Jump to content
Annons

Är mina öron "Sennheiser-kalibrerade"?


BluesBoy

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Du blir mer om mer pinsam för varje inlägg, men det gör inget - för det understryker bara mina argument ännu mer... 😉

Nej Claes, det var du som började pissing contest.

30 år av.... jag behöver inte lyssna.... du har inte lyssnat hur fan kan du då veta?

Pinsam, är jag det?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så skruvade vi till mellanregistret runt 1khz i en annan tråd herr nilsson. Precis där det jårda soundet är och där du klagade på att det lät lite illa.

Borde inte detta ge dig en ledtråd?

Eller var mitt tips helt kasst?

Förut fick jag göra ett maxdjupt, 12 db, yxhugg i eq vid 900 hz för att få sången acceptabel i mina lurar och monitorer. Nu räcker det med 2 db. Tar jag mer låter det konstigt. Det beror iofs även på att jag skippat micscreenen från helvetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Claes, det var du som började pissing contest.

Nej - jag försökte bara förklara var mina kunskaper kommer ifrån - men vill man missuppfatta så vill man...

30 år av.... jag behöver inte lyssna.... du har inte lyssnat hur fan kan du då veta?

Som jag sade, så behöver jag inte lyssna på dina tester eftersom jag har personlig erfarenhet av just det du har velat få fram i testerna - något jag också har sagt flera gånger i tråden, men du verkar vända det och tolka det som att jag inte alls håller med... Du slåss mot väderkvarnar i detta fallet.

Pinsam, är jag det?

Ja - i denna tråden är du det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej, Claes jag är inte pinsam. Jag är möjligen aggressiv.

Du vet väl själv att om fallet var ett Presonus HP4 var en dålig produkt som tex gav både hörlurar och lyssning via den till monitorer dåligt ljud så skulle alla veta om det vid det här laget eller hur?

Sannolikt mäter, ja mäter du vet teoretiskt, HP4 så bra att ingen hörsel kan avgöra detta utom när det möjligen blir fel på produkten. Ja, jag kan eventuellt ha fel vad det gäller hörlurslyssningen, men jag har som sagt använd lurar med samma impedans på hörlursförstärkare som egentligen haft ett betydligt högre trivsel ohm än 50 ohm som är fallet med Presonusen och dessutom är det ganska rejält tilltagen förstärkning i HP4 jämfört med andra hörlursförstärkare så den torde klara av lasten vid normala lyssningsnivåer utan problem. Jag kan ha fel.

Och eftersom Nilsson nu säger att det inte längre behövs -12db på 1 khz och nu gäller -2 db på både monitorer och hörlurslyssning kan vi väl alla enas om att nåt är fel. Ingenting mäter så,illa idag, eller någonsin.

Är det jag som inte förstår, eller ni som tycker att 10db skillnad på en lyssning är ok?

(Detta inkluderat eventuella effekter av en annars helt menlös mickskärm)

Pinsam, tja....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Claes jag är inte pinsam. Jag är möjligen aggressiv.

Det också - och helt obefogat, som sagt.

Du vet väl själv att om fallet var ett Presonus HP4 var en dålig produkt som tex gav både hörlurar och lyssning via den till monitorer dåligt ljud så skulle alla veta om det vid det här laget eller hur?

De flesta lurar nuförtiden har ganska hög impedans, så det är inte så självklart att alla skulle känna till problemet. Det finns många produkter som är sämre än man skulle önska, men jag håller som sagt med dig om att linesignaler är svårt att förstöra. Det skulle vara om en tappning därifrån har för hög impedans så att den lastar ner föregående steg, men det vet varken du eller jag om så är fallet med den produkten, så det är lite svårt att sia om...

Sannolikt mäter, ja mäter du vet teoretiskt, HP4 så bra att ingen hörsel kan avgöra detta utom när det möjligen blir fel på produkten. Ja, jag kan eventuellt ha fel vad det gäller hörlurslyssningen, men jag har som sagt använd lurar med samma impedans på hörlursförstärkare som egentligen haft ett betydligt högre trivsel ohm än 50 ohm som är fallet med Presonusen och dessutom är det ganska rejält tilltagen förstärkning i HP4 jämfört med andra hörlursförstärkare så den torde klara av lasten vid normala lyssningsnivåer utan problem. Jag kan ha fel.

