Jump to content
Annons

Hur planerar ni era låtar?


Superman (oregistrerad)

Recommended Posts

Superman (oregistrerad)

Är rookie inom elektronisk musik, i alla fall att skapa det själv.

Använder mig av Ableton Live 8 och försöker mest lära mig programmet. Sitter och läser massor på forum, kollar youtube klipp osv. men hajar

nada då det är ett vis "musik språk" som används och detta förvirrar en ytterligare.

Hur som vet att detta är nåt man lär sig med tiden men tappat verkligen motivationen just nu då jag försökt få till en låt nu i 3mån 1-4 timmar om dagen.

Men den viktigaste frågan jag har som jag själv blir galen på är hur ni planerar ert skapande?

För ex. har jag en någorlunda bild i huvudet hur jag vill att min låt ska låta, hur basen ska vara, hur rytmen ska flyta, när olika instrument hittar en harmoni och det låter så fett i mitt huvud. Men så sätter jag mig vid datorn och hittar inte ett enda ljud som låter som den ljudbild jag hade i huvudet och jakten på det sköna ljudet börjar....plötsligt har jag suttit som nu ikväll flera timmar och försökt få till nåt och till slut ger jag upp för jag inte kommit nå vart.

Hur börjar ni med era låtar? vad gör ni när ni inte hittar eller skapar fram det ljud ni är ute efter?

Hur bygger ni upp låten steg för steg utan att allt går åt helvete?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, sysslar inte med elektronisk musik eller någonting i den stilen men jag kan ju berätta lite om hur jag skapar;

det börjar så gott som alltid med en melodislinga. Någonting jag nynnat fram. Kanske ett par takter. Pinsamt ofta går de ofta i moll 😊

Texter finns det alltid gott om men trots det ganska svårt att placera dem. Nåväl, gång till annan fungerar det och då sätter jag igång med själva "hantverket". Själva instrumenteringen och arret är oftast avklarat i huvudet då jag sätter igång och det är sällan jag avviker från den "valda" vägen. Här ska basen börja, här ska breaket sitta, här ska stämmorna "lyfta" låten etc.

När jag har en grund att utgå ifrån brukar jag softa med låten i ett par veckor. Låta den vila lite. Samla damm. Kalla det vad du vill. Det viktigaste är att inte jobba med just den låten. Under den här tiden tror jag iofs att jag jobbar med den undermedvetet. Skissar lite här och där.

Sedan sätter jag mig ned och lyssnar igenom låten två gånger. Hittar jag någonting (typ sur sång, otighta instrument etc) så fixar jag det omedelbart. Sedan fortsätter jag spela in; lägger till och drar ifrån. Smågrejer som brukar störa mig och som jag vet kommer att störa skiten ur mig om jag inte åtgärdar dem genast. Det brukar ta ett par veckor (under, vilket rodnande bör erkännas, gör mig till en introvert enstöring som egentligen bara kan nås via telepati 😆 Jag är fortfarande lika förvånad och tacksam att min tjej inte har lämnat mig än).

Efter de här små utflykterna är låten till 90% klar. Då brukar jag be kompisar att göra en genomlyssning och, om möjligt, komma med konstruktiv kritik (vad det gäller musiken. Texterna vill jag helst aldrig att någon ska säga någonting om. Fånig och känslig som jag är så kan jag steka en hel låt om någon tycker att texten suger 😳 )

Nåväl, under den här perioden är jag väldigt målmedveten; jag sitter långa perioder och spelar in. lägger om gitarrer och, framförallt stämmor. Det är egentligen inte förrän de här genomlyssningarna och kritiserandet som låten är klar.

Sedan låter jag låten vila i någon vecka eller så igen. Sedan går jag tillbaka och lyssnar en gång till och antingen blir jag;

1) nöjd och hör att min grundidé håller hela vägen. Man kan slå på den med en hammare och fundamentet håller

2) inte lika nöjd och då går jag tillbaka. Bryter upp arret och gör om (då börjar hela cirkusen om igen 😛 )

Jag vet inte men jag tror att ett utav ens viktigaste vapen i skapandet är självdistans, självinsikt och målmedvetenhet.

Nåväl, det här var mina två cent (och en halv roman ser jag nu).

Lycka till med skapandet och välkommen hit till forumet 🙂

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver färdigt låten med gitarr eller piano. Numera oftast piano då man har en hand för pennan. Dessutom började jag spela piano strax före jul förra året så det nya spelsättet och misstagen/felspel kan ge oavsiktliga förbättringar till en låt.

