staxxon Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 hm....2 gig Àr visst ganska lite. Undrar hur mycket jag skall uppgradera till. Hur mycket minne har ni? Vart gÄr grÀnsen för acceptabelt?
pxm Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 (redigerat) Jag har 4 i min arbetsdator men i datorn som jag har till studiodator sitter det bara 2,250 Gig. Jag kör Cubase och det fungerarar bra tills dess att jag börjar dubba och fÄ över 8 spÄr. Men jag skall sÀtta i sÄ att jag har Ätminstone 4 Gig nu nÀsta vecka dÄ pengarna ramlar in för mÄnaden. :rolleyes:Edit : men hur mycket RAM du kan utnyttja beror pÄ bitarana pÄ ditt OS. 64 bitar kan utnyttja frÄn 4 RAM medans Àldre OS endast kan anvÀnda runt 2.. Redigerat 9 september 2011 av pxm
Skinner Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Beror lite pÄ hur omfattade projekt du ska göra? AnvÀnda mycket pluggar?
staxxon Postat 9 september 2011 TrÄdstartare Postat 9 september 2011 (redigerat) pxm: har winxp och moderkortet tar 8 gig pxm: 8 spÄr?? LÄter lite tycker jag, skinner: ja, undrar om jag inte kommer anvÀnda en hel del pluggar ÀndÄ, Guitarrigg bla, tror nog 4 spÄr dÀr, ezdrummer,interna vst-reverb,a1, osv. jag skulle nog tippa pÄ en ganska normal anvÀndning. 4 gig tycker jag borde vara grÀnsen eller rÀcka nÄgorlunda? Redigerat 9 september 2011 av staxxon
Claes Holmerup Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 4GB har jag eftersom jag fortfarande bara kör XP. Det gĂ„r förstĂ„s bara att utnyttja strax över 3GB, eftersom det Ă€r 32-bit operativsystem, men Ă€ndĂ„... đ Kommer att bygga en ny burk under hösten dĂ€r jag ska köra W7 64-bit, men jag har inte bestĂ€mt mig Ă€nnu för om jag ska ha 8 eller 16GB RAM i den...
Linus Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 (redigerat) Hemstudio, stationÀr: 16 GB Hemstudio, bÀrbar: 4 GB Jobbstudio, bÀrbar: 8 GB Redigerat 20 maj 2012 av Linus
Rabieshund Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Har bara 4 i min och det Àr alldeles för lite för projekten jag sitter pÄ ibland. Skulle gÀrna ha 8 istÀllet.
mrpimmy Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Jag har inte heller kommit över frÄn xp Àn 32 bit, och sitter pÄ 4 gb. Det rÀcker gott och vÀl sÄ lÀnge jag inte kör sÄ mycket tyngre pluggar som ewqlso, dÄ brakar det ivÀg snabbt. Men men... det gÄr ju att frysa spÄren. Orkar inte bygga dator nu nÀr det ligger sÄ mycket pÄ den jag har.
KillwithSkill Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 2 GB i min crackporrsurflaptop HP som jag har med mig nÀr jag liggr ute pÄ jobb. 12 GB i min Mac Pro som Àr min stationÀra hemma. AnvÀnder den till precis allt, studio som slösurf & spel
BurninSven (oregistrerad) Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 8 gig i min musik dator och 6 i web tv datorn
FredrikMikaelsson Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Betalade 2000 kr extra för att boosta upp minnet till 16 gig pÄ min PC... Kör Cubase, det hÀr Àr kanske det bÀsta jag gjort! Klipper Àven en hel del film, pÄ min laptop med 4 gig i minne tar en rendering av en musikvideo ca 2,5 timma med alla sluteffekter. PÄ min nya dator tar samma grej 20 min!!! / Fred 1
Distadgurka Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Har 2 gig och kör XP, rĂ€cker till gott och vĂ€l oavsett hur mĂ„nga pluggar och mjukvaruinstrument jag laddar pĂ„ i projekten! Ăr ju i regel bara processorkraft som behövs i musiksammanhang!
joachime Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 2 GB i bÀrbara och i studion. Varför? Jo, jag anvÀnder sÀllan samplingsbibliotek.
nikko Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 4, och tycker att det Àr alldeles för lite. Skulle till och med kunna gÄ sÄ lÄngt som att sÀga att begrÀnsningen av RAM pÄverkar val av ljud och plugins hela tiden. PÄ gott och ont.
hegobald Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 2 GB i Windowsdatorn (XP) 2 GB i netbooken (Ubuntu) 4 GB i laptoppen (Macbook Pro OS X 10.6)
Waltzberger (oregistrerad) Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Kör Cubase 6 pÄ bÄda mina datorer. En stationÀr och en Laptop that is. 16gb i stationÀra och 8gb i laptopen. Flyter fint Àn sÄ lÀnge. Gör sÀllan produktioner under 20 spÄr iaf.
Teo Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Jag har 32gb och jag antar faktiskt att ja aldrig anvÀnder ens i nÀrheten sÄ mycket
Claes Holmerup Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 (redigerat) 2 GB i bÀrbara och i studion. Varför? Jo, jag anvÀnder sÀllan samplingsbibliotek. Ja - dÄ Àr det inga större problem. Samplingsbiblioteken kör ju streaming direkt frÄn disk, men de har ocksÄ en liten buffer och sÄ mappas diskens innehÄll dessutom upp i RAM, sÄ dÀrför stjÀl de mycket minne... Mindre Àn 2GB skulle jag dÀremot inte gÀrna köra oavsett vilket. Redigerat 9 september 2011 av Claes
Umemagnus Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 mit största ramminne var nÀr jag hade lÄnat farsans cykel och hoppade i storhoppet, och gled av sadeln... 5
Wernborg Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Win 7 64bit reaper med 8gb ram /Jon Bingo! Samma hÀr.
Die Hard (oregistrerad) Postat 10 september 2011 Postat 10 september 2011 mit största ramminne var nĂ€r jag hade lĂ„nat farsans cykel och hoppade i storhoppet, och gled av sadeln... đ Ja och hur förbannat ont det gjorde. đ Det dĂ€r gjorde man nĂ„gra gĂ„nger minst innan man lĂ€rde sig. đ
Neosus Postat 10 september 2011 Postat 10 september 2011 Jag har 3 i datorn och 2 liggandes pÄ bordet och samlar damm
KillwithSkill Postat 10 september 2011 Postat 10 september 2011 Samplingsbiblioteken kör ju streaming direkt frÄn disk, men de har ocksÄ en liten buffer och sÄ mappas diskens innehÄll dessutom upp i RAM, sÄ dÀrför stjÀl de mycket minne... Hur menar du nu? Pratar vi samma sprÄk hÀr nu? "Samplingsbiblioteken", sÄ som jag menar det, Àr Superior, spectrasonics mm. Det laddar ju in i minnet. Medans alla audiospÄr streamas direkt frÄn hÄrddisk.
mickestrang Postat 10 september 2011 Postat 10 september 2011 kör 4 gig. har inga problem Àn sÄ lÀnge trots mÄnga spÄr och tunga pluggar
lordnicke Postat 10 september 2011 Postat 10 september 2011 Kör 16, men helt i onödan med tanke pĂ„ att Ableton Live bara körs i 32bit. LĂ€ngtar tills Live kan köras i 64 dock đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.