Även om den kan spela starkt, så är det absolut ingen garanti för att den tål lägre impedans än vad som är specat. Att du har testat med för låg impedans till olika hörlursförstärkare säger ingening om hur den aktuella förstärkaren fungerar, utan det säger ju bara att de modeller du har testat, har funkat bättre än sin spec.

Och eftersom Nilsson nu säger att det inte längre behövs -12db på 1 khz och nu gäller -2 db på både monitorer och hörlurslyssning kan vi väl alla enas om att nåt är fel. Ingenting mäter så,illa idag, eller någonsin.

Är det jag som inte förstår, eller ni som tycker att 10db skillnad på en lyssning är ok?

Nu nämnde han ju att inspelningarna var gjorda med en mikrofonskärm, som ställde till med otrevliga problem, så det är lite svårt att diskutera - men i ett obehandlat rum kan det förekomma skillnader på både 20 och 30dB, beroende på placering och frekvenser. Att det däremot skulle förekomma sådana enorma skillnader i elektronik, är däremot helt osannolikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag sagt att jag fått tex lite mindre bas igenom HP4as kretskort, och det är ju en sak. Men nog fan kan man höra att en förstärkare låter sämre än en annan även om det inte fattas bas? Mindre detaljerat, kalla det vad fan som helst. Skulle dr Loop komma hit och lyssna skulle du höra det hur tydligt som helst. Och att min HP4 skulle vara trasig tror jag inte en sekund på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow.....hade inte en aning om att min tråd skulle utvecklas till det här. 🤪

Jag är förmodligen stendöv och pucko, men jag tycker det låter helt ok med både lurarna och monitorerna som går genom HP4:an......

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow.....hade inte en aning om att min tråd skulle utvecklas till det här. 🤪

Jag är förmodligen stendöv och pucko, men jag tycker det låter helt ok med både lurarna och monitorerna som går genom HP4:an......

Testa att koppla den ena monitorn "förbi" HP4. Jag antar att även du matar HP4 från datorn och går vidare till monitorerna. I min HP4 förstärks monitorljudet till mer än det dubbla. Det kan ju vara fabrikationsfel på min oxå så DrLoop har rätt, men det tror jag inte. Och jag håller hårt på att två förförstärkare på raken ger sämre ljud än en. Det är så otroligt självklar i min värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är samma effekt på volymkontrollen för monitorerna som för hörlurarna; minsta lilla ökning resulterar i mycket stark volym. Antar att det är "dåligt" också?

Om du menar ut från mitt ljudkort, in i HP4 vidare till monitorer, när du skriver "....matar HP4 från datorn vidare till monitorerna" så ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Wow! Storbråk! 🙂

Jag håller med Loop om att de problem Presonus HP4 orsakat pekar mot fabrikationsfel. Har du garanti kvar Nilsson skadar det inte att lämna in den och få den kollad.

Impedansfel som uppstår genom felaktig last i förhållande drivsteget är inget fabrikationsfel och därmed inget garantiärende. Läs igenom tråden en gång till där Claes och jag förklarat hur det hänger ihop. 🙂

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Linjeutgång på porta till linjeingång på HP4, från linjeutgång på HP4 till linjeingång på aktiva monitorer.

Hörlurar med låg impedans är det vi diskuterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Fredrik, jag bryr mig inte om vad du diskuterat.

Det kanske är därför du inte förstår frågeställningen Joachime. Mitt råd hjälpte Nilssons problem så det säger väl del. 🙂

Sen skulle jag uppskatta om du låter bli att använda mitt rätta namn varje gång du citerar mig. Jag har valt ett nick som jag vill använda på forumet och jag hoppas du respekterar det för det har vi pratat om förr.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Det kan jag acceptera. I gengäld vill jag att du i fortsättningen kallar mig Fluffy.

Om du läser om Nilssons inlägg märker du att han även har problem med sin monitorlyssning. Det är det jag pratar om.

Deal Fluffy 😳

Nilssons monitorlyssning har jag inte gett mig in i några diskussioner om eftersom jag inte satt mig in i hur den är konfigurerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen skulle jag uppskatta om du låter bli att använda mitt rätta namn varje gång du citerar mig. Jag har valt ett nick ...

