Jump to content
Annons

Reverb på masterkanalen


Schampo

Recommended Posts

Annons

säker på att det ligger på mastern i dom fallen å inte i mixen?

nej-det är jag ju inte-men det låter gröt i a f tycker jag om kommersiell sen 80-tals hårdrock..

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det en lista någonstans med vilka EQs som är lite finare?

Fast jag tror nog att han menar hårdvaran, den för 35 KSEK, typ. Att gå i god för en 600-kronors dinosaurie-klon och kalla den "fin", när marknaden drunknar i "fina" kloner i övrigt, skulle nog vara att spela Allan lite väl ihärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Dark side of the moonplattan användes enbart EMT Plate reverb så man måste inte använda flera.

Det var dit jag ville komma... När jag kör två olika reverb fattar jag egentligen inte vitsen. Ett reverb räcker nog åt mig med. Ju mindre ljudkrockar ju bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla rara lila du, det är inte samma sak som att lägga EMT på hela mastern....samma sak med Whitesnake exemplet, jag lyssnade mkt på den plattan och vi satt och beklagade oss över att gitarrerna lät så förbannat yliga och noll feeling dvs för moderna i vårt tycke dvs pubertal onani, mne inte fan har dom lagt nåt reverb på mastern för det, lyssna igen gossar!!! 😆

Det är tur att nån med din dignitet kan komma och styra upp pöbelns verklighetsfrånvända ljudkvacksalveri.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis kan man lägga effekter på mastern som t.ex kompressor, eq etc..

du bör inte ens lägga en kompressor eller eq på mastern då alla ljud påverkas av detta.. då är det bättre att göra det i efterhand på en wav fil då du kan pusha på med kompressor och eq i så fall..

då en mix ska ligga på ca -6db innan man mastrar så är det viktigt att man inte lagt på för mycket saker innan.. därav är det bättre att köra kompressor och EQ i efterhand på wav filen.. då du kan få ut mer av hela mixen..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Oj vad vilka regler har jag inte brutit emot. Och framför allt dom producenter jag jobbat med... idioter allihop.

Eller ännu värre idioterna på SSL som designat in en buskompressor som är enkel att slå på... hur fan tänkte SSL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle Ozone annars ens ha med funktionen? För att lura sina kunder?

well själva grejen med Ozone är ju att du ska egentligen använda den efter du sparat ut din mix i wav.. när du mastrar den.. och då kan du självklart ha på lite reverb om du vill det.. men när du jobbar med själva låten ska du inte använda såna saker.. så för att göra min mening tydlig..

Mix: Inget på mastern.. låt övriga FX kanaler sköta varje ljud för sig då man jobbar på låten..

Mastering: Ozone tex och då kan man lägga på effekter som Kompressor, EQ, Reverb när man jobbar på den färdiga wav filen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tur att nån med din dignitet kan komma och styra upp pöbelns verklighetsfrånvända ljudkvacksalveri.

Om du min lille vän i källaren tolkar det så så är det uppenbarligen din verklighet, mitt inlägg var inte menat att försöka styra upp någon pöbel alls, bara ett ifrågasättande av ett försumligt antagande i det inlägget jag kommenterade...pöbeln kan man bara styra upp genom att skjuta rejäla salvor med Haubits 4140 laddning 8 på, inget annat biter...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var dit jag ville komma... När jag kör två olika reverb fattar jag egentligen inte vitsen. Ett reverb räcker nog åt mig med. Ju mindre ljudkrockar ju bättre.

Ang. Dark side och en rad plattor fr. förr så användes just bara ett enda reverb, därför att i reverbets glansdagar och barndom var det stora ekorum med en högtalare och en eller fler mikrofoner i olika ändar av kammaren/tunnelsn/salen whatever, sedan blev det plåtreverb stora som satan, i vilket fall så var ljudbilden mer homogen och där har vi mycket av soundet från förr som många vill återskapa, plus givetvis själva inspelningsrummet och karaktären i elektroniken på dåtidnes equipment, som idag återbyggs och säljs för ofantligt dyra pengar trots att de en gång ratades för dåtida nyheter och utvecklade/förbättrade produkter, det är väl samma sak som med gamla raggarbilar, dom har sin tjusning och feeling helt klart men tar fan så mycket soppa och har inte alls amma finess som nya bilar däremot karaktär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. Dark side och en rad plattor fr. förr så användes just bara ett enda reverb, därför att i reverbets glansdagar och barndom var det stora ekorum med en högtalare och en eller fler mikrofoner i olika ändar av kammaren/tunnelsn/salen whatever, sedan blev det plåtreverb stora som satan, i vilket fall så var ljudbilden mer homogen och där har vi mycket av soundet från förr som många vill återskapa, plus givetvis själva inspelningsrummet och karaktären i elektroniken på dåtidnes equipment, som idag återbyggs och säljs för ofantligt dyra pengar trots att de en gång ratades för dåtida nyheter och utvecklade/förbättrade produkter, det är väl samma sak som med gamla raggarbilar, dom har sin tjusning och feeling helt klart men tar fan så mycket soppa och har inte alls amma finess som nya bilar däremot karaktär...

