung, för det bjuds det verkligen på. För en lur i den här prisklassen upplever jag basen som ganska ren och behaglig att lyssna på även under längre pass.

Mellanregistret, det i mitt tycke oftast mest kritiska, är väldefinierat utan att låta hårt och känns väl avvägt. Återigen med hänsyn till att a-Jays Two är en budgetlur.

Diskanfrekvenser känns även de ganska balanserade, men med en tendens till stickighet i material med ursprungligen ganska hårt drivet diskantregister.

Något jag hajade till inför, när jag gick runt på stan och bläddrade mellan låtar, är att trummor verkligen får ett lyft med de här lurarna. Måste faktiskt säga att jag aldrig har hört ett sådant fett smäck på pukor och kagge i ett par lurar som i dessa. Ibland blir det för mycket, men på sina ställen riktigt gött - lyssnade på några låtar från en Fleetwood Mac liveplatta där trummorna plötsligt tog över var och varannan låt. Om man tycker om denna färgning eller inte är förstås en smaksak. Någon rak återgivning handlar det inte om med a-Jays, i synnerhet inte med in-ear-tekniken.

På det hela taget upplever jag lurarna både i ljud, konstruktion och byggkvalitet som väldigt prisvärda. För den som vill ner i pris ännu mer finns a-Jays One för 295 kr, som enligt en recension jag läste upplevdes skilja sig ganska lite från a-Jays Two.

http://www.jays.se/p...a-jays-two.html

ajays_two_laying.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag har lilla modellen och tycker dom låter bra för priset.

Men för mig är det tvärtom, dom ramlar ur öronen hela tiden, mina öron gillar Sennheiser CX300 II som inte ramlar ur.

För övrigt en bra lur den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fem olika ploppar? Alltså även de riktigt pyttesmå som följer med Jays-Q?

Edit: Såg via länken att det finns även XXS! Tror nog jag skickar efter ett par nånstans ifrån. Betydligt trevligare pris än Q-Jays som kostar 2000 kr.

Fleetwood Mac har väl rejält frammixade trummor på vissa låtar. Gött dä.

Extra Edit: Beställde från Dustin, 395 kr, de brukar vara snabba. För två månader sen ungf beställde jag de dyra Q-Jays hod 4-Sound i Gävle. De har inte fått dem än, och får de hem dem får de behålla dem. Hoppas bara de här jäklarna går in i mina supersmala hörselhål.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har så smala hörselgångar att inget jag hittills testat funkat, det har varit omöjligt att få i dem helt enkelt. Jays lurar med XXSmall verkar vara de enda som är så små. Så för mig finns typ inga valmöjligheter på andra märken. De andra tillverkarna måste ju förlora som fan på att de inte har supersmala ploppar, för såna öron är nog ganska vanligt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft två olika in-ear lurar det senaste året. Jag använder dem till att lyssna på Spotify i mobilen och vill således även kunna använda lurarna som handsfree. Det finns inte ett lika stort urval som passar till min mobil (HTC) som det gör till iPhone, men det finns ändå en hel del intressanta lurar att välja mellan.

De första jag hade var Creative EP-630i - jag älskade verkligen dessa. Jag tyckte att ljudet var detaljerat för att vara in-ear lurar och dessutom var det riktigt lagom bra gung och tryck i basen.

Efter ett år gick de sönder, men jag tycker ett år av daglig användning är helt OK hållbarhet för sådana lurar. Jag var ju inte överdrivet försiktig med dem.

Nästa lur jag köpte var svenska Nocs NS200. De ser jävligt snygga ut och känns som en kvalitetslur. Tydligen har de ett aktivt membran som måste spelas in, 50 timmar tar det minsann innan de uppnår sin fulla potential...

Enligt mig är de OK, men jag stör mig på ganska mycket. Dels tycker jag att ljudbilden är lite väl ojämn. Även om mellanregister och diskant är mycket klar, krisp och detaljerad för att vara in-ear, så känns det väldigt konstigt att lyssna med dessa lurar ibland. Det kan kännas som att det slagit lock för öronen på vissa låtar när basen nästan försvinner helt. Man får i princip leva med att vara utan subbas helt och hållet.

