Jump to content
Annons

Klantskalle-tråden!


Unicron

Recommended Posts

Rubriken säger allt. En tråd för att dela med sig av sina klantigheter. Börjar såklart själv.

Skulle i tisdags byta ut ram-minnena i min macbook pro, från 4 GB till 8 GB. Hade samtidigt fått hem min nya Traktor Kontrol s4 så ivrigheten var enorm. Väl inne i datorn råkar jag bryta av armarna som håller minnena på plats. Kallsvetten rinner, svordommarna haglar. Gråten är inte långt borta heller.

Ringer ner till K-store i Kalmar som vill att jag kommer in med den. Åker ner dagen efter, 13 mils resa. Får där reda på att hela moderkortet måste bytas ut. En kostnad på över 10.000 :-. Kallsvetten infinner sig igen. Eftersom daton knappt är 1 år gammal och 17" så finns inga tankar på att skrota den heller. Ringer försäkringsbolaget, där jag har allrisk/drulle. Pga åska och allmänt oväder i Sverige så har ingen handläggare tid att ta tag i mitt ärende på 2 veckor. Så det är där jag står nu.

Kan någon toppa det?

Dela med er av era egna klanterier!

PS. Om det finns felstavningar i inlägget så är det för att jag skriver från mobilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aj aj. Låter inte roligt alls.

Det klantigaste jag gjort är att glömma låsa vajern på en mastkran. Istället dinglar den i en pendelrörelse ut över vattnet och råkar fastna i en riktigt stor lastbåt som åker förbi på nära håll.

Vajern gör grova märken längs båtens ena sida. Båtföraren märker vad som händer men det tar ju ganska lång tid att få stopp på en stor båt så vajern spänns alltmer och kranen sviktar med. Till slut är det en sådan belastning att några av bultarna och vajrarna som fixerar kranen brister. Till slut går kranvajern av och far som en piska långt in över land.

Det stod lite folk runt omkring kranen men som tur var stod ingen rakt bakom. Hade det gjort det vet jag inte vad som skulle ha hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade forell på menyn den här dagen och ett fat stod med foreller som väntade på att stekas..

När kunderna började ramla in så glömde jag att lägga forellerna på stekbordet ,trodde att de redan var stekta, så jag körde dem typ 40 sekunder i micron innan jag skickade ut dem med skirat smör och kokt potatis.

Efter en halvtimme kom en man och ville prata med kocken om forellerna - jag hade vid det laget upptäckt mitt misstag..Till min förvåning tog mannen min hand och skakade den medan han betygade att det var de bästa foreller han nångonsin ätit..........

:rolleyes:

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Var bakfull en morgon o skulle klippa graset.

Grasklipparen started inte, och jag tankte det var glapp mellan stiftet och tandkabeln.

Sa jag knep tag om metall delen som satt runt tandstiftet och drog i start snoret utav bara fan...

Smallen jag fick gjorde att allt svartnade, och jag gick omkring som en zombie pa grasmattan i tre minuter...

S

Redigerat av Svencanz
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det inte handla om musikrelaterade misstag? 😕☺️

Ett av de större misstagen jag varit med om var som tur väl är inte mitt misstag... Mitt gamla band spelade in en 4-låtars demo i en hyfsad studio, spenderade några helger där o så var det dags för slutmixen. Det var bara det att ägaren till studion hade en assistent som hade förväxlat vårt band med ett som brukade användas för slaskinspelningar - allt jobb borta bara så där.

Ett annat som inte heller var mitt fel - vi hade en spelning i Lund, på ett ställe med ganska god kapacitet. Så när vi satt upp grejerna snackade jag med arrangören som utlovat både radioannonsering och affischering. Nej, det blev inte något med radiogrejen... och han hade inte hunnit trycka upp några affischer. Nähä. Dök väl upp ett 20-tal pers till slut och själv blev jag mer än lovligt packad efter att ha hittat en back öl i köket, men det var ett annat misstag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tappade min über-coola thunderbird från 1990 i golvet, huvudet gick rakt av med en jävla smäll. Som tur var fick jag ut lite på min drulleförsäkringen och vraket sålde jag till Halkan för en billig peng. Använde pengarna till att uppgradera min "studio" med en macbook pro som jag är så jävla nöjd med så det blev ju ganska bra i tillslut ändå... iofs hade jag ju kunnat köpt en ännu bättre macbook om jag sålt basen innan jag lyckades förstöra den :/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Uppdatering:

Fick ut reparationen på försäkringen, men det har tagit nästan en månad nu. Men det var värt väntan. Landade på 1500 :- istället för 11.200 :-. Ska ner i helgen och lämna in den. Får hoppas att det går fort.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det klantigaste jag gjort var nog när jag jobbade inom järnvägen och var ute och växlade med ett malmtågslok.