Förstår precis hur du tänker. Det är en bitch när man blir "outad" på det sättet, eller hur?

rolleyes.gif

(Sorry för OT.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft min HP4 i flera år så garanti vette fan, köpte den oxå hos Thomann. Att den försämrade även monitorljudet märkte jag alldeles nyss när jag spelade upp nyaste inspelningarna hemma när HP4 var kvar på Folkets Hus. Kopplar jag ljudet från portan direkt till monitorerna får jag en normal volym på dem, med HP4 blir ljudet typ tre ggr starkare. Det kan väl inte vara bra?

Hur det än är med det här lät Red House jag mixade igår, typ likadant när jag lyssnade i bilen, det brukar aldrig vara fallet, så att ta bort HP4 och lyssna direkt på portaljudet, eller snarare det som kommer ur Finalizern är nog bättre än att låta det simma runt i elektroniken i min HP4. Den har låtit lika hela tiden. Behringern orkar inte ge samma tryck som HP4 i mina 250 ohms DT150 Så på så sätt är väl HP4 bättre.

Helt plötsligt har jag fått både rakare lyssning i både lurar o monitorer, slipper konstigt sångljud pga saboterande micscreen, och även en fungerande channelstrip. Så jag är så glad...

Lite synd om ni blir arga på varann. Även jag har kallat nån för namn i stället för nick, ursäkta för det. Vi är ju bra folk allihop även om det hettar till ibland.

P.S.

Är det ingen som håller med mig ang att det måste vara bättre att mata monitorer och sub direkt från den svindyra masterburken (eller bypassad masterburk) än att även låta ljudet passera en elektroniken i en enkel hörlursförstärkare? Det är ju maxkritisk lyssning det gäller, ingen bilstereo. Om inte så här enkla lurförstärkares prestanda är sämre än dyra highend förförstärkare skulle det inte finnas nån anledning alls att bygga exklusiva preamps, inte att köpa dem heller. Jag skulle absolut inte vilja skicka monitorljudet genom Behringers lurförstärkare heller, även om det låter bättre i lurarna nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linjeutgång på porta till linjeingång på HP4, från linjeutgång på HP4 till linjeingång på aktiva monitorer.

Menar du med det att det är dåligt?

I mitt fall har jag ut från ljudkort, in i HP4 ut till aktiva monitorer......

Edit: Nilsson, om jag förstår dig rätt har alltså HP4:an förvrängt ditt ljud hela tiden?

Hmmm.....hur vet man vad som är rätt? Tycker inte att jag har något direkt dåligt ljud när jag lyssnar, varken i monitorer eller hörlurar.

Spännande.........man kanske skulle försöka börja lära sig lite om det här med elektronik. 😛

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Nilsson, om jag förstår dig rätt har alltså HP4:an förvrängt ditt ljud hela tiden?

Hmmm.....hur vet man vad som är rätt? Tycker inte att jag har något direkt dåligt ljud när jag lyssnar, varken i monitorer eller hörlurar.

Om impedansen på dina hörlurar är mer än 50 ohm så borde det inte låta illa. 🙂

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du med det att det är dåligt?

I mitt fall har jag ut från ljudkort, in i HP4 ut till aktiva monitorer......

Ja. Att förstärka en signal två ggr blir ju tårta på tårta, dubbelt brus, dubbel förvrängning.

Edit: Nilsson, om jag förstår dig rätt har alltså HP4:an förvrängt ditt ljud hela tiden?

Hmmm.....hur vet man vad som är rätt? Tycker inte att jag har något direkt dåligt ljud när jag lyssnar, varken i monitorer eller hörlurar.

Spännande.........man kanske skulle försöka börja lära sig lite om det här med elektronik. 😛

Jag fattade inte förrän för några dar sen att ljudet till monitorerna hela tiden passerat även HP4as kretskort. Det finns ju ingen anledning till det när signalen redan är förstärkt och optimal för monitorerna när den kommer ut från ljudkort eller porta. Det märkliga är att inte en enda av alla elektronikexperter på detta forum fattar det helt självklara med att två förstärkare i serie ger sämre ljud och mer brus än en ensam av bra kvalitet.

Jag kan inte mycket om elektronik, men fattar lätt det här med brus o förvrängning. Och jag hör direkt att det låter bättre utan HP4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt plötsligt har jag fått både rakare lyssning i både lurar o monitorer

Bra där. Vi kanske kan slå fast att din HP4 inte höll måttet.

