Jump to content
Annons

Trummisar som blev vokalister istället


spaceman

Recommended Posts

Många sångare som är riktigt bra har varit trummisar

en gång i tiden eller är det fortfarnade.

Finns hur många exempel som helst i historien och

även i nutid.

Vad jag tycker så är det att trummisar som är sångare

har en mycket mera tajmad "feeling" för att sätta ord

och fraser på rätt ställe än många sångare som bara

är sångare från början.

Rythmkänslan i sång är lika viktig som rösten, eller

en sångare med en "ordniärt" register (typ Madonna) får

till det bättre än många andra tack vare trummorna.

Är det någon på forumet som lessnat på trummor och börjat

sjunga istället eller som gör både och ?

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha. jag testar att trummor och sjunger samtidigt, det är den ultimata träningen. du har 100% rätt i allt du säger, hjärtat är tonerna och rytmen samtidigt, så det styrs allt från denna central, så du har rätt

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden kräver ju bara ett klipp med Dan Swanö (Edge of Sanity/Nightingale m.fl) och ett av hans tidiga band Unicorn där han sjöng och trummade samtidigt. Såg dem flera gånger live hemma i Finspång när det begav sig, både sång och trummor lät alltid grymt trots att han gjorde jäkligt avancerade trumprylar ibland. Gissar att Swanö är 17-18 här...

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

En av dom bästa trummisarna som sjunger bra är Levon Helm i The Band.

Han ger fortfarande ut soloplattor, den senaste tror jag kom förra året.

Trots att han genomgått strupcancer så kommer han igen. Starkt.

http://www.youtube.com/watch?v=RDnlU6rPfwY&feature=player_detailpage

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag gått andra vägen... börjat med sång för att sen bli trummis. Betyder det att jag spelar lite släpiga och otajta trummor, tro? Kanske det faktiskt, men jag jobbar på det. Som sångare är man ju van att lägga sig lite efter kompet medan en trummis helst ska ligga före allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden kräver ju bara ett klipp med Dan Swanö (Edge of Sanity/Nightingale m.fl) och ett av hans tidiga band Unicorn där han sjöng och trummade samtidigt. Såg dem flera gånger live hemma i Finspång när det begav sig, både sång och trummor lät alltid grymt trots att han gjorde jäkligt avancerade trumprylar ibland. Gissar att Swanö är 17-18 här...

Var inte han lite av ett underbarn dock? absolut gehör och hela kitet

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte han lite av ett underbarn dock? absolut gehör och hela kitet

Skulle jag nog kunna skriva under på... En av de mest begåvade musiker och låtskrivare jag träffat. (Vi gick på samma skola och kände varann lite i början av 90-talet.) Jag spelade faktiskt in mina första demos i Swanös studio i just den där källaren i klippet. Well, det gjorde alla i Finspång på den tiden. 😛 Ah, those days. För mig var det som Abbey Road Studios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden kräver ju bara ett klipp med Dan Swanö (Edge of Sanity/Nightingale m.fl) och ett av hans tidiga band Unicorn där han sjöng och trummade samtidigt. Såg dem flera gånger live hemma i Finspång när det begav sig, både sång och trummor lät alltid grymt trots att han gjorde jäkligt avancerade trumprylar ibland. Gissar att Swanö är 17-18 här...

Vill inte vara den som är den, men i just det här klippet sjunger ju trummisen riktigt illa om du frågar mig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte vara den som är den, men i just det här klippet sjunger ju trummisen riktigt illa om du frågar mig.

Kan inte hålla med. Well, det är ett tidigt klipp med bandet och sitter väl inte gjutet men klippen med Unicorn på tuben är tyvärr få. Men fortfarande: "riktigt illa" är jag inte alls med på. 🙂

Skönt att nån postade Deen Castronovo också btw, så slapp jag. Journey är nog det band som betytt mest för mig och Deens "Mother father" är grym!

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Iggy pop lirade ju trummor först i The Iguanas, fast han sjunger även på detta spår:

http://www.youtube.com/watch?v=AdaeqBJGvwo&feature=related

sen sjöng han ju bara i Stooges:

http://www.youtube.com/watch?v=TKYALsp-sIg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick själv gåshud på sweden rock när jag hörde hans pipa!

Såg med Journey när dom inte hade den nya "asiaten" som sångare och när trummisen sjöng mer. Och jag trodde knappt det va live. Svintajt och klininskt rent. Journey är nog det bästa jag hört i sångväg! Körerna sitter med som en smäck

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Håller med om Deen Castronovo, otroligt duktig sångare och ett monster bakom pukorna. Folk som inte lirar förstår nog inte hur jävla svårt det är att sjunga och lira trummor samtidigt. Det behövs både koordination och kondition (om det är mer avancerade låtar). Journeys "Mother, Father" är ett JÄVLA AS att sjunga, att samtidigt bränna av den fläckfritt på trummorna är helt otroligt. Hygglig lungkapacitet.

Dave Grohl har nämnts ett par gånger i tråden. Jag håller nog kollegan Taylor Hawkins högre både som sångare och trummis. Ingen klår Dave Grohl som frontman och låtskrivare dock.

Taylor Hawkins;

http://www.youtube.com/watch?v=SNF73YSMpAI

http://www.youtube.com/watch?v=RKk-Mv_TZ-s

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Olle Jönsson är inte bra på nåt av dom...

Sen är det inget vidare band och låtar heller så går hand i hand. ☺️

Undrar om Lars Ulrich är lika dålig sångare som trummis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...