Studion i Rågsved där vi spelade in GUITAR 66 2 singlar och 2 LP i början av 80-talet hade en enorm ekokammare med en Selmer högtalare som såg likadan ut som de höga Marshalllådor med 8 st 10" som fanns förr, i ena änden, sen flera mickar som tog upp ljudet. En rullbandspelare gjorde fördröjningen av reverbet på väg till högtalaren. Vid mix måste bandaren backas emellanåt... Att ta bort fördröjningen på tex virveln gick inte! Akustikbehandlingen i studion (betongkällare) var enbart äggkartonger. Stor Studerbandare med utbytbara 16 eller 24 kanals tonhuvud, vi körde på 16. Tror det var en Studer i alla fall. Killen som hade studion hade byggt mixerbordet själv...

Snart kanske det finns svindyra pluggar som kan återskapa äggkartongsljud? 😆

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

det var tider det - när man fysiskt kunde gå in i reverbet

Rågsvedsreverbet var typ 20 meter långt. Men ljudgubben lät oss aldrig gå in där fast vi var nyfikna som satan. Reverb som man inte fick gå in fysiskt i! Vi misstänkte att han hade nåt där inne som han inte ville att nån skulle få reda på.

Prov på hur det lät. Jag tror vi sket i reverb helt på trummorna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

well själva grejen med Ozone är ju att du ska egentligen använda den efter du sparat ut din mix i wav.. när du mastrar den.. och då kan du självklart ha på lite reverb om du vill det.. men när du jobbar med själva låten ska du inte använda såna saker.. så för att göra min mening tydlig..

Mix: Inget på mastern.. låt övriga FX kanaler sköta varje ljud för sig då man jobbar på låten..

Mastering: Ozone tex och då kan man lägga på effekter som Kompressor, EQ, Reverb när man jobbar på den färdiga wav filen..

Men det var väl exakt det jag skrev i mitt inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det var väl exakt det jag skrev i mitt inlägg?

korrekt.. måste läst fel.. tanken var iaf att det skulle vara så att man inte ska använda ozone innan mastering.. som du nämnde.. man ska inte ha det i mixen.. vettefan vad jag läste första gången från dig 😛

sorry.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vad händer annars?

man ska alltid mixa låten lägre för att den inte ska peaka... dvs det förstör soundet.. och sedan får man även ut mer av låten i efterhand om låten är mixad i ca -6 db då man kan pressa på mer med effekter i efterhand.. tex via ozone..

Link to comment
Dela på andra sajter

man ska alltid mixa låten lägre för att den inte ska peaka... dvs det förstör soundet.. och sedan får man även ut mer av låten i efterhand om låten är mixad i ca -6 db då man kan pressa på mer med effekter i efterhand.. tex via ozone..

Det där spelar ingen som helst roll egentligen, utan är nog tankar som finns kvar sedan analogbandens era. Om man kommer över 0dBFS, så är det förstås katastrof för ljudet, men allt under det är ok. Att sänka bara för att ha lägre nivå gör ingen nytta eftersom man kan göra vad man vill ändå så länge man håller till i den digitala domänen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

well själva grejen med Ozone är ju att du ska egentligen använda den efter du sparat ut din mix i wav.. när du mastrar den.. och då kan du självklart ha på lite reverb om du vill det.. men när du jobbar med själva låten ska du inte använda såna saker.. så för att göra min mening tydlig..

Mix: Inget på mastern.. låt övriga FX kanaler sköta varje ljud för sig då man jobbar på låten..

Mastering: Ozone tex och då kan man lägga på effekter som Kompressor, EQ, Reverb när man jobbar på den färdiga wav filen..

Total BS, alltihop. Det gör ingen skillnad om du mastrar en printad .wav eller på stereobussen i projektet. Om man ändå ska mastra själv så kan man lika gärna göra det i samma projekt som man mixar, om man inte behöver frigöra lite processorkraft för någon hungrig plugg dvs. Prova gärna att rendera en mix med masterkedja och en utan. Importera filen utan något på mastern och rendera med samma masterkedja. Skillnad?

Något som också är BS är att mixen ska peaka här eller där... Slår det inte över nollan så sitter du säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som också är BS är att mixen ska peaka här eller där... Slår det inte över nollan så sitter du säkert.

Det där med att det skall peaka här och där är fullständigt korrekt om man kör in på tape i en analog kedja, då kan man tillåta att det blinkar till +3 etc på master vu'n (och givetvis tillfälligt i varje kanal i bordet om det är ett bra bord med crunchigt headroom) och det är en grej som kanske hänger kvar fr förr som vissa blandar ihop men alltså inte går att applicera i den digitala domänen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att det skall peaka här och där är fullständigt korrekt om man kör in på tape i en analog kedja, då kan man tillåta att det blinkar till +3 etc på master vu'n (och givetvis tillfälligt i varje kanal i bordet om det är ett bra bord med crunchigt headroom) och det är en grej som kanske hänger kvar fr förr som vissa blandar ihop men alltså inte går att applicera i den digitala domänen!