Om man sitter i ett tyst rum och lyssnar med lurarna så låter de fantastiskt bra, men om man är ute och rör på sig så låter de oförklarligt sämre... Jag blir inte klok på dem ärligt talat. Vad som inte gör saken bättre är att den vänstra luren börjat skrälla lite då och då vid ljusa diskanttoner och jag har bara haft lurarna i ett par månader.

Nästa gång blir det någ Creative-lurarna igen, eller kanske a-Jays - det är ju alltid kul att köpa svenskt om det går tycker jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fem olika ploppar? Alltså även de riktigt pyttesmå som följer med Jays-Q?

Edit: Såg via länken att det finns även XXS! Tror nog jag skickar efter ett par nånstans ifrån. Betydligt trevligare pris än Q-Jays som kostar 2000 kr.

Fleetwood Mac har väl rejält frammixade trummor på vissa låtar. Gött dä.

Extra Edit: Beställde från Dustin, 395 kr, de brukar vara snabba. För två månader sen ungf beställde jag de dyra Q-Jays hod 4-Sound i Gävle. De har inte fått dem än, och får de hem dem får de behålla dem. Hoppas bara de här jäklarna går in i mina supersmala hörselhål.

Jag kollade på dom och dom är verkligen pyttesmå, mätte dom till 9 mm på det bredaste stället om det kan vara till någon hjälp. De är elliptiskt, koniskt formade, väldigt mjuka och ändpunkten närmast lurens fäste är 8 mm och närmast örat 6 mm.

Jag var lite nervös när jag köpte dom eftersom jag inte fick testa dom först och även 495 kr är mycket pengar för mig, men just med tanke på det mycket låga priset så blev jag positivt överraskad. Har ett par Koss Porta Pro som låter helt okej men är lite simmiga i definitionen och meckiga att använda, men de gick sönder efter bara några månader. Innan dess ett par Sennheiser PX200 som för den typen av lurar och med tanke på priset var hyfsat raka i återgivningen, men hela bygeln var som en enda stor kontaktmikrofon som gjorde att man inte ens kunde använda dem ute om det blåste. De gick även sönder på alla möjliga ställen och är numera lagade både med Karlssons klister och ett par gamla strumpor 😄

Edit: Det var alltså de allra minsta a-Jay plopparna jag mätte.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade på dom och dom är verkligen pyttesmå, mätte dom till 9 mm på det bredaste stället om det kan vara till någon hjälp. De är elliptiskt, koniskt formade, väldigt mjuka och ändpunkten närmast lurens fäste är 8 mm och närmast örat 6 mm.

Jag var lite nervös när jag köpte dom eftersom jag inte fick testa dom först och även 495 kr är mycket pengar för mig, men just med tanke på det mycket låga priset så blev jag positivt överraskad. Har ett par Koss Porta Pro som låter helt okej men är lite simmiga i definitionen och meckiga att använda, men de gick sönder efter bara några månader. Innan dess ett par Sennheiser PX200 som för den typen av lurar och med tanke på priset var hyfsat raka i återgivningen, men hela bygeln var som en enda stor kontaktmikrofon som gjorde att man inte ens kunde använda dem ute om det blåste. De gick även sönder på alla möjliga ställen och är numera lagade både med Karlssons klister och ett par gamla strumpor 😄

Edit: Det var alltså de allra minsta a-Jay plopparna jag mätte.

Tack för måtten på plopparna, det är nåt jag har funderat nå hemst över. Det kan kanske funka med dem. Jag sitter med en sorts Topz-kopia, den är fem mm tjock på bredaste stället, och den går lite halvtrögt in i örat. Ibland kan man ju få beställda grejer redan dan efter, då hinner jag testa dem som scenmonitorer i morrn. 😎

Undrar om det finns tävlingar i "smalast hörselgång"? Då ska jag ställa upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för måtten på plopparna, det är nåt jag har funderat nå hemst över. Det kan kanske funka med dem. Jag sitter med en sorts Topz-kopia, den är fem mm tjock på bredaste stället, och den går lite halvtrögt in i örat. Ibland kan man ju få beställda grejer redan dan efter, då hinner jag testa dem som scenmonitorer i morrn. 😎

Undrar om det finns tävlingar i "smalast hörselgång"? Då ska jag ställa upp!