Vanligtvis skriver jag färdigt en låt på några timmar, dvs melodi + sjungbar text, och sedan kan jag förbättra låten under en veckas tid med bättre text och justerade tonarter.

Spela in är jag dock kass på. Det låter alltid "dassig demo" som bäst. Men det är mest bara för att dokumentera låten.

Just nu har jag två låtar på min nya youtube-hemsida med "textvideo":

"Where no monsters go" skrev jag efter att jag nynnade på en melodislinga under en lördag som blev refrängen. På söndagen använde jag några timmar till att skriva den som en sjungbar låt. Sedan använde jag några dagar för att förbättra texten och låtstrukturen. Man behöver lite distans till texten för att kunna avgöra om den är bra, dålig, eller patetisk. Men mycket av detta görs utan instrument (typ: på promenader). Sedan spelade jag in den på min Ipod.

"Moments on the run" skrev jag färdigt på 1,5 timme och ändrade inget. Inspelningen är gjord med mick och piano på ett monospår på min Ipod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kortfattat min procedur :

Scenario 01 :

Börjar oftast med trummor och bas , försöker hitta en bra balans mellan ljuden och få till ett bra gung.

Sedan bygger jag ett intro och vers byggt på dom ljuden.

Efter det så går jag på refrängen och lägger på allt jag kan komma på och bygger upp en melodi som skiljer sig från versen och framför allt är mer melodiös.

Sen är det inte så mycket mer än att skapa en någorlunda form på låten så att jag kan skicka den till låtskrivare eller artister , m.a.o Intro-Vers-Stick-Ref-Vers-Ref-Brygga-Ref-Outro ungefär.

Scenario 02 :

Kommer på en bra melodi till refräng så jag gör den först , fyller på med allt som ska vara på och börjar sedan arbeta bakåt m.a.o börjar skala av och kanske ändra lite här å där så att man återigen har en någorlunda form till låtskrivarna så att dom kan skriva klart låten.

Sedan när sången väl är inspelad så brukar jag oftast plocka bort så mycket det går från låten utan att den tappar all melodi och energi.Sången är oftast det som är/bör vara i focus och för mycket runt omkring sången kan göra att den blir svår att fokusera på.

I båda scenariona har jag oftast soundet redan klart för mig tex Trummor & Bas & Leadsynth och så som jag jobbar så är låten även i stort sett färdigmixad under hela processen så jag vet ungefär hur låten kommer att bli när den är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som är "proffs"har samma problematik som ni nybörjare, skillnaden är att vi har hållit på ett tag och lärt oss en massa knep o knåp för att ta oss igenom kreativitets svackor.

Vad som är viktigt är att man skapar sig en inre bild om hur det ska låta, inget konkret men typ: "jävligt stort och maffigt: körer stråkar kanoner!!" eller litet och intimt: analog synth, pad, pling plong, piano, etc etc mm

Skriv ner det. En idé per A4.

Rita gärna dvs vi "andra" med utbildning kallar det Partitur. En fint ord som bara betyder grafisk form för en ljudhändelse. Kan man inte noter så fram med kritor, improvisera: ska det börja med en melodi, rita dit den, välj färg, mm.

Sedan sätter du dig ner och följer ditt partitur.

Eller gör tvärtemot.

Du kan också riva en massa smålappar, skriv en sak på varje lapp (tungbasgång, fet pad, pling, paus, beat, trumfill, mm mm mm) lägg alla lappar i en hatt och plocka upp dem en i taget, skriv ner vad som kommer upp och följ det.

En annan övning är att härma/imitera en låt du gillar; skriv ner ackorden, strukturen (hur många takter i A delen innan kompet kommer igång . . mm) när du är klar börjar du att ändra: en annan padljud, ny basgång, byta ut triangel mot en kanon . . mm)

Eller tänk genre. Bygg en låt efter en visa, eller en jazzlåt, eller en begravningslåt från Balkan.

Du kan också strunta i allt jag har skrivit och hitta på nåt själv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som jag började med ganska nyligen är att lägga in en house-låt som jag gillar i Cubase och sen försöka skapa en likadan låt/remix själv. T ex. om den låten har 1 min intro så har min också det, och så försöker jag härma soundet på låten med trummor, bas, syntar osv. Det är ganska lärorikt faktiskt, för då har man en struktur och ett sound att gå efter.

Nu kanske det inte låter så kul att bara härma en annan låt men jag upplever att när man kommit en bit på vägen så kan man ta sin egen twist på det och så utvecklas det till något annat. Sen blir aldrig ljuden exakt likadana som låten du "härmar", såvida du inte vet exakt hur de är gjorda, så du får oftast ett eget sound på låten/remixen ändå.