Han snackar om wav filer. Mig veterligen så är band band och inte .wav, så att anta att det är digitalt är väl inget konstigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör ingen skillnad om du mastrar en printad .wav eller på stereobussen i projektet.

Dagsens sanning.

man ska alltid mixa låten lägre för att den inte ska peaka... dvs det förstör soundet.. och sedan får man även ut mer av låten i efterhand om låten är mixad i ca -6 db då man kan pressa på mer med effekter i efterhand.. tex via ozone..

Japp, det är en god tumregel att lämna minst 3-6 dB headroom i mix och helst ingen peak över -3 dB före mastering, men man kan utan problem ligga lägre än så. Det hänger kvar sedan analogtiden att pressa mot nollan, då främst för att undvika bandbrus, men i den digitala domänen hör du praktiskt taget ingen skillnad på material som peakar vid -1 dB och material som peakar vid -7 dB, som sedan masteras upp till samma nivå.

En duktig masteringstekniker kan dock hantera material som peakar högre så länge det inte går över 0 dB (vilket tekniskt sett är fel uttryckt eftersom över 0 dB finns ingenting, men uttrycket hänger även det kvar sedan analogtiden), så ifall mixen ligger nära nollan behöver det inte vara någon ko på isen. Men... ju mindre headroom din mix har, desto mindre ger du masteringsteknikern att leka med.

Man lägga precis hur mycket effekter man vill på masterbussen, busskompressorer, reverb, eq... Det enda man bör absolut bör undvika är att lägga en limiter på masterbussen om man har för avsikt att lämna materialet till mastering, eftersom det begränsar masteringsteknikerns möjligheter att limitera med sina egna verktyg.

En del masteringstekniker föredrar dock att man inte lägger något alls på masterbussen av samma skäl, de vill kunna använda sina egna grejor - om en mix behöver en lätt boost runt 12 kHz så kanske deras superdunder-eq gör jobbet lite bättre än favvopluggen som kunden använde.

Stereobreddare bör man vara försiktig med på mastern. En del av dem är rena fas-festen.

Reverbdebatten är lite som vanilj eller choklad. Visst brukar man främst jobba med reverb som send, men det finns definitivt tillfällen då ett reverb på mastern kan göra susen. Whatever floats your boat.

Dock för någon som är helt grön på mixning och inte känner till hela kanalhierarkin ska man förstås inte ge rådet att lägga reverb på mastern, det hör till överkursen.

But... be afraid of 0 dB. Be very afraid... It is the abyss, it is an empty void... It is the nothingness of nothing... Och nu tror jag bestämt att jag ska gå och lägga mig.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Att sänka bara för att ha lägre nivå gör ingen nytta eftersom man kan göra vad man vill ändå så länge man håller till i den digitala domänen.

En del pluggar tex. Waves jobbar i 24bitar så man bör vara lite försiktig

även om man jobbar i en 32 bit floating DAW.

En bra gratis plugg som mäter antal bitar.

bitter_screenshot.png

http://www.stillwell...com/?page_id=33

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att det skall peaka här och där är fullständigt korrekt om man kör in på tape i en analog kedja, då kan man tillåta att det blinkar till +3 etc på master vu'n

det är ju förstås också olika från bord till bord å tape till tape hur högt man kan gå

3db var/är ingen absolut maxgräns det heller

Det där spelar ingen som helst roll egentligen, utan är nog tankar som finns kvar sedan analogbandens era. Om man kommer över 0dBFS, så är det förstås katastrof för ljudet, men allt under det är ok. Att sänka bara för att ha lägre nivå gör ingen nytta eftersom man kan göra vad man vill ändå så länge man håller till i den digitala domänen.

precis

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det är en god tumregel att lämna minst 3-6 dB headroom i mix och helst ingen peak över -3 dB före mastering, men man kan utan problem ligga lägre än så. Det hänger kvar sedan analogtiden att pressa mot nollan, då främst för att undvika bandbrus

det var det jag var ute efter oxå, för att undvika brus osv.. därför anser jag att man ska mixa lägre i ca -3 till -6 db då man kan ha mer headroom att jobba på..

angående effekter på masterkanalen när man jobbar i mixen är något jag aldrig skulle använda iaf.. och inte om jag ska göra en mastering åt någon annan heller att dom använt saker på mastern, jag vill kunna ha kontroll över wav filen och mixa den på det sättet som jag känner är bäst för låten.

alla jobbar på olika sätt och jag gör på mitt sätt iaf och det funkar utmärkt för mig iaf 😛

ps: det som stör mig mest av allt är när folk säger "jag har inte mastrat den än" när låten inte ens är halvfärdig lr bara 30 sekunder till 1 min lång.. för det är en jäkla skillnad på mastering och mixning..

Redigerat av Nickeduvet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...