Ajdå, jag mätte det plaströr på hörluren som själva ploppen sitter fast på, och längst ut på denna, där det sitter en ring som ska förhindra ploppen från att åka av, så är måttet exakt 5 mm. Jag pressade sedan ihop den minsta ploppen mellan fingrarna, med vad jag gissar jämförande kraft när den är inpressad i örat, och denna mätte då två millimeter, vilket ger totalt 7 mm. Kanske blir problem för dig att använda dessa ändå...

Ringen skulle kunna slipas ner och plopparna fästas med kontaktlim, men man skulle inte vinna mer än ca 1 mm eftersom den omger ett galler av metall. Själva röret innan ringen är ca 4 mm eller mindre, har inget skjutmått så jag kan mäta exakt. Kanske skulle man kunna slipa ner ringen ända till rörets bredd och fästa gallret direkt på röret.

Jag kunde utan större problem pressa ihop ploppen till 1 mm också, men det är svårt att avgöra om detta kommer att trycka för hårt mot örat.

Hoppas du kan avbeställa om du inte vågar chansa... 😕

Jag skulle kunna tänka mig att de fungerar ganska bra som scenmonitorer, eftersom de dämpar omgivande ljud ganska bra och har en tydlig mid och topp.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, Koss Plug in-ear http://www.koss.com/...n-Ear_Headphone har ett väldigt smalt rör som ploppen sitter på. Jag köpte själv dessa en gång i tiden, mest för att testa in-ear monitorering, och kunde inte med bästa vilja i världen få in dom i öronen. Då fick jag tag på några ploppar som jag satte på istället och det funkade bra. Nu var det fyra år sedan jag använde dem, men vad jag minns så var röret väldigt smalt, kanske 2-3 millimeter. De låter inte särskilt bra, men som monitorlurar funkade de helt okej efter lite eq.

Om du får tag på ett par sådana (och dubbelkolla röret först så jag inte missminner mig eller det har ändrats på senare modeller), så skulle jag kunna skicka de minsta plopparna från a-Jay till dig, de behöver jag ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du måste ta en bild på dina öron Nilsson.

Hörselgång?!?

Du behöver väl inte trycka upp lurarna ända in till hammaren.

Det är i den yttersta första öppning som lurarna skall passa i. 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog de ska funka. Andra proppar har nästan funkat för mig.

Nu kom jag på ett litet test jag utförde på mig själv, jag vek Topz-kopian på mitten så det blev typ två bomullsändar ihop, och jag får in även dessa två. Örat ger ju med sig lite oxå, sen ska det ju vara lite tajt också så det dämpar bra utifrån. Detta verkar mycket lovande.

Tack Bodhi för plopperbjudandet, men jag tror nästan stensäkert det ska funka bra med de här.

Kommer föresten ihåg att jag en gång köpte ett par in-ear som bara var ett mkt smalt rör med en mkt smal plopp. De passade bra i öronen, men de hade en fruktat vass diskant och noll med bas, så de var helt olidliga att lyssna med. Vad det var för sort kommer jag inte ihåg alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mina A-jays two nu på posten, beställde dom igår! Dustin är snabba Ville de.

Det första och hittills enda jag kan sägom dessa in-ear hittills är att den som konstruerat förpackningen måste vara en riktig psykopat- Nu ska jag till grannen och låna hans vinkelslip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sitter en etikett på framsidan där det står "open here" eller nåt, och under den en knapp som man trycker in för att skjuta ut den inre lådan. Jag fick klura lite jag med.

Fjuttigt med bas? Tryck in dom lite längre i örat så ska du få se på dunder 🙂 De ska in ganska långt innan de börjar låta som tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan konstaterat att det var bortkastade pengar. Vilken jäkla asjobbig diskant, och vilken icke bas! Om det är mina smala hörselgångar eller vad det är som gör det, kan ju misstämka nåt sånt när man läser att de har nästan för mycket bas.

