Jump to content
Annons

Råd inför ovanligt ljuduppdrag


william

Recommended Posts

Hej!

Jag studerar nu ljud och musikdesign sen ett halvår tillbaka. Med andra ord kan jag nu en del med ljudarbete, Logic, inspelning etc, men jag har väldigt mycket kvar att lära mig, framförallt har jag ytterst lite erfarenhet med hårdvara.

Jag letar efter ett stycke hårdvara som kan spela upp 6-10 olika spår (helst från Logic) till 6-10 olika hörlurar. Alltså, spår 1 till hörlurar nr. 1, spår 2 till hörlurar nr 2 osv.

(Helst ska "hårdvaran" vara hyfsat mobil, spela upp en acceptabel ljudkvalitet, och helst kunna gå att använda till annat, kanske mixa, eller spela in med, jag vet att det är mycket i en maskin, men man kan ju drömma)

Jag har kollat runt på en hel massa mixerbord/audio interface/ljudkort etc. Men jag vet inte vad exakt hur det jag letar efter kallas i tekniska termer.

Detta med att kunna spela upp olika spår till olika hörlurar är det viktigaste för mig, så jag fokuserar på det, är det då antalet analoga utgångar jag ska kolla på? eller är det antalet spår för playback? ofta anges just hörlurs-utgångar i tekn-spec, men då är det ju ofta bara 1 eller 2 st. Men man måste ju kunna lägga in fler konverterare? (jag vet inte vad det heter) så att det går att plugga in fler hörlurar. Är det någon snäll själ här som vet mer än jag om detta? Eller kan man koppla det på ett annat, lättare sätt?

Jag vill framförallt förstå vad det jag vill ha betyder tekniskt sett, men om någon har förslag på bra utrustning så tar jag gladeligen emot det. Jag kan lägga ut upp till 6-7000 på detta.

Jag har nu Logic på en macbook, och apogee duet 1, som har 2 utgångar.

Dessa är några som jag sett av olika slag, de kallas lite olika, flerspårstudios/inspelar/portabla mixerbord etc:

http://www.thomann.de/se/zoom_r24.htm

http://www.presonus....px?ProductId=43

http://www.thomann.d...100_b_stock.htm

http://www.thomann.d..._hdrecorder.htm

http://www.thomann.d...s_br1200_cd.htm