Jump to content
Annons

Är mina öron "Sennheiser-kalibrerade"?


BluesBoy

Recommended Posts

Okej, jag syftade på Nano Patchen. Trodee den hade fler funktioner än volymkontroll och mute.

Nivåskillnaden mellan in- och utgångar på HP4 verkar skum. När du tidigare skrev dubbla volymen föreställde jag mig 6 dB. Men det här verkar ju vara betydligt mer.

Tror inte heller att det är Presonus avsikt. Endera är det något annat som är galet i signalvägen eller så är HP4 verkligen paj. Det är min gissning.

Nu verkar det iofs inte som att det finns någon möjlighet att få den åtgärdad på garantin. Och du har ju skaffat en ny hörlursförstärkare som förhoppningsvis fungerar med de lurar du använder.

Behringern är bra med sina bas o diskantrattar. Drar jag ner lite diskant när jag lyssnar i mina DT150 får de mer normal diskantåtergivning, annars har de alldeles för mycket topp. Men de återger mellanregistret och sången väldigt exakt tycker jag, och även riktigt djup bas kan man höra.

Paus.........................................

Har testlyssnat mina tre olika lurar på Bob Marley nu, den Legend cd jag har har fruktat bra ljud på alla låtar, jag tror andra som oxå heter Legend har sämre mixar på en del låtar. Nu låter mina HD 280 pro bättre än förr, klarare ljud, mer topp och framförallt djup distinkt bas, lika låter Beyerdynamic DT-150 bra om jag sänker lite diskant. Men ATH-M50 sopar banan med de andra! Det är först nu jag fått höra, och fattar hur ruggigt bra de låter. Både superclent studioljud rent, men ändå superskönt för att bara lyssna. Kan i och med detta konstatera att min billiga laptops hörlursuttag inte är mycket att hurra för heller.

Hur de kunde få till så sjukt bra ljud på Bob Marleys tid är märkligt. det är väl ommixat i moderna studios men ändå. John Fogerty är chanslös...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nivåskillnaden mellan in- och utgångar på HP4 verkar skum.

Så är det för mig också, joachime (har också HP4); behöver bara peta på volymkontrollen för att det skall bli en otrolig skillnad i volymökning, både på hörlurar och monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort mig det lilla omaket att koppla in HP4 i serie med Behringern, så här:

Först cd-ljud ut genom bypassad finalizer - Behringer lurstärkare - Nano Patch.

Sen kopplade jag in HP4 på höger kanal, vänster fick vara som den var.

Med full volym på Nanon så uppnår jag samma volym i höger kanal redan kl tio, eller ev halv elva på HP4 ans monitorvolym. Jag drog ner regeln på portan till hälften, annars blir det rena discoteket med fullt på nanon. Skillnaden i volym är en sak, det värsta är att ljudet som helhet är så mycket sämre när det passerat HP4. Som att den ena monitorn var från Rusta och den andra en riktig studiogrej, lite lätt överdrivet, men en jäkla skillnad är det. Subben fick ju nu ena kanalen opåverkad, den andra genom HP4, så skillnaden i subben blev bara hälften...

Sen kopplade jag i även höger kanal genom HP4 och mutade monitorerna med knappen på HP4. Nu kunde jag ta alla tre lurarna och provflytta mellan hörlursförstärkarna. Mest illa i jämförelse lät ATM-H50 i HP4. Men även DT-150 som är på 250 ohm lät sämre. Genom Behringern är inte diskanten i DT150 alls lika överdrivet vass. Men hela ljudet i alla lurarna är helt enkelt sämre genom HP4, så det har nog inte bara med ohm-talet att göra.

Och jag sätter minst en tjuga på att min HP4 är exakt lika som alla andra, den är inte paj, det är bara så att de låter riktigt illa. Är det så så kan Dr Loop ha ganska rätt i det han säger att det inte spelar så stor roll med lite för lågt ohmtal på lurarna. Ju lägre man spelar i lurarna ju mindre betydelse har det nog.

Förslag till Bluesboy:

Ta en gitarrpedal med true bypass, tex en gammal wahwah, och plugga in den i stället för HP4 på bara ena kanalen och lyssna om du hör nån skillnad. Här är det en j-a skillnad både på lurarnas och monitorernas ljud. Tom lurar på 250 ohm låter sämre genom HP4.

Nån som vill köpa en Presonus HP4 hörlursförstärkare?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så, att HP4 förväntar sig -10dB, medan Behringern tar +4dB...?

Då blir det rejäl skillnad och det skulle kanske kunna förklara nivåskillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Måste rätta dig där Claes. Professionell nominell nivå är +4 dBU som är lika med 1.78 dBV.

Konsument nivå är -10 dBV som är lika med -7.78 dBU.

Man kan inte bara jämföra utan fullständig enhet. 🙂

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte rätta, men komplettera - men tack ändå... 🙂

Det står i alla fall -10dB eller +4dB på eventuella knappar som kan behöva tryckas in eller ut för att ställa båda burkarna lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån knapp att ställa om känsligheten med finns inte... Så här står det i manualen, hittade samma på nätet:

Input

The input jack accepts balanced/unbalanced tip-sleeve or

tip-ring-sleeve connectors. The input can handle up to

+24dBu unbalanced levels.

Output

The output jack accepts (balanced/unbalanced) tip-sleeve

or tip-ring-sleeve. The output will deliver up to +24dBu in

signal level unbalanced. These outputs are designed to be

connected to the power amp of your studio speakers, to the

inputs of self amplified speakers, or to another HP4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan den hantera +24dBu, så är det vad som kallas "proffsnivå", så då är det inte där problemet ligger. 🙁 Hade varit trevligt att hitta någon vettig förklaring till den stora nivåskillnaden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste rätta dig där Claes. Professionell nominell nivå är +4 dBU som är lika med 1.78 dBV.

Konsument nivå är -10 dBV som är lika med -7.78 dBU.

Man kan inte bara jämföra utan fullständig enhet. 🙂

Ähum... Du skriver dBU... i manualen skriver de dBu...Vem har gjort fel om vi ska vara riktigt noggranna med enheterna?

citat: "output will deliver up to +24dBu in".... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...