Är det ingen som håller med mig ang att det måste vara bättre att mata monitorer och sub direkt från den svindyra masterburken (eller bypassad masterburk) än att även låta ljudet passera en elektroniken i en enkel hörlursförstärkare? Det är ju maxkritisk lyssning det gäller, ingen bilstereo. Om inte så här enkla lurförstärkares prestanda är sämre än dyra highend förförstärkare skulle det inte finnas nån anledning alls att bygga exklusiva preamps, inte att köpa dem heller.

Du blandar friskt här. Linjesignaler ena stunden, mikrofonsignaler den andra, hörlursförstärkning nästa. För att få rätsida på det måste vi hålla isär begreppen.

Menar du med det att det är dåligt?

Nej, det menar jag inte. Kulturell Figur missförstod ett av mina tidigare inlägg och jag ville förtydliga vad jag syftade på. Linjesignal påverkas inte i samma utsträckning som en mikrofonsignal, instrumentsignal eller hörlursförstärkning. Har man bara en juste gainstruktur genom signalkedjan ska det inte vara några stora skillnader om man kopplar ur en apparat. Men i den här tråden blandas dock äpplen, päron och bananer i en salig röra. Det gör det svårt att reda ut problemen.

Det märkliga är att inte en enda av alla elektronikexperter på detta forum fattar det helt självklara med att två förstärkare i serie ger sämre ljud och mer brus än en ensam av bra kvalitet.

Jag kan inte mycket om elektronik, men fattar lätt det här med brus o förvrängning. Och jag hör direkt att det låter bättre utan HP4.

Forumets (självutnämnda) elektronikexperter försöker hjälpa dig på olika sätt och belyser olika aspekter. Tyvärr verkar du inte beredd att lyssna till svaren. Kanske vissa, men inte alla. Jag uppfattar det som att alla är eniga om den skillnad du hör mellan HP4 och behringerapparaten är verklig, även skillnaden mellan att köra genom HP4 eller direkt till lyssningsväljaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där. Vi kanske kan slå fast att din HP4 inte höll måttet.

Du blandar friskt här. Linjesignaler ena stunden, mikrofonsignaler den andra, hörlursförstärkning nästa. För att få rätsida på det måste vi hålla isär begreppen.

Nej, det menar jag inte. Kulturell Figur missförstod ett av mina tidigare inlägg och jag ville förtydliga vad jag syftade på. Linjesignal påverkas inte i samma utsträckning som en mikrofonsignal, instrumentsignal eller hörlursförstärkning. Har man bara en juste gainstruktur genom signalkedjan ska det inte vara några stora skillnader om man kopplar ur en apparat. Men i den här tråden blandas dock äpplen, päron och bananer i en salig röra. Det gör det svårt att reda ut problemen.

Forumets (självutnämnda) elektronikexperter försöker hjälpa dig på olika sätt och belyser olika aspekter. Tyvärr verkar du inte beredd att lyssna till svaren. Kanske vissa, men inte alla. Jag uppfattar det som att alla är eniga om den skillnad du hör mellan HP4 och behringerapparaten är verklig, även skillnaden mellan att köra genom HP4 eller direkt till lyssningsväljaren.

Jo visst är jag glad för alla svar.

Och att blanda olika frukter i samma tråd? Det är ju samma ljud det handlar om, i alla fall tills alldeles nyss då både monitorljud och hörlursljud passerat samma HP4 kretskort.

En juste gainstruktur är en grej jag inte fått med HP4, den har ju förstärkt monitorljudet till minst det dubbla så jag brukar ha dragit ner typ sex db på Finalizerns analoga utgång för att få ner volymen. Nån gain in finns inte på HP4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att blanda olika frukter i samma tråd? Det är ju samma ljud det handlar om

Ljud ja, men inte samma typ av signaler. Signalen från en passiv instrumentmikrofon (typ elgitarr, elbas, rhodes etc) eller signalen till en hörlur är betydligt mer kräsen med impedansmatchning etc än linjesignal.

I fallet med hörlurslyssningen kan ditt problem bero på impedansmatchningen som diskuterats. Men om du hör tydlig skillnad på när linjesignal passerar apparaten eller är förbikopplad så finns det rimligtvis en annan förklaring.

En juste gainstruktur är en grej jag inte fått med HP4, den har ju förstärkt monitorljudet till minst det dubbla så jag brukar ha dragit ner typ sex db på Finalizerns analoga utgång för att få ner volymen. Nån gain in finns inte på HP4.