Jag hade kört förbi en medväxel och skulle lägga om växeln för att sedan ändra körriktning för att komma in på ett annat spår. Jag hade dragit direktbromsen och deaktiverat hytten för att gå igenom det 35 meter långa loket till andra änden eftersom man aldrig får backa ensam utan man måste alltid sitta i den ände färdriktningen avser.

Jag satte i aktiveringsnyckeln i andra änden och klättrade nerför loket får att lägga om klotet. Det jag hade glömt var att kolla att direktbromsen i den här änden stod i bromsläge. Så medan jag klättrade nerför loket höll tryckluftsystemet på att eftermata bromsen så precis när jag skulle lägga om klotet så började loket rulla. Jag sprang ikapp så jag fick tag i handstängerna och fick upp foten på nedersta fotsteget så jag hann in i hytten och dra bromsen. Loket väger 273 ton.

dm3.jpg

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

En gång när jag spelade synth med kuken på en fest så kom en kille fram med en sko och slog klacken på skon över kuken på mig. Då ramlade jag rakt över synthen och hamnade i en hög på golvet med kukont

Undra varför han gjorde så... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång när jag spelade synth med kuken på en fest så kom en kille fram med en sko och slog klacken på skon över kuken på mig. Då ramlade jag rakt över synthen och hamnade i en hög på golvet med kukont

Hahahhahahah

Link to comment
Dela på andra sajter

Joachime och analogfreak leder 🙂

Själv skulle jag vrida på kranen till tvättmaskinen, den satt som berg och var stört omöjlig att få loss. Hämtade en poligrip och drog till utav helvete varpå kranen går sönder. Sen fattade jag att den redan från början var fullt öppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Joachime och analogfreak leder 🙂

Själv skulle jag vrida på kranen till tvättmaskinen, den satt som berg och var stört omöjlig att få loss. Hämtade en poligrip och drog till utav helvete varpå kranen går sönder. Sen fattade jag att den redan från början var fullt öppen.

Jag tycker nog Joachime var värre hehe. Fast jag kom ju på en värre grej som hände längre bakåt i tiden. Då kan man säga att jag sket i det blå skåpet. Det var så att vissa lokförare

bara ville köra i A-änden på Rc-loken.

rclok.jpg

Rc-lok

Anledningen är att luftkonpressorn sitter precis bakom förarhytten i B-änden och vissa vill därför vända på loket om så behövs för att slippa sitta i B-änden.

Den här dagen var en sån dag då lokföraren kom med loket mot vändskivan och frågade om jag kunde vända loket åt honom. Självklart hjälpte jag honom med det. Den här föraren var en väldigt disträ person och hade sällan koll på saker. Tydligen inte jag heller eftersom ingen av oss tänkte på att strömavtagaren måste fällas ner.

040501_1337_X11ans_stromavtagare.jpg

Strömavtagare.

Eftersom strömavtagaren trycks uppåt mot kontaktledningen med 5 kilos tryck så hoppade strömavtagaren rakt upp när jag snurrade vändskivan så att strömavtagaren gled bort från kontaktledningen. Det small till och det blev en ljusbåge. Inte nog med det. Jag stannade ju inte vändskivan så när strömavtagaren som fortfarande var maximalt uppskjuten åter kom i vinkel med kontaktledningen när vi närmade oss 180 graders rotation så hamnade ju inte kontaktledningen ovanpå kolskenan utan den fastnade i bygeln. Men då kom en kollega ut och viftade med armarna och kastade ur sig massa svordomar. Då när jag tittar upp så ser jag hela kontaktledningen utspänd åt sidan som en pilbåge. Tänk om kontaktledningen gått av och ramlat ner. Det är ju ändå 16kv i tråden.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle montera komradio och NMT i en sprillans ny SMV Skotare uppe i Storuman.. Det gjorde jag samt kollade att allt fungerade också.. 2 veckor senare kom chefen förbi och infade.. " Du.. Kom du ihåg skotaren du monterade radio i uppe i Storuman?" jo sa jag.. Det vart snyggt.. "Jo sa chefen.. Bara det att nu har den brunnit upp.. Du råkade borra in en skruv i huvudledaren innan säkringarna... blink.gif