Detta funkar bra för mig, kanske kan va värt att prova. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag sitter med min synth keyboard och gör pre drums först. Eventuellt testar jag mig fram och gör en sjysst slinga/loop där jag lägger i hop så många olika syntar för att få det där ljudet ingen annan gjort förut. Sen mina låtar går oftast i olika etapper stilar som en resa, för personlingen finns det inget värre när låten går i samma tema drev hela tiden, Jag gillar swedish house maffia osv men ibland går låtarna för länge i samma stil. När folken står och dansar fulla eller påtända vill dom att det ska hända något. När jag gör rock har jag ett annat tillväga gångs sätt

Ha det bra och lycka till

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Superman (oregistrerad)

Olika svar men alla var lika givande! får väl testa era tips och se vilket som passar mig bäst.

Men när ni har ett speciellt ljud i huvudet och inte vet hur ni får fram det vilken väg tar ni?

Sitter ni och leker tills ni får fram ljudet, och hur långt tid lägger ni på det?

Skulle ni kunna lägga flera dagar på att hitta ett ljud, och lyckas ni inte vad gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör värdelös musik men i a f:

Tar trummor först och programmerar basen sedan. Tycker att inversion är kul och spännande just nu..Jag brukar sätta ihop en vamp med en fullständigkvintsekvens med litet cool voicing och en fullständig helkadens.......Tonart får dagen bestämma .....

Sedan improviserar jag över vampen...

Någon gång ibland gör jag melodier och komp och använder då oftast cubase och tar takt för takt när jag komponerar så jag får en bild av hur låten kommer att bli.........

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar gitarr... när jag kommer på något snyggt spelar jag in det... lägger lite bas och programmerar trummor till, lägger lite slasksång på... sen när jag är klar med ett parti börjar jag med nästa 😄 lite som att lägga pussel, titt som tätt får jag gå tillbaka och ändra saker eftersom jag får för mig att låten ska bli annorlunda

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag planerar efter vad som ploppar upp i skallen. Skriver upp idéerna omgående., även om det handlar om bussar effekter/tillvägagånssätt m.m

Ha ett tillfälligt "flödesschema" som jag ALLTID har som "grund. Ju mer man skruvar och pillar dessto sämre blir det. Keep it simle,keep it clean!

Klart att man får experimentera med idéerna, men det slutar oftast rätt bra för min del trots att jag e rätt fräsch på mixning... so trial and error där alltså =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips! Tack alla! Att tappa inspiration eller komma in i svackor händer oss alla och det gäller verkligen att hitta sitt sätt att ta sig ur det.

Jag brukar alltid börja mina låtar i "kronologisk" ordning. Jag börjar alltså med introt för att sedan bygga upp låten vidare. Först börjar jag med bastrumman. Sedan lägger jag på hihats och percussion. Basgången brukar komma in sedan för att leda in till ett break innan själva huvudmelodin kommer igång. Sedan jobbar jag mig "utåt" igen till själva outrot.

Jag gör trance och detta upplägg tycker jag personligen funkar bra för ett lite mer "klassiskt" trance-sound. Men så klart gäller det att variera sig så att alla låtar inte byggs upp på samma sätt och låter alltför snarlikt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det här är otroligt olika för olika personer. Det som funkar för en funkar inte alltid för en själv. Man får nog hitta sin egna väg. Men nån slags struktur bör man nog ha i huvet. Annars blir det bara svammel och följa ögonblickets ingivelse, blir sällan nåt bra.

Har ett rätt eget sätt att jobba på. Har hållit på länge och då blir det lätt att det blir så, så det är folk sällan hjälpt av att höra. Men folk brukar undra om man inte är sjuk i huvet eller nåt, ifall man beskriver saker. Brukar undvika det, och bara generalisera, typ "äh, jag gjorde bara nåt, och så fyllde man på med lite extra fett" osv.

Jag gör i princip all musik borta från datorn, oftast i huvet eller om det är mycket detaljer så tar man papper och penna. Att stirra in i en skärm funkar absolut inte för mig. Jag blir helt blank i huvet då, nästan som om man tittar runt på skärmen efter inspiration eller nåt. Bestämmer även vad jag ska göra innan jag ens börjar. När låten är nästan klar och i princip färdigarrad utanför datorn, sätter jag mig vid datorn och börjar mata in.

