Jump to content
Annons

Råd inför ovanligt ljuduppdrag


william

Recommended Posts

Hej!

Jag studerar nu ljud och musikdesign sen ett halvår tillbaka. Med andra ord kan jag nu en del med ljudarbete, Logic, inspelning etc, men jag har väldigt mycket kvar att lära mig, framförallt har jag ytterst lite erfarenhet med hårdvara.

Jag letar efter ett stycke hårdvara som kan spela upp 6-10 olika spår (helst från Logic) till 6-10 olika hörlurar. Alltså, spår 1 till hörlurar nr. 1, spår 2 till hörlurar nr 2 osv.

(Helst ska "hårdvaran" vara hyfsat mobil, spela upp en acceptabel ljudkvalitet, och helst kunna gå att använda till annat, kanske mixa, eller spela in med, jag vet att det är mycket i en maskin, men man kan ju drömma)

Jag har kollat runt på en hel massa mixerbord/audio interface/ljudkort etc. Men jag vet inte vad exakt hur det jag letar efter kallas i tekniska termer.

Detta med att kunna spela upp olika spår till olika hörlurar är det viktigaste för mig, så jag fokuserar på det, är det då antalet analoga utgångar jag ska kolla på? eller är det antalet spår för playback? ofta anges just hörlurs-utgångar i tekn-spec, men då är det ju ofta bara 1 eller 2 st. Men man måste ju kunna lägga in fler konverterare? (jag vet inte vad det heter) så att det går att plugga in fler hörlurar. Är det någon snäll själ här som vet mer än jag om detta? Eller kan man koppla det på ett annat, lättare sätt?

Jag vill framförallt förstå vad det jag vill ha betyder tekniskt sett, men om någon har förslag på bra utrustning så tar jag gladeligen emot det. Jag kan lägga ut upp till 6-7000 på detta.

Jag har nu Logic på en macbook, och apogee duet 1, som har 2 utgångar.

Dessa är några som jag sett av olika slag, de kallas lite olika, flerspårstudios/inspelar/portabla mixerbord etc:

http://www.thomann.de/se/zoom_r24.htm

http://www.presonus....px?ProductId=43

http://www.thomann.d...100_b_stock.htm

http://www.thomann.d..._hdrecorder.htm

http://www.thomann.d...s_br1200_cd.htm

http://www.thomann.de/se/maudio_profire_2626.htm

http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_pro_24_dsp.htm

Tack så mycket för er hjälp!

Just det, här är programmet jag går om ni är intresserade, jag rekommenderar det varmt, allt e på distans! http://www.musikochljuddesign.se/

mvh,

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjabba! Jag köpte nyss ett Focusrite Saffire Pro 40 ljudkort. Finns ett gäng utgångar som du kan meka med hur du vill (i den medföljande mjukvaran). Kolla in den rackaren! Har dock inte hunnit testa den så mycket men hittils har den fungerat smärtfritt.

Den där zoomen du länkade till sist har bara en hörlursutgång och två st monoutgångar (höger o vänster). De där 8 XLR/Combo/Tele är ingångar där du ska stoppa in kablarna från mikrofonerna/dina instrument. Alltså inga utgångar.

Skål!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! tack för ditt svar.

Den ser ju riktigt bra ut den där Saffire. Fan vad kul med en sån. Den känns lite dyr för mig just nu dock. Den skulle bara fylla en funktion för mig. Men å andra sidan så är det ju väldigt mycket värt att ha bra grejer, och veta att de håller. jag hör gärna mer från dig när du använt den mer.

detta verkar vara lillebrorsan, den kanske är bättre för mig: http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_pro_24_dsp.htm

tack igen,

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, kan du beskriva hur eller mer exakt vad själva jobbet går ut på, jag förstår inte just nu vilken sorts inspelning som skulle kräva att spår 1 går till hörlur 1 osv, det vanliga är ju att alla hörlurslyssnande deltagare/musiker får en eller möjligen 2 olika mixar i sina lurar när man gör pålägg etc och då behöver du ju inte något flerkanals interface utan det räcker med ett externt ljudkort typ TC Desktop konnekt etc och en extra hörlusrförstärkare/splitter...men jag anar att det är något annat du har på gång?!?

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för era svar. Det är till en installationsliknande föreställning. Alla i publiken, som ska vara 6-8 pers, ska lyssna på varsitt individuella ljud genom föreställningen, men allas ljud måste ju vara perfekt synkat, så det kan ju inte vara att ljudet spelas från vadsomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Offtopic men...

Jag kollade in utbildningen som du länkade till och genast dök det upp lite frågor. Hoppas att du som går denna utbildning kan svara på dessa..

Vad kan man bli om man går denna utbildning?

Varför krävs det att man ska ha en mobil inspelningsstudio? Lite tungt att dra med sig hela källaren...