Ok som tur var täcktes det av deras försäkring men ändå.. Mer än en halvmiljon kronor kostade eländet i slutet av 80-talet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tabbat mig flera gånger. Men om det nu ska handla om musikrelaterat så kan jag säga att jag sket i det blå skåpet. Skulle spela in ett band i en studio. Det var dåligt med rullband så jag ringde chefen. Han sa att jag skulle ta ett rullband som skulle vara ledigt. Riggade och lyssnade, och det var tyst. Okej, spelar in bandet. Sen visar det sig att det var redan en inspelning på det. Det var bara nån sekund längre in på bandet. Och dom var oxå klar med sin inspelning som tagit nån vecka och skulle bara mixa.

Så det var bara för dom att börja spela in igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har tabbat mig flera gånger. Men om det nu ska handla om musikrelaterat så kan jag säga att jag sket i det blå skåpet. Skulle spela in ett band i en studio. Det var dåligt med rullband så jag ringde chefen. Han sa att jag skulle ta ett rullband som skulle vara ledigt. Riggade och lyssnade, och det var tyst. Okej, spelar in bandet. Sen visar det sig att det var redan en inspelning på det. Det var bara nån sekund längre in på bandet. Och dom var oxå klar med sin inspelning som tagit nån vecka och skulle bara mixa.

Så det var bara för dom att börja spela in igen...

Vad jobbigt det blev för dom hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj aj. Låter inte roligt alls.

Det klantigaste jag gjort är att glömma låsa vajern på en mastkran. Istället dinglar den i en pendelrörelse ut över vattnet och råkar fastna i en riktigt stor lastbåt som åker förbi på nära håll.

Vajern gör grova märken längs båtens ena sida. Båtföraren märker vad som händer men det tar ju ganska lång tid att få stopp på en stor båt så vajern spänns alltmer och kranen sviktar med. Till slut är det en sådan belastning att några av bultarna och vajrarna som fixerar kranen brister. Till slut går kranvajern av och far som en piska långt in över land.

Det stod lite folk runt omkring kranen men som tur var stod ingen rakt bakom. Hade det gjort det vet jag inte vad som skulle ha hänt.

Oh my god...kände jag rent spontant, som på film, helvete vilken banning du måste fått eller!?

Och hur löjlig måste du inte ha känt dig, sånt där är inte roligt att vara med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just ihag denna story under veckan...

Det var inte jag som gjorde det, men det ar sa kul att vi tar det iallafall.

Detta var nar jag jobbade pa SattControl i Malmo, som ocksa tillverkade och servade elektronik.

Ett service jobb fran Boliden Kemi kom in och en kompis blev assignad detta. Sa han bokade flygbiljett till Boliden, som maste ha gatt via Stockholm och kanske Sundsvall. Mycket flygande iallafall.

Sa nar han kom till Boliden bad han taxi chaffisen kora honom till Boliden Kemi. Men han hade inte hort talas om foretaget, samma pa taxi vaxeln.

Sa kompisen ringde sin chef i Malmo och sade att ingen i Boliden visste var foretaget lag, och kunde han fa addressen.

"Boliden Kemi ligger i Helsingborg," sade chefen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just ihag denna story under veckan...

Det var inte jag som gjorde det, men det ar sa kul att vi tar det iallafall.

Detta var nar jag jobbade pa SattControl i Malmo, som ocksa tillverkade och servade elektronik.

Ett service jobb fran Boliden Kemi kom in och en kompis blev assignad detta. Sa han bokade flygbiljett till Boliden, som maste ha gatt via Stockholm och kanske Sundsvall. Mycket flygande iallafall.

Sa nar han kom till Boliden bad han taxi chaffisen kora honom till Boliden Kemi. Men han hade inte hort talas om foretaget, samma pa taxi vaxeln.

Sa kompisen ringde sin chef i Malmo och sade att ingen i Boliden visste var foretaget lag, och kunde han fa addressen.

"Boliden Kemi ligger i Helsingborg," sade chefen.

Hahaha, cykelavstånd 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Glömde nollställa stora datorn, som det var fortfarande för lite över 20 år sen när jag jobbade på ett boklager. Innebar att de inte registrerades den dagen och en sisådär halv mille som rann bort. Gissa om chefen inte var glad på mig. Bokhandlarna var nog glada som fick gratisböcker. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...