Jag får fortsätta spela enmansband med stora blafflurar på huvet. Och ingen cowboyhatt, det är ju det värsta.

Edit: Har tryckt in dem allt vad det går...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har så smala hörselgångar att inget jag hittills testat funkat, det har varit omöjligt att få i dem helt enkelt. Jays lurar med XXSmall verkar vara de enda som är så små. Så för mig finns typ inga valmöjligheter på andra märken. De andra tillverkarna måste ju förlora som fan på att de inte har supersmala ploppar, för såna öron är nog ganska vanligt ändå.

Samma problem här. Testa Klipsch S4, funkade för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att jag skulle fortsätta tipskavalkaden med Marshall Minor. Köpte dem för att jag tröttnat på Äpplets iPhonelurar. Vart lite skeptisk först till Minor-lurarna men vart synnerligen imponerad. Bra ljud kort och gott 🙂 Levereras med fyra olika insatser (Small, Medium, Large och X-large som jag tycker är lite luddigt men det enda är väl att testa antar jag). Fick testa mig igenom alla och insåg att Medium-varianten passad mina öron bäst. Inget som skaver i alla fall. Sitter duktigt på plats och levererar som sagt ett bra ljud.

Här finns lite mer info samt bättre bilder.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade D-Jays i 2 år och var supernöjd med dom.. Jag har smala hörselgångar men det följde med mjuka små ploppar av skumgummi som funkade i mina öron.. Plopparna slets dock ut snabbt så jag mailade supporten och fick en påse nya etc.. 2 ggr t.om.. gratis!!! Supporten och ljudkvalitén var helt ok. Fantastisk dämpning av utomstående störande ljud.. 695:- betalade jag för dom hos Dustin.. Men kärringf**n låna dom jämt då hon klippte gräsmattan och sabbade kablarna till dom så jag fick til slut se dom som förbrukade testade A-Jays men dom låter inte lika bra.. Sämre upplösning i mellanregistret etc... Låter som ett par hängmattor i jämförelse.. Fast då är ju A-Jays betydligt billigare också. Enda bra grejjen med dom är just det platta kablarna som håller bättre och tjorvar mindre.. Men D-Jays lät 10 ggr bättre.. Nästan som mina Ultrasone Pro2500. 🙂

EDIT: Kollar prisjakt ljust nu och ser att priset dubblats på just D-Jays på 2 år.. Så något bra är det ju med dom! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131759

Fast som sagt.. För klena kablar på dom! D-Jays lurar med A-Jays kablar vore det perfekta!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter byte till mellanpluttarna som satt på från början har jag nu fått dem både att låta bra och sitta kvar! Knepigt. De satt nog för långt in i första försöken.

Vad bra, och en lättnad för mig som rekommenderade dem... 😊 Jo det gör stor skillnad på hur de sitter i öronen. Om jag tar ut dom en bit så låter de verkligen illa, diskanten blir skrikig och basen försvinner.

Jag kan mycket väl tänka mig att ljudkvaliteten på in-ear lurar påverkas i hög grad av hur ens öron är utformade, om de kan få en placering som ger en rak återgivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Jag kan mycket väl tänka mig att ljudkvaliteten på in-ear lurar påverkas i hög grad av hur ens öron är utformade, om de kan få en placering som ger en rak återgivning.

Mjo, det är nog kanske sant. Jag tror att det är Nilsson som efterlyst ett annat sorts "mått" än de här förbannade "S, M, L, XL"-varianterna. Helt vansinnigt egentligen 😏 Hur ska jag veta om mina lyssnarlappar har ett djup av "S, M, L" eller "XL"? 😳 När man sedan inte kan prova dem i butik så blir det ju alltid att köpa grisen i säcken.

Coolaste lurarna i stada! Kände inte till dessa, tack för tipset 🙂

Varsågod 🙂

Okej, jag erkänner; jag köpte dem lite på coolnessfaktorn 😊 Men bara lite.

Hade läst lite recensioner att de skulle vara tämligen bra. Och som sagt; jag ville ha ett par som passade iPhonen och även inkluderade (play/FF/REW/"svara"/byt låt-knapp samt mik).

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...