Varför står det inte om ansökningtider för 2012? Detta kanske du inte vet svaret på men har du hört om att utbildningen har lagts ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

För 8 separata lyssningar i stereo behöver du 8*2 analoga utgångar. Få budgetljudkort som erbjuder så många utgångar. Här kommer däremot en lösning:

MOTU 828 mkIII har 10 analoga utgångar plus en separat hörlursutgång. Det ger sex separata lyssningar. Om du dessutom kompletterar den med en Behringer ADA8000 får du ytterligare åtta analoga utgångar vilket totalt ger tio separata lyssningar i stereo.

Dessutom krävs hörlursförstärkare för att linjesignalerna ska orka driva hörlurar. En förstärkare per lyssning. 8 lyssningar kräver alltså 8 separata hörlursförstärkare. Jag kan rekommendera Thomanns egen Millenium HP1.

Dessutom tillkommer kablage och hörlurar. Jag har lagt alla enheter (minus hörlurar) i en önskelista på Thomann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Tack så jättemycket, detta låter som en helt ok lösning. Visst menar du att jag skulle behöva 8 st hörlursförstärkare?

Hur exakt funkar det med 8 x 2? varför 8 x 2? Jag förstår inte.

Finns det något som liknar mkIII som man även skulle kunna kontrollera en DAW med? Jag vet vad en A/D D/A omvandlare gör, men vad har man för nytta en sådan i en hemmastudio annars? Det är möjligt att jag kommer vilja skicka dessa signaler trådlöst till lurar, vad skulle behövas då, vet någon det?

Och slutligen, vet någon annan möjligen någon annan sorts lösning på allt detta? Vore kalas att ha alternativ 🙂

@procedomani2:

Exakt vad man blir vet jag inte, vi pluggar ganska brett om ljust ljudteknik, och en del om att spela/skapa musik. Kurser i teori, akustik, inspelning, låtskrivning, ljudläggning till film, mixning, mastring etc. Skitkul program, har lärt mig hur mycket som helst. Smidigt att allt är på distans oxå. 🙂

Man behöver mobil utrustning för att man behöver leta upp och spela in musiker, gig, tramp osv. men allt måste nog inte vara supermobilt, ofta kan man nog hitta lösningar, kanske bjuda musikerna som ska spelas in hem till sin källare eller så. Men det är väl oxå kopplat till att som ljudtekniker/musiker/producent är det smart och vanligt att man behöver vara jävligt mobil helt enkelt.

Jag har inte hört något om att de ska sluta med utbildningen, det vore väldigt konstigt, den är visserligen ny, men verkar vara väldigt väldigt uppskattad med många studenter.

Många i kursen är musiker och jag har hört flera säga saker i stil med "det är ändå det jag gör i mitt yrke som musiker" men nu får jag djup kunskap och mycket feedback på det. Själv är jag mer ljudintresserad, och mixning/mastring, inte lika mycket just musikskapande är mitt intresse.

Fråga mer om du vill, jag svara så gott jag kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Offtopic men...

Jag kollade in utbildningen som du länkade till och genast dök det upp lite frågor. Hoppas att du som går denna utbildning kan svara på dessa..

Vad kan man bli om man går denna utbildning?

Varför krävs det att man ska ha en mobil inspelningsstudio? Lite tungt att dra med sig hela källaren...

Varför står det inte om ansökningtider för 2012? Detta kanske du inte vet svaret på men har du hört om att utbildningen har lagts ner?

Den har inte lagts ner. Jag har precis sökt just den på distans (120hp) för våren 2012. Du kan nog hinna fortfarande om du gör en sen anmälan.

Vad man sedan blir är helt godtyckligt. Inga garantier finns för några utbildningar öht. Jag läste fem år (300hp drygt) inom press/kommunikation och annat, men inte fan jobbar jag inom det. Mitt ljudintresse är dock relativt tungt, och tyckte det skulle vara kul att gå själva programmet, men jag hyser ingalunda några illusioner om att det skulle bli "lättare att ta sig in i branschen". I princip tycker jag att jag kunde läst in det själv via litteraturlistan (vilket jag förvisso nära nog redan gjort), utan att gå omvägen via uni, men WTF...

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Med dagens överdrivet stora utbud av dessa & liknande utbildningar som kommit på senare år för ett så pass litet land som Sverige så har jag väldigt svårt att se en yrkesframtid i detta område som dessutom stått på ruinens brant och fallit ner i avgrunden för länge sedan, idag utgörs ju den kommersiella delen av Idol och liknande trams + några få skivförsäljningar med "gräddan" av Svensk musik, finns inget bestående i detta för bolag eller för studios och ännu mindre för ljudtekniker, de få producenter/studios som kan glida hjälpligt ekonomiskt är räknade på 2 händer...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Med dagens överdrivet stora utbud av dessa & liknande utbildningar som kommit på senare år för ett så pass litet land som Sverige så har jag väldigt svårt att se en yrkesframtid i detta område som dessutom stått på ruinens brant och fallit ner i avgrunden för länge sedan, idag utgörs ju den kommersiella delen av Idol och liknande trams + några få skivförsäljningar med "gräddan" av Svensk musik, finns inget bestående i detta för bolag eller för studios och ännu mindre för ljudtekniker, de få producenter/studios som kan glida hjälpligt ekonomiskt är räknade på 2 händer...