Håller mig mest till känslomässiga teman och inre scenarion. Lite som färger, blandat med abstrakta skeenden. Ska man göra nåt så blir det en sån inre beskrivning. T.ex. en "Gå i sommar-solen o äta glass" låt, eller "Knulla allt, hata alla!"-låt, eller "stå i rampljuset i exploderande extas" .. typ såna grejor. Man försätter sig i den stämningen, lämnar lägenheten liksom och går in i fantasi-världen, och känner hur det man tänker på känns, verkligen låter sig drunkna in i fantasin, hur det "doftar", och då är det precis som om känslorna börjar sjunga av sig själva, man behöver bara håva in det liksom. Lite som en skådespelare som försöker minnas och fram-mana "svinet" i sig själv, om dom ska spela ett svin på teatern. Sen återgår man till "sig själv" för det mer praktiska, som programmera, arra, mixa osv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men när ni har ett speciellt ljud i huvudet och inte vet hur ni får fram det vilken väg tar ni?

Sitter ni och leker tills ni får fram ljudet, och hur långt tid lägger ni på det?

Skulle ni kunna lägga flera dagar på att hitta ett ljud, och lyckas ni inte vad gör ni?

Mitt konkreta tips till dig angående att hitta rätt ljud är: hoppa över det och gå vidare. Det kanske låter som ett kontraproduktivt råd men jag menar inte att du ska strunta i det för evigt men om det är där du fastnar i processen så är det kanske bättre att du låter det vara för stunden. Hitta istället ett ljud du är ok med och spela in slingan/basen/ackorden med det ljudet istället. Gå sedan vidare med andra ljud och bygg på. Det kan vara så att du kommer att upptäcka att det ljud du hade tänkt från början inte längre är det ljud som passar bäst i låten. Ibland måste man kill you darlings för att nå målet, dvs skapa en bra låt som man är nöjd med istället för tusen bra slingor med det perfekta ljudet som det aldrig blir något av.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men när ni har ett speciellt ljud i huvudet och inte vet hur ni får fram det vilken väg tar ni?

Sitter ni och leker tills ni får fram ljudet, och hur långt tid lägger ni på det?

Skulle ni kunna lägga flera dagar på att hitta ett ljud, och lyckas ni inte vad gör ni?

Jag kanske spenderar ett par timmar på att försöka få fram ljudet men går det inte så släpper jag det.

En låt är inte beroende av ett enstaka ljud tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland har jag letat i flera veckor efter det perfekta ljudet, vet ofta inte vad jag letar efter heller förens jag hör det, i slutändan är det värt besväret. Eftersom jag göra låtar på baserat på ljud och inte från en Idé eller något planerat. Jag letar efter ett ljud och låter fingrarna göra jobbet, för jag vet inte vad jag vill göra med ljudet inan jag börjar spela.

Hade jag inte hittat det perfekta ljudet hade jag inte fått inspirationen, och då inte blivit någon låt.

Så är det.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Min strategi för att hitta de ljud jag hör i huvudet är att lära mig ett fåtal verktyg hyffsat bra. Har försökt bli vän med Kompletes syntar men Inte lyckats. Sylenth1 däremot var extremt lättjobbad med bra grundljud. Tycker mig få ljud som är tillräckligt bra ganska snabbt. Den går att testa gratis.

Trumljud jag gillar sätter jag ihop till kits i Battery. Slipper jag leta varje gång.

Vad gäller effekter så försöker jag också lära mig några få plug-ins, men lära mig dem väl. Än en gång handlar det om att hitta verktyg man trivs med.

Hör du musik i huvudet är det bra att träna på att ta ut låtar och träna gehöret.

Sedan är ju Youtube, Google och forum som gäller 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

99% av gångerna börjar det med en melodislinga som i 99% av fallen blir låtens refräng, efter det brukar jag ge mig på att skapa en passande vers (och en brygga). När jag har pusslat ihop något som ska likna en låt så börjar jag skapa/välja ljud. Den STÄNDIGA bromsklossen är texterna....det går så FRUKTANSVÄRT segt. Jag önskar att textförfattandet gick lika smidigt som melodiskapandet....

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör alltid melodin först. Melodin är kungen. Allt annat är bara klädsel, som man klär melodin i, för mig. Innan jag har melodin, hela berättelsen, så kan jag inte hitta rätt klädsel för just den.

Melodin kommer jag på mest genom att leva mig in i det scenario jag vill återge för lyssnarna. Man låter känslorna få en att gnola, sjunga typ. Ibland kommer man på en melodi som förmedlar den bilden, men som sen kan byggas om lite för att renodla känslan ännu mer.