Kör du med balanserad eller obalanser kabel mellan Finalizer och HP4?

Balanserad eller obalanserad kabel mellan HP4 och lyssningsväljaren?

Förresten, varför kör du med både HP4 och lyssningsväljare? Om du bara använder ett par högtalare räcker det med HP4. Använder du flera kanske du kan hitta en lösning där du skickar separata mixar till hörlurförstärkare och lyssningsväljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud ja, men inte samma typ av signaler. Signalen från en passiv instrumentmikrofon (typ elgitarr, elbas, rhodes etc) eller signalen till en hörlur är betydligt mer kräsen med impedansmatchning etc än linjesignal.

I fallet med hörlurslyssningen kan ditt problem bero på impedansmatchningen som diskuterats. Men om du hör tydlig skillnad på när linjesignal passerar apparaten eller är förbikopplad så finns det rimligtvis en annan förklaring.

Kör du med balanserad eller obalanser kabel mellan Finalizer och HP4?

Balanserad eller obalanserad kabel mellan HP4 och lyssningsväljaren?

Förresten, varför kör du med både HP4 och lyssningsväljare? Om du bara använder ett par högtalare räcker det med HP4. Använder du flera kanske du kan hitta en lösning där du skickar separata mixar till hörlurförstärkare och lyssningsväljare.

Kablarna från finalizern är balanserade, fast med stereotele i änden vid hörlursförstärkarens ingångar. HP4 har bara tele in och ut, om de kan ta emot balanserat vet jag inte. Behringern har både XLR och tele på både in och ut, det verkar som att även teleingången är gjord för balanserade tele enligt symbolerna där bak.

Och lyssningsväljare? Nån sån har jag aldrig haft. Att jag vet att ljudet blir annorlunda är för att med HP4 inkopplad så räcker det att vrida upp volymen på min passiva Nano Patch volymkontroll till kl max kl nio innan det blir för starkt, utan HP4 får jag vrida på till ca kl två för att få samma volymen. En smått enorm skillnad.

I dag har jag lyssnat på en nyare Merle Haggard cd, som jag vet har ett riktigt asbra Nashville ljud med riktigt snygg djup bas

Merle Haggard – Proud To Be Your Old Man

Innan jag tog väck HP4 var det snålt med basen, nu är soundet med mina Event monitorer och Prodipe subben så perfekt som jag kan önska mig. Skillnaden i klarhet och djup bas utan HP4as inverkan är typ enorm. Förut fick jag gissa grovt hur basen skulle bli i andra anläggningar, och snåla som fan med den i min egen lyssning för att få det lagom i andra system.

Jag fick dela subben vid ca 70 hz för att den skulle få nåt att jobba med, idag har jag ställt delningen så lågt det går, 50 hz, ungf där monitorerna inte orkar leverera längre. Nu törs jag hissa på kaggen och elbasen så det blir lika fett som på Merle Haggards skiva eller den här

Bob Marley & The Wailers – Exodus

utan att vara rädd att det blir för mycket i andra stereosar. Bob Marleys samlingsskiva Legend brukar jag ha som referens när jag ställer basvoymen på PA.

Kunde ni komma hit och höra skillnaden till det bättre skulle ni nog häpna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Och lyssningsväljare? Nån sån har jag aldrig haft. Att jag vet att ljudet blir annorlunda är för att med HP4 inkopplad så räcker det att vrida upp volymen på min passiva Nano Patch volymkontroll till kl max kl nio innan det blir för starkt, utan HP4 får jag vrida på till ca kl två för att få samma volymen. En smått enorm skillnad.

Okej, jag syftade på Nano Patchen. Trodee den hade fler funktioner än volymkontroll och mute.

Nivåskillnaden mellan in- och utgångar på HP4 verkar skum. När du tidigare skrev dubbla volymen föreställde jag mig 6 dB. Men det här verkar ju vara betydligt mer.

Tror inte heller att det är Presonus avsikt. Endera är det något annat som är galet i signalvägen eller så är HP4 verkligen paj. Det är min gissning.

Nu verkar det iofs inte som att det finns någon möjlighet att få den åtgärdad på garantin. Och du har ju skaffat en ny hörlursförstärkare som förhoppningsvis fungerar med de lurar du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...