Det där beror ju helt på vad man siktar på. Bygger man en megastudio med ett elhungrigt kontrollrum och en 5siffrig månadskostnad för lokalerna kan jag tänka mig att det går åt helvete. Om man är någorlunda ekonomisk och inte har typ ett kokainberoende att försörja, så går det faktiskt att leva på det. Tvärtemot vad alla bittra rävar säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med frekv.spektr.analys. Beror ju helt på vad man vill. Själv jobbar jag mycket inom konst/performance världen. Ska ju inte bygga en studio. Sen så är det ju många aspirerande musiker som kan göra sjukt mycket egen musik, typ hemma, med dessa kunskaper. Världen har ju ändrats, och man får ändras med den tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tvärtemot vad alla bittra rävar säger. " 😆

Ja det där lät ju fyndigt, jag tillhör inte den skaran om du nu tror det jag är bara realistisk och man behöver inte överdriva som i ditt exempel med elhungrigt megamixrum etc, det handlar ju inte alls om det, snarare dyra hyror i så fall men det har aldrig varit mitt problem eftersom jag kör country-style-studio sedan över 10 år tillbaka, det där med kokainberoende får stå för dig lille vän och jag undrar var du får allt ifrån faktiskt???

Kan du som dessutom är väldigt färsk och delvis okunnig enl. egen utsago100% ärligt säga att du lever på din studio med allt vad det innebär så gratulerar jag dig verkligen, dvs du behöver inte jobba med NÅGOT annat förvärvsabete då är det ju finfint, och visst finns det exempel på folk som fortfarande lever på detta men jag tvivlar starkt på sanningshalten i ditt fall ser du...

Många är vi som tidigare haft anställnig på den "gamla goda tiden" freelancat eller öppnat eget och som fått kombinera detta med andra jobb för att betala räkningarna, du kanske är ungkarl och lever i sångbåset därnere och därigenom bor asbilligt, jag menar det vet ju varenda en att branschen och möjligheterna till stadiga och goda inkomster ur ett studio/ljudtekniker perspektiv idag är nästintill obefintliga jämfört med förr, men man får pyssla med fler grejor, hora lite med all möjlig skit och även ta on-location jobb som jag personligen tycker är jättekul osv osv detta säger jag inte för att tjafsa med dig utan för att det är så för dom flesta, men lägg ner

överdrifterna och onödiga tillval med droger om du vill framstå som seriös i diskussionen!

@ william visst kan man göra en mängd olika saker men dessa utbildningar som jag ifrågasatte MÄNGDEN kontra vårt lilla land och vad dom UTLOVAR det är det som inte är i paritet med verkligheten och behovet, snarare ett sätt för utbildnings-samordnare/arrangörer att sko sig på en hype som bara är ett enda stort luftslott, that's my point!!!

😉

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör country-style-studio sedan över 10 år tillbaka

På tal om det... Vad hände med din Camelot Studios (eller vad det hette)? Kom ihåg att du gjorde en jävla ombyggnad/facelift av din studio, sedan bara försvann du...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

[*** Borttaget av moderator ***]

@Valle jo det blev en facelift och sedan kom jag på att jag ville testa lyckan i Frankrike av flera skäl och sålde Trident bordet + huset och köpte nytt kanonställe därnere, bodde där 2010-11 men kom på att det var bättre här hemma trots allt, förbaskat intressant resa på alla vis men nu är det nya tag och ny studio som gäller, i mindre skala dock...p-komp eller ej 😉

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst menar du att jag skulle behöva 8 st hörlursförstärkare?

Hur exakt funkar det med 8 x 2? varför 8 x 2? Jag förstår inte.

Precis. 8 separata lyssningar kräver 8 separata hörlursförstärkare.

Vill du ha lyssning i stereo går det åt en kanal för vänster och en för höger, därav 8 x 2.

Finns det något som liknar mkIII som man även skulle kunna kontrollera en DAW med?

På vilket sätt vill du kontrollera din DAW?

Jag vet vad en A/D D/A omvandlare gör, men vad har man för nytta en sådan i en hemmastudio annars?

En digital inspelningsstudio är beroende av a/d- och d/a-omvandling. Signalerna från mikrofoner och instrument är oftast analoga och behöver digitaliseras för att DAW/dator ska kunna ta hand om dem. Vid uppspelning behöver du omvandla de digitala signalerna till analogt igen för att spela upp i hörlurar eller högtalare.

Det är möjligt att jag kommer vilja skicka dessa signaler trådlöst till lurar, vad skulle behövas då, vet någon det?

En betydligt större budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för infon om förstärkare, fattar nu.

Jag vill ffa. kunna styra olika faders under mixning fysiska faders. Jag tänkte något som är en slags controller/mixer/audio interface i ett, om det ens finns.

Apropå D/A A/D, visst har alltså ljudkort sådana i sig? som gör denna omvandling. Grejen är att jag skulle vilja köpa färre delar utrustning för detta projekt.

Haha, större budget, fattar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...