Har oftast melodin nästan helt klar när man sätter sig vid datorn, spelar in den i DAW med en synt med bara rena sinustoner. Vill inte bli distraherad av klang i det här läget. Lägger sen in basen under melodin (samma MIDIspår), och börjar sen fylla ut med rätt ackordformer mellan melodin och basen. Grundackorden först, sen färgningarna ovanpå det, sen bestämma vilken ackordposition. Ackordrytmen kommer sen. När man har ackordrytmen, har man även kompets feeling självklar. Sen kommer orkestrering, alltså klangbild, dvs vilka instrument som ska spela vilka ackordtoner. Det är till 90% klart redan i ackorden och huvet, man bara klistrar över vissa toner ur ackorden till ett av instrumenten. Man måste bestämma vilka som ska dubbla somliga ackordtoner/melodin med, och i vilka ögonblick. Rytminstrumenten följer ackordrytmen överlag; antingen förstärker den eller fyller ut den. Och sist kommer lite allmänt strössel och variationer över detta.

Typ så jobbar jag - oftast. Texter .. extremt sällan jag gör det. Men har gjort några. Det är svårt, ett helt annat sätt att jobba än att göra musik, tycker jag.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

För min del börjar det med piano. Sitter och spelar helt improviserat och sjunger melodier. Jag försöker oftast hitta en kraftfull kombination vad gäller ackordsföljd och melodi för refrängen, samtidig brukar det träda fram en textidé i virrvarret av konstiga ord som man liksom greppar i farten 🙂

Efter det spelar jag oftast in en piano-matta med sången (för att minnas). Sen går jag på vers på samma sätt.

Intro och brygga växer oftast fram automatiskt för min del, men även det är en ganska improviserad process.

Till slut sitter jag med en hel låt bestående av endast piano-matta och sång, sen är det bara att börja producera och spela in 🙂

En annan bra idé som jag kör är att ha med sig mobilen, alltid.

Jag brukar sjunga eller nynna lite här och där, t.ex. i bilen eller vid promenader, och ibland växer melodier och texter fram, så då plockar jag fram mobilen och spelar in sång och sjunger melodin för att minnas. Ni må tro att jag har många melodier sparade 🙂

[edit]

Är det torrt med idéer kan man också plocka upp någon av de gamla demos man gjort som aldrig blev färdiga, liksom, och ge någon av dessa en nystart.

De gånger det går dåligt lägger jag ner ganska snart, och tar mig för något helt annat.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig börjar det med en grove oftast en basgång. Själva groovet växer fram samtidigt som jag rattar fram själva soundet i basen.. Jag bygger ljudet och grooven samtidigt så att säga.. Brukar bli så där 4 takter så där.. Sen får det loopa och så gör jag samma grejj med trummorna.. En mix av sounddesign och sample lopps baserat på diverse synthteknik.. Subbraktiv oftast fast även FM synthes då det ska vara elektronisk musik. Sen behövds en hook, en melodislinga att klistra ihop allt med.. Sen med dessa byggstenar börjar själva melodiskapandet.. Hitta harmonier och ackordföljder.. Sen lite finputs med pads,, lite stråkljud och filterswosh.. Sen får det vila i veckor och då och då hittar jag idén igen och skissar vidare (lägger till, tar bort, byter ut och testar olika sounds samtidigt som jag tweakar dom).. Till slut kan jag inte släppa den.. Då är den värdig låt... Ja ungefär så.. Fast oftast brukar det bara bli en lite jingel som kanske kan funka i något radioprogram.. 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är ingen låtstart den andra lik i stort sett (sanning med modifikation givetvis, but you get the picture)!

Några saker dock som tenderar vara extra hälsosamma för mitt kreerande är att göra nya ljud på existerande synthar som leder in mig i nya tankar, helt enkelt nya synthar som ger mig nya perspektiv, att jag skrivit en låttext jag försöker ljudlägga, att jag hittat på en schysst slinga som jag bygger vidare på, eller, vanligast nu för tiden; att jag får en filmsnutt som behöver musik och att jag där börjar med att bygga på bilden med saker jag vet funkar för att senare, allt eftersom jobbet fortskrider, byta ut allt som skulle kunna referera till tidigare saker jag gjort.

Visst, det är få som skulle känna igen delarna jag återanvänt (av mig själv. Skulle aldrig någonsin, ens under kontrakt, sampla av andras låtar eller låna slingor för mina verk. Period.), men det är en hederssak för mig att aldrig upprepa mig om jag kan undvika det.

Dock, till skillnad från många andra här, startar jag nästan aldrig med utgångspunkt från trummor. Inte så att jag tycker det är nåt fel på det, för det är det verkligen inte, det funkar helt enkelt inte för mig bara :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...